Spinaalipuudutuksesta kysymys
onko kellään käynyt niin että spinaalipuudutus ei olisi tehonnut synnytyksessä mutta seuraavassa synnytyksessä olisikin tehonnut?
Minulle kävi edellisessä synnytyksessä niin että spinaali ei vienyt kipua yhtään mutta sen sijaan sain siitä hirvittävän pääkivun kolmeksi päiväksi. Nyt neljäs synnytys lähestyy ja pitäisi miettiä uskallanko ottaa vielä spinaalin vai yritänkö pärjätä lievemmillä puudutteilla.
Kommentit (5)
Pyysin epiduraalia mutta kätilö sanoi että laittaa spinaalin joka vie kivulta huipun. No eipä vienyt vaan janotti aivan vietävästi. Suostu sitten laittamaan epiduraalin kun huomas ettei spinaalista ollut apua. Osastolla sitten muutaman tunnin päästä oksensin mahani tyhjäks.
En keksi mitään muuta kuin tuon lääkkeen josta toi reaktio koska edellisissä kolmessa synnytyksessä ei vastaavaa ollut tapahtunut ja niissä ollut ainoastaan epiduraali.
Oikea kankku puutui, muuten kipu säilyi ennallaan. :(
Nyt suunnittelen spinaalia, toivottavasti se auttaa paremmin.
kumpikohan minulle olisi sitten parempi vaihtoehto, spinaali vai epiduraali? Tiedän toki että kivunlievityspäätös tehdään sitten h-hetkellä tilanteen mukaan enkä sitä nyt tietenkään voi päättää mutta olisi mukava tietää muiden kokemuksia.
Sain ekalla kertaa epiduraalin joka auttoi todella pitkään avautumisvaiheeseen mutta ei enää ponnistusvaiheessa, joka sekin kesti tosi pitkään. Toinen synnytys kesti 2 h enkä ehtinyt saada kivunlievitystä lainkaan. Ja sitten viimeisin kesti 3 h jossa siis tuo spinaali ei tuonut helpotusta.
Niin ja vaikuttaako kivunlievityksen valintaan se kun odotan nyt kaksosia?
Kiitos kaikille vastanneille ja lisää kokemuksianne otetaan vastaan.
olen saanut sen jo neljään viimeisimpään synnytykseen, ja kolme näistä synnytyksistä sujui TÄYSIN kivutta.
En tiedä, johtuuko laittajasta vai mistä, miten puudutus tehoaa, mutta minulta tuo spinaali on vienyt pois täysin kivun, mutta EI ponnistamisen tarvetta, joten olen mainiosti voinut työntää ponnistamisvaiheessa oikeaan aikaan.
Vauvat ovat vain lipuneet ulos, ja kivun tunne oli yhtä suuri kuin vaikkapa käden siveleminen hellästi höyhenellä :) Tiedostin vain heikosti vauvan syntymän, mitään vähänkään epämukavaan viittaavaa en tuntenut.
Tämä yksi lapsonen sitten tuntuikin, kun puudutus loppui vauvan pään ollessa ulkona; mutta sehän ei ollut puudutteen syy.
Kahdessa synnytyksessä epiduraali ei toiminut. Spinaali oli ihana kummassakin!
Kolmannessa synnytyksessä kätilö ei halunnut laittaa vielä spinaalia kun paikat auki 5 senttiä, laitettiin sitten se epiduraali ja olin varma ettei taaskaan vie kipua hyvin, mutta toisin kävi! Ja lapsi oli tunnin päästä sylissä.. Ei laitettu spinaalia sillä kerralla!
;)
Avoinmielin synnytykseen! Ja rennoin lihaksin..