Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myoomat ja leikkauksen jälkeinen raskautuminen

25.11.2009 |

Koska myoomista ja myoomien poistosta on ihan liian vähän tietoa yleensäkin netissä, haluaisin aloittaa keskustelun, josta tämän asian kanssa painiskelevat saisivat tietoa ja tukea.

Miten myoomat ovat vaikuttaneet raskautumiseen? Entä miten raskautuminen on onnistunut myooman poiston jälkeen?

Muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia myoomien poistosta, sitä tietoa kun tuntuu olevan yllättävän vähän.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin itse kertoa alkuun oman koettelemukseni.

Myoomani löytyi kierukan poiston yhteydessä kesäkuussa 2008, jolloin myooma oli pieni, n. 4 cm. Sain ajan tarkempiin tutkimuksiin elokuun lopulle, jolloin huomattiin, että myooma oli kasvanut kovaa vauhtia ja oli jo n. 7 cm halkaisijaltaan. Jouduin kiireiseen leikkausjonoon ja lääkäri varoitteli, että koska myooma oli erittäin vaikeassa paikassa kohdun ulkopuolella, kannattaa varautua kohdunpoistoon.

Sainkin nopeasti peruutusajan ja puolitoista viikkoa myöhemmin olin jo sairaalassa valmiina leikkaukseen. Leikkaava lääkäri oli kuitenkin eri mieltä asiasta eikä suostunut leikkaamaan, koska toiveissani oli vielä saada lapsi. Myooma oli kuulemma niin mahdottomassa paikassa, ettei sitä voisi poistaa ilman että kohtukin poistettaisiin(kohtuvaltimoiden vieressä, joten verenvuoto suuri riski).

Hän oli myöskin sitä mieltä ettei myooma haittaa raskautumista, koska on kohdun ulkopuolella. Saimme siis luvan yrittää lasta.

Pari kuukautta myöhemmin kävin vielä tarkastuksessa ja koska myooma ei ollut kasvanut paljoa, oli n. 8 cm, sain tarkastusajan puolen vuoden päähän. Sen puoli vuotta yritimme saada lasta, mutta turhaan.

Elokuussa 2009 lääkäri totesi että myooma oli kasvanut lisää, oli jo 10 cm eikä olisi muuta vaihtoehtoa kuin leikkaaminen. Tämä, eri lääkäri kuin viimeksi, valmisteli minua myöskin kohdunpoistoon.

Sain leikkausajan marraskuulle. Kävin marraskuun alussa pre-operatiivisessa tutkimuksessa leikkaavalla lääkärilläni. Myooma oli jo 12 cm halkaisijaltaan. Kuitenkin tämä myoomaleikkauksiin erikoistunut lääkäri oli ihan eri mieltä muiden lääkäreiden kanssa. Hän ei halunnut edes puhua kohdunpoistosta vaan myooman enukleaatiosta eli poistosta. En voinut uskoa millään että leikkaus tosiaan voisi onnistua eikä kohtua tarvitsisi poistaa.

Minut leikattiin viime torstaina, leikkaus meni hyvin, 700 grammaa painava myooma poistettiin avoleikkauksella ja ilman mitään suurempia verenvuotoja. Nyt parantelen itseäni 4 kk, jonka jälkeen käyn vielä tarkastustähystyksessä ja sen jälkeen voimme jatkaa yrittämistä. :)

Kertokaahan omia tarinoitanne. Itseäni kiinnostaa erityisesti kuulla miten raskautuminen onnistui myoomien poiston jälkeen.

Vierailija
2/8 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popcorn78: Olen huomannut saman kuin sinä, että tuosta myooman poiston jälkeisestä raskautumisesta on todella vähän tietoa.

Minulla huomattiin suuri myooma 06/08, kun olin gynellä tarkastuksessa. Meillä oli tarkoitus aloittaa vauvantekopuuhat sama kesänä, mutta tämä ikävä yllätys lykkäsi sitä. Lääkäri oli nimittäin sitä mieltä, että jos sattuisin raskautumaan niin se menisi todennäköisesti kesken, sillä sikiö ei pysytyisi kehittymään, koska myooma vei kaiken tilan ja saattaisi innostua kasvamaan vielä suuremmaksi raskauden myötä.

Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että kohtu pystyttäisiin mahdollisesti säästämään, mutta leikkaus pitäisi tehdä avoleikkauksena, koska myooma oli jo niin suuri ja kai sellaisessa paikassa, että tähystys ei tullut kysymykseen. No leikkaukseen pääsin 12/08 ja kohdunpoistoa ei onneksi tarvinnut tehdä. Mutta tässä onkin sitten erona tuohon Popcornin tapaukseen toipumisaika, meille nimittäin sanottiin, että pitää odottaa vähintään seuraavaan syksyyn saakka ennen kuin voi aloittaa vauvantekopuuhat!

No me olemme kiltisti odottaneet ja aloittelimme syyskuussa, mutta vielä ei ole tärpännyt. Jos ei sitten tällä viikolla tulisi plussaa :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka minulta ei myoomaa olekaan poistettu, joten siihen en osaa sanoa mitään. Minulta se löytyi keskenmenon yhteydessä tehdyssä tarkastuksessa syksyllä 2008. Se oli kohdun ulkopuolella ja oli aika pieni (noin 3-4cm muistaakseni). Lääkäri oli sitä mieltä että tässä vaiheessa seurataan ja saa yrittää raskautta. Raskauduin vielä loppuvuodesta 2008 ja alkuraskaudesta oli seuranta myoman takia, mutta koska se ei ollut kasvanut, eikä ollut kohdussa tielä, niin jatkossa oli vaan normaalit raskauden kontrollit. Myooma ei kasvanut raskauden aikana eikä muutenkaan haitannut mitään ja nyt tuola sängyssä tuhisee pieni tyttö. :)

Vierailija
4/8 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla muidenkin kokemuksia :) Ai teillä olikin vähän pidempi odotusaika, olisiko eron sitten myooman sijainti? Missä kohtaa sun myooma oli, oliko se kohdun sisällä? Mun myooma sijaitsi kohdunkaulassa, joten kohtupussia ei tarvinnut avata. Tämä kuulemma lyhentää odotusaikaa, siis aloituksen odotusaikaa. :)

Mikä muuten tilanne on tällä hetkellä, joko olette saaneet plussan testiin? :) Mä en millään jaksaisi odottaa, olis jo maaliskuu!!!

Vierailija
5/8 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Juuliskalle tuo edellinen. Oon pikkuisen uusi tän Vauva-keskustelupalstan kanssa... :)

Ihanaa kuulla, Sani, ettei myooma estänyt pikkuisen saamista.

Vierailija
6/8 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sellaisen pikkuprinsessan mäkin haluaisin, suuri unelma... No toivotaan että maaliskuussa päästään toteuttamaan unelmia! :)

Kiitos Sani positiivisesti viestistä, antaa toivoa tänne talven pimeyteen.

Vierailija
7/8 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaas tätä aihetta

Mä sain tänään tietää, että myös mulla on myooma ja tämä 6 cm kokoinen myooma sijaitsee kohdussa. Mä olen tähän saakka ollut sitä mieltä että lapsiluku (4 tytärtä) on täynnä, mutta nyt kun ilmaan heitettiin kohdunpoiston mahdollisuus, tulin tietenkin katumapäälle. Niin ja mullahan on ikääkin jo 36 eli se raskautuminen ei muutenkaan ole välttämättä enää ihan yksinkertaista.

Olisin todella kiitollinen kaikesta tiedosta jota muilla on koskien myoomien poistoa ja mahdollisuutta raskauteen poiston jälkeen.

Vierailija
8/8 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että tämä aihe oli taas nostettu. Kirjoittelin viime vuoden puolella tuon oman tarinani tuonne vähän ylemmäs.

Ja iloinen uutinen on, että olen nyt raskaana, viikkoja 8+1. Kävin eilen varmuuden vuoksi varhaisultrassa ja kaikki oli kunnossa eikä myoomia näkynyt :).

En muista tarkalleen missä se myooma silloin sijaitsi, mutta kohdunkaulakanavaa siinä yhteydessä jouduttiin leikkelemään ja on nyt niin lyhyt, että alatiesynnytystä en voi tehdä.

Juuliska