Kokemuksia spinaalipuudutteesta?
SYPE-keskustelussa kätilö ehdotti mulle tuota spinaalia. Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja se vaikutti vieden kaikki kivut täysin avautumisvaiheessa. Ponnistusvaiheessa kaikki olikin sitten varsin kamalaa.
Nyt haluaisin kuulla, miten tehokas tuo spinaali on ollut sinun kohdallasi ja onko siitä ollut hyötyä myös ponnistusvaiheessa.
Kommentit (27)
parissa tunnissa 8cm ja sitten laitettiin epiduraali ja sen jälkeen supistukset laimeni ja synnytys alkoi pitkittyä, välillä katosi vauvan sydänäänet ja minua valmisteltiin jo hätäsektioon, mutta onneksi äänet palas takaisin, kun lasta kiskottiin synnytyskanavasta takaisin päin.
No mutta hyvin alkanut synnytys oli kuin pysähdyksissä ja minulle laitettiin oksitosiinitippa vauhdittamaan synnytystä ja lisäämään supistuksia. No onneksi terve vauva sieltä sitten kuitenkin helpon ponnistusvaiheen jälkeen syntyi:)
Mutta toisen lapsen kohdalla mulle ei lääkäri suositellut epiduraalia, koska ensimmäisen kohdalla ilmeisesti juuri epiduraalin takia synnytys pysähtyi ja supistukset laimeni ja tosiaan lapsen sydänäänet katosivat hetkeksi.
Mutta sain sitten jonkin puudutteen suoraan tuonne kohdunkaulalle tai jonnekin sinne molemminpuolin kohdunsuuta ja tämä uusittiin vielä ennen ponnistusvaihetta. Mikä tämän nimi on, kun ei mieleen jäänyt?? Auttoi ihan hyvin ja vei kivuilta terävimmän kärjen pois.
ja tokassa spinaalin. Minä halvaannuin moneksi tunniksi siitä spinaalista, niin etten pystynyt liikkuttamaan alaraajojani lainkaan, en tuntenut mitenkään edes jalkojani. Aivan kamalaa, ei koskaan enää minulle.
Järkyttävien kipujen jälkeen mahan ja jalkojen täysi tunnottomuus ja "halvaus" oli taivaallisen tuntuista, järisyttävä kontrasti. Sen otti ilolla vastaan niiden koko kroppaa repivien avautumiskipujen jälkeen. Minulla taisi olla aika raju avautumisvaihe...
Se imukuppisynnyttäjä
epiduraalin avautumisvaiheeseen ja sitten ponnistusvaiheeseen jotain apuja??
imukupin laittoa? Katsoin nelosen nettisivuilta sairaalan yhtä imukuppisynnytystä ja voi jestas, kuinka tuskaista sen imukupin laitto näytti naiselle olevan!! :`(
kun kivut palasivat ja se auttoi myös ponnistusvaiheeseen asti.
Puudutetaanko ennen imukupin laittoa? Katsoin nelosen nettisivuilta sairaalan yhtä imukuppisynnytystä ja voi jestas, kuinka tuskaista sen imukupin laitto näytti naiselle olevan!! :`(
pahemmalle kuin mitä on.
Itselläni kaksi lasta ulosautettu imukupilla ja kyllä se on molemmilla kerroilla ollut vain ja ainoastaan helpotus! Ei sen laitto tai käyttö millään tavalla satu synnyttävään äitiin. Jälkimmäisellä kerralla minulle ei tehty edes episiotomiaa, ei tullut repeämiä, ei mitään (lapset 4320g ja 4110g).
-9/12-
ja tokassa spinaalin. Minä halvaannuin moneksi tunniksi siitä spinaalista, niin etten pystynyt liikkuttamaan alaraajojani lainkaan, en tuntenut mitenkään edes jalkojani. Aivan kamalaa, ei koskaan enää minulle.