Kokemuksia spinaalipuudutteesta?
SYPE-keskustelussa kätilö ehdotti mulle tuota spinaalia. Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja se vaikutti vieden kaikki kivut täysin avautumisvaiheessa. Ponnistusvaiheessa kaikki olikin sitten varsin kamalaa.
Nyt haluaisin kuulla, miten tehokas tuo spinaali on ollut sinun kohdallasi ja onko siitä ollut hyötyä myös ponnistusvaiheessa.
Kommentit (27)
on tuo spinaali. Itse sain ensin epiduraalin ja kun puolentoista tunnin ponnistelu ei tuottanut tulosta, niin leikattiin kiireellisenä spinaalilla. En siis tuntenut kipua ollenkaan.
Eka synnytyksessä sain epiduraalin, joka puudutti vain toista puolta. Eli lopputulos + - nolla.
Toinen synnytys meni luomuna ja ponnistaminen oli hirveän kivuliasta. Ponnistustarvetta ei jostain syystä tullut ollenkaan, vaikka sitä odoteltiinkin. Ainakin puudutteita en voi siitä syyttää, kun niitä ei ollut!
Nyt on kolmas rutistus edessä ja tuo spinaali kuulostaisi kyllä hyvältä.
2.ja 3. ilman puudutusta: ihan KAMALAA
4.ja 5. spinaali: olen pyytänyt laittaa ennen kalvojen puhkaisua 8cm auki. ovat laittaneet. aivan ihana synnyttää. viimeskätilö sanoi synnytyksen jälkeen, että todella harvoin synnytetään niin rauhassa ja äiti rauhallisena
6. tulossa ja mikäli synytykset alkavat kuten muut, aion rukoilla spinaalin
Jorvissa näin
joka ei auttanut ollenkaan, kivut vain paheni. tosin sillon huomattiin vauvan olevan avotarjonnassa. sitten laittoivat spinaalin (auki 4cm) kaikki kipu hävisi, ihanaa! vaikutus kesti n. tunnin ja silloin olikin jo 9cm auki. loppu menikin sitten ilman mitään puudutuksia ja oli kyllä ihan kamalaa tuskaa!!
Itse sain molemmissa synnytyksissä spinaalipuudutuksen, koska sen teho alkaa nopeammin (laitto hässäkkä lyhyempi. Ekassa synnytyksessä supistus tuntui peräsuolessa pienenä paineena, ei ollenkaan kivuliaana. Toisessa synnytyksessä spinaalin laitosta n. 10 min. päästä Vauvan sydänäänet romahtivat ja heti alettiin ponnistamaan, imukuppia ei tarvittu. Syntymän jälkeen vauva oli kuulemma "säikähtänyt", hengitti mutta ei reagoinut heti, pienen (äidistä tuntui kyllä pidemmältä) herättelyn jälkeen sai 10 pistettä ja on kehittynyt ihan normaalisti :)
Esikoisella sain epiduraalin ja se oli hyvä. Kuopuksen kohdalla pyysin spinaalia kun kohdunsuu oli 5cm auki. Puhkaisivat kalvot ja alkoivat valmistella puudutteen laittoa - 2 minuutin kuluttua kalvojen puhkaisusta olinkin jo täydet 10cm auki jolloin kätilö vaan totesi: "et sä mitään spinaalia ehdi saamaan, nyt aletaan ponnistamaan".
Luomuna tuli, mutta spinaali (tai mikä tahansa muu) olisi ollut tosi kiva.
Tytto yli 4,3 kg tulla lumpsahti ihan tietämättä! 5 min ennen syntymistä minä kuvittelin vielä ottavani torkut.. oli se nopeaa ja kivutonta toimintaa, en olisi ikinä uskonut!!
Itselläni laitettiin ekassa synnytyksessä epiduraali ja toisessa spinaalipuudutus. Paljon helpompaa synnytystä ei olisi voinut olla kuin tuo spinaalipuudutuksessa. Puudutus vei jopa supistus+ ponnistuskivut pois, mitä ei todellakaan tapahtunut epiduraalin kanssa.
Tuloksena 4.630 g painava poika.
synnytys eteni suht nopeasti ja olin jo täysin auki kun sain spinaalin. sitä ennen en saanut muuta kuin ilokaasua. spinaalin jälkeen pystyin hoitamaan loput synnytyksestä hymy huulilla, tosin en tuntenut ollenkaan että vauva eteni kohti maalia, muttamitäs sitten, ei ollut kipujakaan. ponnistus kesti viis minuuttia. jos ei olisi ollut lääkäriä paikalla juuri kun tarvitsin niin olisi mennyt luomuna loppuun, onneksi niin ei käynyt. Kohdallani spinaali oli loistava vaihtoehto! Ja kaksi aikaisempaa synnytin epiduraalin voimalla (ei vaikuttanu ponnistusvaiheessa enää).
Ekassa ja kolmannessa sain epiduraalin, joka auttoi mukavasti supistuskipuihin (eli nukuin pari tuntia :-) mutta ponnistus sattui kyllä.
Kakkosessa nopeasti etenevässä synnytyksessä ehdin juuri saada spinaalin noustuani ammeesta kun jo alkoi ponnistusvaihe. Ihan mahtavaa - tunsin ponnistuksentarpeen mutta en minkäänlaista kipua! NIIIN helppoa ponnistaa ja ihanan kivutonta! SUosittelen lämpimästi.
Muualla maailmassahan spinaalia nimenomaan käytetään ponnistusvaiheen kivunlievityksenä, jopa siinä Sairaala-sarjassa se kätilö kerran sanoi, että spinaali vie ponnistusvaiheen kivun yleensä tehokkaasti pois.
Kolmannessa synnytyksessä sain spinaalin kun olin lähes kokonaan auki. Alapää puutui vieden ponnistusvoiman kokonaan,mutta helvetilliset supistuskivut säilyi ennallaan. Ponnistin ja huusin puoli tuntia ja kätilöt painoi mahaa. Jos olisin tuon tiennyt, en todellakaan olisi ottanut spinaalia. Edellinen synnytys meni luomuna ja oli tuskainen, mutta ponnistus kesti vain 6min, koska tunsin ponnistustarpeen.
Spinaalista sain järkyttävän päänsäryn joka kesti viikon. Oman kokemukseni perusteella en voi suositella.
Avautumiskivutkin tosiaan ovat kamalat, mutta itselleni jäi pelko ponnistamisesta. Nyt synnytyksen lähestyessä pelko on ollut välillä aivan lamaannuttavaa. Olin hieman epäileväinen, kun kätilö suositteli keskustelussa tuota spinaalia, mutta teidän kokemuksenne rohkaisivat suuresti! Kiitos! AP
Kolmannessa synnytyksessä sain spinaalin kun olin lähes kokonaan auki. Alapää puutui vieden ponnistusvoiman kokonaan,mutta helvetilliset supistuskivut säilyi ennallaan. Ponnistin ja huusin puoli tuntia ja kätilöt painoi mahaa.
tehdään suunniteltuja sektioitakin, joten hirveästi ei pitäisi tuntoa olla jäljellä.
Hyvä kokemus oli minulla
kiireellinen sektio. Mitään ei tuntunut siinäkään joten on ainakin toimiva juttu.
Epiduraalin olen saanut keskimmäisessä kolmesta synnytyksestä. Se vei supistuskivut.
MUTTA yhtä usein hyvän synnytyksen voi pilata kun sen laittaa ksuun ollessaan 8-9 senttiä. Jos ois jaksanut esim 30min vielä tsempata ilman sitä niin lopputulos voi olla pannukakku missä tunne menee täysin ja odotellaan 2-3 TUNTIA tarvetta ja tunnetta ponnistaa, jos s-äänet eivät kestä tätä lopputulos on imukuppi.... välillä on harmittanut kun sitä on laitettu. t kätilö
ja sattuuko sen laittaminen??
Voiko sen laittaa missä vaiheessa tahansa synnytyksessä?
Kuinka kauan se vaikuttaa ja voiko sen uusia, synnytyksen pitkittyessä??
kuin epiduraali ja laittaminen tuntuukin samalle. Kyllähän sen laitto vähän tuntuu, eniten ehkä epämukavalle kun on kesken supistuskipujen vedettävä itsensä kippuralle. Se unohtuu äkkiä kun isompiin kipuihin tulee huima helpotus!
Fiksummat vastatkoon muihin. :)
T. se, jolla oli henkkoht kokemus sekä spinaalista että epiduraalista
MUTTA yhtä usein hyvän synnytyksen voi pilata kun sen laittaa ksuun ollessaan 8-9 senttiä. Jos ois jaksanut esim 30min vielä tsempata ilman sitä niin lopputulos voi olla pannukakku missä tunne menee täysin ja odotellaan 2-3 TUNTIA tarvetta ja tunnetta ponnistaa, jos s-äänet eivät kestä tätä lopputulos on imukuppi.... välillä on harmittanut kun sitä on laitettu. t kätilö
Itselläni: Spinaalipuudutus ollessani 8-9cm auki -> kivut pois, mutta myös ponnistustarve -> sydänäänet romahtivat -> imukuppi -> suuri verenvuoto repeytymisten ja välilihan leikkaamisen takia.
paljon sitä imukuppia laitettaessa ja se lekuri vaan totes, että tää kyllä nyt sattuu. Näytti niin kamalalta, että itku tuli mullekin.
Mut onneksi sulla ei ollut niin kamalaa imukupin kanssa! :)