Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkihäiriö, raskaus ja vaihtoehtohoidot

24.11.2009 |

Onko paniikkihäiriö yleistä raskausaikana? Itsellä toinen raskaus ja viikkoja 16+4 ja ensin alkoi yöheräilyt (en saa enää unta), sitten "hengen haukkominen" ja ahdistuneisuus ja tänään jäin bussista pois ennen kuin piti, kun tuli kuuma, ahdisti, oksetti ja pyörrytti. Tää on aika tylsää... Mulla on ollut joskus vuosia sitten masennuksen yhteydessä paniikkihäiriö ja siihen auttoivat jonkin verran rauhoittavat lääkket. Näin raskausaikana kartan lääkkeitä kuin ruttoa (toki syön ennenkuin menee huonompaan suuntaan, äidin mielenterveys kuitenkin on lapsenkin etu) ja mietinkin, että onko joku saanut apua paniikkihäiriöön esim. homeopatialla ja tai kukkaterapialla. Itsellä hoito moisilla tuotteilla muista syistä meneillään ja aionkin jutella asiasta homeopaattini kanssa. Olen siis lähinnä kiinnostunut muiden kokemuksista ja vinkeistä :) Toki saa kertoa kokemuksistaan vaikka olisi ollut ihan perinteisessä lääkehoidossakin :) Ja tsemppiä kaikille samankaltaisessa tilanteessa oleville!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittelisi homeopatiaa!

Vierailija
2/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et suosittele homeopatiaa? Onko sinulla huonoja kokemuksia siitä? Itselläni on (muissa vaivoissa) vain positiivisia kokemuksia homeopatiasta.

Vai ajatteletko ehkä, että on kyse niin isosta asiasta, että kannattaisi mennä lääkärin puheille? Ymmärtäisin senkin näkökannan, itse vaan haluan kokeilla ensin jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sain Aconitumia vaivoihini. Myös Rescue remedy -kukkatippoja/suihketta voisin käyttää, jos tulee äkillisiä ahdistuksia tmv. Eilen ei kuitenkaan edes bussissa jännittänyt, eli saattoi olla ihan yksittäinen se aiempi paniikkikohtaus. Otin illalla tota Aconitumia ja nukuinkin paremmin, yöllä heräsin, mutta nukahdin samantien uudestaan :) Jään siis seurailemaan tilannetta.

Akupunktio voisi olla myös kokeilemisen arvoinen juttu, jos tarvetta ilmenee, kiitos vinkistä eell :) Joskus oonkin käynyt akupunktiossa ihan muista syistä ja siitä oli kyllä apua.

Vierailija
4/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt homeopatiaa alkuraskauden pahoinvointiin ja siitä loistavan avun. Pystyin jopa syömään pieniä määriä ja olo parani huikeasti. Cocculusta määräsi minulle homeopaatti pahoinvointiin.

En olisi kyllä selviytynyt esikoisen hoidosta ilman tuota Cocculusta.

Nyt loppuraskaudesta olen menossa taas homeopaatille hakemaan apua synnytyksen käynnistymiseen ja synnytyksestä toipumiseen.

Toivottavasti saat apua ahdistukseesi homeopatiasta. Onhan se aina parempi kuin lääkitys..

Itse opiskelen Refleksologiaa ja olen siitä saanut paljon apua vaivoihini, suosittelen kokeilemaan :)

Hermy rv 36+0

Vierailija
5/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin on aikomus käyttää homeopatiaa (jälleen) synnytyksen lähestyessä, mutta siihen on vielä aikaa :) Uskoisin pärjääväni homeopatian turvin tässäkin asiassa. Refleksologiakin alkoi kyllä kiinnostaa ja olen siitä kuullutkin, mutta täytynee tutustua asiaan vielä paremmin :) Onnea loppuraskauteesi ja lähestyvään synnytykseen!

Vierailija
6/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä paniikkihäiriö ollut 6vuotta, oireet ollut lieviä ja itse kontrolloitavissa. Nyt raskaana ollessa ensimmäisellä kolmanneksella häiriö paheni enkä loppujen lopuksi päässyt edes kauppaan. Varasin ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle, jolle olen käynyt juttelemassa krt/vko. Huomenna olisi psykiatri, koska sairaanhoitaja on tullut siihen tulokseen, että tarvitsen lääkityksen. Tiedä ja näe. Kauhistuttaa ajatus lääkekuurin aloittamisesta, mutta olisi mukavaa elää normaalia elämää ilman kohtauksia ja jatkuvaa pelkoa kohtausten tulemisesta. Saatika että pääsisi kotoota pois ja olla sosiaalinen. :) Toivotaan, että huominen tuo joitakin vastauksia :)

Vierailija
7/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia on tutkitusti tehokas ja raskauden aikana lääkehoitoa turvallisempi hoitomuoto paniikkihäiriöön. Tiedän kokemuksesta, koska olen itse hoitanut paniikkihäiriöpotilaita, myös raskauden aikana. Homeopaattisia tuotteita ja menetelmiä tai niiden sivuvaikutuksia ei ole tieteellisesti tutkittu, joten itse en moisia käyttäisi muutoínkaan mutta en etenkään raskauden aikana.

Vierailija
8/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iisalle piti vielä kommentoida, että se kummasti auttaa kun saa onnistumisenkokemuksia. Ehkä se oli vaan ohimenevää. Jo se, että nukkuu hyvin vaíkuttaa ihmisessä niin moneen asiaan. Jos vaan saat rytmin pidettyä säännöllisenä ja tarpeeksi unta, niin hyvä. Kannattaa kokeilla myös erilaisia rentoutuskasetteja esim. kirjastosta. Rentoutusta tarvii ehkä vähän opetella jos ei ole tuttua, mutta usein auttaa. Itseasiassa tää olis kaikillekin hyvä vinkki synnytystä ajatellen. Jotkut ottaa bussiin hyvän kirjan mukaan tai musiikkia kuulokkeilla. Ylipäätään on hyvä, ettei jätä kulkematta bussilla. Ja jos sulla vaan on ketään, kelle puhua, niin loistavaa! Ollaanhan me täällä, mut silti olis vielä parempi puhua naamatusten jollekulle. Olkoon ammattilainen tai kuka vaan. Mies? Tosin joskus on hyvä, ettei liikaa pohdi esim. kotona tai lähimpien kavereiden kanssa ja keskittyy heidän kanssaan normaaliin arkeen pienine ja suurine iloineen. Niitäkin kun on :) Toisaalta on tärkeää, että lähipiiri tietää ja ymmärtää ja voi sitä kautta olla tukena. Psykoterapian uskon myös olevan hyvä vaihtoehto. Homeopatiasta ei ole tietoa itsellä. Mutta kannattaa kuunnella kokemuksia ja esim. akupunktio voisi toimia. Varsinkin jos sulla on siitä aiempaa hyvää kokemusta. No. Tässä jotakin ajatuksia. Ehkä niistä on jotain apua tai sitten ei. Jokaisella on omat keinonsa ja monesti on paljon juttuja, mitä kokeilla ennen lääkehoitoa -Hengitystekniikasta alkaen. Ja mikä loistavampaa jos omaa sellaisen harrastuksen, joka vie murheet mukanaan ja auttaa uppoutumaan toimintaan ;)

Tsemppiä!

Vierailija
9/18 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jennu: toivottavasti saat apua paniikkihäiriöön, oli se sitten lääkitys tai muu vaihtoehto, että voisit elää normaalielämää. On tosi kurjaa, kun elämä rajoittuu... Se kohtausten pelko on varmaan ahdistavinta. Toivottavasti tulet kertomaan miten psykiatrilla meni ja mihin tulokseen hän päätyi :) Hirmusesti jaksamista ja toivoa paremmasta!

Paprika: psykoterapia on varmasti hyvä vaihtoehto sekin, harkitsen sitä ehdottomasti ennen mahdollisten lääkityksen aloittamista :)

Ja Tuollaaselle vastasinkin jo tuonne toukokuisten ketjuun, mutta kiitos vielä tunhannesti kannustuksestasi :)

Iisa 17+0

Vierailija
10/18 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensimmäisen kohdalla sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen, jossa voimakkaat paniikkioireet olivat läsnä. En ikinä halua enää sitä kokea, se on kamalaa. Silloin aloitin SSRI-lääkityksen sekä terapian jota jatkoin toisen lapsen odotuksen aikana. Nyt tässä kolmannessa odotuksessa aloitin Sepram 20 mg, koska haluan todellakin välittää itsestäni ja vauvastani sekä voida hyvin. Kätilö/th oli ehdottomasti tämän kannalla, sanoi että on hyvin huolissaan äideistä jotka yhtäkkiä lopettavat lääkkeet kun tulevat raskaaksi ja sitten iskee paniikkihäiriö. Raskausaikana kuulemma paniikkihäiriö iskeekin helpommin. Se altistaa myös synnytyksen jälkeiselle masennukselle.

Turvallisia ovat käyttää nuo lääkkeetkin, kun eivät ole rauhoittavia mutta tasaavat siis mielialaa ja noita paniikkikohtauksia ei tule. Kesällä kärsin niistä valtavasti, se on kamalaa. Olin aivan varma että minulla on sydämessä vikaa kun tuli rytmihäiriöt sekä rintakivutkin. Ja kävin EKG:ssä jossa olikin pahassa kohtauksessa sydämen tilanne se että joka toinen lyönti oli kammioperäinen lisälyönti. Vauvan kannalta ei hyvä, eikä äidin.

Vaihtoehtohoidoista en osaa sanoa, niissä on tosi vähän ns vaikuttavaa ainetta että jos ne auttavat niin hyvä. Mutta yhtä hyvin niissä voi olla Plasebovaikutus eli sama vaikka otat sitten hörpyn teetä jonka uskotusti pitäisi auttaa niin se auttaa. Tärkeintä on se, että kohtausten kanssa pystyy elämään. Ystäväni, joka ei ottanut lääkehoitoa ollenkaan mutta sai hyvän terapeutin (ps. psykiatriset sh:t eivät välttämättä parhaimpia) niin 1,5 vuodessa saanut nyt apua. Paniikki on aika yleistä naisilla etenkin.

Niin noista SSRI-lääkkeistä, niitähän määrätään myös jos on yöunet huonoja. Ne todella tasaavat myös sitä puolta.

t. P ja rv 9+6

Vierailija
11/18 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrilla tänään käyty ja lääkkeeksi määräsi Oxamin 15mg, tarvittaessa otettavaksi 1/2tabletti päivässä. Ei ole haitallinen raskauden aikana. Ihan hyvä fiilis tuli siitä, että nyt tietää apua olevan aina käsilaukussa jos kohtaus iskee. Tietysi jatkuu juttelut psyk. sairaanhoitajan kanssa, ja seurataan miten tilanne jatkuu. Ensimmäistä odottaessa kokee kyllä monia mullistavia asioita, mutten ollut koskaan ajatellut että tälläisen laukaisisi.

jennu 18+3

Vierailija
12/18 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paelle: olet oikeassa, että oma hyvinvointi menee ykkössijalle. Täytyyhän sitä jaksaa itsensä lisäksi huolehtia jo olevista ja tulevista lapsista, ties vaikka vähän miehestäkin ;) Sulla onkin jo aikalailla kokemusta asiasta ja osasit varautua hyvissä ajoin, hienoa :) Toivon silti vielä itse löytäväni avun ns. vaihtoehtohoidoista.

Jennu: hyvä, että sait apua. Auttaa varmaan paljon jo sekin, että tietää lääkkeen olevan ulottuvilla. Onhan se ensimmäisen odotus mullistava ilman paniikkihäiriötäkin! Itsellä taas esikoisen odotus sujui niin hyvin, että tämä toisen raskauden ahdistus ym. tuli ihan puskista.

Jaksamista ja parempaa huomista kaikille näissä asioissa painiville! :)

Iisa

Vierailija
13/18 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä sitä on tutkittu ihan tarpeeksi että se on turvallista. Esim. Saksassa käytetään yleisesti homeopatiaa synnytyssairaaloissa.

Eihän sitä muuten saisi edes käyttää niinkin nihkeässä maassa kuin Suomessa.

Suosittelen kyllä kaikille homeopatiasta kiinnostuneille raskaana oleville että menevät hyvän homeopaatin vastaanotolle. Ominpäin en suosittele käyttävän mitään.

Sama pätee myös Refleksologiaan, aina kannattaa tarkastaa että kyseinen refleksologi on hyvin koulutettu.

Luontaishoitajista kun ikävä kyllä löytyy myös ihan "puoskareita" joilla ei ole juuri mitään koulutusta alalle.

Tästä linkistä löytyy lkl:n hyväksymät terapeutit:

http://lkl.fi/

Hermy :)

Vierailija
14/18 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita paniikkihäiriöitä ja just samallaila oireilen, eli ku rupeen nukkuun ni herään joka yö, monesti jopa pelottavaan tunteeseen ja nukun huonosti koko yön, sit kurkkua kuristaa ja hikoiluttaa jne... minulla monesti tuo huono-olo pahentaa paniikkeja... En voi syödä paniikkiin lääkkeitä kun voin niistä huonosti... sain nukahtamis lääkkeitä, mutten ole oikein uskaltanut syödä niitä näin alkuraskaudessa.. 10vko menossa... Olen käynyt psykoterapiassa monen vuodenajan, mutten ole saanut siitä apua, mutta kai se on ihmisestä kiinni et joillaki auttaa ja joillaki ei...

Vierailija
15/18 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

homeopatiasta ei ole riittävästi tutkimuksia raskaana oleville joten en kyllä uskaltaisi tuota hölynpölytiedettä kokeilla ainakaan raskaana ollessa. Sehän ei ole mikään lääketieteen tunnustama hoitomuoto.

Itse söin paniikkihäiriöihin koko raskauden ajan Cipralex 10 mg:tä ja hyvin pysyi poissa kaikki kohtaukset. Synnytyslääkäri suositteli tätä kohdallani ettei synnytyksessä tapahdu mitään ikävää kun itse pysyn tällöin rauhallisena. Kyseinen lääke ei vaikuta keskushermostoon vaan lisää kehon omaa serotoniini-tuotantoa. Ja on turvallinen raskaana olevilla.

Vierailija
16/18 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että aika kauan sitä sinun hölynpölytiedettä vain on raskaanaolevat käyttäneet ja mitään haittoja siitä ei ole huomattu. Ottakaa naiset ensin selvää asioista ennen kuin tuomitsette hölynpölyksi.

Vierailija
17/18 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermyn kanssa samoilla linjoilla homeopatian turvallisuudesta raskausaikana. Suosittelen myös etsimään asiansa osaavan homeopaatin, hyvä linkki muuten :) Mutta mutta, toinen uskoo länsimaisen lääketieteen apuun ja toinen johonkin muuhun. Ei näistä asioista kannata väitellä, kun jokainen kokee niin henkilökohtaisesti mikä auttaa.

Cecilia: itselläni ei ole hyviä kokemuksia mm. Cipralexistä. Olo vaan paheni ja paniikkikohtaukset lisääntyivät. Mieli tasaantui, kun jätin moiset lääkkeet ja aloitin kukkaterapian, pääsin sillä eroon masennuksestani kokonaan. Ikinä ei mielialalääkkeet auttaneet (ja useampaan otteeseen kokeiltu ja erimerkkejä)... Näistä jutuista on jo lähemmäs 10-vuotta. Nyt raskausaikana ahdistus on taas lisääntynyt, kun mennyt kesä oli henkisesti rankka ja mielen päällä on paljon käsittelemättömiä asioita. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, nämä kokemukset ovat kovin henkilökohtaisia ja jokainen uskoo mihin tahtoo tai minkä kokee itseään auttaneen.

Aloin käyttää E-EPAa (2kapselia/vrk) heti, kun ahdistus alkoi ja olo on nyt jo parempi :) Olen käyttänyt toista kalaöljyä siihen asti, mutta se ei ollut yhtä hyvää laadultaan. Varmaan kuitenkin se, että olen jotain öljyä käyttänyt vaikutti nopeaan tehoon. Tuplasin myös vitamiinit ja olen nukkunut pitkästä aikaa 9h! Heräsin yöllä vielä pari kertaa, mutta nukahdin pian. Vaikutusta on varmasti myös kukkaterapialla ja homeopatialla (jotka saattoivat myös nostaa pintaan näitä tukahdutettuja tunteita), mutta E-EPAn koen auttaneen nopeimmin mieltä tasaavasti.

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille! :)

Iisa 17+2

Vierailija
18/18 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnaht: piti vielä kysyä, että oletko kokeillut esim. E-EPAa? Suosittelen todellakin kokeilemaan! Siitä on pienokaisellekin vaan etua :) Tässä vielä pari linkkiä http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/120405_01.html ja http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/e-epa.html Kannattaa muutoinkin lueskella aiheesta ja selailla esim. Biovitan sivuja ja vaikka googlettaa E-EPA + paniikkihäiriö. Normaalisti toi vaikutus ei varmaan oo ihan yhtä nopea kuin mulla, voi kulua vikkoja tai jopa muutaman kuukauden, ennekuin vaikutus on havaittavissa.

Tsemppiä vaan vieläkin kaikille näiden asioiden kanssa painiville!!!

Iisa