Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mielestäsi 4-vuotiaan kuuluu osata?

Vierailija
24.11.2009 |

Tälläisiä kyselee kotihoidetun 4-vuotiaan äiti.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika täytti tässä kuussa 4v

Vierailija
22/26 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4v1kk 

-Osaa tehdä helppoja palapelejä:(

-osaa syödä itse:/

-on täysin kuiva:(

-osaa kiipeillä kiipeilytelineissä itse:/

-osaa kirjoittaa oman nimensä paperille:/

-osaa lukea oman nimensä kirjoitettuna paperille:(

-osaa leikkiä itsekseen pienen hetken:)

-nukkuu päiväunia:)

(Ilohymiöllä on merkattu asiat, joita esim. 2 tai 3 vuotiaatkin osaavat tehdä. Neutraalihymiöllä on merkattu ne asiat joita 2 tai 3 vuotiaat osaavat tehdä joskus, joskus ei. Suruhymiöllä on merkattu ne, joita 2 tai 3 vuotiaat eivät vielä osaa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa mitä 4 vuotiaan täytyy osaa tehdä, meillä ei vielä ole 4 vuotiasta talossa.

On kuitenkin pakko kommentoida kommentoija 23. Listauksesi on varmaan ihan hyvä, mutta kalskahtaa "korvaan"  " 2 ja 3 vuotias ei vielä ole täysin kuiva". Millä perusteella kirjoitat tämän?

Sen ikäisen ei tarvitse olla täysin kuiva, mutta ei se todellakaan enään ainakaan 3 vuotiaana ole mikään ihmeellinen juttu. Meillä on taloudessa 2 poikaa (2 ja 3 vuotias) ja molemmat heistä on sekä päivä että yökuiva. Pienempikin ollut jo alta 2 vuotiaana.

Vierailija
24/26 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko nyt ihan terveestä? Koska jos vastaan esim. kävellä, on joku pyörätuolissa tai puhua, niin on mykkä...

Meillä just 4 v täyttänyt tyttö osaa mm.:

- kirjoittaa nimensä + äiti ja isi

- tuntee aakkoset ja numerot

- osaa tunnistaa tuttuja sanoja tekstistä

- osaa käydä vessassa itse

- osaa pukea haalarit, takin vetskarit, sisävaatteet

- osaa hihtäessä vaihtaa suuntaa tamppaamalla

- luistelee joten kuten

- pyöräilee apupyörillä

- leikkaa muotoja

- maalaa, piirtää ihmishahmoja

- laulaa monia lauluja

- pelata pelejä

- kertoo itse juttuja ("satuja")

- auttaa aikuista esim. hakea vettä tai tietty tavara

- siivota jälkensä

Mutta en mä tiedä, pitääkö nuo osata... ja pitäiskö vielä enemmänkin...

Ei pidä osata, kuinka paljon preppaat lastasi?

Vierailija
25/26 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki ymmärtävät sen, että kaikki me ollaan erilaisia ja kuinka naurettavaksi kaikki tuntuu menevän. Se on aivan sama onko jani-petteri 4 vuotiaana paras uimari ja jussi-jantteri paras nenänkaivaja. Kyllähän ne lapset oppii kun vaan opettaa, mutta siinä tullaan taas siihen, että kukapa sitä tietää mikä tyyli omalle lapselle on se paras tapa tukea hänen parhaita puoliaan/ohjata oikeaan suuntaan. Olisiko pitänyt tehdä toisin. Tärkeintä on terve lapsuus, jossa on rakkautta, huolenpitoa, ruokaa ja virikkeitä. Ja siltikään, kaikki ei ole vanhemmista kiinni.

Nämä keskustelut täällä on aina tällaista länsimaalaisten hyväosaisten vonkumista pikku asioista. Kiitollisuus unohtuu ja takerrutaan jonnin joutaviin. Aivan turhia.

Jos epäilee, että lapsella ongelmia -> lääkäriin.

Hävettää nämä ihmisten ongelmat ja jatkuva vertailu että kerskailu. Mitä tämäkin kertoo vanhemmista? Kerskaillaan omilla lapsilla? Vertaillaan toisiin? Ja lapset oppivat vanhemmilta.

Hyvä kun eksyin tänne, ei tarvitse toista kertaa eksyä.

Nauttikaahan elämästä! :) T: Äiti

Vierailija
26/26 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin neljä ja vielä viisivuotiaanakin neuvolassa ja päiväkodissa huolissaan pojan hienomotoriikasta. Syöminen yms sujui ihan hyvin, mutta ei suostunut piirtämään mitään ja kynäote oli täysin olematon. Oppi viisi vuotiaana lukemaan ja vasta sitten suostui ottamaan kynän käteen. Piirtämään ei suostunut ennenkuin ekalla, joten ihmishahmoja sai odottaa, mutta kirjoitti mulle aina kauppalappun. Kyllä se siitä sitten alkoi sujumaan.

Eli muusta en tiedä mitä kuuluisi osata kun ilmeisesti ne rimat ylitettiin, mutta tuo piirtäminen ja kynäote.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä