Kuinka moni haaveillut oman yrityksen perustamisesta?
Itse haluaisin oman kahvilan. Ei vaan ole pääomaa millä laittaa moinen pystyyn tai pitää pystyssä kunnes alkaa käydä kannattavaksi.
Kommentit (14)
ihmiset ovat usein perustamassa juuri kahvilaa. :)
Vaikka nytkin melko itsenäinen työ niin yrittäjyys olisi se itsenäisin!
Perustin kaksi vuotta sitten oman yrityksen ollessani kotihoidontuella kotona. Pienestä lähdin liikkeelle pienellä riskillä ja kannattava on ollut. Nyt lapsia on jo kolme ja pyöritän yritystä lastenhoidon ohella.
Täydellinen systeemi meille. Lapset saa kasvaa kotona ja mä saan tehdä töitä sen mitä ehdin ja jaksan. Kun lapset on isompia, alan pyörittää firmaa täyspäiväisesti. Tosi jees olla oman itsensä pomo ja tehdä töitä itselleen.
minkä alan firman perustit? Moni varmaan haaveileen tuollaisesta työn ja perheen yhdistämisestä/tasapainosta. Mutta minkä bisneksen voi aloittaa pienellä riskillä ja pyörittää kotoa käsin?
minkä alan firman perustit? Moni varmaan haaveileen tuollaisesta työn ja perheen yhdistämisestä/tasapainosta. Mutta minkä bisneksen voi aloittaa pienellä riskillä ja pyörittää kotoa käsin?
Olen siis viestintäalan ammattilainen, kirjoitan, valokuvaan, taitan. Lisäksi graafista suunnittelua, viestinnän koulutusta ja viestinnän suunnittelupalveluita.
Tämä toimii hyvin kotoakäsin, vaikka toki tarvitsen aika ajoin lastenvahtia keikkojen ajaksi. Ne pystyy kuitenkin aika hyvin sopimaan iltoihin, viikonloppuihin tai muuten sopiviin ajankohtiin. Joustavaa ja mulle niin täysin sopivaa hommaa.
yrityksen perustit? :) Itse kanssa haaveilen ja ehkä vielä joskus rohkeus riittää.
mainostoimiston. Oli ihmisiä töissä, vakaa talous jne. Myin sen perheen vuoksi.
Edeltänyt ilmeisesti pyörittää omaa toiminimeä. En mitenkään väheksy toiminimeä (siitä itsekin olen aloittanut ennen mainostoimistoa), mutta nykyään en toiminimeä enää halua perustaa, koska oy maailmassa sitä ei usein oteta niin "todesta" eikä toimitus ole välttämättä niin varmaa, kun toteutus makaa yhden ihmisen harteilla. Tämä nyt oli täysin sivuseikka, mutta mainitsin kuitenkin.
Siksi mainitsin, että nykyään kun olen lapsien kanssa ollut kotona, niin yrittäjyys taas kiinnostaa. Toiminimen sijasta kiinnostaa "oikea yritys", oli itseni lisäksi olisi työntekijöitä. Näin jos joudun esim lapsien sairastumisen takia jäämään kotiin, työt tulisivat tehtyä kun kaikki eivät olisi itseni vastuulla. Olisi pääomaa, mutta toiminimeä en halua perustaa, vaan osakeyhtiön, kuten aiemmin on ollutkin. Viestinnän alan firman, mainonnan... joku tuollainen. Tai miksi ei sitten kahvilaa. Pula luotettavista ja ahkerista, työhön motivoituneista yhtiökumppaneista vaan on valtava. Yhtiökumppaneiden kemian on toimittava todella hyvin ja luottamuksen oltava kohdallaan. Siitä syystä en ole saanut "uudelleen päätänsä nostavaa haavetta" toteutettua.
Missäs päin nämä kahvilasta haaveilevat ihmiset ovat? :)
turha kahvilasta haaveileville on naureskella, vaikka se monen ihmisen haave onkin. Mikäli taskusta löytyy riittävästi pääomaa ja löytyy hyvät tilat, idea ja konsepti toimii, niin hyvinkin voi menestyä. Ketjujen "orjaksi" ei kannata lähteä, systeemi ottaa niin paljon rahaa että voittoa olisi tehtävä valtavasti jotta pärjäisi.
Miksi oletat, että toiminimeä pyöritän?
T 5 ja 7
ei olla samalla suunnalla :) En omaa paikkakuntaani viitsi mainita, joku alani ihminen tai paikkakunnallani asuva voisi vielä tunnistaa tämän yrityksensä myyneen kotiäidin :)
nro10
haluaisin perustaa oman yrityksen, mutta en ole ihan varma että mihin alueisiin keskittyisin. Ja vielä "pelottaa" liikaa alkaa yrittäjäksi, ehkä parin vuoden päästä sitten
koska kirjoitit tekeväsi töitä kotoa käsin lapsien hoidon ohella. Pahoittelen erehdystäni, ajattelin niin sen vuoksi että monet kotoota käsin perheen ohella työskentelevät tekevät töitä juuri toiminimellä siitä syystä, että se on osakeyhtiötä helpompi pyörittää, eikä ole pääomatarvetta, jolloin yrityksen perustaminen on helpompaa. Käsitin myös, että työskentelisit yksin firmassasi, mikä on usein toiminimille tyypillistä.
Monet perheelliset työskentelevät toiminimellä, joten menin tähän "oletukseen".
Pahoittelen erehdystäni ja kiitos oikaisusta. Taidamme olla ns. kollegoita, AD ja ex toimari täälläkin päässä :)
nro10
Kyllä oma yritys houkuttaisi, mutta uskallus ei riitä...