Rasittava "monisairas" työkaveri.
Meillä on töissä hieman alle kolmekymppinen nainen jolla on ilmeisesti kaikki maailman mahdolliset sairaudet. Päivittäin tulevat esiin hänen valittavissa puheissaan ja kaikkien pitäisi mukautua näihin "sairauksiin" ja ottaa ne huomioon.
Hänellä "on" mm. astma ja laktoosi-intoleranssi. Hän "on" myös allerginen lähes kaikille ruoka-aineille ja kosmetiikalle ym. Kuulema ei voi käyttää lähes mitään ehkäisyä miehensä kanssa kun kaikista tulee jotakin sivuvaikutuksia, ainoastaan kumiallergisten kondomit käyvät (juu,tuollaistakin kertoo). Lisäksi hänellä "on" lukuisia muitakin rajoitteita eikä voi tehdä sitä ja tätä kun hänellä heikko selkä ja yliliikkuvat nivelet ja plaa plaa.
Jotenkin alkaa rasittaa tuo. Siis mainittakoon ettei hänellä ole yhdestäkäään sairaudesta/vaivasta LÄÄKÄRIN DIAGNOOSIA! On itse tuon kertonut, "hän vain itse tietää ja lääkärit ovat väärässä". Tiedän että allergiat ym. sairaudet ovat todella ikäviä ja vaikeuttavat ihmisen elämää. Mutta tuo kun lähes joka päivä hänelle ilmenee jokin uusi vaiva joka tulisi työkavereiden ottaa huomioon. Esim. emme saisi käyttää hajustettuja tuotteita kun hän on hajuille yliherkkä, tai pitäisi hommata erityisruokavalion mukaista tarjottaavaa hänen lukuisiin "allergioihinsa", ja hän ei voi tehdä tiettyjä tehtäviä "sairauksiensa" takia. Ja asiahan olisi siis täysin eri jos hänellä olisi vaivoihinsa diagnoosit.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan "monisairaaseen"?
Kommentit (36)
Onko se niin vaikeata olla ruikkimatta hajuvettä töissä?
Miksi sinun ja muiden pitää ottaa hänen syömiset huomioon? Eikö hän itse huolehdi syömisistään? JOs hänellä on laktoosi-intoleranssi, niin Suomessa voi tarjottavat tehdä todella helposti laktoosittomanakin,
Pointtini on nyt se, että sinun ei tarvitse huolehtia muusta, kuin ettet haise. Syömiset ja ehkäisyt hän voi ihan itse hoitaa.
Toisaalta ymmärrän häntä. Hänellä on varmasti jotenkin vaikeaa henkisesti ja kaikenlaisiin "sairauksiin" tulee helposti kanavoitua epämääräistä pahaa oloa.
Siksi en kovin herkästi tuomitsisi luulosairasta tai ilkkuisi hänelle. Olisin mieluummin tukena.
en ehkä monisairaaseen mut mieheni työpaikalla on henkilö joka on sairas joka lauantai kun hänellä olisi töitä tai sitten ihan viikollakin.
Joko on kuume tai kurkku kipeä tai yskä tai nuha tai kerran oli jalka nyrjähtänyt :D
kyse siis sellaisesta 40-50 vuotiaasta miehestä jolle tämä työ on ihan vakityö.
En ymmärrä sitä miksei pomo tällaiselle anna potkuja.
tuo on rasittavaa. Sano kauniisti, että muita ei kiinnosta kuunnella vaivoja (tai sanokaa esimiehelle, että ette jaksa kuunnella). Jos on työrajoitteita, niin sitten työterveyshuollon kanssa niitä selvittämään. Ellei selviä, sitten työkykyarvioon...
Ihminen voi muuten olla äärimmäisen hajuyliherkkä ilman että on allerginen. Samoin makuaisti voi olla yliherkkä. Kaksi eri asiaa siis. Kuulostaisi enemmän siltä kuin allergialta ja siksi lääkäri ei niitä allergiana löydä.
käytä hajuvesiä, mutta esim."hajustetut shampoot ja dödöt ahdistvat häntä". Meillä palaveerataan paljon ja aina vuorotellen hankitaan sinne syömiset. Ja kun hänellä ei "ole" ainoastaan tuo laktoosi-intoleranssi vaan ruoka-aineallergioita "on" lukuisia. Ja esim. jos on edelliskerralla syönyt dallaspullaa niin ensi kerralla onkin sille allerginen. Eli allergoita ilmenee koko ajan uusia ja ne vaihtuvat. Ja koskevat myös mm. lisäaineita. ap
Miksi sinun ja muiden pitää ottaa hänen syömiset huomioon? Eikö hän itse huolehdi syömisistään? JOs hänellä on laktoosi-intoleranssi, niin Suomessa voi tarjottavat tehdä todella helposti laktoosittomanakin,
Pointtini on nyt se, että sinun ei tarvitse huolehtia muusta, kuin ettet haise. Syömiset ja ehkäisyt hän voi ihan itse hoitaa.
[/quote]
Mutta ei oo tullut mieleenkään, että siihen edes voisi jostain saada jonkin diagnoosin.
Kyllä mua ainakin työkaverit voisi ihan uskoa, kun alan niiskuttamaan ja aivastamaan hajuvettä käyttävän vieressä. Mutta kuten tavallista, ei ongelman esille tuomisesta ollut mitään hyötyä. Joten aloin sitten vältellä kyseistä ihmistä, koska en tietenkään halunnut tulla huonovointiseksi hänen vuokseen.
Kyseessä oli keskivertoa runsaampi hajusteiden käyttö, keskellä työpäivää niiden lisääminen, jne. Eli en sentään ollut missään kohtuuttomassa tilanteessa, että kaikkien työkavereiden olisi pitänyt alkaa käyttämään tuoksutonta shampoota tms.
Mutta meillä asia hoitui välttelemälläkin.
On se kiva aloittaa kehityskeskustelu kuuntelemalla neidin sairauslista ja vaivat alkuun... Onneksi on entinen pomo. Miten voikin yhdellä ihmisellä olla kaikki ongelmat, mm ei syö lihaa ja lähtee tukka päästä ja iho mennyt todella huonoon kuntoon, on allerginen lähes kaikelle, migreeiä viikoittain, aina joku paikka jumissa, astma, ihan vaan jotain mainitakseni..
Minulle tulee sekava olo, alkaa kuvottamaan ja sitten tulee migreeni. Tähän kaikkeen riittää kun yksi työkaverini tulee töihin. Hän on "ihan vaan kaksi suihkausta" laittanut hajuvettä. Jännä, että tämä minun migreeni alkaa aina silloin kun hän tulee töihin (tulee klo 9, minä olen ennen kahdeksaa töissä)
Niin, tämän yhden ihmisen takia minä sairastun. En voi tosiaan lähteä kotiin. Minun pitää vaan olla ja kärsiä. Lääkkeet auttavat jonkun verran. Mutta miksi minun pitää ottaa päivittäin lääkitystä? Se ei ole hyväksi päivittäin lääkitä vahvoilla lääkkeillä?
Onneksi puolilta päivin tuoksu on sen verran haihtunut, että olo on siedettävä. Lääkkeiden takia olen tokkurassa edelleen, enkä illallakaan jaksa mitään muuta kuin lepäillä. Ottaa koville, vähän tylsää elämää tällä tavoin...
Jos tämä yksi ihminen ei suihkisi tuoksua (tai tekisi sen ainakin puoli tuntia/tunnin ennen lähtöänsä töihin, niin pahin terä haihtuisi). Pieni vaiva hänelle, en voi kuin ihmetellä ymmätämättömyyttä.
ja tiedän että tuoksuyliherkkyys on oikea vaiva, eikä sitä pystytä silti ns. diagnosoimaan. Mutta tässä työkaverini tilanteessa, kun hänellä on näitä vaivoja niin lukuisia diagnosoimattomana niin epäilen senkin vaivan todenmukaisuutta. ap
Mutta ei oo tullut mieleenkään, että siihen edes voisi jostain saada jonkin diagnoosin.
Kyllä mua ainakin työkaverit voisi ihan uskoa, kun alan niiskuttamaan ja aivastamaan hajuvettä käyttävän vieressä. Mutta kuten tavallista, ei ongelman esille tuomisesta ollut mitään hyötyä. Joten aloin sitten vältellä kyseistä ihmistä, koska en tietenkään halunnut tulla huonovointiseksi hänen vuokseen.
Kyseessä oli keskivertoa runsaampi hajusteiden käyttö, keskellä työpäivää niiden lisääminen, jne. Eli en sentään ollut missään kohtuuttomassa tilanteessa, että kaikkien työkavereiden olisi pitänyt alkaa käyttämään tuoksutonta shampoota tms.
Mutta meillä asia hoitui välttelemälläkin.
puhuisin asiasta esimiehen kanssa. Pyytäisin että ohjaa naisen työterveyslääkärille ja toimittaa sairauksistaan lääkärintodistuksen.
Kerro että työyhteisö on kyllästynyt ainaiseen valitukseen ja ette voi uskoa että kaikki vaivat ovat todellisia kun ei mistään ole diagnoosia.
Astmaatikkona tiedän mitä on kun toisen käyttämä parfyymi laukaisee astmakohtauksen. Minulla on jatkuva lääkitys astmaan ja astma on todellinen. Onneksi asia otetaan huomioon työpaikalla.
Leikkisairaat ärsyttää suunnattomasti.
Esimiehen olisi syytä keskustella tuon työntekijän kanssa.
vaivat tosiaan vaihtuvat koko ajan. Minun on vaikea esim. keksiä kaverille tarjottavaa hänen kyläillessään, koska hän on joka kerta eri jutuille allerginen. :o
Nolo soittaa joka kerta etukäteen ja kysäistä sen hetken allergiat, mutta en viitsi kuunnella sitä marmatustkaan, ettei mikään sovi...
Ap, sinun työkaverisi on selvästi huomionkipeä!
Mulla on tommoinen ihan perhepiirissäkin.
Työpaikan tupakkakööri vetää posket lommolla röökiään jota on pakko saada noin tunnin välein, ja haukkuu työpaikan läskiä.
Työpaikan läski syö aina kun ilostuttaa, surettaa, vituttaa, väsyttää. Ja haukkuu työpaikan luulotaustista.
Ja työpaikan luulotautinen haukkuu urheilunintoilijaa, jota ahdistaa jollei ehdi tehdä päivän aikana tunnin aerobikkiä ja käydä 10 kilometrin lenkillä.
Näin se vaan menee.
ei tuollaisista ole työntekoon. Eläkkeen antaisin heti.
Itsekin kärsin hajusteista. Olen sitä mieltä palaveritarjottavien kanssa, että otatte asiallisen keskustelun kaikkien läsnäollessa siitä, tarjotaanko palavereissa jatkossa mitään ja miten hoidetaan mahdollisten allergisten ja muiden intoleranttien tarjoilut. Olisiko mahdollista, että tämä allergikko toisi aina omat eväät palaveriin eikä hänen näin ollen tarvitsisi myöskään osallistua muiden kestityksiin... Minusta on yleensä normaalikäytäntö, että moniallerginen tuo omat eväät koska on kohtuutonta vaatia muilta tarkkaa tietoutta allergioista sun muista. Ainakin minä itse toimin näin ja kaikille se on aina sopinut.
Pääsee terveet töihin. Säälittävää kun ei ole työpaikkoja saatavilla ja tuollaisia sairaita roikkuu hommissa.
millään. Kun oikeasti työkyvyttömätkään ei saa. Että sikäli suunsoitto siitä aiheesta on hyödytöntä.
en ehkä monisairaaseen mut mieheni työpaikalla on henkilö joka on sairas joka lauantai kun hänellä olisi töitä tai sitten ihan viikollakin.
Joko on kuume tai kurkku kipeä tai yskä tai nuha tai kerran oli jalka nyrjähtänyt :D
kyse siis sellaisesta 40-50 vuotiaasta miehestä jolle tämä työ on ihan vakityö.
En ymmärrä sitä miksei pomo tällaiselle anna potkuja.