Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OI se ihana jouluruokailu, mutta mitenkäs graavilohi

Vierailija
22.11.2009 |

kun olen ehkäpä ihan viimeisiä päiviä raskaana aattona.

Nyt jo oikein toivon, että meidän pikkuinen syntyis ennen joulua, että saisi ilman tunnontuskia syödä ihanaa graavilohta, njam.

Mutta turha varmaan toivoa moista kun kaikki muutkin lapsemme ovat hyvän aikaa menneet yli lasketun ajan:(

Uskaltaisitko sinä syödä graavilohta noin loppuvaiheessa raskautta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, etta kala ostetaan tiskilta (olkoon vaikka suurkaupungin suurkauppa!) ei tarkoita etta kala on tuoretta. Meille myyjille pakotettiin valittamaan asiakkaille aina sama viesti "tullut eilen tai tanaan aamulla" totuudesta viis.

Itse en tietenkaan myynyt vanhaa kalaa ikina!

Parasta on jos on omasta takaa mies joka kalastaa tai ostaa jostain markkinoilta jos haluaa tuoretta :)

Vierailija
2/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laskettu aika vasta pari viikkoa joulun jälkeen, joten taitaa jäädä vielä väliin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin söin viime jouluna. No yritän ens jouluna muistaa etten söis sitä.

Vierailija
4/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi HÄH ei voisi syödä?

Vierailija
5/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeria vaaran takia lähinnä.

ap

Vierailija
6/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalavalmisteet

Tyhjiöpakattujen sellaisenaan syötävien kalavalmisteiden kuten graavisuolatun ja kylmäsavustetun kalan sekä pateiden syömistä raskauden aikana tulisi välttää listeriavaaran vuoksi. Listeria monocytogenes –bakteeri voi aiheuttaa odottavalle äidille vakavan infektion, joka voi johtaa pahimmillaan keskenmenoon tai lapsen aivokalvontulehdukseen. Listeriabakteeri tuhoutuu kuumennettaessa (yli 72 C astetta), mutta kestää pakastamisen ja suolaamisen

Vierailija
7/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ainakin tekee todella hyvää graavilohta itse, paljon parempaa kuin kaupan valmiit. Jos kala on varmasti tuoretta, niin kai sitä saa syödä vai saako Norjan lohestakin jotain saakutin madonmunia?

nimimerkki 9 kk paastoko

Vierailija
8/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hoida asia näin:

Osta tuore lohipala kalatiskiltä. Graavaa se ja syö. Ei ole listeriaa. Tyhjiöpakattujen riski tulee pitkästä säilytysajasta ja ihan itse tyhjiöpakkauksesta menetelmänä. Listeria viihtyy hapettomissa olosuhteissa oikein hyvin ja siksi on mahdollista että tyhjiöpakatussa kalassa voi olla listeriaa.

Vierailija
9/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ainakin tekee todella hyvää graavilohta itse, paljon parempaa kuin kaupan valmiit. Jos kala on varmasti tuoretta, niin kai sitä saa syödä vai saako Norjan lohestakin jotain saakutin madonmunia? nimimerkki 9 kk paastoko

Tosiaan se listeriariski on noissa vakuumipakatuissa, joten jos on tuoretta, itsegraavattua lohta niin eipä tuossa mitään suurta riskiä taida olla. Jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Ja jos ruokavaliosi koostuu vain vakuumipakatusta graavilohesta, niin sitten olet varmasti paastolla 9 kuukautta. Mutta ei luulisi olevan normaalille ihmiselle vaikeaa välttää niitä muutamia kiellettyjä tai ei-suositeltuja ruoka-aineita sitä 9 kuukautta jos haluaa. Eikö se ainakaan ole keneltäkään muulta pois. Ihmiset jättävät erilaisia ruokia ja ruoka-aineita syömättä hölmömmistäkin syistä.

Vierailija
10/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallittua.

Vierailija
11/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalavalmisteet

Tyhjiöpakattujen sellaisenaan syötävien kalavalmisteiden kuten graavisuolatun ja kylmäsavustetun kalan sekä pateiden syömistä raskauden aikana tulisi välttää listeriavaaran vuoksi.

Vierailija
12/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion teha joulunaikaan itse graavilohta ja todellakin sita myos syon.

Vierailija
13/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan itsetehtyä ginimarinoitua Norjan lohta. Ihan arkenakin. Mutta raskaana ollessa en haluaisi matoja.

Terveisin nro 10

Vierailija
14/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä itse söis enkä syökkään kun olen myöskin raskaana. en uskaltaisi, niistä kun ei koskaan tiedä. en halua mitään ongelmia loppu vaiheessakaan

Vierailija
15/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan sama kuka sen on graavannut niin ei saa syödä, ei kuulemma todellakaan kannata

Vierailija
16/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan sama kuka sen on graavannut niin ei saa syödä, ei kuulemma todellakaan kannata

Vierailija
17/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten luulette, että ne kalat kuljetetaan kalatiskille? vakuumipakkauksissapa hyvinkin, isoissa vain, jotta säilyvät tuoreena. ei niitä mikään kalastaja pikku rekallaan raijaa..

Vierailija
18/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI kun EI tuleekin iänikuinen itku, että kun ei sitä graavia ja ei sitä kotijuustoa ja maksalaatikkokin on kiellettyjen listalla jouluna...

enää puuttuu, että vedätte ennen pikkujoulusumaa esiin kortin: Kuka synnytti sektiolla tai sitten EI!

SI kun on antanut taukoa korvike ja kektiokeskustelusita ;D

Vierailija
19/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa juoda! Ja piparit aurajuustolla on ihan kiellettyjä!!

Vierailija
20/25 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhjiöpakatut ovat kiellettyjen listalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän