Raskaus ja selkäkivut, mitenkähän on?
On tällaista tunnetta varmaan ollut joskus ennen raskautta, mutta en muista kyllä että näin usein.
Välillä tää on päivittäistä, välillä moneen päivään ei mitään.
Eli mulla on sellainen inhottava niinkuin paineen tunne tuolla alaselässä pääsääntöisesti(välillä hieman kyljessäkin ehkä).
Ei tätä kivuksi niinkään luonnehtisi, mutta ei mukava tunne kuitenkaan.
Oon nyt miettinyt, että onko kyseessä ihan selkäkipu vai voisiko olla jokin merkki suoliston huonosta toiminnasta?
Millaisia selkäoireita teillä on ollut?
Kommentit (14)
mun tarinani on sellainen että mun selkä on leikattu n.4 vuotta sitten(oli välilevy tyrä) se oli vuoden verran hyväs kunnos, mut sit se alko taas oireilee. kesällä 2008 se hajos taas totaalisesti ja useiden ortokäyntien ja magneettikuvausten jälkeen mulle todettiin 2 alimman nikamavälin rappeuma. eli mun selkä tulee olemaan ikuisesti rikki. (olen tällä hetkellä 24v)
nyt olen raskaana viikoilla 20+4 ja selkäkivut ovat voimistuneet nyt tässä viikkojen aikana. tiedän kyllä mitä tuleman pitää ja selkä tulee olemaan tästä vielä paljon paljon pahempi. sekä on olemassa mahdollisuus että saatan loppua kohden vaikka jopa väliaikaisesti halvaantua jos hermot jäävät pahasti jumiin ja puristuksiin.eli jalat ei vaan sit enää toimi.
Eli olen elänyt selkäkipujen kanssa pitkään ja tiedän todellakin mitä se kipu voi olla. joten ymmärrän jokaista ihmistä joka manaa kun selkä on kipeä.
joten voimia kaikille selkäkivuista kärsiville. myös sinulle ap.
sain neuvolan kautta lähetteen ilmaiseen fysioterapiaan, kunnalliseen 5 x
Tänäänkin tätä tunnetta kesti pari tuntia ja nyt ei mitään oikeestaan kun tuossa lattialla patjan päällä löhöilin.
Tänäänkin tätä tunnetta kesti pari tuntia ja nyt ei mitään oikeestaan kun tuossa lattialla patjan päällä löhöilin.
tosin viikkoja raskaus jo loppusuoralla, joten ehken aloita enää kovin aktiivista lenkkeilyä, jota kyllä ennen raskautta (ja alkuraskaudesta) tuli harrastettua.
Saattais kyllä kehokin säikähtää kun rapakuntoon oon itseni päästänyt:(
tosin viikkoja jo 35 ka raskaus siis loppusuoralla, joten ehken aloita enää kovin aktiivista lenkkeilyä, jota kyllä ennen raskautta (ja alkuraskaudesta) tuli harrastettua. Saattais kyllä kehokin säikähtää kun rapakuntoon oon itseni päästänyt:(
tosin viikkoja jo 35 ja raskaus siis loppusuoralla, joten ehken aloita enää kovin aktiivista lenkkeilyä, jota kyllä ennen raskautta (ja alkuraskaudesta) tuli harrastettua. Saattais kyllä kehokin säikähtää kun rapakuntoon oon itseni päästänyt:(
Tuntee supistukset selän puolella.
eikö kukaan jaksa/halua vastata:(
Selkä on suomeksi sanottuna ihan vi#"&%n kipeä ja menee jo hermot.
Viikkoja on vasta 7+5, mutta selkä vaivannut jo ainakin viikon. Välillä vihloo toiseen pakaraan ja reiteen saakka.
En ymmärrä miten näin alussa voi olla jo tällaiset kivut ja pelkäänkin että pahenee vain raskauden edetessä.
Zemppiä kaikille selkävaivoista kärsiville.
siis alin välilevy rappeutunut kokonaan. en onneksi ole raskaana, siitä lääkäri varoittikin jo heti diagnoosin tullessa. Alkuraskaudessa selkäkipu tulee yleensä (jos siis ei ole valmiiksi jo vaivaa) siitä, että paikat pehmenevät hormonaalisten muutosten vuoksi, jotka valmistelevat elimistöä raskauteen. Liikunta ja venyttely todennäköisesti auttaa. Myöhemmässâ vaiheessa selän asento muuttuu vatsan kasvaessa, joten sitten voi tervekin selkä koskea, mutta jos on alaselän vaivaa, niin se todellakin voi pahentua kovastikin. Yleisesti ottaen levon pitäisi auttaa, ja muutenkin kannattaa opetella liikkumaan selkäystävällisin asennoin, jumpata sen mitä pystyy, eikä rasittaa selkää turhan takia. TukivyöstÄkin on joillekin apua.
Yleisesti ottaen levon pitäisi auttaa, ja muutenkin kannattaa opetella liikkumaan selkäystävällisin asennoin, jumpata sen mitä pystyy, eikä rasittaa selkää turhan takia. TukivyöstÄkin on joillekin apua.
Tarkottaaks toi että lepo auttaa juuri välilevyn rappeumatilanteita? vai raskauden aikaisia selkävaivoja yleensäkin? Kun muutenhan selkävaivoihin suositellaan ensisijaisesti aina lääkkeeksi liikuntaa, tai siis useimman sorttisiin selkävaivoihin.
Itsellä notkoselkä ja rangassa kuluman alkuja. Joka päivä muutenkin ja etenkin nyt raskauden aikana on pakko venytellä ja jumpata selkää ja lenkillä käyn kahdesti päivässä. Muuten selkä alkaa vaivaamaan, ei suoranaista kipua mutta lihakset on tosi väsyneet ja missään asennossa ei ole hyvä. Tähän asti (rv 19+0) on riittänyt tämä, mutta pelkäänpä että sairasloma istumatyöstä kyllä odottaa sitten loppukuukausina..
Ja muutes kun sain kirjoitettua tuon, ettei varmaan kannata alkaa revittelemään, niin lähdin viiden kilsan lenkille ja voin sanoa, että tekipä hyvää vaikkakin tosi hidasta oli vauhti:)
ap