Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

te joilla monta lasta, kuinka usein reissaatte

Vierailija
22.11.2009 |

siis ulkomailla? katselin taas matkoja viidelle hengelle ja voi ahistus mitä hintoja kun kuitenkin ollaan ihan normituloisia...ei oikeesti ois varaa lähtee muualle kuin tallinnaan :-( Ja tulot 5800e/kk brutto.

Välillä ihmettelen kuin työttömät ja muut tosi pienituloiset matkustelee 2-4 kertaa/v. ja me ei oikeestaan koskaan päästä koko porukka!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan käyty viimeisen 10v aikana 3 kertaa ulkomailla. Silloin, kun oli vain kaks lasta, käytiin koko perheellä, mutta nyt ei kyllä todellakaan lähdettäs. Ihan jo rahan takia, mutta myös siksi, että pelkäisin koko matkan olevan yhtä säheltämistä. Olen myös ajatellut, että viikko jossain ihanassa paikassa vain esim. isän ja kahden lasen kans on lapsille sitä todellista laatuaikaa ja todella tärkeää isossa perheessä, että saa välillä huomiota yksilönäkin.

Vuosi sitten mies kävi viikon reissun Kreetalla silloin 5- ja 4-vuotiaiden poikien kans. Heillä oli ollut aivan loistava loma ja itse taas sain kotona nauttia kuopuksen kans rauhallisista päivistä isosiskojen ollessa koulussa ja iltaisin sitten isompien tyttöjen kans pelailtiin, pidettiin leffailtoja ja pohdittiin syntyjä syviä, kun pikkuinen jo nukkui :)

Nyt on tarkoitus alkaa säästämään ihan kunnolla ja ihan koko perheen etelänloma voitais tehdä ehkä aikaisintaan sitten, kun nuorinkin on 4-5-vuotias!

Vierailija
2/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tosin ole montaa lasta, vain 3. Mutta meitäkin siis yhteensä 5. Olen itse kotihoidontuella, ja mies tällä hetkellä työtön. Matkustamme vähintään 2 kertaa vuodessa, ja olemme vähintään 2kk kerralla ulkomailla. Mutta meillä on kakkos asunto ulkomailla. Matkat sinne viideltä maksaa halvimmillaan 1500 (suoria lentoja ei ole, eikä halpalentoyhtiöt lennä sinne).

Mutta jos meillä ei olisi 2 asuntoa, varmaan matkustaisimme n.5-6 kertaa vuodessa viikon tai kahden matkalle jonnekin lämpimään. Äkkilähtöjä saa edullisesti, n.200€/henkilö ei ole paljon mielestäni. Ainakin Tunisiaan, Egyptiin, Turkkiin (ja kesällä Bulgariaan), välillä myös Espanjaan pääsee sillä hinnalla. Ruotsin kautta kannattaa myös matkustaa, sieltä valmismatkat ovat halvempia.

Me matkustetaan aina koko perhe kerralla, olen aina tykännyt matkustella, eikä lapset ole mikään este.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen vielä jatkaa. Meillä on olemattoman pieni yhtiövastike, joten rahaa jää säästöön pienistä tuloistakin:)

Vierailija
4/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta iso asuntolaina, joten ei meillä ole varaa koko perheellä ulkomailla matkustella, ainakaan sesonkina, ja muina aikoina lapset on tietty koulussa.

Tukholman-reissukin tulisi tällä porukalla maksamaan hytteineen ja ruokineen lähes tuhat euroa kun pitäisi ottaa kaksi hyttiä. Talliinnaan ehkä päästään ensi kesänä.

Vierailija
5/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkoihin menee nykyisin neljä aikuista ja kolme lasta-maksut. Aika kallista siis. Kyllä me joka vuosi tai joka toinen vuosi tehdään yksi koko perheen reissu. Aiemmin tehtiin joka vuosi, kun lapset oli pienempiä. Meidän bruttotulot on paljon pienemmät kuin ap:lla. Tietenkin, jos on tiukkaa, ei voi matkustaa. Mutta tuon kokoisilla tuloilla kuin ap:n perheessä, monestikin matkustaminen on valintakysymys,mihin haluaa rahansa laittaa. Meillä monet tuttavat aina valittavat, että ei ole rahaa matkustaa. Kuitenkin heillä on rahaa kalliisiin omiin harrastuksiin, kampaamokäynteihin, auton pitoon, kaliisiin vaatteisiin jne. ja meillä taas tingitään esim. noista.

Vierailija
6/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se halpaa kaikkine muine kuluineen (ruoka, juoma, tekemiset ulkomailla yms.) ole, mutta sitten tarvittaessa säästetään muualta. Me ei käydä valmismatkoilla ollenkaan. Ostetaan itse liput netistä ja majoitus myös. Etenkin majoitus tulee silleen paljon halvemmaksi, sillä usein on saatu noin yhdeen huoneella hinnalla huoneisto tai ainakin toisiinsa väliovella yhteydessä olevat huoneet. Valmismatkoilla kaikki tämmöinen säätö on hirveen kallista jos ylipäänsä onnistuu.

Ja lisäksi tällä tavalla ei tarvitse mennä niihin pahimpiin turistirysiin, jossa ei muita kuin turisteja olekaan. Mekin ollaan käyty Euroopassa vaikka missä, Malesiassa ja viimeksi kevällä oltiin Japanissa koko porukka (noh, se oli kyllä tosi kallista!) mutta kun ei menty ns sesonkiaikaan ja liput oli ostettu hulluiltapäiviltä ja majoitus napattu netistä ns. viimehetken huipputarjouksena, niin ei sille enempää lopulta hintaa tullut kuin esim Thaimaan matkalle.

Mun mielestäni tällainen matkusteluun sijoittaminen on lapsille monessa mielessä hyvä. He näkevät eri kulttuureita, syövät erilaisia ruokia, ymmärtävät hyvin miksi eri maissa ihmiset näyttävät erilaiselta, tavat on erilaisia ja kielet myös. Se on eräänlaista elämän rikkautta minun mielestäni :-)

Vierailija
7/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuloista kiinni vaan muista menoista! Miten ap asutte, onko teillä iso laina? Ja kaksi autoa? Kalliit harrastukset? Käytätteko paljon rahaa sisustukseen?

Meillä pienemmät tulot, mutta asummekin vain tavallisessa kerrostalokämpässä, joten laina kohtuullinen ja rahaa jää matkustamiseenkin.

Vierailija
8/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes silloin kun oli vähemmän lapsia. Mies on käynyt kerran vanhimman pojan kanssa Ruotsissa. Toiseksi vanhin kävi kerran leirillä Virossa.

Vierailija
9/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsille voi opettaa kulttureita muutenkin kuin lennättämällä 5-7 -henkisen perheen 3 krt vuodessa kaukokohteisiin - teidän hiilidioksidijalanjälki kun ei paljoa riipu siitä kuinka hanvalla ne lennot löysitte.

Vierailija
10/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennemmin satsaan siihen kuin parin viikon ulkomaanmatkaan.

Meillä ei ole autoa eikä sisustustakaan. Sen sijaan me kyllä harrastetaan ja käydään kampaajalla.

monestikin matkustaminen on valintakysymys,mihin haluaa rahansa laittaa. Meillä monet tuttavat aina valittavat, että ei ole rahaa matkustaa. Kuitenkin heillä on rahaa kalliisiin omiin harrastuksiin, kampaamokäynteihin, auton pitoon, kaliisiin vaatteisiin jne. ja meillä taas tingitään esim. noista.

Vierailija
11/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käydään ulkomailla n. 2-5 kertaa vuodessa, tosin usein mennään autolla/autolautalla (emme asu Suomessa) ja ollaan yötä sukulaisissa, ehkä kerran vuodessa hotellilomalla. On se totta että hotellihuoneet 5-henkisellekin perheelle ovat kalliinpuoleisia. Kyllä matkustimme useammin, kun meillä oli vain 1 lapsi. Mutta toisaalta tämä kolmonen (ja siis kaikki lapset yhdessä) ovat minulle tärkeämpiä kuin matkustelu! :-)

Vierailija
12/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden viikon lomamatkalle tulisi hintaa sellaiset 4500-6000 euroa. Me olemme valinneet ison perheen, joka tarkoittaa sitä, että olemme ns. valinneet pois matkustelun. Kaikkea ei voi (meidän tuloilla) saada.

Vierailija
13/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut nyt 2, 5, 8 ja 9 vuotta. Viimeisen vuoden sisällä olemme käyneet kerran etelänmatkalla, kerran Ruotsissa ja useamman kerran erilaisissa kohteissa Suomessa - kylpylöissä ym.

Lasten kanssa on kiva matkustaa! On ihanaa, kun he muistavat pitkään, mitä on yhdessä koettu ja nähty. Eikä se ole sen isompaa sähellystä kuin kotonakaan.

Ensi kesäksi mietitään vähän pidempää reissua, esim. asuntoautolla joko Eurooppaan tai Yhdysvaltoihin. Asuntoauto tulisi mukaan tällä kertaa siksi, että tuolloin puolivuotiaan pienimmäisen huoltaminen on siinä helppoa.

Vierailija
14/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kotimaan hiihto- tai pääsiäisloma ja syylomalla lapset pääsevät sukuloimaan keskenään. Lisäksi me vanhemmat käymme kerran vuodessa lomasella Virossa tai kylpylässä

Vierailija
15/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa oltu etelässä, useimmiten ollut autoreissu ruotsi-tanska alueella, tosin ei se kaikkineen juuri sen halvemmaksi tule kuin viikon etelänreissu.

Vierailija
16/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut kiinnostunut rantalomista tai laskettelulomista. Kaupunkilomatkaan ei ole kolahtanut. Ennen lapsia käytiin kerran, eikä kärpänen puraissut.

Venäjällä, Virossa, Ruotsissa ja Norjassa on tullut käytyä kerran jos useammankin, muuten laske niitä varsinaisesti ulkomaanmatkoiksi.

Kesä, syys- ja talvilomilla reissataan kotimaassa, päivän, parin tai viikon reissuja, meille ainakin täältä kotisuomesta löytyy nähtävää ja koettavaa vielä vuosiksi eteenpäin.

Muutaman kerran kesäkautena käydään miehen kanssa kahdestaa moottoripyöräretkellä päivä tai kahen reissuja, muksut mummolassa.

Sitten joskus, kun ollaan taas miehen kanssa kahdestaan voisin lähteä jollekin viskinmaisteluturneelle Irlantiin tai Skotlantiin :-D

Vierailija
17/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänä vuonna käyty Thaimaassa, Egyptissä ja Italiassa. Meille matkustaminen on harrastus. Lisäksi lapinreissuja vuodessa 2-3, mutta niihin ei pahemmin rahaa mene.

Vierailija
18/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vertailla vähän eri päivien hintoja, jotkut viikonpäivät ovat suositumpia kun toiset

--> kalliimmat hinnat. Eli jos lähtee 1-2 päivää ennen tai palaa 1-2 myöhemmin, lennoissa voi säästää satoja euroja!

Hotelleissa sama juttu; netin kautta varaamalla säästää paljon.

Kannattaa välttää ihan pahimpia turistikausia, esim. keski- ja etelä-euroopassa on kesä jo pitkällä touko-kesäkuussa, eikä niin paljon turisteja mitä heinä-elokuussa. Myös syyskuussa vielä lämpimät kelit, mutta edullisempaa matkustaa.

Jos menee sellaiseen maahan jossa on Suomea edullisempi hintataso, niin ravintoloissa syöminenkään ei tule kalliiksi. Ja jos vielä halvemmalla haluaa päästä, niin voi tehdä ruuat itse jos valitsee huoneistohotellin.

Toki on helpompaa vain mennä matkatoimistoon ja varata matka, mutta jos haluaa säästää PALJON niin näkee itse vähän vaivaa ja varaa netistä matkan itse.

Minulla ei ole kokemusta Ryanarista, mutta tuttuni ovat sitä käyttäneet, ja lentoja saa muutamalla kympillä/hlö.

Esim. nopea googlaus, majoitus hyvässä hotellissa perhehuoneessa viikko, maksaa 700€ (oli edullisempiakin!) ja jos vaikka lennot olisivat 40€/hlö (Ryanairilla) ja perhe 2+3 eli 700+(40X5)=900€ +tuohon päälle 900€ ruokiin, juomiin, ostoksiin, pääsymaksuihin =1800€.

Vierailija
19/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vertailla vähän eri päivien hintoja, jotkut viikonpäivät ovat suositumpia kun toiset

--> kalliimmat hinnat. Eli jos lähtee 1-2 päivää ennen tai palaa 1-2 myöhemmin, lennoissa voi säästää satoja euroja!

Hotelleissa sama juttu; netin kautta varaamalla säästää paljon.

Kannattaa välttää ihan pahimpia turistikausia, esim. keski- ja etelä-euroopassa on kesä jo pitkällä touko-kesäkuussa, eikä niin paljon turisteja mitä heinä-elokuussa. Myös syyskuussa vielä lämpimät kelit, mutta edullisempaa matkustaa.

Jos menee sellaiseen maahan jossa on Suomea edullisempi hintataso, niin ravintoloissa syöminenkään ei tule kalliiksi. Ja jos vielä halvemmalla haluaa päästä, niin voi tehdä ruuat itse jos valitsee huoneistohotellin.

Toki on helpompaa vain mennä matkatoimistoon ja varata matka, mutta jos haluaa säästää PALJON niin näkee itse vähän vaivaa ja varaa netistä matkan itse.

Minulla ei ole kokemusta Ryanarista, mutta tuttuni ovat sitä käyttäneet, ja lentoja saa muutamalla kympillä/hlö.

Esim. nopea googlaus, majoitus hyvässä hotellissa perhehuoneessa viikko, maksaa 700€ (oli edullisempiakin!) ja jos vaikka lennot olisivat 40€/hlö (Ryanairilla) ja perhe 2+3 eli 700+(40X5)=900€ +tuohon päälle 900€ ruokiin, juomiin, ostoksiin, pääsymaksuihin =1800€.

kuljettavat ja majoittavat niin paöjon porukkaa, että he pystyvät neuvottelemaan edulliset hinnat. Eli aina ei itse räätälöity reissu tule halvemmaksi. Vertailu toki kannattaa aina; me reissataan pakettimatkoilla mutta mm. seuraava matka Namibiaan tehdään itse suunnittelemalla ja varaamalla.

Vierailija
20/26 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaa; riippuu kohteesta, jos haluaa johonkin "turstirysään" minne ei edes lennetä reittilentoja, matkatoimistojen matka edullisempi. Mutta jos paikkaan mihin reittilennolla pääsee, niin halvemmaksi tulee itse varaamalla.

Matkatoimisto on aina ylimääräinen =turha välikäsi. Matkatoimisto ei suinkaan ota mitään 5-10% hinnasta voittoa, vaan paljon suuremmat ovat heidän voittoprosenttinsa! Eli vaikka miten on kilpailutettu, niin siitä saatu etu ei ole yhtä iso mitä matkatoimiston ottama voitto, kuluttajan näkökulmasta siis.

Ja matkatoimistoilla on yleensä sopimukset, että varaavavat tietyn määrän huoneita hotellista, esim. 50 huonetta, ja heillä on sopimus siitä ettei tyhjistä huoneista veloiteta.

Eli jos matkalaisia tuleekin vain 45 huoneen verran, hotelli tekee tappiota 5:stä huoneesta ellei saa myytyä niitä. Ja koska parempi myydä halvalla kun pitää tyhjänä --> tarjouksia juuri esim. nettisivuilla ja sieltä voi varata huoneen.

Hyvä esimerkki on matka Unkariin; matkatoimisto tarjosi pidennettyä viikonloppua samaan hintaan millä olimme liki kaksi viikkoa ko. maassa. (lennot+majoitus) No meillä kävi hyvä tuuri, oli tarjouslennot hyvään aikaan;) ja hotellimme oli erittäin laadukas ****-hotelli hyvällä sijainnilla!:)

Niin, ja kaukomatkoissa ärsyttää se, että jos menee reittilennolla saa sen oman apikan ja ruuat ymv. hintaan kuuluvana, mutta matkatoimiston koneissa pitää erikseen valitaa ateriat ja maksuluokat ymv.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän