Onko täällä yläkoulun kieltenopettajia?
Teen sijaisuutta yläkoulussa. Olen ollut koulussa sijaisena nyt kolme viikkoa ja eilen kuulin, että sijaisuuteni jatkuu loppuvuoden. Opetan ruotsia yseille ja seiskoille ja olen itse kirjoilla yliopistossa, tutkintoni on siis kesken, enkä ole pätevä opettaja vielä.
Olen yrittänyt koulun eri opettajilta kysellä seuraavia asioita, mutta kukaan ei ole vielä osannut vastata ja siksi kysyn täällä: Monenko käsitellyn kappaleen jälkeen pidetään koe? Seiskojen kanssa olen käynyt läpi kolme kappaletta ja olen pitänyt yhden sanakokeen. Ysien kanssa on käyty nyt kaksi kappaletta ja samoin yksi sanakoe on pidetty. Ysit ovat vähän jäljessä TET-harjoittelujen vuoksi.
Jakso päättyy viikon päästä ja ruotsi jatkuu näillä molemmilla ryhmillä seuraavassa jaksossa. Tuleeko iso koe siis ennen joulua vai nyt jo jakson päättyessä? Käsitän, että eri kouluissa lienee vaihtelevat käytännöt, mutta kokeiden tiheydessä varmaan joka osaa auttaa.
Kommentit (7)
kyseinen opettaja on saanut niin pahan burn outin, että rehtorin mukaan häntä ei saa vaivata työasioilla. Siksi tässä olenkin vähän hukassa. Olin siin valmistautunut tekemään kolmen viikon työpätkän, enkä vaivannut tällaisilla asioilla päätäni ja nyt hommaan pitäisi saada vähän toisennäköinen juju, kun pesti venyykin huomattavasti.
ap
Sanakokeita opettajat usein pitävät niin tiheään, kuin ko. ryhmän kanssa kokevat tarpeellisiksi.
Isompien kokeiden suhteen on koulussa yleensä koevarauslista, josta kunkin aineen opettajat varaavat ryhmillensä koepäivät. Usein pyritään pitämään koe koko vuosiluokalle samana päivänä. Tämä helpottaa sekä opettajaa, että oppilaita (ope pystyy pitämään saman kokeen ryhmilleen, koska oppilaat tekevät kokeet yhtä aikaa, oppilailla ei olisi hyvä olla yli kolmea koetta viikossa).
Mutta nyt kannattaa aktivoitua kyselemään koulusi muilta kieltenopettajilta (muut opet eivät näihin kysymyksiisi osaa vastata, koska jokainen aineryhmä sopii omat tapansa toimia).
Jos et saa mitään vastakaikua tiedusteluillesi, pidät kokeet siten kuten itse parhaaksi näet. Suosittelen kuitekin tällaisessa tilanteessa informoimaan rehtoria asiasta.
Tsemppiä sijaisuuteen!
käytettävien oppikirjojen opettajan aineistoon. Sieltä saa useinkin hyviä vinkkejä mm. koekysymyksiin, sekä ehdotelmaa koealueeksi. Ei tarvitse keksiä pyörää ihan alusta asti itse. :)
Kannattaa pitää joko yksi iso koe tai kaksi pienempää. Kaksi pienempää parempi, sillä helpompi lukea kokeisiin kun koealue ei ole kamalan laaja.
Sanakokeita kannattaa pitää vain muutamasta kappaleesta, valitse ne kappaleet joissa on tärkein sanasto...!
Kappaleet yleensä jaettu kieliopin mukaan, eli jossakin kappaleessa paljon adjektiiveja ---> samaan aikaan kieliopin puolella läpi käydään adjektiiveja jne.
niin saa hyvän tuntuman joulun arvosanoihin.
jonka sijainen olet?