Voiko hätäkasteluvan jättää antamatta, vaikka kuuluu kirkkoon?
En todellakaan halua lapselleni hätäkastetta. Onnistuuko kieltäminen, jos vanhemmat kuuluvat kirkkoon?
Kommentit (18)
moiset hätäkasteet.
Väestörekisteri on olemassa.
sairaalan takahuoneessa kovalla kiireellä. Totta kai aion pitää lapselle myöhemmin ristiäiset eli arvokkaan juhlan.
Sitä paitsi hätäkaste lähentelee minusta taikauskoa.
ap
Miksi sitä lupaa muuten kysysyttäsiikään.
vaikka hätäkasteeseen olisi jouduttu. Uskoisin että voit kuitenkin kieltäytyä siitä, jos haluat.
Me kiellettiin hätäkaste vaikka kuulutaan molemmat kirkkoon ja ollaan uskovia. Ajateltiin, että vauva pääsee taivaaseen jos kuolee, ilman hätäkastettakin. Eikä haluttu ketään vierasta hätäisesti siihen kastetta toimittamaan jos tilanne vakavaksi menisi. Kirjoitin vain paperiin että ei hätäkastetta. Kätilö tosin tuli tarkistamaan vielä jälkeenpäin, että tarkoitanko tosiaan sitä kun kuitenkin kuulun kirkkoon, mutta hyväksyi mukisematta kun selitin.
mutta en silti halua antaa lupaa hätäkasteeseen. En näe siihen mitään syytä, päin vastoin.
ap
minä annoin, koska kaste on minulle tärkeä.
Pääsääntöisesti se hätäkaste annetaan lapselle, jonka elinmahdollisuudet ovat niin heikot, että ajatellaan, että myöhempää mahdollisuutta kasteelle ei tule.
turhaan annetaan, ja todellisessa kriisitilanteessa rukoushetki lapsen puolesta voi tuntua tosi tärkeältä, jos Jumalaan kuitenkin uskoo.
Enpä ole moista koskaan nähnyt.
Nimiähän kysytään joissaine esitietolomakkeissa, mutta sehän ei varsinaisesti liity hätäkasteeseen.
mutta hätäkaste on silti minusta turha toimenpide ja lähinnä taikauskoa. Minun uskoni mukaan vauva menee kuollessaan taivaaseen, ei helvettiin. Helvetinpelkoonhan hätäkaste perustuu.
ap
Jeesuksen ristinkuolemahan kuittasi perisynnin. Viaton lapsi pääsee siis taivaaseen, jos kuolee. Eikö ole aika lohdullista?
entäs kun jos lapsi syntyy kuolleena. Lapsi pääsee silloinkin taivaaseen.
Hätäkasteet on mun mielestä turhia.
Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen.
T:yks vl.
Jeesuksen ristinkuolemahan kuittasi perisynnin. Viaton lapsi pääsee siis taivaaseen, jos kuolee. Eikö ole aika lohdullista?
mutta hätäkaste on silti minusta turha toimenpide ja lähinnä taikauskoa. Minun uskoni mukaan vauva menee kuollessaan taivaaseen, ei helvettiin. Helvetinpelkoonhan hätäkaste perustuu.
ap
Meillä ei olla annettu kenellekään lapselle hätäkastelupaa - ei vaikka mieheni on pappi ja kirkkoon kuulutaan molemmat. Jos lapsi kuolee, ennen kuin se ehditään kastaa "seurakunnan" läsnäollessa, asia on Jumalan käsissä. Itse emme tosin epäile hetkeäkään, etteikö pieni pääsisi taivaaseen.
Edellistä lasta synnyttäessä kätilö kävi vielä erikseen synnytyksen aikana tarkistamassa, että ihanko oikeasti emme ilmoita lapsen nimeä etukäteen emmekä anna hätäkastelupaa. Joo, emme ja tiedämme kyllä tasan mitä teemme. Lapsen nimi kyllä ilmoitettiin heti, kun nähtiin kuka sieltä tuli :) (siinä muuten toinen vaikea asia ihmisille ymmärrättäväksi: lapsemme ovat saaneet nimensä heti synnyttyään, nimenantohan kun ei liity mitenkään kasteeseen.) Odotan mielenkiinnolla, millaiset keskustelut kätilön kanssa käydään taas parin viikon päästä...
minkä ihmeen takia niitä nimiä muuten kysyttäisiin??
Nimiähän kysytään joissaine esitietolomakkeissa, mutta sehän ei varsinaisesti liity hätäkasteeseen.
Eikö ne isien synnit periydy kolmanteen ja neljänteen polveen , niin ole jostain lukenut. Onko se vastasyntynyt sitten niin viaton, ettei hätäkastetta tarvitse, vaan taivaaseen menee silti?
Mummu kirjoitti:
Eikö ne isien synnit periydy kolmanteen ja neljänteen polveen , niin ole jostain lukenut. Onko se vastasyntynyt sitten niin viaton, ettei hätäkastetta tarvitse, vaan taivaaseen menee silti?
Lapseni kuoli kastamattomana. Se, ettei häntä oltu kastettu oli oma päätökseni, ei hänen. Käsitän asian niin, että jos jollekin kuuluu tuomio kastamattomuudesta, niin minulle, ei taivaan portille saapuneelle lapselle. Oletan hänen päässeen sisään minun tekemästäni synnistä huolimatta.
Aiotko jättää lapsen kokonaan kastamatta?