Voiko ylipaino pahentaa mm. kuukautis- ja ovulaatiokipuja?
Jostain muistan lukeneeni, että laihdutus voi helpottaa naistenvaivoja. Totta vai tarua? Olisi ainakin vielä kymmenes hyvä syy päästä muutamasta liikakilosta eroon.
Kommentit (9)
AInakin ylipaino voi vaikeuttaa lapsen saantia, joten kait sillä voi menkkakipuihinkin olla vaikutusta?
ei pidä ainakaan täällä paikkaansa =D
kärsin kauheista ovis-ja kuukautiskivuista.
sanoin VOI vaikeuttaa=ei vaikeuta kaikilla.
mä olen kanssa ollut alipainoinen ja kärsin mielestäni pahimmista ovis- ja kk-kivuista kun vaan voi olla. Nyt +20 kg kivut ovat entistä pahemmat, oviskivut itse asiassa pahemmat kuin menkkakivut. Suurin osa kuukaudesta mennään särkylääkkeillä. Lekureita ei kiinnosta.
sanoin VOI vaikeuttaa=ei vaikeuta kaikilla.
EI AINAKAAN pidä paikkaansa täällä. Eli ei tarkoita, ettei kaikien kohdalla näin olisi.
Mä en ole kärsinyt koskaan kivuliaista kuukautisista -normaalipainoisena enkä ylipainoisenakaan! Samoin raskaaksi tulin ylipainoisena, vaikkakin ennen seuraavaa raskautta haluaisin mielellään 10 kiloa pois!
Ennen sitä olin painoindeksinkin mukaan vielä normaalipainoinen. Eli mitään reilua ylipainoa ei ole koskaan ollut.
Menkat ovat olleet kolmannen jälkeen ihan sietämättömät. Olen kuukupin kanssa pystynyt mittaamaan ja 3 ekan päivän aikana uovotoa on noin 450 ml ja sen jälkeen "normaalia" vuotoa jatkuu vielä 5 päivää. Lääkäreitä ei kiinnosta runsas vuoto tai enemmänkin ovat sanoneet, että minä vain huonosti kestän kuukautisia. Eli joku kestää paremmin kuin toinen.
No ongelmia on ollut nimenomaan hemoglobiinin kanssa joka huitelee 110 tienoilla ja kuuukautisten jälkeen vielä alhaisempana.
Ovulaatiokivut ovat olleet kolmannen jälkeen melkein sietämättömät. Ennen kolmatta lasta en edes koskaan huomannut koko ovulaatiota.
Mutta itse asiaan. Nyt 8kg laihempana, kuukautisten määrä on huomattavasti pienempi, uskallan väittää, että vuodon määrä on tipahtanut puoleen entisestä. Tosin olen nyt n. 6 kk käyttänyt Cyclokarpon-nimistä lääketeeä runsaiden vuotojen pävivinä ja nyt en ole niitä kahteen kuukauteen käyttänyt, koska tulee toimeen vuodon määrän kanssa. Lääkkeiden huono puoli on se, että se laskee verenpainetta ja kun se muutenkin on alhainen, niin siitä johtuva huimaus on suorastaan pelottavaa. Koko ajan on sellainen tunne, että pyörryn.
Mutta painonlasku pienensi kuukautismäärää ja kipujakin. Mutta ovulaatiokipuihin se ei vaikuttanut.
Olipa pitkä selostus.
AInakin ylipaino voi vaikeuttaa lapsen saantia, joten kait sillä voi menkkakipuihinkin olla vaikutusta?
Hyvä vaan että painoa on reilusti...