Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättäisitkö 1-vuotiaan viikoksi hoitoon esim. isovanhemmille?

Vierailija
05.01.2009 |

Ollaan suunnittelemassa lomamatkaa, ja on ollut miehen kanssa vähän epätietoisuutta siitä että voitaisiinko tehdä viikon matka vai pelkkä pitkä viikonloppu. Lapsi viihtyy hyvin isovanhempiensa kanssa, mutta vähän arveluttaa jättää noin pientä viikoksi ilman äitiä ja isää.

Mitä mieltä te olette?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi piiiiiitkä aika noin pienelle tuttujenkin hoitajien seurassa. Ei tuon ikäinen voi käsittää, mihin hävisitte, vaikka kuinka selitettäisiin, että tulette takaisin. Eikös se vanha, hyvä sääntö kuulu, että lapsi voi olla niin monta yötä pois ensisijaiselta hoitajalta kuin on ikävuosia. Niin että laske siitä, montako vuorokautta viikossa on liikaa.

Vierailija
2/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainenhan tekee tietysti omat valintansa, mutta meidän perheessä on ihan luksusta, että SAA olla lasten kanssa.

Tuon ikäisiä olen vielä imettänytkin, joten en kyllä jättäisi.

Mielestäni hyvä nyrkkisääntö on se, että vuorokausi per ikävuosi maksimissaan hoitoa.

Jos teillä on sellainen tilanne, että asutte samassa taloudessa isovanhempien kanssa tms. järjestely, jossa lapsi on erittäin paljon tekemisissä isovanhempien kanssa, niin saattaisin harkita kahta yötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se meni, mutta en ehkä jättäisi lomamatkan takia noin pitkäksi aikaa.

Tuo vuorokausi/ikävuosi on kyllä vähän hysteerinen ohje, kyllä esim. 3-4-vuotias jo hyvin pärjää viikon ilman vanhempiaan. Ohje pitää paikkansa ehkä alle 3-vuotiailla.

Vierailija
4/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroi kun tultiin takaisin ja ei mitään ongelmia ollut koko aikana.

Tosin muutama sisarus oli turvana myös.

Vierailija
5/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään kolmevuotiastani.

Vierailija
6/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse olisin kuinka onnelinen "kun pääsisin riesasta viikoski eroon"

Niin lapselle en sitä pysytisi tekemään. Se nyt vaan on kylmä tosiasia, että viikossa on 6vrk liikaa sille 1-vuotiaalle. Siiitäkin huolimatta, että hän näennäisesti viihtyisi ja olisi tyytyväinen tullessasi takaisin... Totuus on kumminkin ihan jotain muuta..... Sitä on turha kieltää.......

Vierailija
7/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidön 3vuotiaalle on jo 2yötä ihan maksimi,kun joku sanoi,että 3vuotias pärjää hyvin viikon ilman vanhempiaan.. tietty,mihin tottuu,niin voi pärjätäkin. noin pientä en mistään hinnasta suostuisi jättämään hoitoon noin pitkäksi aikaa,vaikka olisin itse pää paketissa saati loman takia.

Vierailija
8/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko pitkä viikonloppu mukavampi vanhemmillekki, ei tulis niin kamala ikävä... varmasti pärjäävät lapsi ja isovanhemmat muutaman yön... varmasti vaikuttaa sekin millaiset välit pikkuisella on mummoon...

Vierailija
9/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin lapseni oli useinkin (yli 2-vuotiaana) viisikin päivää äidilläni hoidossa esim. koeviikon takia. Tosin näimme mummia muutenkin lähes päivittäin.

Nykyisin en kyllä raaskisi laittaa edes 2-vuotiastamme kahdeksi yöksi hoitoon. Mutta kyllä se varmasti teoriassa onnistuisi.

Vanhimmalla lapsellani on muuten edelleen hyvin läheiset välit mummiinsa.

Vierailija
10/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppukin on jo pitkäaika 1 vuotiaalle! Yksi yö per ikävuosi riittää. Miksi teitte lapsen jos ette ole valmiita ottamaan sitä mukaan?

Vierailija
11/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaana oli 2 yötä mummolassa, ja 2,5-vuotiaana oli viikon mummolassa kun olimme häämatkalla. Riippuu paljon siitä miten läheisiä isovanhemmat on ja miten paljon lapsi on tottunut olemaan ilman vanhempiaan. Jos 3-vuotias ei ole ikinä ollut pitkiä aikoja erossa, on viikko aivan liian pitkä aika, mutta esim. meillä tyttö on tottunut olemaan mummolassa ja pärjää siellä mainiosti. Riippuu paljon myös isovanhemmista, meillä mummo ja vaari ovat vielä nuoria (5-kymppisiä) ja jaksavat molemmat tarjota virikkeitä lapselle.

Itse en kyllä jättäisi 1-vuotiasta viikoksi, ehkä 3 yötä on mielestäni maksimi JOS lapsi on tottunut isovanhempien kanssa oloon ja ollut aikaisemmin erossa vanhemmistaan.

Vierailija
12/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkaan vaan--

kuulostaa ihan sadulta tässä itsekkyyden kukoistavassa maailmassa, jossa"kukaan ei auta ketään"...

Vierailija
13/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaani (1,5v) en voisi jättää ja hän on kulkenut aina mukana reissuillamme.

Vierailija
14/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu (nelissäkymmenissä) lähti miehensä kanssa hääpäivämatkalle viikoksi lapsen ollessa 7-8 kk vanha, jättivät vauvan isovanhemmille. Muistan vielä kuinka pöyristynyt olin jo ajatuksestakin. Nyt itse kolmen lapsen äitinä olen vielä pöyristyneempi ;).

Samoin veljeni joka on saanut lapsensa parikymppisenä, jätti esikoisensa viikoksi noin puolivuotiaana, kun lähtivät Espanjaan lomalle. Itse olin ihan teini silloin, etten edes muista pidinkö asiaa mitenkään kummallisena.

Voisiko olla, että nämä "ääripäät", eli vanhat ja nuoret vanhemmat helpommin tekevät tällaisia ratkaisuja? Vanhempana on tottunut menemään ja tulemaan riippumattomasti, nuorena taas menojalka vipattaa sen verran voimallisemmin, että helpommin tulee lähdettyä..

Itse kolmekymppisenä ja kavereista suurin osa nyt 30, ei kukaan ole vastaavaa tehnyt, vaan pidemmät kahdenkeskiset lomailut pistetty jäihin ihan pikkulapsiaikana.

Vierailija
15/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin tehdä pidemmät lomat koko perheen kesken eli ottaa lapsen mukaan. Jos kerran on mahdollisuus hoitopaikkaan, tekisin yhden tai kahden yön loman jossain lähempänä miehen kanssa kahdestaan.

Vierailija
16/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on parempi lapselle? Että äidillä hajoaa pää kun ei saa hetken lomaa, vai se, että joku muu hoitaa lasta muutaman vuorokauden ja äiti voi taas hyvin levättyään.. Lapselleni on varmasti ollut vain hyväksi ne muutamat yönseudut, jotka isä ja äiti ovat olleet erossa lapsestaan. Levännyt äiti jaksaa taas!

Vierailija
17/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun emme saaneet varahoitoa ja hoitaja oli lomalla.

Hyvin meni se aika pojalla ja isovanhemmilla.. meidän oma ikävä oli vain ihan kauhea. Mitään en ole pojassa huomannut(reilun 2vuoden jälkeen) että olisi jotenkin häneen vaikuttanut. Hyvin on jäänyt senkin jälkeen viikonloppu hoitoon ja hyvin viihtyy kun ollaan koko perhe kylättelemässä mummilassa.

Mikä tekee erilaiseksi hoidosta.. että onko se pakon edessä.. sairaalassa olo vai vanhempien loma matka.. ei lapsi ymmärrä sitä onko hänen nyt pakko olla viikko mummilassa sen takia että äiti/isä on sairaalassa vai että vanhemmat ovat etelän auringossa..samalla tavalla lapsi tulee varmasti hoidettua iso vanhemmilta.

Itse kyllä harkitsisin jättäväni lapsen hoitoon jos/kun vain hoitajiin pystyy 100% luottamaan ja yleensä vanhempiinsa pystyy..

Onhan se lapsenkin kannalta hyvä että vanhemmat pääsee joskus akkuja lataamaan ja suhdetta vaalimaan.. vai?

Joku voi nyt ajatella että voi v..ttu onpa tuokin lapsia maailmaan pykränny kun ei niiden kanssa jaksa/viitsi olla (ikävä kyllä näihin kommentteihin olen tulen törmäämään)

Mutta mutta.. joo niin olen pykränny ja tulen lisää tekemäänkin ja hiton ylpeä äiti olenkin vaikka välillä jätänkin lapsen viikonlopuksi mummille hoitoon.

Vierailija
18/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontooseen ja 1v7kk oli mukana reissulla. Oli kyllä levollisempi mieli kun lapsi oli matkassa, vaikka suurkaupunki olikin.

Onhan se vähän erilainen reissu kolmistaan kuin kaksin, mutta ei ollut yhtään sellaista oloa, että mitähän sille lapselle kuuluu, kun se oli koko ajan matkassa. hyvin meni. Suosittelen reissaamista, rohkeasti vaan matkaan!

Vierailija
19/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää että edes kehtaatte sellaista harkita! Yksivuotias ei vielä ymmärrä missä äiti ja isi on ja luulee teidän hylänneen hänet.

Hyi miten itsekkäitä olette! Ei teillä voi olla tarvetta olla viikkoa ilman lasta, jos on ihan pakko olla yö erossa niin sitten vklmatka.

Vierailija
20/58 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eikö parempi ratkaisu olisi se, että vanhemmilla olisi säännöllisesti mahdollisuus vapaaseen aikaan ilman lapsia kuin se, että yhden kerran viikko.

Itselläni olisi kyllä kamalaa kidutusta olla viikko erossa 1-vuotiaasta. Vajaan vuorokauden olisin hyvillä mielin.

Noi lapsena koetut hylkäämiskokemukset (ja sellaisenahan se sen 1-vuotias) kokee tulee esiin yleensä vasta aikuisena. Ihminen ei osaa sitoutua ihmissuhteissansa, pelkää tulevansa jätetyksi ja siksi jättää itse. Suhde omiin lapsiin voi olla vaikea. Ei osaa ottaa lasta huomioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi