Miten vähällä ruualla taapero voikaan elää?!
Meidän puolitoistavuotias on ollut aina huono syömään, koskaan ei ole ollut aikaa että söisi todella hyvin, mutta välillä saattaa olla viikko että syö aika kohtuullisesti. Mutta nyt taas on syönyt viikon verran niin järjettömän huonosti, etten voi ymmärtää miten se jaksaa leikkiä ja olla virkeä. Esim. tänään olen saanut syömään puolikkaan satsuman, ½ desiä makaronia, pari suikaletta broileria ja puolikkaan maissikakun. Maitoa kolmisen desiä. Maitoa joisi vaikka miten, mutta en tiedä paljonko sitä uskaltaa antaa, ettei sitten vähennä ruokailua entisestään? Syötän taas sanasolia, että saisi edes jotain vitamiineja. Kaikkea kokeillaan, ei oikeastaan mitään väliä mitä tarjotaan kun kaikki menee yhtä huonosti (no keksejä söisi, mutta sille linjalle en lähde). On tosi laiha, mutta omalla miinuskäyrällään etenee. En vaan käsitä tätä!! Saa syödä itse, ulkoillaan paljon ja kaikki tällainen pitäisi olla kunnossa. Miten lapsen vastustuskyky pysyy yllä tällaisella syömättömyydellä??! Ja jos tulee kova tauti, ei hänellä ole vararavintoa yhtään elimistössä.
Onko tällainen normaalia? Syökö muidenkin huonosyömäiset lapset todella NÄIN vähän??
Kommentit (15)
Hei haloo, kyllä maitoa pitäisi juoda 6-8dl päivässä, eli rajoita vaan jos ylettömästi juo mutta 3dl on liian vähän!
Älä rajoita maidon juomista, siitäkin saa tärkeitä ravinteita ja proteiinia. Anna punaista maitoa. Entäs pirtelöt ja vellit, maitopohjaiset?
Oma liki 2-vuotias syö juuri noin. Puolikas peruna lounaaksi jne. Maidon määrä väheni luonnostaan kun juo vain mukista. En siis anna nokkamukia, siitä lipittäisi vaikka kuinka paljon. Mä en yleensä anna maitoa myöskään ennen kuin on vähän syönyt.
Meillä on neljä ateriaa päivässä, iltapalaa ei yleensä mene ollenkaan. Vain desi maitoa tms.
Aterioiden välillä ei syödä eikä juoda vettä kummempaa. Jos aamiaisen jälkeen antaa vaikka marie-keksin, niin lounaalla ei mene mitään.
En tee ruoasta numeroa. Syö niin paljon kuin syö.
Hampaiden tulo on vaikuttanut hänellä ainakin ruokahaluun. Saattaa syöminen loppua kokonaan.
Tämä lapsi muuten oppi syömään itse 14 kk iässä ja se auttoi hiukan syömisessäkin.
Nirso hän ei ole, syö mitä vain. Määrät vain on hyvin pieniä.
Mä ja mun sisko ollaan oltu ihan samanlaisia. Mä muistan kun koulussakin söin vain puolikkaan perunan, kaksi lihapullaa ja lusikallisen porkkanaraastetta. Ihan normaalipainoisia, hoikkia ollaan aikuisenakin. Ei syömisongelmia.
Niin, kertakaapa mitä maitoa tällaieselle lapselle tulisi juottaa? Onko hyvä antaa kovaa rasvaa eli rasvaista maitoa, vaiko rasvatonta ja sitten vaan lisäillä runsaasti pehmyttä rasvaa eli esim. rypsiöljyjä niihin ruokiin, joita edes vähän syö? Tästä olen kuullut niin kaksijakoisia mielipiteitä. Ja se, että jos hän juo kovasti rasvaista maitoa, maistuuko ruuat senkään vertaa, kun vatsa täyttyy jo maidosta? Ja tällöin jää esim. raudan saanti liian vähäiseksi.
Mutta asiaan. Maitoa tulisi mennä taaperoikäisellä (alle 2v) joka tapauksessa noin 5-6dl per päivä riippumatta siitä kuinka paljon menee tavallista ruokaa. Eli anna ainakin sen verran maitoa lapsellesi.
Tuossa teidän tapauksessa harkitsisin myös voisiko maito olla korviketta lapsen iästä huolimatta koska korvikehan ei ole mitenkään kiellettyä yli 1v ikäisiltäkään. Siinä olisi ainakin vitamiinit yms. sitten mukana.
Syönyt aina tosi huonosti ja vähän. Elellyt pitkiä aikoja pelkällä maidolla yhden ikävuoden tietämillä. Nyt jätettiin tuttipullot pois ja seurauksena siitä maidon määrä on tietty vähentynyt 8 desistä desiin-kahteen. Mutta ruokaa uppoaakin aivan käsittämättömiä määriä...siis edelleenkin ronkeli eri ruokien kanssa, mutta suosikeissa määrät ovat kolminkertaistuneet. Maidon määrä saadaan varmaan nousuun, kunhan tuo tottuu lasista juomiseen kunnolla.
Lisäksi siinä on hyviä rasvahappoja niin ei tarvitse ajatella sitä maidon laatua senkään puolelta tarkemmin.
Korvikettahan voi vaikka aikuinen vetää jos niikseen on.
ei osaa tappaa itseään nälkään. Syömättömyys rassaa varmasti enemmän vanhempia kuin lasta itseään.
Meillä syömättömyyskausina on pidetty entistä tiukemmin kiinni ruoka-ajoista, ja jätetty KAIKKI välipalat pois. Eli tarjolla on aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. ei muuta. ei mitään muuta.
Ruoalla maitoa vasta kun ruokaa on edes maisteltu, ei niin, että täyttää mahan maidolla, eikä se vähäinenkään ruoka enää uppoa. Ja öljyä paljon ruoanvalmistukseen.
Oikeesti välillä tuntuu, että lapset elää pyhällä hengella, mutta kyllä ne hengissä pysyy ja sitten tulee kasvukausia, kun kaikki uppoaa. Systemaattisuus on tärkeää, ja ajoista kiinni pitäminen.
välillä taas paljonkin. Vaihtelee. Välillä menee viikkoja, että syö kuin lintu.
Tosin maitoa oon antanut juoda enemmän (varmaan menee puoli purkkia päivässä, joskus enemmänkin). Ja meillä on aina tykännyt puurosta, ja huonon syömisen päivänäkin on syönyt iltapalaksi puurolautasellisen. Ja joka päivä 2-3 palaa näkkäriä (jota tykkää syödä myös).
Välillä tuntuu, että millä se lapsi elää... ja meillä ei oo herkkuja esim. keksejä tai jätskiä mitenkään päivittäin tai edes joka viikko.
Ostan ja teen lempiruokiaan, että saisi vähän hyviä syönnin päiviäkin ja varsinkin proteiinia alas. Lemppareita on mm. ne broitsun grillattavat palat missä on puutikku, grilliliha, makaronilaatikko, jauhelihapihvit, risotto jossa voi olla esim. jauhelihaa tai kalkan tai broitsun suikaleita + herneitä + sipulia, uunilohi ja papuruuat.
Hyvää tytössä on että syö vihanneksia ja hedelmiä, rakastaa herneitä, sipulia ja paprikaa (saattaa syödä raakana koko paprikan) ja syö melkein mitä hedelmää vaan (ei kiivejä).
Meillä tyttö on ollut pituuden suhteen -2 ja -1 käyrien välissä, mutta omalla käyrällään etenee hienosti ja pituuden suhde painoon on -10 %. Ei mikään ihan luikku, mutta hoikkanen. Neuvolan terkkarin mielestä silti ihan sopusuhtainen, ei luut paista.
Mutta kun on aina kasvanut, niin olen antanut itse säädellä. On jo yli 4 v.
Aina on ollut virkku, liikkunut paljon, leikkinyt, sairastellut vähän jne.
Koeta vaihdella ruokia paljon, niin keksit, mistä tykkää. Syötä vaikka kalapuikkoja tai pinaattilettuja (monien suosikkeja), kokeile joka päivä eri ruokaa. Tai jos jo tiedät, niin suosi niitä, mistä tykkää, terveellisyyden puitteissa tietenkin.
mutta mä olen se, jolla on 4-vuotias.
Olen aina juottanut vain rasvatonta, joskus harvoin kevytmaitoa (jos ei oo ollut rasvatonta jossain kylässä).
Neuvolassa joskus neuvottiin siitä rasvalisästä, mutta annoin piut paut sille, kun kasvoi muutenkin. Puuroon laitan lusikallisen tavalista terveellistä leivän päälle laitettavaa margariinia. Rasvat ovat meillä terveellisiä myös. Käytän joskus oikeaa voita juhlaleivonnaisissa ja jossain paistoissa ehkä kerran kuussa?
Niin, kertakaapa mitä maitoa tällaieselle lapselle tulisi juottaa? Onko hyvä antaa kovaa rasvaa eli rasvaista maitoa, vaiko rasvatonta ja sitten vaan lisäillä runsaasti pehmyttä rasvaa eli esim. rypsiöljyjä niihin ruokiin, joita edes vähän syö? Tästä olen kuullut niin kaksijakoisia mielipiteitä. Ja se, että jos hän juo kovasti rasvaista maitoa, maistuuko ruuat senkään vertaa, kun vatsa täyttyy jo maidosta? Ja tällöin jää esim. raudan saanti liian vähäiseksi.
Kiitos kun vastailette. Meillä lapsen herkkuruokia on edellämainittujen kananmunan ja juuston lisäksi marjat, maitorahka, makaroni..mutta kun on näitä huonon syömisen viikkoja, niin ei suostu edes maistamaan mitä lusikassa on, ei ota mustikoita ja makaronia. Silloin tuntuu, ettei mitään väliä mitä tarjoaa. Laittaa jopa käden suun eteen, että en ota yhtään mitään. Otan myös lapsen ruuanlaittoon mukaan, esim. eilen tehtiin yhdessä vispipuuroa ja ajattelin että nyt lapsi varmaan maistelee innolla, mutta juuri juuri sain maistamaan lusikallisen ja siihen jäi. :( Meillä sairasteleekin aika helposti, siksikin asia vaivaa.
Voisit kokeilla antaa nestemäisiä ja energiapitoisia jälkkäreitä, kuten tuoremehua, jogurttia tai smoothieta. Niistä saisi energiaa sekä maitopohjaisista myös proteiinia. Anna aina jälkkäriä, kun on syönyt edes vähän.
Jos et jaksa itse tehdä, niin kokeile valmiita juomia, kuten esim. valion elovena-välipalajuomaa.
Kun lapsi tulee isommaksi ja alkaa ymmärtää enemmän palkintojen päälle, niin voisit kokeilla laittaa vaikkapa jääkaapin oveen tarrataulukon, johon saa tarran aina, kun edes maistaa jotakin ruokaa. Kun tarroja on kasassa vaikkapa 10, niin teette jotakin, joka on lapsen mielestä kivaa. Viet esim. kahvilaan syömään jätskiannoksen (jos siis syö jätskiä) tai annat valita lelukaupasta mieluisan legopaketin tms.
Tuoremehua ottaa satunnaisesti muutamia kulauksia, niistä lasten smoothieista ei tykkää. En saa mitään menemään kohtuullisesti, kun häntä vaan ei kiinnosta syödä/juoda juurikaan mitään.. tuntuukin niin epätoivoiselta.
Minkä verran tällaiselle voi antaa rusinoita? entä juustoa ja kananmunaa? nämä ainoita mitä suostuu syömään.
Meinasin vielä eilen tehdä aloituksen samasta aiheesta. Meidän 2,5-vuotias syö lautaselta lähinnä lihat ja juo desin maitoa per ruokailu. Eilen vielä stressasin asiaa mutta muistin sitten että kesällä lapsi olisi ollut syömässä vartin välein...kausittaista ilmeisesti, ainakin meillä siis.
En ole lähtenyt (stressistä huolimatta) pelkkien lempiruokien tarjoamiseen. Lautasella on sitkeästi porkkanaraastetta, jota poika ei suostu edes maistamaan ja myös perunoita/riisiä, jotka lähinnä syljetään suusta ulos heti kun ne sinne menevät. Meillä ei syödä keksejä juuri koskaan eikä kiisseleitä/pullaa, mutta päiväkodissa saa välipalaksi usein jotain tuollaista.
Ja teemme usein niin, että laitamme hänelle "sormipaloja" joita saa syödä itse, mutta viskaa vaan todella nopeasti lattialle tms. Kananmunasta tykkää, mutta kuinka paljon sitä uskaltaa syöttää? Myös juusto menee.