Onko Tamiflusta mitään hyötyä jos oireet alkaneet jo perjantaina?
Meillä esikoinen sairastui keskiviikkona ja tänään varmistui sikainfulenssaksi.
Kuopus sairastui perjantaina ja kun tuo possutauti tänään varmistui lääkäri sanoi että kuopuksellekkin voi aloittaa tamiflun, mutta onko siitä enää oikeasti mitään hyötytä? JOkapaikassa kun sanotaan että 48h oireiden alkamisesta pitää aloittaa.
Kommentit (15)
Turhaan maksaa montaa kymppiä ja kärsiä mahdollisista sivuvaikutuksista jos se ei enää oikeasti auta mitään. Jos olisi hyötyä toki se ostettaisiin.
-ap
Itse sain kuurin viisi päivää sairastumisen jälkeen ja lääkäri nimenomaan korosti, että lääkityksestä katsotaan olevan hyötyä, vaikka se 48 h -ikkuna onkin jo mennyt.
Jouduttaa paranemista ja lievittää oireita, niin ainakin teki minulla.
PS: jos ja kun Tamiflu määrätään sairauden hoitoon, siitä saa Kela-korvauksen ja se maksaa alle 20 euroa. Ei paljon.
Paikallislehdessä viime viikolla lääkärikin sanoi, että teho on paras mitä nopeammin se aloitetaan mutta sen voi aloittaa koska tahansa. Tämä 48h sääntö on suomessa ainoastaan höpötetty, muualla se määrätään "koska tahansa" ja suomessakin ilmeisesti nyt.
että toki päätätte / lääkärinne päättää, onko siitä hyötyä.
Muuten, Tamiflu-lääkitys aloitetaan ainakin stadin sairaaloissa heti, kun joku otetaan osastolle, oli sairastumisesta kulunut sitten mikä tahansa aika.
Meillä 30mg (?) maksoi n. 17eur ja 45mg (?) noin 33eur. Eli nämä ovat lasten annoksia, menee painon mukaan. Eivät olleet kelakorvattavia. Mutta onneksi on vakuutus.
Itse sain kuurin viisi päivää sairastumisen jälkeen ja lääkäri nimenomaan korosti, että lääkityksestä katsotaan olevan hyötyä, vaikka se 48 h -ikkuna onkin jo mennyt. Jouduttaa paranemista ja lievittää oireita, niin ainakin teki minulla. PS: jos ja kun Tamiflu määrätään sairauden hoitoon, siitä saa Kela-korvauksen ja se maksaa alle 20 euroa. Ei paljon.
Esikoinen joutui osastolle torstaina ja hälle aloitettiin tamiflu silloin toipui parissa päivässä. Paketti maksoi 33e ja risat (kun se loppu kuuri piti antaa kotona). Eli saman verran maksaa kuopuksellekkin. Kuopuksella ollut vähän lämpöä n. 37.5 pe-ma. Ma iltana nousi 39, tämän aamuna ollut ihan hyvä kuntoinen,syönyt ja leikkinyt ym. nyt taas kuume alkoi nousta ja nyt nukkuu.
Meillä 30mg (?) maksoi n. 17eur ja 45mg (?) noin 33eur. Eli nämä ovat lasten annoksia, menee painon mukaan. Eivät olleet kelakorvattavia. Mutta onneksi on vakuutus.
Itse sain kuurin viisi päivää sairastumisen jälkeen ja lääkäri nimenomaan korosti, että lääkityksestä katsotaan olevan hyötyä, vaikka se 48 h -ikkuna onkin jo mennyt. Jouduttaa paranemista ja lievittää oireita, niin ainakin teki minulla. PS: jos ja kun Tamiflu määrätään sairauden hoitoon, siitä saa Kela-korvauksen ja se maksaa alle 20 euroa. Ei paljon.
riippuu siitä, onko lääkäri ruksannut reseptiin kohdan "sairauden hoitoon". Ap:n lapsellehan sitä on nimenomaan määrätty sairauden hoitoon, mutta Kela ei tosiaan korvaa siitä mitään, jollei kyseisessä kohdassa ole ruksia.
-5-
ja korjaa sen verran että esikoisen tamiflu oli 45mg ja maksoi sen 33e ja risat. En tiedä saiko kuopus sitä 30mg vai missä menee raja.
-ap
niin ehdottomasti kannattaa ottaa!
Minä parhaillaan ihmettelen, että onko meihin iskenyt tämä pöpö?
Minulla vatsa sekaisin ja pää kipeä, nenä vuotaa ja lapsilla samanmoiset oireet. Kuunetta ei vielä kellään vaikkakin esikoinen kovasti on palellut tänään.
Välttämättä se ei nosta kuumetta, mutta se iskee nopeasti, ei hivuttamalla. Eli PAU: yhtäkkiä on kovat flunssaoireet, pää kipeä, mahdollisesti mahaoireitakin.
Ei siis niin, että ensin nenä vuotaa pari päivää, sitten alkaa pääkipu ja sitten päivän päästä nousee hiukan lämpö.
lääkäri laittoi kotiin,kun kaikki kuulemma kunnossa. Seuraavan päivänä vein takasin,vaadin labrat ja keuhkokuvat,löytyi keuhkokuume ja crp 98. Lapsi jäi osastolle (antibiooti suoneen,nestetys ja tamiflu hoitona) ja nyt selvisi possutaudiksi. Lapsi parani tosi nopeasti,parissa päivässä oli jo tosi hyvävointinen. Sairaalaan mennessä ei jaksanut tehdä mitään
Kuopuksella ollut vähän lämpöä pe-ma ja eilen siis nosti kovemman kuumeen. Muuten vointi ok. Sanoo että tähän sattuu (näyttää rinnan kohdalle).
MOlemmat lapset yskii jonkin verran.
-ap
olla varma (ei ole testattu),mutta lääkäri oli sitä mieltä että on sikaa.
-ap
että lääkäri antoi lapselle (2½v, 12kg) tamiflu 75mg reseptin. Tästä soitin ja sanoin että miten on noin vahvaa kun esikoinen (5v.) sai aikaisemmin 45mg. No lupasi soittaa uuden reseptin apteekiin josta mies juuri kävi lääkkeen hakemassa ja oli kysyny vielä tuosta määrästä. Lääkäri oli sinne määrännyt sen 45mg mutta oikea määrä olikin 30mg.
Luulisi lääkärin jo tietävän tai ainakin tarkastavan että määrää oikean vahvuista lääkettä!!!
-ap
sairastumisesta ja aloitetaan viimeistään lääkitys. Muuten ei tehoa.