Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 2,5 kk ei nuku kuin 5-30 min. pätkissä

Vierailija
17.11.2009 |

...tämä siis sekä päivällä, että yöllä. Itse alan olemaan aivan tasaraha tähän valvomiseen.

Mies on väsynyt töistään ja ei jaksa viikonloppuisinkaan auttaa vauvan hoidossa, että saisin joskus nukkua vaikka muutaman tunnin putkeen.

Onko muilla tällaisia vauvoja? Miten olette selvinneet? Missä vaiheessa on nukkumiseen ja valvomiseen tullut edes jotain rytmiä, vai onko tullut? Mistä saisin apua itselleni...neuvolassa apu on ollut sitä keskustelua ja kuuntelua, neuvomista, mutta nyt alkaa oma jaksaminen olla sitä luokkaa, että välillä vaan laitan vauvan vaunuihin ulos huutamaan pariksi tunniksi, kun en yksinkertaisesti jaksa kuunnella sitä huutoa enää sisällä. Itken itse sisällä kun vauva huutaa ulkona...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva ei nukkunut sisällä, mutta ulkona kyllä. Tosin nukkuin öisin. Jos heräsi yöllä, l

älä ota katsekontaktia, pidä valot himmeinä, älä juttele vauvalle, vaan tee vain välttämättömät ja anna ruokaa.

Vierailija
2/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi varmasti terve? Onko siis lääkäri tutkinut hänet kunnolla? Jos lapsi itkee koko ajan (puhut jatkuvasta itkusta) on se kyllä sen merkki, että hänellä on joku vaiva. Allergia tai refluksitauti tulee ensimmäisenä mieleen.

Syökö lapsi hyvin?

Entä miten nukutat lapsen?

Ihan ensisijaista on se, että sinä saisit nukuttua. Jos et saa nukuttua edes yhtä parin tunnin pätkää vaikka joka toinen päivä, niin mistään ei tule mitään. Jos miehesi ei kykene osallistumaan vauvanhoitoon mitenkään, niin sitten on saatava muualta apua. Voisiko teille tulla joku sukulainen edes vähäksi aikaa? Hän voisi nukuttaa vauvaa päivisin ulkona, niin sinä saisit nukuttua? Joissain kunnissa on mahdollista saada kotiapua (tai millä nimellä se kulkeekaan). Lastenhoitajan voi palkata myös vaunulenkkeilemään. Entä voisiko joku ystäväsi viedä lapsen ulos nukkumaan, niin että saisit nukuttua?

Jos taas miehesi voi edes vähän osallistua ja olla lapsen kanssa kotona, niin voisitko itse mennä nukkumaan edes torkut ystävän tai naapurin luokse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen oli huono nukkuja, mä tein ihan niin, että makasin vaikka koko päivän sängyssä vauva vieressä. Ei hän välttämättä nukkunut, mutta ei vielä noin pienenä osannut kierähtää poiskaan. Itse sain kuitenkin torkahdeltua.

Samaa mieltä kuin joku edellinen, että jatkuva itku ei ole normaalia. Puklaako vauva paljon? Voiko olla refluksia?

Vierailija
4/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei pulauttele tai muutenkaan kipristele ainakaan ihan valtavasti. On vaan hereillä lähes jatkuvasti ja ei tientenkään tyytyväisenä vaan koko ajan joko syötän tai kannan lasta vuoronperään, että olisi hiljaa. Vaunulenkillä käyn joka päivä ->kävelen pari tuntia, vaikkakaan senkään aikana vauva ei ole välttämättä nuku vaan vähän väliä heräilee, jolloin pysähdyn ja käännän hänen kylkeään tai yritän laittaa tuttia suuhun ja välillä kävelylenkin musiikkina kuulen huutoa, kun edellämainitut konstit ei auta. Ei siis ole liikkuvat vaunutkaan tae siitä että vauva nukkuisi.

Itsepä olen tämän lapsen halunnut..

Taidan huomenna soittaa terveydenhoitajalle ja kysellä tarkemmin oman kaupungin avuista, mitä tarjolla? Kävelen jo yliväsyneenä päin oven karmeja ja seiniä enkä jaksa "innostua" juuri mistään.

Anoppi voivottelee, että eikö se nyt vieläkään nuku, kyllä se sitten nukkuu kun ikää tulee lisää. Jaksaa soitella lähes päivittäin ja voivotella tätä ja samalla voivottelee poikaansa joka on niin väsynyt ja nyt sitten vielä väsyneempi, kun vauvakin valvottaa.. Totta tosiaan hänen poikaansa vauva ei valvota, eipä ole kertaakaan noussut syöttämään yöllä tai vaippaa vaihtamaan tai viikonloppuaamuisin noussut ylös vauvan kanssa, minä se olen joka zombina koitan jaksaa ja jaksaa.

Eiköhän se tästä...

Vierailija
5/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella tutulta. Jatkuvaa kantamista, halusi tissiä, nukkui juuri tuollaisissa minipätkissä...

Meillä osasyynä ihan vastaavaan oli allergiat (ilmeni vain suolisto-oireina ja oli vaikea havaita - ei puklannut oikeastaan yhtään). Mutta mikä oli suurempi syy, en tiedä...

Nimittäin jälkeenpäin on selvinnyt, että lapsella on myös mm. aistien yli- ja aliherkkyyttä.

Eli esim. kevyt peittely voi "kutittaa" niin, että kokee sen lähes kipuna. Tai jotkut materiaalit on aivan mahdottoman tuntuisia. Pienikin ääni voi olla kova, valo suunnattoman kirkas,.....

Vierailija
6/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että yöpätkät oli 2h.

Kokeile peputusta: vahdit vieressä kun on nukahtanut, siihen 5-10min heräämiskohtaan saakka, heti kun vauva meinaa herätä, lasket kämmenesi pepulle ja selälle ja alat hetkuttaa rytmikkäästi. Meillä auttoi unen jatkumiseen -tosin vaihtelevalla menestyksellä.

Jaksamista!

Vierailija
7/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen ei viihtynyt rintarepussa ihan pienenä ja vaunuissakin otti vain lyhyitä torkkuja. Kuopus viihtyi mainiosti rintarepussa ja siinä myös otti ne noin tunnin-parin päiväunet, mitä otti. Tosin kävelin koko sen ajan, säpsähti hereille, jos yritin istua. Mielummin kävely, kuin parkumisen kuuntelu!

Molemmilla oli masuvaivaa alussa (esikoisella varsinkin) ja vieressä nukutin, että saisin yöllä tarpeeksi unta.

Vierailija
8/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti kaikki lämpimässä paikassa, lämpimät kädet ja lämpimän peiton alle syömään. Hierontaa voi aluksi vierastaa, etenkin päätä, mutta muutaman kerran jälkeen ehkä tykkää enemmän. Ja lämpöhän ramasee aina, eli kylpyvesi saa olla ihan kunnolla lämpöistä jne.

Vierailija
9/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli Uniliinaa (googlaa). Ja kantoliina (ei rintareppu!) on tietysti luonnollinen, turvallinen pesä, johon pieni nukahtaa helposti.

Vierailija
10/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli beboliinaa. tosi helppo käyttää ja vauva rauhoittuu "paketissaan".

Vierailija
11/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika nyt 4kk ja tuollaista on ollut. Lääkärissä ollaan juostu, mutta mitään vikaa ei vauvassa ole. Eräs lääkäri epäili, että on hermoston kehittymättömyyttä, johon auttaa aika. Meillä oli 2,5kk ikäisenä vaihe, että vauva nukkui ainoastaan rintarepussa ulkona kävellessä. Siis muualla ei nukkunut yhtään, paitsi imetyksen jälkeen joskus torkahti n. 5 minuutiksi. Me ollaan kokeiltu kaikki mahdollinen, joten en osaa auttaa, mutta sympatiat sulle, jotenkin sitä vaan jaksaa kun on pakko. Meillä unijaksot piteni 3-4kk iässä, nyt saattaa yöllä mennä jopa 3h putkeen, noin kerran viikossa...

Mutta vie ihmeessä aluksi vauva lääkäriin, ties vaikka joku syy löytyisi.

Vierailija
12/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskimmäinen oli tosi huono nukkumaan ja muulloinkin herkästi itkuinen kunnes noin 10kk iässä alkoi selkenemään kun löytyi laajat allergiat. Unet parani huomattavasti ruokavaliolla. Olin koettanut jo itse pari kertaa olla maidottomalla dietillä kun imetin mutta kun lapsi sai jo soseita (joissa esim. porkkanaa) niin pelkkä maidoton dietti ei auttanut ennenkuin jätin pois maidon lisäksi itseltäni kanamunan ja meiltä molemmilta öljyt, mausteet, porkkanan jne.

Meillä nuo allergiat näkyivät pääosin vain heräilynä ja itkuisuutena. Lisäksi pyllyvako punoitti. Mutta eipä juuri muita oireita.

Sinulla olisi nyt vielä suhteellisen helppoa kokeilla maidotonta ja munatonta diettiä itsellesi (ehkä samalla kannattaisi vältellä kovin mausteisia ruokia) jos imetät. Jos vauva on korvikkeella niin koettaisin erimerkkisiä korvikkeita sillä meillä esikoiselle jolla ei ollut maitoallergiaa sopi kuitenkin vaan joku tietty korvike ei kaikki.

Myöhemmin on paljon hankalampaa kokeilla onko ruokavaliolla vaikutusta kun lapsi syöö itsekkin jo kiinteitä.

Vinkkejä selviämiseen:

- Onhan vauvan korvat tarkistettu ettei kyseessä ole korvatulehdus ?

- Myös vaikun määrä korvissa saattaa herätellä. Meidän kuopuksen korvat on keränneet parin kuukauden ikäisestä lähtien vaikun ja lapsi heräilee tiheään itkemään ellei laiteta lastenlääkärin ohjeistuksen mukaan Ceridal öljyä korviin kerran viikossa ruiskulla ja vanua + lakki päälle tunniksi (tuota öljyä saa apteekista ilman reseptiä)

- liina, meillä mahavaivoista kärisnyt vauva viihtyi parhaiten liinassa. Joskus jopa nukuin nojatuolissa vauva liinassa.

- Sängyn pääpuolen jalkojen alle jotain koroketta (vaikka lehtiä). Jotkut lapset nukkuvat paremmin kun pää on vähän korkeammalla.

- Älä tee mitään muuta kuin pakolliset

- Pyydä että miehesi ei tee kuin pakolliset ja on sitten oikeasti hoitamassa vauvaa niin että saatte nukkua mahdollisimman paljon.

Tsemppiä suuri sylillinen. Toivottavasti tilanne helpottaa pian. Ja jos epäilet yhtää allergioiden olevan mahdollisia niin kannattaa liittyä joko yahoon allergialistalle tai histamiini sivustolle. Niistä löytyy paljon tietoa allergioista.

t. kolmen allergisen äiti

Vierailija
13/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä olen tämän lapsen halunnut..

Olet ehkä menettänyt yhteyden lapseesi. Muista myös leikittää, helliä, hieroa, silitellä ja jutella pienellesi. Etenkin sitten, kun olet saanut korjaavat unet ja jaksat taas. Miehen rooli on tässä suhteessa erikoinen. Olisihan luonnollista, että lapsi pääsisi isän kanssa viettämään aikaa, kun äiti lepää - voittoisa tilanne kaikille.

Vierailija
14/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapsi lääkärille jotta voidaan poissulkea mahdolliset allergiat tms sairaudet. Ja sitten apua hankkimaan -tosiaan jotkut kunnat antavat kotipaua/perhetyöntekijän joka voi vaikka vaunutella pari tuntia jotta saat nukuttua. Jos ei kunnan puolelta apua tule niin palkkaa vaikka joku kotityöntekijä (esim http://www.elias.fi/) josta voit saada verovähennyksen -ihan siis vaikka vaan vaunulenkille....

Ymmärrän kyllä että toisilla on rankka työ, mutta vähän kuitenkin moitiskelen -eikö miehesi halunnut lasta ollenkaan? Eikö hän todellakaan voisi edes viikonlopun toista aamua herätä vauvan kanssa jotta saisit hetken nukuttua? Entäs anoppi -käske sen tulla auttamaan sen soittelemisen sijaan.

Vierailija
15/15 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tänään hoiti pojan iltahommat (!!!!) ja vaikka en itse käyttänytkään tilaisuutta nukkumiseen, niin jo se että sai muutaman tunnin hengähtää helpotti älyttömästi!! Poika tosin heräili jo monesti tässä tämän illan aikana, mutta tuntuu kun olisi rauhallisempi muuten vai olenko sitä vain sitten itse, kun edes hetken olen "levännyt"?

Kiitos vielä kerran kaikille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi