Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Joulunpyhien "jakaminen" isovanhempien kesken?

Vierailija
17.11.2009 |

Miten teillä toteutuu tasapuolisuus joulujen vietossa molempien isovanhempien kesken?

Vietättekö kaikki joulua yhdessä?

Juoksetteko molemmissa paikoissa samana päivänä?

Jaatteko vierailut eri päiville?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan vuoroteltu niin, et ollaan aatto esim. mun vanhemmilla ja joulupäivä miehen vanhemmilla ja seuraavana vuonna toisin päin.. Tää on kyl aikas rassaavaa, mut enää ei juosta aattona kahessa paikassa kuten tehtiin ennen lapsia.

Vierailija
2/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen vuosi ollaan jouluaatto + joulupäivä toisen vanhemmilla ja Tapaninpäivä + pari muuta päivää toisen vanhemmilla ja joka toinen vuosi toisin päin. Eli lähdetään aatonaattona ajamaan joko 30 min tai 45 min toiseen paikkaan ja sieltä Tapaninpäivän aamupäivänä toiseen paikkaan, jossa ollaan 2-3 päivää ja tullaan sieltä kotiin. Mulle on tosi tärkeää olla jouluna mun äidin luona ja mies taas haluaa olla omien vanhempiensa kanssa. Näin se on musta reilua ja kaikki tietää, miten homma toimii. Toinen vaihtoehto ois se, että oltais koko joulu kotona ja ne tulis tänne, ketkä haluaisivat, mutta molempien suku ei meille yhtä aikaa mahtuisi.

Suurin syy, ettei näin toimita on kuitenkin se, että asumme kaupungissa ja täällä on harvoin lunta tai muutenkaan joulufiilistä ja molempien vanhemmat asuvat maalla, jossa saa ihan eri joulufiiliksen. Emme tee tätä siksi, ettei kukaan loukkaannu tai siksi, että napanuora omiin vanhempiimme olisi liian tiukka, vaan siksi, että haluamme olla jouluna omien lapsuudenperheittemmekin kanssa. Ja on lapsille upeaa, jos joulua viettää yhdessä 4 eri sukupolvea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikuinen ongelma.

Kyllä meillä ainakin molemmat isovanhemmat haluavat nähdä "lasten ilon" joka joulu.

Me olemme aikamme käyneet molemmissa paikoissa aattona, mutta sittemmin siirtyneet käytäntöön että aattona ollaan vain toisessa paikassa. Vuoro vuosina. Toisessa paikassa ollaan joulupäivänä.

Aikamoista sompaamista se on silti. Mutta niin kauan kun on omat vanhemmat kummallakin hengissä vietetään jouluja jos vaan mahdollista heidän parissaan. Tosin kaikkien yhteinen joulu ei onnistu. Tavat ja käytännöt poikkeavat niin paljon toisistaan.

Tämä tapa on osoittautunut ihan hyväksi

Vierailija
4/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on kolme ja ajateltiin olla kotosalla tämä joulu. Ei joka joulu tarvitse olla jommankumman vanhemmat paikalla.

Vierailija
5/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aatto ollaan kotona. Kutsuttiin anoppi ja mun äiti ja sen mies. Anoppi ei tule, joten olkoon ilman meidän seuraa:)

joulupäivänä mennään mun isän&äitipuolen luokse ja tapanina lähetään tahkolle kaveriperheen kanssa.

Vierailija
6/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

23.12 suunnataan toisen vanhemmille ja 25.12 jatketaan sieltä toisen vanhemmille. Kotiin tullaan 26/27.12. Ei ole ravaamista, vain yksi siirtyminen, ja saadaan viettää sukujoulua oikein olan takaa.

Vierailija
7/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen joulu minun vanhempieni kanssa, joka toinen anoppilassa.

Vierailija
8/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen vanhempien kanssa vietetty kaksi joulua.

Vierailija
9/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asutaan ulkomailla, joten koko joulu senkin takia vietettävä yhdessä maassa.

Vierailija
10/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aatonaattona lähdetään anopille 90 km päähän, siellä syödään aattona jouluruoka n. klo 13.00, sitten ajetaan takaisin kotikaupunkiin veljeni luo (missä myös vanhempani ja muut sisarukset), siellä ruoka kello 18.00 ja sitten lahjat. Joulupäivänä syödään vanhemmillani (myös samassa kaupungissa) ja tapanina appiukolle naapurikuntaan. Näin tehty 4 vuotta, nyt lapsen toinen joulu, ja päätettiin, että näin jatketaan, kunnes lapsi toisin haluaa

Vierailija
11/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minimoidaan kiire ja turha edestakas sinkoilu ja tavaroiden roudaaminen. Hyvin on toiminut meillä tosi hyvin, ehditään rauhassa kyläillä ja isovanhemmat näkee kun lapsi aukoo paketit. Joulupukki ei käy.

Vierailija
12/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat olla keskenään, ilman lapsia ja lapsenlapsia.

Vierailija
13/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ihan nuoripari olla enää :) Molemmat vihataan tätä ramppaamista, mutta mieheni ei kykene sanomaan vanhemmilleen, ettei tulla. Joten emme sitten sano myöskään seuraavana vuonna meidän vanhemmille, jotka taas loukkaantuisivat.

Joka toinen joulu minun vanhempieni kanssa, joka toinen anoppilassa.

Vierailija
14/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma perhe"? Eikö omat vanhemmat ole teille sitten myös omaa perhettä. Oletteko miettineet sitä, että kun teidän lapsukaisenne 20 vuoden kuluttua ovat omillaan niin ehkä itsekin haluaisitte nähdä lapsianne jouluna - saati sitten lapsenlapsianne. En kannata mitään ravaamista tukka putkella - en todellakaan, mutta ihmettää aina nämä "meille saa tulla ketkä haluaa" kommentit...Oletteko te sitten kutsuneet isovanhemmat teille selvästi tyyliin "olisi kiva, jos tulisitte aattona meille syömään" vai onko heillekin välittynyt fiilis, että "jos nyt haluutte lasten iloa nähdä niin tulkaa sitten - mutta mieluiten oltais keskenämme". Taputukset #9 - tässä homma toimii ja olen täysin samaa mieltä, 4 sukupolvea yhdessä on todellinen rikkaus ja voimavara lapsille. Joulu jos mikä on perhejuhla.

Vierailija
15/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minimoidaan kiire ja turha edestakas sinkoilu ja tavaroiden roudaaminen. Hyvin on toiminut meillä tosi hyvin, ehditään rauhassa kyläillä ja isovanhemmat näkee kun lapsi aukoo paketit. Joulupukki ei käy.

Kuullostaa hyvälle!!! Otetaan harkintaan meilläkin!

Vierailija
16/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietetään joulua aina minun vanhempieni luona, jotka asuvat parinsadan metrin päässä. Tai osin siellä, osin omassa kodissa. Viime jouluna oltiin joulusaunassa kotona ja vasta sitten mentiin mummolaan, tänä jouluna syödään siellä, mutta pukki tulee sitten omaan kotiin. Miehen vanhempien kanssa ei olla tekemisissä muutenkaan, miksi sitten jouluna.

Vierailija
17/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajelua ei tule älyttömästi, lähdetään joskus iltapäivällä ja illalla tullaan kotiin.

Vierailija
18/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muiden painostuksesta :) Kiva nähdä sisaruksia (heillä ei lapsia ja asuvat muualla, tulevat jouluksi "kotiin").

Tällainen kuulostaa nuoreltaparilta, joka on juuri saanut esikoisen, eivätkä ole vielä itsekään katkaiseet napanuoraa omien vanhempien kohdalla, kun pitää juosta juhlapyhinä paikasta toiseen jottei kukaan "loukkaannu."

Vierailija
19/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan suurinpiirrtein joka toinen jouluaatto anoppilassa ja joka toinen jouluaatto minun vanhempien luona.

Minun vanhempani asuvat 40 km päässä ja siellä ollaan vain jouluaatto. Miehen vanhemat taas asuvat 500 km päässä ja siellä ollaan pidempään.

Jos ollaan aatto minun vanhempien luona, niin seuraavana päivänä lähdetään ajelemaan miehen vanhempien luokse.

Minua ajaminen ei haittaa, koska lapset odottavat kovasti, että näkevät mummia ja pappaa. Näkevät heitä yleensä 2-3krt/vuodessa. JOten olen valmis uhraamaan omasta mukavuudestani ja viemään lapset heidän luokse. Miehen vanhempien on hankala tulla meille jouluksi, koska miehen sisarukset perheineen myös käyvät samassa paikassa ja kaikki tulevat eri puolelta Suomea. Toisekseen miehen vanhemmat ovat jo iäkkäitä ja eivät mieluusti ajele enää pitkiä matkoja.

Mutta siis ollaan yritetty olla suurinpiirtein vuorontellen isovanhempien luona jouluna.

Jossain vaiheessa tulee sekin aika, että ei ole niitä isovanhempia ja silloin voidaan viettää ihan perhejoulu oman porukan kesken. Meillä on lisäksi erittäin hyvät välit molempiin isovanhempiin.

Vierailija
20/46 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa paikassa ja joka toinen toisessa. Eikä edes tee tiukkaa. Anoppi passaa ja sitten seuraavana jouluna äitini passaa...Sopii meille loistavasti ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi