Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siedätkö sä komentelua lapselta?

Vierailija
16.11.2009 |

Tarkoitan tässä lähinnä vierasta lasta joka yrittää kommennella ja pompottaa sua AIKUISTA? Tunnetko sä tällaista lasta ja mitä mieltä olet tällaisesta? Onko kasvatuksessa jokin mennyt vikaan jos lapsi alkaa kommennella aikuista?

Tyyliin "ole sinä nyt hiljaa siellä" tai "heti ulos mun huoneesta"?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tällä tavoin käyttäytyy. Jos minä ja hänen äitinsä istumme kahvipöydässa ja lapsi katsoo telkkua niin hän voi huudella sieltä että "olkaa te nyt hiljaa siellä!" Ja sitten äitinsä heti muuttuu hiljaiseksi hissukaksi. Sama juttu just tuosta huoneesta pois komentelusta. Vaikka kyse ois vain siitä että vieras (Minä) olisin hänen huonettaan ihailemassa, niin tuo tyttö alkaa komentaa ulos. Ja äiti seisoo vieressä ja vain lymyilee... On myös hyvä passauttamaan itseään, viimeksi ei suostunut itse hakemaan lisää mehua kaapista vaan komenteli äitiään.. 9-v tytöstä kyse. Minusta ei ole ok! Tottakai lapsen pitää saada ilmaista mielipidettään mutta komentelu ja passauttaminen ei ole ok!

jolla häntä itseään on komenneltu. Ja voipi olla, että vanhemmat eivät ole hänelle kunnolla tehneet selväksi, miten kohteliaasti pyydetään. Vai onko niin, että tyttö ensin on pyytänyt nätisti, mutta ette ole vaan juoruilultanne huomioineet...? Sitäkin on nähty: aikuisia, joiden mielestä lapsen yli voi puhua miten tahtoo, eikä huomioida tarvitse. Omasta huoneestaan voi komentaa muut ulos. Jos ei kauniisti pyytäminen ole tuottanut tulosta...

Tätä tyttöä ei kyllä itse komenneta ollenkaan, siinä mielestäni vika onkin! Tavallaan tuntuu, että tyttö on perheessä se pomo?! Joka kerta on ollut sama juttu kun olen käynyt kylässä tuolla, tyttö komentelee ja yrittää pomottaa. Minusta pikemmiten on huonosti kasvatettu. En edes usko, että tuo tyttö OSAA pyytää mitään kauniisti...

Vierailija
2/9 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota suurin osa ei hyväksyisi. Kyllä mäkin sellaisen lapsen tunnen, joka tosiaan komentaa muut olemaan hiljaa, ja jos vieraat jatkavat seurustelua, niin tää lellipentu alkaa itkemään, jolloin sitten yleensä saa tahtonsa läpi. Ja joo, se on kammottavaa, kuinka pieni lapsi on perheen pomo.

Mutta kyllä ovat hyviä huomioita nuokin, että joskus se lapsi komentaa ihan syystä. Ja tulee itsellekin mieleen noita tilanteita, että tulee mentyä lasten/nuorten huoneeseen, ja siellä ei juuri kaivata aikuisseuraa, joten aika suoraan voi tulla, että mee pois. Enkä pidä sitä pahana, vaikka pyyntö ei tulisi edes erityisen ystävällisesti, kunhan ei sentään karjumalla tai tönimisellä höystettynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolle poikansa sanoo mitä huvittaa. Joskus siskoni tekee pientä vastarintaa, mutta lopulta tottelee luimistellen.

Ihmettelen tätä, koska siskoni ja minä olemme samojen vanhempien kasvattamia. En todellakaan anna lasteni pompottaa minua. Meillä aikuiset määräävät.

Olen melko tarkka, en tietenkään hulluuteen asti, mutta en esim ojenna lapselle maitotölkkiä jos hän rääkäisee että anna maitoa. Sitä pyydetään.

Vierailija
4/9 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota suurin osa ei hyväksyisi. Kyllä mäkin sellaisen lapsen tunnen, joka tosiaan komentaa muut olemaan hiljaa, ja jos vieraat jatkavat seurustelua, niin tää lellipentu alkaa itkemään, jolloin sitten yleensä saa tahtonsa läpi. Ja joo, se on kammottavaa, kuinka pieni lapsi on perheen pomo.

Voi tosiaan ruveta rääkymään kuin pikkulapsi jos äiti (jopa) häntä yrittää kieltää. Käytös on lähinnä verrattavissa sellaiseen, jota oma 3,5v voisi yrittää. Eli muistuttaa jonkinlaista rajojen kokeilua jota uhmaikäisellä on. Tämän lapsen äiti harvoin kieltää tomerasti mitään, voi yrittää sillai "laita nyt sukat jalkaan" lässytystä mutta lapsi on aina saanut tahtonsa läpi, ainakin kun mä olen siellä ollut paikalla.

Ap

Vierailija
5/9 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuiset määräävät. Olen melko tarkka, en tietenkään hulluuteen asti, mutta en esim ojenna lapselle maitotölkkiä jos hän rääkäisee että anna maitoa. Sitä pyydetään.

ja olen myös yrittänyt opettaa, että meillä pyydetään kiltisti. Ja autetaan toisiamme auttamisen halusta.

Vierailija
6/9 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellakin on oikeus reviiriinsä siinä missä aikuisella. Ja oikeus puhua asiansa rauhassa loppuun ilman, että aikuinen keskeyttää.

Juuri niitä asioitahan mekin opetamme LAPSILLE: aikuisiaKAAN ei saa keskeyttää, eikä toisen huoneeseen tai kotiin saapastella luvatta.

Mutta se saa minut näkemään punaista, jos lapsi passauttaa itseään ja silloin komentelee. En siedä sellaista omilta lapsiltani ja vielä vähemmän vierailta. Kohteliaasti pitää osata pyytää.

Vierailija
7/9 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tällä tavoin käyttäytyy. Jos minä ja hänen äitinsä istumme kahvipöydässa ja lapsi katsoo telkkua niin hän voi huudella sieltä että "olkaa te nyt hiljaa siellä!" Ja sitten äitinsä heti muuttuu hiljaiseksi hissukaksi.

Sama juttu just tuosta huoneesta pois komentelusta. Vaikka kyse ois vain siitä että vieras (Minä) olisin hänen huonettaan ihailemassa, niin tuo tyttö alkaa komentaa ulos. Ja äiti seisoo vieressä ja vain lymyilee...

On myös hyvä passauttamaan itseään, viimeksi ei suostunut itse hakemaan lisää mehua kaapista vaan komenteli äitiään..

9-v tytöstä kyse. Minusta ei ole ok! Tottakai lapsen pitää saada ilmaista mielipidettään mutta komentelu ja passauttaminen ei ole ok!

Vierailija
8/9 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdet hoitolapset yrittää sitä. Isosisarus yritti viime vuonna, nyt pienempi. Isompi on jo oppinut, ettei kannata, mutta pieni vielä kokeilee.

Vierailija
9/9 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tällä tavoin käyttäytyy. Jos minä ja hänen äitinsä istumme kahvipöydässa ja lapsi katsoo telkkua niin hän voi huudella sieltä että "olkaa te nyt hiljaa siellä!" Ja sitten äitinsä heti muuttuu hiljaiseksi hissukaksi. Sama juttu just tuosta huoneesta pois komentelusta. Vaikka kyse ois vain siitä että vieras (Minä) olisin hänen huonettaan ihailemassa, niin tuo tyttö alkaa komentaa ulos. Ja äiti seisoo vieressä ja vain lymyilee... On myös hyvä passauttamaan itseään, viimeksi ei suostunut itse hakemaan lisää mehua kaapista vaan komenteli äitiään.. 9-v tytöstä kyse. Minusta ei ole ok! Tottakai lapsen pitää saada ilmaista mielipidettään mutta komentelu ja passauttaminen ei ole ok!

jolla häntä itseään on komenneltu. Ja voipi olla, että vanhemmat eivät ole hänelle kunnolla tehneet selväksi, miten kohteliaasti pyydetään.

Vai onko niin, että tyttö ensin on pyytänyt nätisti, mutta ette ole vaan juoruilultanne huomioineet...? Sitäkin on nähty: aikuisia, joiden mielestä lapsen yli voi puhua miten tahtoo, eikä huomioida tarvitse.

Omasta huoneestaan voi komentaa muut ulos. Jos ei kauniisti pyytäminen ole tuottanut tulosta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme