Mä en tajua ihmisiä jotka laittavat lapsensa alle 3-vuotiaana hoitoon
on tutkittu että se ei ole lapselle paras vaihtoehto. Miksi äidit eivät luota uusimpaan tutkimustietoon?
Kommentit (37)
nyt lapsia 4, nuorin täytti juuri 2 ja alkaa jo selvästi persettä kuumottaa kun ei ole vielä tärpännyt.
parhaat sosiaaliset taidot kehity lapsille, jotka ovat olleet laadukkaassa päiväkotihoidossa jo 1-vuotiaasta alkaen.
on tutkittu että se ei ole lapselle paras vaihtoehto. Miksi äidit eivät luota uusimpaan tutkimustietoon?
anteeksi vaan. Ystäväpiirissäni on useita naisia, jotka tekevät aina uuden lapsen, kun nuorin alkaa lähestyä kolmen vuoden ikää ja töihin pitäisi palata. Ystäväni ovat myös tämän aivan suoraan minulle kertoneet. Arvostan heidän rehellisyyttään kyllä, eivätkä he jeesustelekaan valintojaan kehityspsykologian avulla. 33
Mutta ei kaikki loisi. Mä olin 4 vuotta kotona, 2 lasta, jotka synty vuoden välein. Olen palannut töihin jo monta vuotta sitten. Enkä missään vaiheessa ole katunut sitä että olin lasten kanssa kotona noi vuodet. Mitää loisimista se ei ollut ja rahan takia sitä ei kannattanut tehdä, siitä kun maksetaan niin huonosti. Sitä pärjää vähemmällä jos vaan haluaa.
nyt lapsia 4, nuorin täytti juuri 2 ja alkaa jo selvästi persettä kuumottaa kun ei ole vielä tärpännyt.
Ja nyt sun mielestä kaikki jotka on lapsiensa tai lapsensa kanssa kotona ovat samanlaisia, vai?
tuli pientä 1v7kk lastani hoitamaan hoitaja kotiin. lapsi saa olla tutussa ympäristössä päivät ja häntä hoitaa yksi ja sama tuttu ihminen. olen töissä 4-5päivää kuukaudessa.
tämänkö takia minutkin voidaan tuomita?
JOs olisit edes kerran elämässäsi ollut tekemässä käyttäytymistieteiden alueen tutkimusta, niin tietäisit millaista hutkimista se on... siinä saa juuri sen vastauksen, minkä itse haluaa JA mahtavat numerot tukemaan sitä.
Itse ainakin lähden siitä, että mitä koko perhe tarvitsee ja mitä lapsikin haluaa.. ja tämä ihan sen pohjalta, etät tunnen sekä lapseni että itseni. En käytä aikaani tutkimusten vaan sen lapsen opetteluun.
että kun aina tätä samaa toisten mollaamista... Etkö voisi ap vaan tehdä itse kuten parhaaksi näet ja antaa toisten tehdä omat ratkaisunsa. Menee sinultakin kallista aikaa hukkaan kun et elä omaa elämääsi vaan mietit muiden.
Tuohon hoitoon viemiseen liittyy niin paljon muutakin kuin jotkut tutkimukset...
Paljonkohan miehesi mahtaa tienata että mahdollistaa sinun kotona olemisen??? Kaikilla ei ole näin onnekasta.
ja tekevät kompromisseja.
Elämä ei ole mustavalkoista. Esim. Lapsia voi olla useita parin vuoden välein, ei monikaan kouluttutautunut äiti voi olla työelämästä poissa 5-10 vuotta. Eipä olisi kovin järkevää lapsenkaan kannalta että äiti uhrautuu niin että putoaa alansa työmarkkinoilta pois. Kyllä lapsen tulevaisuudelle on erittäin merkityksellisiä myös ikävuodet 3-20v. Hyvin hyvin tärkeitä nekin. Olisi hyvä ettei äiti luule että 3v kotonaolo tekisi lapsen onnelliseksi.
Aika moni joutuu tekemään kompromissejä. Itsekin olin lasten välillä töissä ja nyt sitten kaikkien lasten kanssa sen 3v kotona. Uskon että jos olisin koko 6 v kotona putkeen, niin eipä hyvä heiluisi työmarkkinoilla. Äidilläkin on täysi oikeus uraansa ja sen säilyttämiseen. Itse olen tehnyt kovasti töitä työpaikan eteen, helppohan se on arvostella jos itsellä ei ole työpaikkaa tai työ mistä ei voi pudota kärryiltä.
Mä en tajua ihmisiä jotka laittavat lapsensa alle kouluikäisinä hoitoon.
..mutta ainakin meidän perheessä elää muitakin henkilöitä kuin lapsemme eikä hän ole keisarin asemassa. Muilla perheenjäsenillä ei siis ole velvollisuutta käyttää elämäänsä siihen että vain yksi sen jäsenistä voi hyvin, nyt aina ja ikuisesti.
päätöksiä voi tehdä tai joutua tekemään myös joltakin muultakin kuin tutkimukseen perustuvalta pohjalta.
Ja joissakin perheissä vain voidaan paremmin, kun äiti käy töissä!
koska se ei aina ole edes yksi vaihtoehdoista.
Mä en taas ymmärrä ihmisiä, jotka eivät tajua, ettei kaikilla ole aina sama elämäntilanne kuin itsellä on. Ja aina se oma valinta on ainoa oikea. Sellaisia ihmisiä en ymmärrä, enkä jaksa.
mun raja olisi se, etten laittaisi alle 2 v:sta hoitoon. Mielipiteeni olen muodostanut seuraamalla omien lapsien kehitystä.
Silloin oli todella kiinni äidissään ja tarvitsi perhe-elämää eniten. 1,5-2 v olisi varmasti sujunut ja yli 4v.
Eli lapsikohtaista.
anteeksi vaan. Ystäväpiirissäni on useita naisia, jotka tekevät aina uuden lapsen, kun nuorin alkaa lähestyä kolmen vuoden ikää ja töihin pitäisi palata. Ystäväni ovat myös tämän aivan suoraan minulle kertoneet. Arvostan heidän rehellisyyttään kyllä, eivätkä he jeesustelekaan valintojaan kehityspsykologian avulla.
33