Mä en tajua ihmisiä jotka laittavat lapsensa alle 3-vuotiaana hoitoon
on tutkittu että se ei ole lapselle paras vaihtoehto. Miksi äidit eivät luota uusimpaan tutkimustietoon?
Kommentit (37)
toisten ihmisten asioihin ja jaksavat jauhaa siitä täällä. Älyn puutetta sanon minä!
ja asuntolainaa 150 000, jota lyhennämme ihan normaalisti tonnin kuussa. silti me elämme ja voimme hyvin, ei ole edes rahasta kovin tiukkaa, olen siis kotihoidontuella ja aion jatkaakin vielä vuosia :)
Paljonkohan miehesi mahtaa tienata että mahdollistaa sinun kotona olemisen??? Kaikilla ei ole näin onnekasta.
Mun mies opiskelee, joten ei todellakaan tienaa mitään. Miksi aina oletetaan, että kotiin jääminen vaatii toiselta aivan mahdottomat tulot? Me ollaan juu köyhiä, mutta joka senttiä ei lasketa. Saadaan hankittua se mitä tarvitaan.
jaksat ihmetellä kuinka täällä jaksetaan kouhottaa siitä kuinka joku laitta hoitoon alle kolme vuotiaat lapset jne.
Hei ihan tosiaan, ketä ihan oikeasti kiinnostaa. Eikös pitäisi hoitaa asiat niin että oma pesä on kunnossa ja oma perhe voi hyvin. Jokaiselle perheelle toimii erilaiset asiat.
Vaikka meillä olisi taloudellisesti mahdollista minun kotiin jääminen, olen minä itse sitä mieltä että haluan palata työelämään kun lapseni täyttää vuoden. Ihmisillä on erilaisia ambitoita ja se ei ole keneltäkään pois vaikka toimimme erilaisin tavoin.
Äiti 31 v
itse olen viemässä lähiaikoina alle 3:vn kunnalliseen päivähoitoon ja en ole ollenkaan varma että ratkaisu on hyvä lapsen kannalta saatika minunkaan kannaltani. Mutta, jos peräännyn nyt, menetän työpaikkani.
sen ansiosta mulla on nykyään ihan kiva työpaikka ja mukava toimeentulo.
3 vuotta on kuitenkin niin lyhyt aika ja menee nopeasti, joten ihmettelen kun joidenkin pää ei muka kestä olla sitä aikaa lasten kanssa kotona. Miksi ihmeessä sitten edes tekevät lapsia, useissa tapauksissa vielä enemmän kuin vain yhden lapsen`?
talouden kestäminen.
Meillä ei ainakaan ollut mitään vaihtoehtoa, koska mies on yrittäjä ja vaikka tulot ovat reilusti pienentyneet tämän laman aikana, niin työmäärä ei todellakaan ole.
Minun palkalla eletään kaikki ja mistään sossusta ei saataisi mitään jos olisin kotona lasten kanssa. Olin jonkun aikaa kotona ja ihan korkeakorkoista kulutusluottoa jouduttiin ottamaan, jotta saatiin ihan peruslaskut maksettua ja ruokaa. Kaikesta tingittiin ja silti rahat ei riittänyt. Kovin suureksi ei tuota kulutusluottoa viitsinyt kasvattaa. Se kun on maksettava takaisin toisin kuin sossun tuet.
No, en mä minäkään oikeastaan, en ainakaan kaikissa tapauksissa. 3 vuotta on kuitenkin niin lyhyt aika ja menee nopeasti, joten ihmettelen kun joidenkin pää ei muka kestä olla sitä aikaa lasten kanssa kotona. Miksi ihmeessä sitten edes tekevät lapsia, useissa tapauksissa vielä enemmän kuin vain yhden lapsen`?
3 vuotta on kuitenkin niin lyhyt aika ja menee nopeasti, joten ihmettelen kun joidenkin pää ei muka kestä olla sitä aikaa lasten kanssa kotona. Miksi ihmeessä sitten edes tekevät lapsia, useissa tapauksissa vielä enemmän kuin vain yhden lapsen`?
Niin ja sitten voi tehdä kolmen vuoden välein lapsia pitkän pätkän, vaikka niin että voi olla 12 vuotta kotona, kun saa olla rauhassa kotona eikä kukaan patista mihinkään. Sitten saa kyllä olla jatkossakin, kun harva enää tollasen pätkän jälkeen on työmarkkinoilla kuumaa kamaa.
Aikalalla kelanrahan määrittelemä tämä 3-vuotta, jolla siistitään työttömyystilastoja!
Kyllä voi naiset olla tyhmiä. Jos haluat olla kotona 3- vuotta ole, mutta kaikki ei oo. Ja se on ilmeisesti voi voi. Kysykääpäs jäiskö teidän miehet kotiin?
Ps. Kaikki ei halua sinnitellä taloudellisesti. Se valinta kaikille suotakoon. Ja muuten lapset tykköää olla myös hoidossa ja ainakin meidän perheessä hoitopaikat on olleet hyviä. Kiitos niistä!
lapsia muualla maailmassa, kun muualla ei äp-loma ole yhtä pitkä kuin Suomessa, läheskään? Pari kuukautta vain. Pois lapset sellasilta jotka eivät voi olla kotona rahallisesti (rahatta tai pienellä tuella) niin pitkää aikaa että kuopus on sen 3v! Lasten hoitoonlaittaminen kun on traumatisoivaa kidutusta!
Vai eikö suomalaisen kotiäidin totuus onnesta olekaan absoluuttinen?
Onko varma, ettei vaan ole valtion tilaama tutkimus. Mikä on valtiolle sen edullisempaa kuin äiti, joka hoitaa lähes ilmaiseksi lapsiaan kotona?
on tutkittu että se ei ole lapselle paras vaihtoehto. Miksi äidit eivät luota uusimpaan tutkimustietoon?
millä logiikalla vain äidit tinkisivät omista jutuistaan (ja rahasta) lasten takia??!
lapsiani hoitoon alle 3 vuotiaina, koska minun ei tarvitse. Mies ei ole hyväpalkkaisessa työssä. mutta pärjätään silti.
Ymmärrän kyllä niitä jotka laittavat lapsensa hoitoon ja menevät töihin..
Ei kaikilla ole mahdollisuutta jäädä kotiin.
Eikä välttämättä haluakaan.
Ja se ei tee äidistä yhtään huonompaa..
Ihiset ja elääntilanteet ovat erilaisia ja jokaisella on oikeus elää oma elämänsä niinkuin sen elää..
koska se ei aina ole edes yksi vaihtoehdoista. Mä en taas ymmärrä ihmisiä, jotka eivät tajua, ettei kaikilla ole aina sama elämäntilanne kuin itsellä on. Ja aina se oma valinta on ainoa oikea. Sellaisia ihmisiä en ymmärrä, enkä jaksa.
Ihan samaa mieltä.
Minä en ymmärrä sitä että laitetaan alle 1-vuotias päiväkotiin, mutta jonkun toisen mielestä se on ihan ok. Alueita, ihmisiä ja vanhempien pään sisältöjä on niin erilaisia.
Meidän alueella on aivan ihania perhepäivähoitajia ja jokaisella on yleensä yksi aivan pikkuinen. Ovat tehneet tuota työtä varmaan 20-30 vuotta ja joskus ovat pohtineet että hassua miten isoina lapset nykyään tulee hoitoon kun joskus ennen pienimmät oli 3kk.
omallatunnolla loisivat himassa 3 vuotta. Suoraan sanottuna ootte vain työtävieroksuvia lusmuja. Teillä on hemmetin pätevä tekosyy olla kotona ja käytätte sitä. Turha sitä on kehityspsykologialla selittää. As simple as that.
omallatunnolla loisivat himassa 3 vuotta. Suoraan sanottuna ootte vain työtävieroksuvia lusmuja. Teillä on hemmetin pätevä tekosyy olla kotona ja käytätte sitä. Turha sitä on kehityspsykologialla selittää. As simple as that.
Pätevä syy tosiaan olla kotona, omien lasten kanssa, katsoa kun ne kasvavat ja kehittyvät. Sekä saavat ainakin hyvää hoitoa, turvallisuutta ja hellyttä ja rakkautta.
Onko tutkittu että isän vaikutus lapseen on negatiivinen? meillä oli mies 9 kk hoitovapaalla.
Niin ja sitten voi tehdä kolmen vuoden välein lapsia pitkän pätkän, vaikka niin että voi olla 12 vuotta kotona, kun saa olla rauhassa kotona eikä kukaan patista mihinkään. Sitten saa kyllä olla jatkossakin, kun harva enää tollasen pätkän jälkeen on työmarkkinoilla kuumaa kamaa. Aikalalla kelanrahan määrittelemä tämä 3-vuotta, jolla siistitään työttömyystilastoja! Kyllä voi naiset olla tyhmiä. Jos haluat olla kotona 3- vuotta ole, mutta kaikki ei oo. Ja se on ilmeisesti voi voi. Kysykääpäs jäiskö teidän miehet kotiin? Ps. Kaikki ei halua sinnitellä taloudellisesti. Se valinta kaikille suotakoon. Ja muuten lapset tykköää olla myös hoidossa ja ainakin meidän perheessä hoitopaikat on olleet hyviä. Kiitos niistä!
En itse laittaisi alle 3-vuotiasta hoitoon. Onneksi ei tarvitse, ei edes nyt kun nuorinkin on jo yli sen 3-vuotta. Kysehän on valinnoista, siitä mihin rahat käyttää ja mitä arvostaa.
Ja ei, mieheni ei ole kovapalkkainen, vaan ihan tavallinen autonkuljettaja. Ja kyllä, asuntolainaa löytyy, noin 100 000, jota maksetaan ihan kuten ennenkin, ei siis pelkkiä korkoja.