Voiko raskaana olevaa irtisanoa periaatteessa "koskaan", vai onko se aina syrjintää?
Kommentit (10)
raskaana olevien kohdalla työnantajien pitää olla erityisen varovaisia, koska voi olla vaikea osoittaa, ettei raskaus ole irtisanomisen todellinen syy.
mutta työnantajalla on näyttövelvollisuus, että ei johdu raskaudesta eli aika hankalaa käytännössä on.
jos siihen on asialliset perusteet. Eli voi irtisanoutua raskaana olevia tai äitiyslomalla olevia - täytyy vain olla raskaudesta riippumattomat perusteet.
Työnantajalla pitää vain olla kysyttäessä hyvät perusteet.
Itse olin raskaana kun yrityksessämme alkoi YT:t, olisin varmasti joutunut pihalle jos en raskaana olisi ollut, kun en kuulunut sisäpiiriin.
Mutta eivät uskaltaneet irtisanoa, kun oli monta sellaista työntekijää jolla ei ollut koulutusta ja minulla oli. Minä tein hyvää tulosta, ei ollut asiakasmenetyksiä ja työntekijä vaihtuvuuskin oli minulla pienin.
Raskaus ei ikinä ole mikään oikeutus irtisanoa työntekijää. Raskaus ei ole sairaus joten ei ole mitään perusteita irtisanoa työntekijää. ja eihän sairastakaan ihmistä voida tuosta noin vaan irtisanoa. ei muuta ko oman alan TES naaman eteen ja lukemaan miten asiat menee.
Eri asia on jos olet vielä koeajalla(silloin voidaan vedota siihen että työsuhde halutaan vain lopettaa koeaikana) tai firma pistää työntekijät ulos tuotannollisita ja taloudellisista syistä (siihenkin sitten pätee vielä töihin takaisin otto velvollisuus) mutta TES on hyvä kertomaan omista oikeuksista.
Ei tässä kai ollutkaan kysymys siitä, että raskaus oikeuttaisi irtisanomisean, vaan että raskauden aikana voisi kuitenkin irtisanoa, jos voisi pitävästi osoittaa, että irtisanominen johtuu muusta kuin raskaudesta. Vaikeaa se taitaa olla.
niin miksi hän silloin olisi jossain erikoissuojelussa... voisiko siinä tilanteessa riitauttaa irtisanomaisen?
Koti on naisen paikka! Eikö se jo riitä että ämmät saa äänestää (hukkaan menee nekin äänet), pitääkö vielä miesten työt viedä!
ei saa olla irtisanomisen syy, eli periaatteessa työ on suojattu raskauden ja äitiysloman ajan. Poikkeus on jos koko työpaikka ajautuu esim. konkurssiin. Raakaa pelistä tekee sen, että esim. jos työmaalla on mammaloman aikana ollut yt-neuvottelut, niin koskemattomuutesi kestää siihen asti kun palaat töihin. On tapauksia missä ihan laillisesti on irtisanottu ekana työpaivänä