Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon maksimissaan raskaus saa mennä yliaikaiseksi?

Vierailija
15.11.2009 |

Onko tuohon jotain rajaa, että millon aletaan käynnistellä? Minulla on nyt reilu viikko yli lasketun ajan ja mitään ongelmia ei koko raskauden aikana ole ollut. Ekat pari viikkoa pientä kuvotusta, mutta muuten olo ollut kun ei raskaana oliskaan, paitsi maha tietty kasvanut :)

Minä oon itse (kauan sitten) syntynyt reilun kuukauden yliaikaisena, lääkäri oli vaan äidilleni tokassu, ettei kukaan vielä ole sinne jäänyt :) En kuitenkaan ollut mitenkään isokokoinen syntyessäni, vain 2,7kg. Minun syntymästäni on jo yli 20v aikaa ja siksi kiinnostais tietää miten se nykyään on.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aleta käynnistämään ellei ole jotain hätää. Yleensä kuitenkin viim. 42+jotain on syntyneet ne ihan hitaimmatkin:) eli itse en ainakaan tiedä yhtään yli 43 syntynyttä.

Vierailija
2/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä 14 päivää.Eikö sulle oo neuvolassa mitää sanottu??? :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki olivat sitä mieltä että viimeistään viikolla 42 käynnistetään.

Itselläni olisi käynnistetty kätilöopistolla silloin kun raskaus olisi kestänyt 42+2, muttei tarvinnut sinne asti mennä, vaan päivää aiemmin neiti päätti tulla itse. :)

eikä painoa ollut silti kuin n.3,2kg

Vierailija
4/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään määrättyä häätöpäivää, esikoinen mulla syntyi 16 pvää yli, ei ollut syytä antaa häätöä, koska vauva voi hyvin, samoin äiti, olikin kyllä mahdottoman pitkä tukka kun synty;)

Vierailija
5/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajan. Jäin jo pari kuukautta ennen laskettua aikaa äippälomalle, koska vointi oli sellainen, ettei työnteko sopinut. Lääkäri jopa veikkas, että vauva saattaa hyvinkin syntyä ennenaikaisena, mutta niin vaan kävi, että oloni oli kuitenkin loppuraskauden hyvä eikä ollut syytää alkaa käynnistellä aiemmin ja 20päivää yli lasketun ajan jälkeen synnytys käynnistyi itsellään ja tyttö oli syntyessään 2,9kg

Vierailija
6/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin liian myöhään, kun lapsivettä oli tihkunut jo n. viikon, mutta eivät uskoneet - lopputulos oli se, että lapsi oli saanut infektion ja vietettiin ekat 2 viikkoa teholla.

Vierailija
7/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari viikkoa kun menee yli niin käynnistetään, mutta sanoivat myös, että minun raskauden saatetaan antaa jatkua jonkin verran pidempäänkin.

Vierailija
8/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin yliaikakntrolli on jo 41+3, joissain vasta kuulemma 42. Tuolloin katsotaan mikä tilanne on. Lapsen koko, vointi, istukka, napavirtaukset jne. Äidin vointi, verenpaineet yms. vaikuttavat paljon.

Netistä luin, että jossain annetaan rauhassa mennä 42+jotain, jos äidille sopii, mutta meidän sairaalassa käytäntö on käynnistää rv42+0. Jos olisin halunnut, niin lääkärille olisi käynyt käynnistys jo 41+3, vaikka kaikki oli kunnossa, mutta itse halusin vielä odotella ja käynnistys oli sitten rv 42+0.

Eli meidän sairaalassa aloitetaan käynnistys rv 42+0 ja jos on epäkypsää, niin silloinhan siinä voi pari-kolme päivää vielä vierähtää.

Vierailija
9/11 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella käynnistetään viimeistään 42+0

Vierailija
10/11 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 3 lasta, ensimmäinen 2 vkoa yli, toinen 3 vkoa yli ja kuopus  15 pv, kaikki käynnistetty kun ei lähteneet itsestään. Kenelläkkään ei ollut mitään vaivoja yms, tullut yliaikaisuudesta.

Jokainen tavallaan ;)

Vierailija
11/11 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran viilaan pilkkua, että lapsi on normaaliaikainen jos syntyy kahden viikon sisällä lasketusta ajasta.

Eli yliaikaisuus alkaa 42+1, ja silloin meidän sairaalassa yleensä aletaan käynnistellä. Esikoisen kohdalla yliajalle mentiin viikonloppuna, ja koska minun ja lapsen vointi oli hyvä, käynnistys aloitettiin 42+3.

Kuopuksen kohdalla ei äitipolilla oltaisi haluttu päästää lasketun ajan yli, koska minulla itselläni oli jo ikää. Sairaalassa oli kuitenkin niin ruuhkaa, että lopulta viikkoja oli se 42 hänenkin kohdallaan ennen kuin minut otettiin sisälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä