Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko teillä testamentti ja avioehto tehtynä?

Vierailija
13.11.2009 |

jokaisella vastuuntuntoisella aikuisella, etenkin jos on lapsia pitäisi olla testamentti

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitäisi olla testamentti??? onhan siihen lakisääteiset määräykset

Vierailija
2/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

testamenttia ei. Kyllä minä ymmärän että järkevä ihminen tekee avioehdon, mutta miksi vastuuntuntoisella aikuisella pitäisi olla testamentti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon omaisuutta ja lapsia eri liitoista. Soisin että varsinkin miehet muistaisivat tämän.

Vierailija
4/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että lapseni perivät minut (kuten tekevätkin perintökaaren mukaan). Ja haluan, että mieheni saa yhteisestä omaisuudesta puolet (kuten tapahtuukin).

Siis mikä olisi pointti tehdä testamentti tai aviehto? En tajua. Kuvittelisin, että suurimmassa osassa tapauksissa näin on hyvä.

Tosin olen leikilläni uhannut, että jos lapset haastavat minut oikeuteen siitä, että en ole hoitanut heidän omaisuuttaan tarpeeksi hyvin, niin sitten kostoksi teen testamentin ja he saavat vain lakiosuuden. Mutta siis tähän mennessä ei ole kuulunut nutinoita siitä, kuinka lasten omaisuutta on hoidettu.

Vierailija
5/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sattumoisin meillä on iso osa rahoista säästötileillä, jotka vain mun nimissä sattumalta.

Mä hoidan täysin meidän kaikki raha-asiat, lainat, miten säästetään tai sijoitetaan tms.

Toisaalta, joitain vuosia sitten meillä oli tosi vaikeita aikojakin miehen kanssa, joka mm. käytti ihan liikaa alkoa, eli oli hyväkin että rahat oli mun takana ja käyttötilillä vain pieni määrä.

Ilman mun tarkkaa taloudenpitoa ei TODELLAKAAN oltaisi tässä missä nyt, hyvässä asunnossa hyvällä alueella kauniissa kodissa jne.

Mutta jos nyt äkisti kuolisin, niin oisko niin, että kaikki meidän sikäli yhteiset rahat (mies ei ees tiedä paljonko on eikä sen tartte tietää kun se tuhlais ne heti johonkin älyttömyyksiin kun se ei hahmota, että ne on säästetty esim .tulevia suunniteltuja remontteja varten, kotihoidontukiaikaa varten että voin olla jonkin aikaa kotona, hätävaraksi yms.) olisi MUN rahoja, eli perisikö mies niistä vain puolet, ja puolet olisikin suoraan lapsille??

Tai oisko ne puolet eli se lasten osuus jopa jäissä niin kauan kun lapset täyttää 18v. ??

Vaikka siis periaatteesa meidän yhdessä tienaamia rahoja.

Eli jos kuolen vaikka SI.hin mun täytyy kyllä kuumeessa nousta äkkiä nettipankkiin tekemään siirto yhteiselle käyttötilille...

Vierailija
6/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioehtoa ei ole koska ei olla naimisissa

Vierailija
7/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

testamentilla, joka estää lasten tulevien puolisoiden pääsemisen perintöön käsiksi esim avioerotilanteessa.

testamenttia ei. Kyllä minä ymmärän että järkevä ihminen tekee avioehdon, mutta miksi vastuuntuntoisella aikuisella pitäisi olla testamentti?

Vierailija
8/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen mukaan avioliiton aikana tuleva omaisuus perintöjä lukuunottamatta on yhteistä.

Keskinäistä testamenttia on harkittu.

En näe terpeelliseksi määritellä testamentilla lasteni tulevien puolisoiden oikeuksia. Se olkoon lasteni oma asia.

Vierailija
9/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat löytyy. Sanoisin, että jokaiselta vastuuntuntoiselta uusperheelliseltä pitäisi löytyä. Lain mukaan menee ihan jees ydinperheillä, mutta uusperheet on lain edessä tosi hassuissa tilanteissa, joten silloin lakimiehen kukkaroa kannattaa kartuttaa.

Vierailija
10/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisiksi, jotka osaavat tehdä itse tarpeen mukaan avioehdon, eli minun ei tarvitse tehdä testamenttia. Perintöni menee joka tapauksessa lapsille, ja heille sen haluankin menevän.

Itse en ymmärrä, miksi jokaisen järkevän ihmisen olisi tehtävä avioehto. Olemme puhuneet asiasta mieheni kanssa sen jälkeen, kun meille on vanhemmiten kertynyt omaisuutta. Nuorina naimisiin mennessämme sitä ei hirveästi ollut. Mutta molemmat olimme sitä mieltä, että lasten etu ratkaisee. Jos joskus eroaisimme, molemmat tarvitsisivat ison asunnon, jossa lapset voisivat olla, lapsia kun on neljä, joten omaisuuden tasaus olisi lasten kannalta paras ratkaisu. Minä en enää saa kenellekään toiselle lapsia, ja suurin osa perinnöistä tulee miehen puolelta, joten sitäkään pelkoa ei ole, että rahaa menisi ilman avioehtoa perintönä 'väärään' sukuun.

testamentilla, joka estää lasten tulevien puolisoiden pääsemisen perintöön käsiksi esim avioerotilanteessa.

Vierailija
11/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on lapsia, lapset perivät hänet. Puoliso ei peri senttiäkään. Paitsi, jos on testamentti, jossa niin määrätään.

Jos ei ole avioehtoa ja toinen puoliso kuolee, yhteinen omaisuus jaetaan kylläkin puoliksi ja vain toinen puoli menee perintönä lapsille. Eloon jääneelle puolisolle jää puolet yhteisestä omaisuudesta, mutta se ei ole PERINTÖ vaan hänen ihan omaa omaisuuttaan.

Meilä on sekä avioehto että testamentti etupäässä kahdesta syystä: ensinnäkin mieheni on yrittäjä, joka vastaa yrityksensä veloista koko omaisuudellaan. En halua, että minun palkkatyöllä ansaitsemaani omaisuutta menisi avio-oikeuden kautta mahdollisessa konkurssitilanteessa hänen velkojensa maksuun.

Ja toiseksi miehelläni on lapsi,joten koimme tarpeelliseksi määrätä testamentilla, mitä kuolemamme jälkeen tapahtuu. Meitä ei innosta se mahdollisuus, että molemmat menehdymme ennen kuin miehen lapsi on täysi-ikäinen, ja miehen ex pääsee hallitsemaan omaisuuttamme. Ei kiitos. Määrään testamentissani myös mieheni lapsen perijäkseni.

Vierailija
12/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä nyt menehdyt, lapsesi perivät sinut. Miehesi on heidän huoltajanaan velvollinen huolehtimaan heidän omaisuudestaan, kunnes he ovat täysi-ikäisiä. Hänen tulee tehdä vuosittain maistraatille tili lasten omaisuuden käytöstä. Omaisuus on sikäli jäissä, että sitä ei saa käyttää lasten normaaliin elättämiseen vaan se tulee säilyttää lapsille kunnes he ovat aikuisia. Isällä on edelleen elatusvelvollisuus lapsiin vaikka hän onkin leski, siksi elatusta ei saa ottaa perinnöstä. Tilanteissa, joissa isän ja lasten edut voivat periaatteessa olla vastakkain (kuten asuntokaupat) maistraatti määrää lapsille väliaikaisen edunvalvojan, joka allekirjoittaa esim. kauppakirjat lasten puolesta.

Vierailija
13/13 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvä niin, koska nyt on avioero päällä ja ilman ehtoa mies olisi saanut mun ansaitsemista ja säästämistäni rahoista puolet ja sitä se paskiainen ei todellakaan ansaitse. Testamenttiä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi