Mitä 2-vuotiaalle itsetehtyyn joulukalenteriin? ov
Ajattelin ommella itse sellaisen jonkinnäköisen pussukkasysteemin että joulukuussa oli joka päivälle joku yllätys. Onko ehdotuksia mitä tuohon joulukalenteriin voisi laittaa? Ainakin Muumi-rusinapaketin laitan ja aakkoskeksejä muutamille päiville, mutta mitä muuta? Syötävää en haluaisi monelle päivälle laitta, vaan jotain tavaroita, en kuitenkaan mitään "krääsää". Taitaa olla mahdoton tehtävä?
Kommentit (8)
joka liittyy jollain tavalla joulun odotukseen. Joulu tulee kotiin hiljalleen tehtävien myötä.
On jouluvalojen laittoa, tonttujen tekoa ja kiinnitystä, jouluvalojen laittoa, korttien askartelua, pipareiden leivontaa, joulumuistamisten tekemisiä jne. ihan meidän omien perinteiden mukaan.
Sitten saa tehtävästä palkinnoksi kiiltokuvan/tarran tms. ja joskus voi olla jotain tavaraa tai jopa jotain namua. Piparin leivontaan lapset saa joka vuosi uudet piparimuotit jne.
Yhtenä jouluna oli uudet jouluvalot, joskus on saaneet kuusenkoristeet tai askarteluihin jotain materiaalia jne. Koskaan ei ole kuulunut pettynyttä valitusta että miksi tämmöstä, miksei semmosta ja tänäkin vuonna isointa myöten odottavat innokkaasti tontun yllätyksiä :)
Ainakin meillä viime vuonna 2v. odotti oikein innolla, millainen tarra tulee tänä vuonna ja miten liimataan se tarratauluun. Sai itse liimata suurimman osan ja se oli hauskaa.
Entä duplo legot? Jos siis et itse halua askarrella enempää.
osan aina kerrallaan yhteen pussiin. Lapseni oli innoissaan kun odotteli mikä kuva siitä muodostuu. Osaan pusseista siis pipareita tms. Palapelihän voi olla sinun lapsellesi sopiva vaikka 24 osainen. Jouluaihe on tietty kiva juttu!
Meillä on ollut parina viime vuotena jokaisella lapsella oma tarra kalenteri. Äitini ompeli jokaiselle muksulle oman kalenterin ja itse piirsin/maalasin jokaiselle oman "taulun", esim. maalatalon pihapiiri, luminen maisema ym.
Ja tarrat on sitten ollut aihepiiriin sopivia, tyyliin maatalon elukoita, viidakon eläimiä jne.
Meidän lapset on nyt 8v, 6v, 4v ja 2v ja kaksi vanhinta onkin jo kysellyt, että saadaanhan me äiti taas se tarra kalenteri..
jouluteemalla tai eläinteemalla...niistä kerääntyy kiva poppoo sitten leikkiä.
Jos osaa niin noita nukkeja voi tehdä millä tavoin vain: virkaten, kutoen, ommellen,
Tuo huopa nyt tuli mieleen sellaisena "kuka vain voi tehdä" vinkkinä :)
Meillä ehdoton suosikki on kautta vuosien ollut se että jonain aamuina sieltä löytyy pieni joulupipari.
Jossain voi olla "tontun" jättämä lappu: "tänään leivotaan yhdessä...mitä sitten kukakin haluaa leipoa" Tai jos sää sallii "tehdään yhdessä lumilyhty/jäälyhty/lumiukko"..
mielikuvitus on rajana. :)