Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu plussaamisen jälkeen?

12.11.2009 |

Hei Kaikille :)

Odotan esikoista ja haluaisin tietää mitä plussaamisen jälkeen tapahtuu?

Mitkä on käytännöt jne.

Soitin terveysasemalla plussaamisen jälkeen ja olin aika yllättynyt, kun raskauttani ei varmisteltu esim. labrassa tms. Annettiin vain ensimmäinen neuvola aika joka on 24.päivä.

Mitä plussaamisen jälkeen tapahtuu ja koska esim. pääsee ensimmäiseen ultraan näkemään onko masussa asukkia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset raskaustestit ovat tarkkuudeltaan samaa luokkaa kuin labrat, joten ei sitä varmistella enää sinun oman testin jälkeen mitenkään. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä joutuu täyttelemään lippuja ja lappuja, joissa kerätään tietoja mm. sinun ja lapsen isän sairauksista sekä sairauksista, joita on suvussa. Lisäksi otetaan painoa, verenpainetta ja pissanäyte, josta katsotaan mm. sokerit. Jos raskaus on eka käynnillä jo viikolla 9 tai sen paremmalla puolella, kuunnellaan, josko pikkuiselta kuuluisivat jo sydänäänet, mikä on ensimmäisiä merkkejä siitä, että siellä mahassa todella jotain on :) Neuvolakäynnit ovat aluksi kerran kuukaudessa ja vasta viimeisten 10 viikon ajalla tihennetään käyntejä.

Ensimmäinen ultrakäynti riippuu kunnasta. Jotkut tarjoavat np-ultran, joka on muistaakseni 12. tai 13. viikolla sekä rakenneultran puolenvälin jälkeen. Joissakin kunnissa tarjotaan vain yksi ultra, jonka ainakin meillä saa valita, että kumman noista haluaa.

Jos haluaa, niin toki voi käydä yksityisellä puolella ultrassa ihan jo alkuraskaudestakin, tällöin siellä näkyy pienen pieni alkio ja muistaakseni 6. viikon paikkeilla sydämen syke :)

Mukavaa raskausaikaa teille päin!! Itse odottelen neljättä ihan alkumetreillä, viikkoja luultavasti 6+2 ja laskettu aika 6.7.2010. Joten mennään varmaan aika samaan tahtiin...

Vierailija
2/4 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä nimittäin jopa kahden kuukauden välein alussa. Mulla oli neljäs neuvolakäynti vasta kaksi kuukautta ennen la:ta, sit kaks kertaa kuussa (no oli siin välissä kolmen viikon taukokin) ja sit vika kuukaus kerran viikossa.

rv 37+4, eli kerran viikossa neuvola nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole valttamatonta ;) Ekassa raskaudessa en koskaan tehnyt raskaustestia, mutta kun tajusin olevani raskaana, soitin neuvolaan ja sovittiin ensimmainen kaynti.

Tuo kayntitiheys vaihtelee aika paljon tosiaan kunnan mukaan. Espoossa ensimmainen kaynti on siina rv 8-9 paikkeilla, sitten tulee np-ultra n. vko:lla 12, sen jalkeen neuvolakaynti n. vko:lla 16-18 (olikohan laakarineuvola?), sitten rv 22- rakenneultra ja tasta taas kuukausi eteenpain niin neuvolakaynti.

Itse olen tavannut th:n nyt 4 kertaa raskauden aikana (rv 9, 17, 23 ja 28) ja kahdessa ultrassa on kayty. Rv 28 tuli tayteen tanaan.

Vierailija
4/4 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lahdessa launeen neuvolassa tehtiin ultra myös ensimmäisellä lääkärikerralla(kun sielä on oma lääkäri,kaikissa neuvoloissa ei ole) eli olin jollain rvk.7silloin ja sitten kuului se rvk 12. ultra. mutta rakenneultra täytyi maksaa itse,siellä rvk21 käytiin. Ensi vuoden alussa lahden kaupunki alkaa tarjoamaan rakenneultraa odottaville ilmaiseksi.