Masennukseen taipuvaiset: onko teillä alhainen verenpaine?
Kommentit (21)
itselläni myöskin masennusta ollut jo useamman vuoden (lääkehoito + terapia) ja kyllä, matala verenpaine löytyy täältäkin. Noin 107/70 yleensä.
Ei tuo verenpaine asiaan vaikuta mitenkään.
mulla on välillä ihan vaikeuksia verenpaineeni kanssa, nykyään osaan jo ottaa sen huomioon, mutta nuorempana en tiennyt mikä ainaiseen vetämättömään oloon ja huippaukseen oli syynä, enkä sitten osannut tehdä asialle mitään. mun paineet on jotain 90/60 paikkeilla, eli varsin matalat.
olin murrosiässä vaikeasti masentunut ja toisen lapsen syntymän jälkeen tuli synnytyksen jälkeinen masennus.
Masentunut olen ollut lähes koko ikäni. Olen myös jatkuvalla masennuslääkityksellä.
Jatkuvasti mennään normaali-korkean rajoilla. Sama juttu isälläni, hänellä on diagnosoitu korkea verenpaine ja masennus.
Mä olen aina ollut masentumaan taipuvainen ja alhaista verenpainetta on niin kauheasti kehuttu mm. raskauksien aikana. Kyllä mä tuon huimauksen olen siihen yhdistänyt jo aikoja sitten, mutta että tämäkin. Hyvä tietää.
Verenpaine on luokkaa 90 / 60 ja takana keskivaikea masennus.
Ei tosin mitään diagnosoitua, mutta omadiagnoosi on, kun vertaan itseäni muihin, niin olen kyllä herkempi!
Itsellänikin on matala verenpaine, raskauksien aikana se laskee oikein hankalan alhaiseksi että on aivan veto pois ja huimaa, ja olen todellakin sairastanut myös vaikean masennuksen kahteen kertaan.
Mä olen aina ollut masentumaan taipuvainen ja alhaista verenpainetta on niin kauheasti kehuttu mm. raskauksien aikana. Kyllä mä tuon huimauksen olen siihen yhdistänyt jo aikoja sitten, mutta että tämäkin. Hyvä tietää.
Alhaisimmillaan taisi olla 8?/5?.
Miten verenpainetta voisi nostaa - jos se auttaisi myös masennukseen...?
Vichyn juominen auttaa kuulemma myös
Ja sit mulle typerät sukulaiset naureskelee, että mitä sä stressaat turhista. Sehän onkin mun hengissäselviytymiskeino! Mun on pakko stressata, tai verenpaine laskee ja minä masennun taas!
Oiskohan kelvollinen selitys... :-)
Mullakin on alhainen verenpaine- lukioiässä välillä pyörryinkin. Ja olen ollut melkein koko ikäni enemmän tai vähemmän melankolinen- myös masentunut ja ahdistunut. Oman kokemuksen pohjalta voisi sanoa, että kyllä varmaan näin sitten on.
Matala verenpaine myös, noin 56/92. Masennukseen ja ahdistukseen taipuvainen. En kuitenkaan lähtisi selittämään pelkällä verenpaineella, vaikka yhteyttä varmaan onkin. Unettomuutta myös on ollut ja yölliset vessakäynnit rassaa.
varenpaine on. Masennus on ollut jo vuosia ja verenpaine 55/95
olen sairastanut masennuksen aiemmin, sillon paineeni olivat vielä tosi matalat... yhä kärsin univaikeuksista aika tiheään. mun tekee ihan mielettömästi mieli salmiakkia ja suolaista.. joka päivä täytyy vetää vähintään aski salmiakkia, ja nyt mulla on paineet olleetkin korkeammat ja fiilikset selkeesti paremmat.. siis ihan siksikin kun en pyörtyile koko ajan..
yksi lääkehoitaja kertoi kerran että hän antaa matalasta verenpaineesta kärsiville vanhuksille joka ilta kupilliset kahvia ja sit ne nukkuu kuin vauvat.. että matala verenpaine tekee huonoa oloa myös sängyssä ja nukkuessa ja sillon se kofeiini illalla voi tehä paremman olon nukahtaa..
raskausaikana putosi 90/60, normaalisti n. 105/70
Ja vaikea masennus ollut monta kertaa. Vastapainona myös mania;)
Eli sairastan bipolaaria.
Lapsellani on ollut masennusta, ja hänellä paineet myös matalat, 92/65
Matala verenpaine voi olla altistaa masennukseen
03.01.2007 Duodecim uutispalvelu/ YLE Terveys
Matala verenpaine saattaa altistaa masennukselle ja ahdistuneisuudelle. Tieto ilmenee tutkimuksesta, johon osallistui yli 60 000 norjalaista 20-89-vuotiasta miestä ja naista.
Miehillä keskimäärin 115 mmHg:n ja naisilla 109 mmHg:n systolinen verenpaine liittyi noin 1,3-kertaiseen masennuksen ja noin 1,2-kertaiseen ahdistuneisuuden riskiin, kun verrokkeina olivat henkilöt, joiden systolinen verenpaine oli noin 120-150 mmHg eli normaali tai korkeintaan lievästi kohonnut. Myös matala diastolinen verenpaine (57-70 mmHg) liittyi suurentuneeseen masennuksen ja ahdistuneisuuden todennäköisyyteen.
Tulokset pysyivät liki ennallaan senkin jälkeen, kun tutkijat huomioivat tutkittujen verenpainelääkitykset, fyysinen toimintakyvyn, iän ja monia muita tekijöitä.
Alhainen verenpaine on yleensä hyväksi, koska se pienentää muun muassa sydäntautien vaaraa. Matalan verenpaineen terveyshaitat ovat viime vuosina jääneet vähälle huomiolle, sillä tutkijoiden ja lääkärien huomio on kohdistunut korkean verenpaineen haittavaikutuksiin. Matala verenpaine on liitetty mm. unihäiriöihin, huimaukseen ja väsymykseen.
(Journal of Epidemiology and Community Health 2007;61:53-58)
http://jech.bmj.com/cgi/content/abstract/61/1/53