Sisarusten ikäero 3,5v hyvä/huono?
Meille on tulossa toinen ja sisrusten välille on tulossa 3,5v ikäeroa. Kertokaahan muut, onko tuo ikäero hyvä tms?
Itse olisin toivonyt huomattavasti lyhyempää ja hetken jo siltä näyttikin, että olisi jäänyt vajaaseen kahteen vuoteen, mut tuli km.
Kommentit (13)
pienempi ikäero ois voinu olla hankala, vaikka mistäpä sitäkään tietää
Paljon riippuu lasten (ja aikuisten...) persoonallisuuksista ja siitäkin, kenen kannalta katsotaan.
Tässä vaiheessa ihan hyvä ikäero.
Esikoisella on jo järkeä päässä ettei tarvitse koko ajan paimentaa.
Hän osallistuu myös pienemmän hoitoon ;-)
Myöhemmin voisi olla enemmän seuraa ja yhteiset leikit jos ikäero olisi pienmpi.
Myös jos jemmailee esikoisen vaatteita kuopukselle
niin varastossa on paljon erikokoisia kamppeita välissä.
Eli puolensa ja puolensa noilla asioilla.
Tähän oli monta syytä, esikoisen kanssa ensi vuodet oli niin hankalia (tosin on kyllä ollu nämä jatkovuodetkin) ettei miehen kanssa edes jaksettu ajatella toista lasta ennen kuin esikoinen oli melkein 2v. Sitten tavoitteena oli vähän reilu 2,5v ikäero, mutta eihän elämä mene niinkuin suunnitellaan, ja ikäeroksi tuli tuo 3,5v.
No, meillä tuo vanhempi oli alusta asti tosi innoissaan vauvasta, kovasti odotti syntymää ja sitä että pääsee isosiskoksi. Sairaalassakin olisi halunnut olla yötä äidin ja vauvan kanssa, valitettavasti vain ei saanut olla :) Edelleenkin, nyt kun vauva on 7kk, hän kovasti puhuu mitä tekee pikkuveljen kanssa kunhan veli kasvaa isommaksi, mielellään touhuaa nyt jo veljen kanssa ja tykkää tosi kovasti veljestä. Hoivavietti ja suojeluvaisto on kova veljen suhteen, jatkuvasti on varjelemassa vauvaa ja joka ainoalle ihmiselle julistaa, että tämä tässä on HÄNEN pikkuveljensä. Minusta tämä on tosi hellyttävää, ja vaikka tiedänkin että varmasti isompina sitten riitelevät keskenään eivätkä välttämättä löydä yhteisiä leikkejä, ja tuskin ovat yhtä läheisiä kuin esim. minä pikkusiskoni kanssa (ikäeroa meillä on 1,5v), niin toivon ainakin tämän suojeluvietin toivon säilyvän.
pääasia, että lapsella on sisaruksia!
yksi), yhteisleikkejä ei juurikaan ole ollut, mutta nyt kun isompia, niin isompi piirtää pienemmän kanssa ja pitää esim. askartelukoulua. Kiusaamista isomman taholta ei esiinny välttämättä niin paljon kun pienemmällä ikäerolla eikä yhteistä riehumista. Isompi on vauvan syntyessä jo tosi omatoiminen eikä koe asemaansa niin uhatuksi kuin pienemmällä ikäerolla.
Mutta hyviä puolia tässä on paljon. Isommalla on tosiaan jo vähän järkeä päässä. Malttoi imettämisen aikana vaikka pelailla tietokoneella tai puuhata omiaan. Saattoi jo jäädä hetkeksi pihalle yksin kun vauva piti viedä syömään jne.
Nyt kun ovat 2- ja 5-v, niin leikkivät yllättävän hyvin yhdessä. Isompi jaksaa ottaa pienemmän huomioon ja suosiolla leikkii tämän suosikkileikkejä. Ja pienempi oppii kaikenlaista isommalta. En olisi uskonut leikkien sujuvan näin hyvin.
Eli hyvin ovat tärkeitä ja rakkaita toisilleen. Eri sukupuolta ovat.
Meillä 3v4kk ikäeroa. Hyvin ovat leikkineet yhdessä siitä lähtien, kun nuorempi oppi konttaamaan. Nyt esikoinen jo 7½ v. Edelleenkin käyttää leikit sekä pelit yms. Kuopus oppi tosi aikaisin roolileikkien leikkimiset, kun isompi vei mukanaan. Esikoinen tyttö, kuopus poika.
ja minä ainakin olen yllättynyt kuinka hyvin leikkivät nyt yhdessä; poika on 5v ja tyttö 2v ja yhdessä leikkivät autoleikkejä ja kotileikkejä. Ja tosiaan meilläkin on siitä asti leikkineet yhdessä kun pienempi lähti liikkeelle. En minä ainakaan koe ikäeroa mitenkään suureksi.
kaikki oo ihan okei.. :)
kaikki lapset on lahjoja.. itsellä vanhin 7 ja viimeisilläni raskaana nyt olen.. ihanaa :)
ikää mulla 26v.. ja 6v sitte sanottiin etten enää saa llapsia..
Ikäero on sen 3,5-v ja melkeinpä 2kk ovat jo lapset leikkineet keskenään :). Isompi höpöttelee ja antaa leluja ja vauva ei tiedä mitään niin ihanaa asiaa maailmassa kuin isosisko.
Isosisko myös huolehtii pikkuveljestä. On tosi tarkka mitä leluja tai ruokaa pikkuveljrllr saa antaa ja ojentaa aikuisia jos edes leikillään muuta tarjoavat.
meillä on 2v3kk (oli paha moka, voimat totaalisesti loppu)
Nyt vanhemmalla juuri hirveä tarve hoitaa kaikkea, ja kinuaa vauvaa meille
Meillä lasten ikäerot olleet aikaisemmin 2v. mutta nyt tulee ainakin 3v... Itse olisin halunnut pienemmällä erolla, mutta eihän kaikkea pysty aina suunnittelemaan. Parilla kaverilla on isompikin ikäero lasten välillä ja onhan siinä hyvätkin puolensa. Pystyt nauttimaan vauvasta eri tavalla kuin jos jaloissa pyörisi toinenkin "vauva". Isompi osaa jo varoa pientä eikä isompaa tarvitse enää auttaa joka asiassa. Itseäni mietityttää miten leikit sattuvat sitten myöhemmin yksiin sisarusten kanssa vai aiheuttaako ikäero riitaa. Mutta sekin on niin lasten luonteesta kiinni.