Gallup elatusapuasioista:
1. Paljonko saat elatusapua?
2. Osallistuuko etä muihin kuluihin?
3. Kuinka usein etä tapaa lasta?
4. Oliko eronne sopuisa?
5. Millaiset välit teillä on nyt?
Kommentit (16)
Ei varmaan missään tapauksessa olisi saanut minimiä enempää, jos mies sairaspäivärahalla. Eli saman nollasopimuksen olisit oikeudestakin saanut..
1. Paljonko saat elatusapua? MINIMIN 2. Osallistuuko etä muihin kuluihin? EI 3. Kuinka usein etä tapaa lasta? JOKA TOINEN VKONLOPPU 4. Oliko eronne sopuisa? EI,VÄKIVALTAINEN 5. Millaiset välit teillä on nyt? OK
1. Elatusapu tulee kokonaan Kelan kautta, äiti ei tietääkseni maksa mitään.
2. Ei osallistu mihinkään.
3. Ei lainkaan.
4. Ei ollut. Mies tuli törkeästi jätetyksi.
5. Ei välejä, joten ei riitaakaan.
1. Paljonko saat elatusapua? 290e/kk
2. Osallistuuko etä muihin kuluihin? Kyllä. Lataa puheaikaa puhelimeen, hankkii urheiluvälineet.
3. Kuinka usein etä tapaa lasta? 2-3 krt/vko
4. Oliko eronne sopuisa? Oli
5. Millaiset välit teillä on nyt? Neutraalit
1. Paljonko saat elatusapua? 290 € kahdesta lapsesta yhteensä, olisi pitänyt nousta sopimuksemme mukaan neljälläkympillä puoli vuotta sitten, mutta ei ole maksanut rahavaikeuksiinsa vedoten.
2. Osallistuuko etä muihin kuluihin? Joskus vuosia sitten vielä osallistui urheiluvälinehankintoihin, kuten oli luvannutkin. Mutta ei enää.
3. Kuinka usein etä tapaa lasta? Kerran kuussa.
4. Oliko eronne sopuisa? Joo-o.
5. Millaiset välit teillä on nyt? Suht neutraalit. Välillä ottaa päähän hänen välinpitämätön suhtautumisensa lapsiin.
1. En mitään
2. Kyllä osallistuu lasten kuluihin
3. Kaks lapsista on joka toinen to-su isällään. Yksi lapsista silloin tällöin yhden yön yli, ehkä 2-3 yötä/kk
4. Kyllä
5. Olemme hyviä ystäviä
1. Paljonko saat elatusapua? 2. Osallistuuko etä muihin kuluihin? 3. Kuinka usein etä tapaa lasta? 4. Oliko eronne sopuisa? 5. Millaiset välit teillä on nyt?
1. en mitään
2. satunnaisesti
3. päivittäin
4. oli
5. puhevälit
Kolme yhteistä lasta
1. Isä maksaa 45e/lapsi. Kela maksaa loput, jotta minimielatus (136e tulee katetuksi)
2. Ei tod. Hänen mielestää elatusapu on kaikki mitä hänen tulee maksaa.
3. Joka toinen viikonloppu. Kesällä 2 viikkoa.
4. Ei
5. Viileät, kommunikointi minimissä
- Olisin saanut yli 200€/lapsi mutta otin vain 135€ yhteisen "sovun nimissä".
-No tarvittaessa, pyydettäessä. Osti esim kalliit talvisaappaat ja ostelee tarvittaessa pikkujuttuja + lahjoja.
- N. kolme kertaa viikossa. Mutta öitä "vain" 4 kuukaudessa.
4. Oliko eronne sopuisa?
-Ei ollut vaan fyysistä eroa edeltävä aika oli kamalaa painajaista. Toinen halusi eroa, toinen ei. SOpu on ollut pakko rakentaa lapsen takia ja uskonkin, että voimme nyt molemmat jo hyvin.
-Hyvät, asialliset. Molemmat joustamme tarvittaessa ja kaikesta voidaan sopia yhdessä.
1. 250 €/kk
2. Ei osallistu, mutta hänen vanhempansa (siis lapsen isovanhemmat) osallistuvat kovastikin. Etä ostaa kyllä lapselle aina syntymäpäivä- ja joululahjan.
3. Toisinaan omien vanhempiensa luona (lapsi vierailee isovanhemmillaan säännöllisesti), etä itse ei ole halunnut sopia varsinaisia tapaamisia.
4. Jaa, miten sen nyt ottaa. Ei siinä kyllä riideltykään. Etä oli halunnut yrittää lasta, raskauden alkuvaiheessa otti ja häipyi enkä tänä päivänäkään ole saanut minkäänlaista selitystä asialle. Joskus yritin saada keskustelua aikaiseksi mutta totesin sen turhaksi.
5. Viileän kohteliaat. Ristiäisten jälkeen tavattu noin viisi kertaa (sattumalta; etä ei tule esim. lapsen syntymäpäiville). Halataan, vaihdetaan kuulumiset, that's it. Jos minulla hänelle jotain asiaa olisi, voisin kyllä soittaa ja luulen, että asiallinen keskustelu onnistuisi.
1. Ex maksaa noin 45e/kk, kelalta loput.
2. Ei, ei missään nimessä
3. Joka toinen viikonloppu
4. Ei, mustamaalausta, paskanpuhumista, valehtelua ym. miehen puolelta vielä pitkään eron jälkeen. Uhkasi mm. oikeudessa todistaa että olen huora ja mielipuoli että saa lapsemme huoltajuuden mutta sossussa ei sanallakaan maininnut edes kysyttäessä haluavansa huoltajuuden. Erosimme koska mies ei kasvanut koskaan vastuuntuntoiseksi aikuiseksi, tuhlasi rahat ja meni menojaan aina ja minulle riitti.. Mies olisi halunnut vielä jatkaa..
5. Viileät ja viilenevät entisestään jos mies ei maksa sovitusti 6000€n velkaansa minulle.
1. ei maksa mitään, yhteisestä sopimuksesta
2. osallistuu, maksaa mm. puolet hoitomaksuista ja nyt maksoi puolet uudesta talvihaalarista + kengistä, rahasta ei ole tarvinnut koskaan tapella.
3. meillä on viikko-viikko systeemi
4. mies ei olisi halunnut erota, mutta ymmärsi kyllä lopulta että ero on meille molemmille parempi
5. exä on edelleen hyvä ystäväni, puhumme lähes päivittäin puhelimessa, molemmat olemme uusissa suhteissa, mutta mitään mustasukkaisuutta ei ole mistään suunnasta.
Nyt vähän reilu 100 euroa, tosin tähän on muutos tekeillä. Mutta exä ei aluksi suostunut ollenkaan muutoksiin. Sanoin, että tehdään uusi sopimus LV:n luona. Sen jälkeen on useamman kerran yrittänyt kuitenkin sopia ilman LV:tä. Kävi varmaan jossakin laskemassa ja huomasikin, että joutuu maksamaan vähintään tuplaasti aikaisempaan verrattuna. En ole vielä sopinut suoraan mitään. Tekisi mieli katsoa LV:n laskelmat.
Ei osallistu mihinkään kustannuksiin eikä ole tämän 10 vuoden aikana koskaan osallistunut.
Noin 1krt/2kk
4. Oliko eronne sopuisa?
No sopuisa ja sopuisa. Minä en lähtenyt riitelemään. Exälle ja ex-anopille oli vaikea hyväksyyä, etti mies kelvannutkaan sellaisenaan minulle.
Etäiset välit. Jos jostakin puhutaan niin vain lapsen liittyvistä asioista. Tosin nykyisin lapsi on 14-v ja exä on yhteydessä suoraan lapseensa.
en mitään
osallistuu (puhelin, harrastukset ym)
jokatoinen viikko
4. Oliko eronne sopuisa?
alkuun ei mutta loppuvaiheessa lapsen takia pääsimme sopuun
hyvät välit
1. Kelan elatustuki 136,41€ 2. ei osallistu. 3. noin 3 kertaa vuodessa. 4. oli. 5. ei riidellä, mut ei kyl erityisemmin pidetäkään toisistamme. molemmat elää omaa elämäänsä, lapsen vuoksi asialliset välit.
1. minimi elatustuki 136,41e/kk/lapsi, jonka KELA maksaa.
2. Ei osallistu, päinvastoin, minä joudun joskus laittamaan "eväät" lapsille mukaan "isäviikonloppuna".
3. joka toinen vkl, nouto lauantaiaamusta klo 10, palautus sunnuntaina klo 18. Tapaamisia ei ole viikolla, edes silloin, kun nuorempi oli 3-vuotias, ja ehdotin usein, että tapaisi esim. iltapäivällä. Etäisä ei ole töissä, vaan sairaspäivärahalla, mielenterveydellisistä syistä.
4. Ei riidelty. Maksoin mm. puolet exän veloista, koska se lain mukaan kuuluu.
5. Välit lasten asioissa ok.
Ihmisenä ex on menettänyt minun kunnioitukseni, koska vaati maksamaan puolet hlökohtaisista veloistaan väittämällä niiden olevan perheen yhteisiin menoihin käytettyjä, en jaksanut tapella.
Lisäksi mm. kiristi minua ns. 0-sopimuksen allekirjoitukseen sos.tstossa. ...eli, jos en olisi allekirjoittanut 0-sopimusta elatusmaksusta (hän ei maksa mitään, KELA maksaa lapsille minimielatustuen), niin hän ei olisi allekirjoittanut elatussopimusta lainkaan, jolloin KELA ei maksaisi minimielareita, koska vanhemmilla ei ole voimassa olevaa elatussopimusta.
Tässä tapauksessa minun olisi ollut perittävä elatusmaksuja oikeudessa, kustannuksia tietysti tästä olisi tullut, ja asian käsittelyaikana elatustuki "jäissä".
Että tällaisia pikku hankaluuksia exän puolelta.
Lisäksi lasten tapaamiset tuppaavat peruuntumaan silloin, jos minulla jotain tärkeää menoa viikonloppuna, esim. muutto, matka ym.
Mitään riitaa ko. asioista ei ole, koska olen välttänyt ns. turhaa riitelyä, turhautumista ja pettymystä on silti paljonkin.