Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuon "onko oikein, että ylipainoiset rokotetaan ensin"-ketjun innoittamana

Vierailija
12.11.2009 |

muakin kiinnostaisi tietää, että pitäisikö teistä, joiden mielestä ylipainoisten kuuluu riskiryhmäläisenä saada rokote ennen perusterveitä, myös esim. alkoholistien ja narkomaanien saada se rokote ennen perusterveitä?

Jos ei, niin miksi ei. Samalla tavallahan ylipainoiset ovat aiheuttaneet riskiryhmäisyytensä omalla toiminnallaan ja omilla valinnoillaan. Monet tuossa ketjussa sanoivat, että jokainen ihminen on saman arvoinen, eikä ylipainoisuus tee ihmisestä huonompaa, ja koska he ovat suuremmassa riskissä, heidän tulee saada rokote ensin. Pätevätkö nämä ajatuksenne myös vaikkapa narkomaanien kohdalla?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin perusterveet? Kuormittaako narkkarin SI enemmän terveydenhuoltoa kuin perusterveen? Se ratkaisee mielipiteeni, mutta en tiedä kuinka asia on.

Vierailija
2/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riskin saada vakavammat oireet sinfluenssassa, niin kuin vakava ylipaino?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon "onko oikein, että ylipainoiset rokotetaan ensin"-ketjun innoittamana muakin kiinnostaisi tietää, että pitäisikö teistä, joiden mielestä ylipainoisten kuuluu riskiryhmäläisenä saada rokote ennen perusterveitä, myös esim. alkoholistien ja narkomaanien saada se rokote ennen perusterveitä?

Jos ei, niin miksi ei. Samalla tavallahan ylipainoiset ovat aiheuttaneet riskiryhmäisyytensä omalla toiminnallaan ja omilla valinnoillaan. Monet tuossa ketjussa sanoivat, että jokainen ihminen on saman arvoinen, eikä ylipainoisuus tee ihmisestä huonompaa, ja koska he ovat suuremmassa riskissä, heidän tulee saada rokote ensin. Pätevätkö nämä ajatuksenne myös vaikkapa narkomaanien kohdalla?

Mä ajattelen niin, että ne jotka on suurimmassa vaarassa tutkimustenkin mukaan joutua tehohoitoon: astmaatikot, sydänsairaat, raskaanaolevat, ylipainoiset KANNATTAA rokottaa ensimmäisinä, jotta niihin tehohoitopaikkoihin mahtuisi perusterveitäkin, joita sinne kuitenkin myös päätyy.

Uskon että tämä seikka on myös ollut rokotusjärjestyksestä päättävienkin mielessä.

Vierailija
4/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

narkomaanit itse piikittävät itseään ja alkoholistit itse vetävät sitä viinan litkua kurkustaan alas.

Kaikki ylipainoiset EIVÄT vedä pizzaa tai hampurilaista ynnä muuta roskaruokaa. Ylipainoisuus voi olla sairaus ja suvussa esiintyvää jolle ei voi mitään vaikka söisi kuinka terveellisesti.

Tässä on niin vissi ero ettet voi kyllä näitä verrata keskenään

Vierailija
5/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten myös lihavilla, vammaisilla, alkoholisteilla, tupakoitsijoilla... Jokainen heistä on ensisijaisesti ihminen, ja ansaitsee hoitoo siksi.

Kenenkään etu ei ole se, että narkomaani jäisi ilman rokotusta ja tehot täyttyisivät heistä.

Terveet viimeisenä, silloin säästetään hoitokustannuksissa ja sairaalahoitoa tarvitsevat minimoidaan.

Miksi terve riskiryhmään kuulumaton pitäisi rokottaa ensin?

Vierailija
6/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilöiden pitää olla jonon kärjillä.

Vierailija
7/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä en niitä ensimmäisenä rokottaisi.

Lisää kamaa ja viinaa-kyllä se hoitaa ne tyypit pois rokotusjonoista.

Vierailija
8/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoonkin vaan ihmisarvo narkkareilla ja alkoholisteilla mutta minä en niitä ensimmäisenä rokottaisi.

Lisää kamaa ja viinaa-kyllä se hoitaa ne tyypit pois rokotusjonoista.

Sinä et onneksi sitä päätä ;) Jos narkkarilla on astma tai alkoholisti sydänsairas niin rokotteensa saa jos haluaa. Mä taas voisin jättää rokotteet antamatta kaikille niille kanssaihmisille, jotka eivät kunnioita muiden ihmisarvoa. Mutta onneksesi minä en ole päättämässä :D

Vierailija
9/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vissiinkään ole todettu että narkkarit tai alkoholistit saisivat herkemmin komplikaatioita sikainfluenssan yhteydessä? Jos saisivat, sitten kai heidät pitäisi rokottaa muiden riskiryhmien kanssa.

RISKIRYHMÄ tarkoittaa juuri sitä.

Vierailija
10/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos narkomaani kuuluu näihin, niin sitten hänetkin rokotetaaan ihan normaalissa järjestyksessä.

Kyse ei tosiaankaan ole vain rokotettujen henkilöiden edusta, vaan koko terveydenhuollon toimintakyvyn optimoinnista.

Vierailija
11/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä ei ole valta päättää ketä rokotetaan ja ketä ei.

Anteeksi vain, olen sen verran tunnevammainen noita kyseisiä ryhmiä kohtaan.

Vierailija
12/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoisuutensa ihan itse. Ja alkoholismiinkin on todetusti voinut vaikuttaa/altistaa geneettiset tekijät, sosiaalisista ja psyykkisistä tekijöistä nyt puhumattakaan.

Kyllä 99 ylipainoista sadasta on ihan itse tunkenut sitä pizzaa ja pullaa suuhunsa. Se pieni prosentti, jonka ylipaino johtuu esim. sairaudesta, voi helposti "todistaa" rokotuskelpoisuutensa.

Narkomaaneilla ja alkoholisteilla on heikko yleiskunto ja toki he kuolevatkin näin herkemmin kaikkiin viruksiin/infektioihin. Minkään kunnan riskiryhmälistalla ei kuitenkaan lue astmaatikot, raskaanaolevat, ylipainoiset ja narkomaanit. Miksi?

Vierailija
13/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orkesterien, johtajien ja muiden tärkeiden pitää olla jonon kärjillä.

Joo ja kansallisoopperan väki ykkösenä, hyvänä kakkosena balettiväki ja vähän rahvaanomaisempi mutta mukiinmenevä porukka myös, eli teatteriväki.

Vierailija
14/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi kanssa laittaa kahteen kastiin. Nyt kaikki sytostaattihoitoja saavat ovat riskiryhmää, kuten näiden koko perhe!

Mitens on, jos keuhkosyöpä on tullut röökaamalla, paksusuolensyöpä makkaraa syömällä ja haimasyöpä viinaa juomalla ja kohdunkaulansyöpä seksihurjastelemalla???

Vierailija
15/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samalla tavallahan he ovat aiheuttaneet tilansa.

Tunnetusti syntymätön sikiö ei ole mitään ennen kun hän syntyy, siihen ei voi vedota

Vierailija
16/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

narkomaanit itse piikittävät itseään ja alkoholistit itse vetävät sitä viinan litkua kurkustaan alas.

Kaikki ylipainoiset EIVÄT vedä pizzaa tai hampurilaista ynnä muuta roskaruokaa. Ylipainoisuus voi olla sairaus ja suvussa esiintyvää jolle ei voi mitään vaikka söisi kuinka terveellisesti.

Tässä on niin vissi ero ettet voi kyllä näitä verrata keskenään

Joka tuottaa ihmisen elimistöön läskiä ilman energiaa? Minä kun tyhmänä kuvitellut ettei läskiä voi tulla kuin syömällä. Toki tiedän että jotkun on alttiimpia läskille, mutta hekin varmaan syöneet jotain ennen kun se on heidän kimppuunsa hyökännyt...

Vierailija
17/17 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkomaaneilla ja alkoholisteilla on heikko yleiskunto ja toki he kuolevatkin näin herkemmin kaikkiin viruksiin/infektioihin. Minkään kunnan riskiryhmälistalla ei kuitenkaan lue astmaatikot, raskaanaolevat, ylipainoiset ja narkomaanit. Miksi?

Missä kunnassa sä oikein asut? :D

Raskaanaolevat on kakkosryhmä.

Astmaatikot ja sairaalloisesti ylipainoiset (BMI yli 40) kuuluu kolmosryhmään.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/ah1n1v/perustietoa/riskiryhmat

Rokotusten kohderyhmät (ennaltaehkäisy)

1. Infektiopotilaita tai infektioille alttiita potilaita hoitava terveydenhuollon ja sosiaalihuollon sekä sairaankuljetuksen henkilöstö sekä apteekkien asiakaspalvelussa toimivat henkilöt.

2. Raskaana olevat naiset

3. Sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvat puolivuotiaista 64-vuotiaiksi. Tähän ryhmään kuuluvat henkilöt, joilla on säännöllistä lääkitystä vaativa sydänsairaus tai keuhkosairaus, aineenvaihduntasairaus, krooninen maksan tai munuaisten vajaatoiminta, vastustuskykyä heikentävä tauti tai hoito, krooninen neurologinen sairaus tai hermolihastauti.

Lisätietoa: Sairautensa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat

4. Terveet 6–35 kuukauden ikäiset lapset

5. Terveet 3–24 vuoden ikäiset lapset ja nuoret sekä varusmiehet

6. Sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvat 65 vuotta täyttäneet

Lisätietoa: Sairautensa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat