Jaa ettei etuilla rokotusjonossa - HAH
Tekis mieli soittaa neuvolaan ja vaatia omallekin lapselle aikaistettu possupiikki. Lapsen pph nimittäin kertoi, että yksi hoitolapsista oli saanut piikin jo eilen, kun äitinsä oli kysynyt neuvolasta, eikö sitä voisi laittaa samalla kuin kausirokotteenkin, ettei tarvi monena päivänä tulla. Oli sit saanu piikin.
Tottahan mä suon sille lapselle rokotteen, mutta on mun mielestä silti epäreilua, että muut samanikäiset saa piikin vasta ens viikon lopulla.
Kommentit (50)
ettei sinne jonoihin mene kuin idiootit tällä hetkellä niitä kausi-influenssarokotuksia hakemaan... nekun ehtii vielä myöhemminkin
useampi piikki. Pk-seudulla tilanne on ollut toisenlainen, kun rokotetta on ollut jaossa vähemmän, silloin pitäisi pitää rokotusjärjestyksestä tiukasti kiinni.
pyytämättä itselleni samalla käynnillä kausi-influenssa- ja si-rokotteen, täällä Helsingissä. Se nimittäin jouduttaa myös terkkarin työtä, kun samalla rytäkällä saa antaa molemmat. Jonokin kulkee joutuisammin, kun sama ihminen ei joudu tulemaan kahtena päivänä jonottelemaan.
Järkeä saa käyttää, ap ja muut kadehtijat.
Meidän kunnassa neuvolantädit soittelevat iltapäivällä tietämilleen ihmisille (siis lasten vanhemmille), että tuletteko ottamaan rokotuksen, kun muuten rokoteaine pitäisi heittää roskiin. Eli onko tämäkin suosimista?
Me käytiin jo kerran astmaatikolle jonottamassa rokote 1,5 viikkoa sitten, kuopus olisi saanut samalla, jos rokoteainetta olisi ollut riittävästi. Perjantaina alkaa kuopuksen ikäluokan rokotukset. Me ei kumpikaan miehen kanssa päästä sinne perjantaina työmme vuoksi (olemme yrittäjiä ja työt painottuvat loppu viikolle ja viikonloppuihin). Niin ajattele! Th lupasi antaa rokotteen jo huomenna aamulla ja ihan ajanvarauksella eli 24 h aikaisemmin, kuin oikeasti kuopuksen pitäisi rokotus saada.
Pitää varmaan lynkata meidän terkkari!
ettekö hyvät ihmiset tiedä, että infektioastma kuuluu riskiryhmään!!jos sitä ei myös rokottajat tiedä,niin käskekää kerrata keuhkotaudit! Lyhin tie on ottaa kopio thl:n sivuilta, jossa lukee että infekitoastmaiset kuuluvat riskiryhmään. Miksihän tämä on niin vaikeaa.... Oma lapseni sai eilen piikin ja on infekiastmainen. Ei mitään lappuja ja koodeja, vaan diagnoosi kysyttiin. ja asia oli harvinaisen selvä. Sai molemmat rokotteet
sanoin että ihan älytön juttu, koska tavallinenkin flunssa on aiheuttanut mulle keuhkokuumeita, mutta en kuulemma saa. Näin espoossa. Tästä kyllä n. viikko aikaa kun soitin, onko muuttunut sen jälkeen? Miten sen todistaa, jos ei ole merkintää?
Maanantaina hain riskityhmää kuuluvalle pojalleni rokotteen, ja odotustilassa istui äiti kolmen lapsen kanssa. Yksi kuului äidin mukaan riskiryhmään mutta kaikki oli rokotettu. Äiti oikein suureen ääneen huokaili, että on mukavaa, kun kouluun voi sitten laittaa tiedon, ettei rokotusta enää tarvita.
Että se siitä riskiryhmien tarkistuksesta!
niin pyydä äkkiä jonkun lääkärin mielipide asiasta ja vaadi rokote. Lääkäriä ainakin on tätien uskottava. Ei rokottajat ole niitä jotka sen päätöksen saa tehdä. Ei vantaalla mitään papereita tarvita ja sehän on ihan järkevää sillä ikuisuushan siinä menee ku aletaan kaikkien paperit tutkii.
jossa olen käynyt, ja saan sieltä lääkärin lausunnot asiasta. Menen sen kanssa ensi viikolla sinne rokotukseen, kun oman ikäryhmäni aika koittaa, ja vaadin sen rokotuksen. Missä thl:n sivulla on tästä maininta, printtaan sen vielä mukaan! Kiitos! t. 22
ettekö hyvät ihmiset tiedä, että infektioastma kuuluu riskiryhmään!!jos sitä ei myös rokottajat tiedä,niin käskekää kerrata keuhkotaudit! Lyhin tie on ottaa kopio thl:n sivuilta, jossa lukee että infekitoastmaiset kuuluvat riskiryhmään. Miksihän tämä on niin vaikeaa.... Oma lapseni sai eilen piikin ja on infekiastmainen. Ei mitään lappuja ja koodeja, vaan diagnoosi kysyttiin. ja asia oli harvinaisen selvä. Sai molemmat rokotteet
Olisi mennyt muuten roskiin tuo mikä oli jäänyt edelliseltä riskiryhmäläiseltä. Ehdottomasti olisin myös toiminut samoin kuin ystäväni ja ottanut rokotuksen. Hieno teko tuolta neuvolantädiltä, mieluummin lapselle kuin roskiin!
harvalla infektioastmaisella on säännöllinen lääkitys, he tarvitsevat lääkitystä nimenomaan vain infektioiden aikaan
olla mikään kriteeri! Itselläni on ihan oikea astma, ollut jo 15 vuotta, kela-kortin takana on korvausnumero jne. mutta mulla ei ole säännöllistä lääkitystä. Kortisonia hengittelen vain siitepölyaikaan ja flunssassa, ja otan avaavaa lääkettä vain tarvittaessa.
Eivät täällä Espoossa kyllä edes vilkaisseet kela-korttini taakse, kysyivät vaan minkä sairauden takia kuulun riskiryhmään.
oireilee vaan infektioiden aikaan ja silloin tarvitsee lääkitystä. Järki hoi älä jätä.
yli 3vuotiaitten terveiden rokotus ja meillä silloin neuvola-aika. Poika täyttää huomenna sen 3v. Mulle lupasivat, että rokotus onnistuu silloin vaikka lapsi täyttänyt 3 edellisellä viikolla. Myös mut rokotetaan samalla, kuulun riskiryhmään.
yli 3vuotiaitten terveiden rokotus ja meillä silloin neuvola-aika. Poika täyttää huomenna sen 3v. Mulle lupasivat, että rokotus onnistuu silloin vaikka lapsi täyttänyt 3 edellisellä viikolla. Myös mut rokotetaan samalla, kuulun riskiryhmään.
pyytämättä itselleni samalla käynnillä kausi-influenssa- ja si-rokotteen, täällä Helsingissä. Se nimittäin jouduttaa myös terkkarin työtä, kun samalla rytäkällä saa antaa molemmat. Jonokin kulkee joutuisammin, kun sama ihminen ei joudu tulemaan kahtena päivänä jonottelemaan. Järkeä saa käyttää, ap ja muut kadehtijat.
Tottakai se on järkevää, mutta se on silti epäreilua ja kun nimenomaan on korostettu, ettei laiteta ihmisiä eriarvoiseen asemaan. Näköjään meidän lapset on kumminkin eriarvoisessa asemassa, kun saavat piikin paljon myöhemmin kuin jotkut toiset tällä alueella. Puhumattakaan siitä, kuinka eriarvoisessa asemassa koko meidän alue on verrattuna esim. pk-seutuun, jossa samanikäiset perusterveet on jo rokotettu. Sikaflunssa jo jyllää täysillä, todennäköisesti meidän perheelle ei rokotteesta ehdi olla mitään hyötyä. Kiitti vaan, paska systeemi. ap
Eihän tuossa pidä paikkansa mikään.
A) pk-seudulla EI ole rokotettu perusterveitä, täällä on parhaillaan menossa riskiryhmien rokotus aivan kuten muuallakin Suomessa. Esim. stadissa alkaa seuravaaksi alle kolmivuotiaiden rokotus vasta ensi ma, 16.11. ja isommat lapset rokotetaan vasta joskus marras-, joulukuun vaihteessa.
B) Ainakin minulle nimenomaan se terveydenhoitaja siis EHDOTTI itse, että otathan tietysti sitten sen si-piikin samalla. Joka tapauksessa olisin sen voinut hakea heti viikonlopun jälkeen, kyse oli vain siis siitä, että viime vkl rokotettiin Helsingissä alle 36-vuotiaita riskiryhmäläisiä (sekä kausi-influenssan osalta kaikkia ikäryhmiä) ja minä, 42-vuotiaana olin siis hakemassa sitä kausi-influenssarokotetta, mutta sain samalla pari päivää aiemmin sen si-rokotteenkin (kun yli 36-vuotaat riskiryhmäläiset olivat varsinaisesti vuorossa vasta tällä vkl).
Kannattaako tuota oikeasti kadehtia? Pane se "tunne" aisoihin ja käytä energiasi johonkin järkevämpäänkin. Joka tapauksessahan on niin, kuten itsekin totesit, että monelle se rokotus tulee joka tapauksessa auttamattoman myöhään - myös itselleni, sillä esikoiseni tuli perjantaina koulusta sikainfluenssassa!
Kaamea omaan napaan tuijotus menossa ja riskiryhmien jonot ne vaan kasvaa. Ja kaikki tuo hidastaa terveiden lasten rokottamista kun aikuiset rynnivät rokotukseen, vaikka eivät kuulukaan oikeisiin riskiryhmiin.
Ihmiset voisivat mennä itseensä tässä kohden, eli haetaan se rokoite vain ja ainoastaan jos oikeasti ollaan riskiryhmäläinen. Näin voidaan lasten rokottamisen aloitus saada nopeasti käyntiin, näin epidemian leviäminen hidastuu, kun koululaiset ja pk-laiset on saatu rokotettua jne... Voi olla että saadaan koko epidemia pienemmäksi kun lapset olisi rokotettu...
ettei sinne jonoihin mene kuin idiootit tällä hetkellä niitä kausi-influenssarokotuksia hakemaan... nekun ehtii vielä myöhemminkin
useampi piikki. Pk-seudulla tilanne on ollut toisenlainen, kun rokotetta on ollut jaossa vähemmän, silloin pitäisi pitää rokotusjärjestyksestä tiukasti kiinni.
pyytämättä itselleni samalla käynnillä kausi-influenssa- ja si-rokotteen, täällä Helsingissä. Se nimittäin jouduttaa myös terkkarin työtä, kun samalla rytäkällä saa antaa molemmat. Jonokin kulkee joutuisammin, kun sama ihminen ei joudu tulemaan kahtena päivänä jonottelemaan. Järkeä saa käyttää, ap ja muut kadehtijat.
Kas kun meillä ei täällä P-Helsingissä ollut mitään jonoa. Olin käyttämässä lasta hammaslääkärissä ja samalla otin piikit. Ihan oli edellä kaksi rokotteen hakijaa...
;-)
PS: ja siitäkin varmaan olet kade ja katkera, mutta keuhkoa oman kuntasi päättäjille. Homma toimii monessa kunnassa, jopa puolen miljoonan asukkaan stadissa ihan hyvin.
Koko rokoterumban kangerteluhan johtuu juuri siitä, että organisointi kusee.
Ja iso osa ongelmaa on, että per asiakas homma kestää liian kauan.
Voin vakuuttaa, että eniten siinä kestää asiakkaan tietojen kaivaminen tietokannasta ja rokotteenannon kirjaus.
Jos siinä samalla voi antaa kaksi rokotetta kerralla, siis kausi-influenssa ja sikainfluenssa se on vain ajan säästöä. Jouduttaa asiaa.
Purnatkaa terveysviranomaisille, jos kututtaa.
ihan oikea astma, ollut jo 15 vuotta, kela-kortin takana on korvausnumero jne. mutta mulla ei ole säännöllistä lääkitystä. Kortisonia hengittelen vain siitepölyaikaan ja flunssassa.
koska tarvitset lääkettä myös siitepölyaikaan. Silloin se on jo astma. Onhan tuokin tavallaan säännöllinen lääkitys, otat sitä säännöllisesti sairaana ja siitepölyaikana...
jolla astaan suihke tarvittaessa ei kuulu riskiryhmään mutta jostain syystä tuttuni jolla astmaan lääke tarvittaessa keinotteli itsensä riskiryhmäläiseksi. Sapettaa noi etuilijat todenteolla.
Riskiryhmäohjeessa lukee, että ASTMAOIREILU RIITTÄÄ ROKOTUSPERUSTEEKSI. MITÄÄN MAININTAA LÄÄKITYKSESTÄ EI OHJEESSA OLE. Näin siis ainakin Helsingissä ja Vantaalla.
ettekö hyvät ihmiset tiedä, että infektioastma kuuluu riskiryhmään!!jos sitä ei myös rokottajat tiedä,niin käskekää kerrata keuhkotaudit! Lyhin tie on ottaa kopio thl:n sivuilta, jossa lukee että infekitoastmaiset kuuluvat riskiryhmään. Miksihän tämä on niin vaikeaa....
Oma lapseni sai eilen piikin ja on infekiastmainen. Ei mitään lappuja ja koodeja, vaan diagnoosi kysyttiin. ja asia oli harvinaisen selvä. Sai molemmat rokotteet