Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mielipiteitä, ehdotuksia, keskustelua, kiitos :)

10.11.2009 |

meillä poika Aapo 2,5v ja toiveissa toinenkin tenava :) vaikka nimiä "harrastankin" niin täytyy nyt kuitenkin kysyä paria juttua teiltä muilta. oma pää jotenkin jumittunut ja toistaa samaa, kiertää ympyrää...

ensinnä: ekan pojan toinen nimi on Onni. häntä odotettiin 4 vuotta ja nimi sopi NIIN hyvin :) toiselle pojalle olis 'varastossa' toiseksi nimeksi Veikko. tää taitaa olla sellanen ikuisuuskysymys, mutta voiko/saako, teidän mielestänne, toiselle antaa vähemmän merkityksellisen nimen? Veikko oli mieheni eno, jota en koskaan tavannut, hän kun kuoli juuri ennen ensitapaamistamme. kaiken kuulemani mukaan oli mukava ja mielenkiintoinen mies :) toisaalta nimellä on siis meille merkitystäkin... tottahan siis saamme sen laittaa, mutta olisko teillä jotain ehdotusta kolmitavuiseksi merkitysnimeksi eli jos 'ylistysnimi' tuliskin viimiseksi? tykkään nimistää tyyliin just Onni, Voitto, Aarre. ne vaan on kaksitavuisia ja kolmanneksi tarttis jonkun pidemmän, ettei niin töksähdä... mulle ie tuu mieleen kuin Otava eikä se ole sellanen merkitysnimi mitä nyt kaipaisin (vaikka kiva onkin).

toisekseen: jos saisimmekin tytön. mulla on lempparilistaa, vaikka muile jakaa, mutta mies ei kelpuuta 'liian moderneja'... tykkäisin esim. Neela, Lila, Liia, Miila, Meea, Minea, Mianna, Nelliina -nimistä ja molemmat tykkäämme kovasti vanhoista nimistä, mutta kaikki parhaat tuntuu olevan jo lähipiirissä varattuja... (Maija, Liisa, Kaisa, Minna, Eeva) myös Nella, Miisa, Miia ja Milla löytyy vähän turhan läheltä. Miina olis muuten ihana, mutta on ihan liian lähellä omaa nimeäni. toisiksi nimiksi olis 99% varmuudella tulossa Helmi Elina. siksi yksi lempparimme Hilma ei ehkä sovi/soinnu... olisko siis ehdotuksia? pehmeää ja suomalaiseen suuhun sopivaa lyhyttä, 2-tavuista nimeä?

jään odottelemaan :)

kiittäen, Tiina :)

Kommentit (8)

1/8 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan ensin tuohon merkitysnimeen eli meillä esikoisen toinen nimi on myös Onni, mutta kahdella muulla lapsella semmoista ei ole eikä se ainakaan minua häiritse yhtään ;), sillä kaikille lapsillemme on kuitenkin valittu ne kaikkein kauneimmat nimet oli ne merkitysnimiä tai ei ;)!

Veikkohan on periaatteessa myös merkitysnimi eli sen puolesta ei huolta ole ;)!

3.nimeksi Armas ois ihana ylistysnimi, mutta ei 3tavuinen..tosin ei se välttämättä silti töksähdä!!

3.nimeksi sopivia pidempiä nimiä ei tule mieleen niin yhtään nyt..taitaa pää olla flunssan vuoksi entistäkin tyhjempi ;)!

Tytölle:

Lilja Helmi Elina

Lilli Helmi Elina

Venla Helmi Elina

Annu Helmi Elina

Milja Helmi Elina

Inka Helmi Elina

Alma Helmi Elina

Maiju Helmi Elina

Malla Helmi Elina

Sanni Helmi Elina

Enni Helmi Elina

Enna Helmi Elina

Elsi Helsi Elina

Elsa Helmi Elina

Iita Helmi Elina

Saimi Helmi Elina

Saima Helmi Elina

Iitu Helmi Elina

Ja Hilma Helmi Elina tosiaan hiukan hassu minusta!!

Vierailija
2/8 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikko on hyvä nimi! Meilläkin se on ollut listoilla, mutta päinvastoin kuin teillä Veikko oli ei-niin-mukavan edesmenneen sukulaisen nimi, joten...

3-tavuisen "ylistysnimen" keksiminen on haastavaa. Minulle tulee mieleen Saturnukset ja muut avaruusaiheiset nimet, joita tuskin haluat.

Pienen miettimisen jälkeen tuli mieleen tällainen linkki, jota olen joskus lueskellut: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_muinaisnimet

Tuolla on ainakin nimi Toivottu, joka on edelleen käytössä (22m, 5n väestörekisterissä). Ja kenties Kultimo (64m, 5n) voisi mennä myös merkitykselliseksi.

Yhdistelmänä:

Veikko Toivottu

Veikko Kultimo,

Ehkä tuo alempi on enemmän "nimimäinen", mutta riippuu myös ensimmäisestä nimestä.

Tyttöjen nimistä...(voi olla toistoa)

Aada Helmi Elina

Liisi Helmi Elina

Selma Helmi Elina

Saara Helmi Elina

Aila tai Aili Helmi Elina

Hilla Helmi Elina

Tuula Helmi Elina

Martta Helmi Elina

Hertta Helmi Elina

Nämä on aika radikaaleja ehdotuksia, eikä noudata mitään tiettyä aikakausilinjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitoksia! on kyllä hankalaa löytää kolmitavuisia ylistys-merkitysnimiä pojalle... jostain tulivat mieleeni Mainio ja Valio, mutta oisko hölmöä, jos kaikki 3 nimeä päättyis o:hon? myös toi Toivottu ois kiva, mutta jotenkin ei niin 'nimimäinen' kuin toivoisin. Kultimo ei iske... en vielä mieheltä kysynyt (eikä se yleensä osaa tälläsiä pohtia kun ei ole 'pakko'), mutta saattaisi olla, että noinkin vanhoja nimiä voitas käyttää :)

sitten kommentointia tyttöjen nimistä:

Aada Helmi Elina - kaunis nimi, mutta mielellään ei vierasperäisiä kirjaimia. siksi Hilda ja Tildakin on pois listalta, vaikka vanhoja hyviä nimiä ovatkin.

Liisi Helmi Elina - Liisi ois ihana ja se ois tullu meen ekalle tytölle, mutta meni kesken ja Liisi on nyt meen enkeli vaan...

Selma Helmi Elina - pannaan harkintaan :) ei ihan iske, mutta josko sitä maistelis vähän.

Saara Helmi Elina - liian lähellä käytössä

Aila tai Aili Helmi Elina - Ailaa vois harkita, mutta Aili oli entinen ei-niin-kiva vuokraemäntä...

Hilla Helmi Elina - etunimeksi haluaisimme 'merkityksettömän' nimen, muuten Hilla ois kyllä ihana

Tuula Helmi Elina - liian lähellä käytössä

Martta Helmi Elina/Hertta Helmi Elina - sukunimemme on hyvin 'karhea ja kova' siksi ei mieluusti r:ää vaan pehmeä nimi.

Lilja Helmi Elina - etunimi sais olla 'merkityksetön'

Lilli Helmi Elina - liian lähellä käytössä

Venla Helmi Elina - vois harkita ja maistella

Annu Helmi Elina - liian lempinimimäinen

Milja Helmi Elina - liian lähellä käytössä

Inka Helmi Elina - Inka töksähtää sukunimen kanssa

Alma Helmi Elina - tulee kyllä paljon a:ta sukunimen kanssa, ja sellasta muminaa... kun sukunimessäkin on pari a:ta, l, m, k, r

Maiju Helmi Elina - liian lähellä jo käytössä olevaa Maijaa

Malla Helmi Elina - liian lähellä käytössä

Sanni Helmi Elina - liian lähellä käytössä

Enni Helmi Elina/Enna Helmi Elina - Enna harkintaan, Enni ei jotenkin iske...

Elsi Helmi Elina - Elsa parempi. tykkään a-lopusta tytöllä :)

Elsa Helmi Elina - tykkään, harkintaan

Saimi Helmi Elina/Saima Helmi Elina - Saima parempi, muttei iske...

Iita Helmi Elina/Iitu Helmi Elina - liian lempinimimäisiä

'jatkoon' eli maisteltaviksi paasivät siis Enna, Elsa, Venla, Selma ja Aila :) näistä eniten tykkään nyt Elsasta. tässä maistellessa huomaan, että mieluisia kirjaimia ois n, m, l, e, a, s

tarkempia kritterejä siis mm. ei r:ää, a-loppu ja ei merkitysnimi

näillä siis eteenpäin. vieläkö keksisitte?

Tiina :)

Vierailija
4/8 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita poikien kolmitavuisia ylistäviä nimiä jäin pohdiskelemaan ja joitakin lähinnä "vanhahtavia" löytyi ja pari eivät ehkä ihan yllä luokkaan "ylistävä". Mutta ehkäpä näistä ei ole sinulle nimikäyttöön.. Veikko Vallaton olis kyllä veikeä ;o)

Innokas, Rohkea, Sankari, Tarmokas, Uskali, Vallaton ja Ylevä. > Näistä muuten nimiä Sankari, Uskali ja Vallaton on annettu 2000-luvullakin.

Niin, ja sitten on vielä Päivänvalo..

Vierailija
5/8 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen, jossa kaksi lasta: esikoinen Helmi ja kuopus Veikko. Kieltämättä kuopuksen nimen julkistaminen toi mieleen, että luokitellaanko poika tuossa vain sen "varsinaisen helmen" veljeksi... Toisaalta sanotaan "hän on hyvä veikko" eli ei Veikkoa pelkästään veljeksi mielletä. Minusta se on loppujen lopuksi hyvä nimi, ja vain te itse voitte päättää, häiritseekö ei-täysin-suora ylistysmerkitys :)

Vieroksun nimiyhdistelmissä samojen kirjainten toistoa, ja jos olisi Elsa Helmi Elina, niin siinä olisi kolme kertaa -el-. Minusta siinä kauniitkin nimet voivat menettää tehoaan peräkkäin lausuttuina. Toisaalta harvemmin kaikkia tulee sanottua peräkkäin... Jos kuitenkin vielä käytetään noita(kin) kirjaimia joista pidät, niin ilman kolminkertaista "elliä" voisivat rimmata esim.

Saila Helmi Elina

Moona Helmi Elina

Minta Helmi Elina

Senja Helmi Elina

Aisla Helmi Elina

Anja Helmi Elina

Teija/Taija Helmi Elina

Vierailija
6/8 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitihän mun vielä tulla ehdottelemaan tytöllekin nimiä, kun pojalle noita ylistäviä jo laitoinkin..

Asta, Aune

Eila, Ella, Elma, Elna, Emma

Hilja

Laila, Leila, Lotta, Louna

Maisa, Manta, Miana, Milka, Milma, Minja, Minta

Nelma

Saana, Saima, Seela, Soila, Solja, Sonja, Suoma

Telma, Tilma, Timja

Valma, Viena, Vilma

Vierailija
7/8 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"luokitellaanko poika tuossa vain sen "varsinaisen helmen" veljeksi..." tätä siis minäkin tarkoitan. että isoveli on onni ja pikkunen ois 'vaan sen veli'? en tahtoisi niin ajateltavan! siksi tarttiskin jonkun yhtä ylistävän nimen kuin Onni.

Innokas, Rohkea, Sankari, Tarmokas, Uskali, Vallaton, Ylevä, Päivänvalo. - hyviä ehdotuksia :) ei kuitenkaan vieläkään ihan sellasta mitä toivoisin löytäväni...

Asta, Anja - tässä makusteltuani olen tullut siihen tulokseen, etten halua A.lla alkavaa nimeä kun isoveljellä ois jo. tykkäisin, että kaikilla ois oma kirjain :) muuten kivat nimet. myös T-alkuiset (Telma, Tilma, Teija, Taija) saavat jäädä kun oma nimeni alkaa T:llä. Taijan kanssa ois myös se ongelma, että serkun nimi on liian lähellä ja kuullostaa taivutettuna ihan samalta (Taian)...

Eila, Ella, Elma - näistä pidän. Ella ois ihana, mutta sillä on nimipäivä samassa kun Elinankin, haittaiskohan? ja Ellan sekä Elman kanssa Rymy-Iitun mainitsema -el- toisto tulis myös...

Elna - liian lähellä Elinaa

Hilja - ihan ok nimi, muttei jotenkin vaan mun mieleen

Laila, Lotta - nää on kivoja, pääsevät listalle

Louna - miellän merkitysnimeksi

Maisa - tätä oon välillä miettiny, on aika vahvoilla, muttei kuitenkaan 'se täydellinen'

Manta - jos tyttö ois mantan näkönen niin harkitsisin :)

Miana - kolmitavuinen ja miehen mielestä liian moderni

Milka - minä tykkään kovasti, mies ei lämpene... ja sukunimen kanssa hiukan töksähtävä, harmillista.

Milma - vastoin kaikkia oletuksia: mies tykkää, minä en

Nelma - Nelma Helmi Elina? ei jotenkin toimi kun eka ja toka ehkä liian samanlaisia?

Saima, Seela - lisätään listalle, mutta häntäpäähän kun ei ihan kolahda :)

Soila, Solja, Sonja, Suoma - jokin näissä ei kuullosta hyvältä mun korvaani...

Valma, Vilma - listalle, häntäpäähän :) onkohan se toi -lm- tossa keskellä kun 'häiritsee'? lähinnä siis kun perään tulee Helmi, jossa sama.

Moona Helmi Elina - tästä tykkään! pääsee harkintalistalle, kärkipäähän :)

Aisla, Minta, Minja, Timja ja Saana liian moderneja.

liian lähellä käytössä Saila, Senja, Viena, Leila, Emma ja Aune...

kiitoksia! olihan niitä muitakin, mutta olin jotenkin 'sokeutunut' ja jämähtänyt vaan muutamaa pyörittelemään. kumpa tästä nyt sitten saatais se seuraava aikaseksikin... esikoisen nimi vaan putkahti päähäni raskausaikana ja toivon todella, että seuraavankin kanssa nimen valinta ois niin helppoa ja luontevaa :)

saa toki vieläkin ehdotella, jos tulee mieleen :) erityisesti noita kolmi-/nelitavuisia 'ylistysnimiä' pojalle. oon nyt ajatellu sellastakin, että sisällyttäis ton Veikon johonkin kaksoisnimeen? jotain-Veikko tai Veikko-jotain? Voitto-Veikko? :)

Tiina :)

Vierailija
8/8 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli tulla laittamaan, kun meillä suvusta löytyy mielestäni hurjan kaunis ja "ylistävä" nimiyhdistelmä Aarre Mainio :-) Myös Aarre Armas olisi tosi ihana...

Tuo Voitto-Veikko kuulostaa aika...hassulta, sori.