Voiko työnantaja pakottaa pitämään lomat ennen työsuhteen päättymistä?
Irtisanouduin töistäni, minulla on 2 kuukauden irtisanomisaika. Lomia on kuitenkin kertynyt 39 päivää, joten jos pitäisin kaikki lomat, lopettaisin työt jo ensi viikolla.
Työnantajani pyysi minua laatimaan ehdotuksen, mihin asti olen työssä. Heidän intressinsä on tietysti se, että pitäisin lomat pois, eikä heidän tarvitsisi maksaa mitään. Työjärjestelyjen kannalta tämä ajatus on kuitenkin mahdoton, koska olen vastuullisissa työtehtävissä ja muiden tiimistä on saatava asioihin kunnon perehdytys.
Kommentit (7)
mutta miksi ihmeessä sä enää vaivaat päätäs sillä, miten työnantaja perehdytyksen hoitaa? itse pitäisin lomat, jollei akuuttia lisärahan tarvetta ole.
Mitä se sinua haittaa, jos he eivät halua, että sinä perehdytät seuraajan? Heidän ongelmansa se on, ei sinun.
Tottakai kannan huolta siitä, että asiat sujuvat lähtöni jälkeenkin. En ole korvaamaton, mutta toiminut esimiehenä ja koska uutta ei heti palkata, tulee minun perehdyttää sellaiset ihmiset tehtäviini, jotka niistä eivät kauheasti ymmärrä. Tai no, ymmärtävät tottakai, mutta eivät ilman perehdytystä.
Eihän minun tarvitsisi asialla vaivata päätäni, mutta en ole lähdössä työpaikastani ovet paukkuen.
Ap.
ulkopuolella.
Eli nyt voivat laittaa sinut talvilomalle, ensi kesän kesälomia eivät voi vielä pakottaa ottamaan. Ilmeisesti sinulla on kuitenkin säästössä aikaisempia lomia, niiden osalta en ole aivan varma miten asia menee.
Ex-työkaverini väänsi kovastikin asiasta, mutta lomapäiviä ei missään nimessä hänelle suostuttu maksamaan.
ennen työsuhteen lopettamista. Jos se ei ole mahdollista, sitten on oikeutettu lomakorvaukseen. Eli työnantaja voi kyllä sanoa, että olet lomalla siihen asti kunnes työsuhteesi päättyy. Ja jos sulle vielä sitten jää lomia, saat niistä korvauksen.
Tosin, en muista ihan tarkkaan, mutta mun mielestä työaikalaissa on pykälä, että lomia ei saa pitää työsuhteen lopussa (eli loman jälkeen pitäisi olla vielä ainakin päivä töissä). Kato teidän tessistä mitä siellä sanotaan.
Yleisesti ottaen työnantaja määrää, milloin lomat pidetään. Koska kesäloma pitäisi pitää kesäkaudella, en ole ihan varma tästä irtisanoutumistilanteesta.
Tietenkin teet esityksen, jossa perustelet, miten homma olisi järkevintä hoitaa.