Miksi kela "piilottelee" vammaistukea?
Minulla on haastava e-lapsi. Koskaan ei ole kelassa edes mainittu koko vammaistukea tai tarjottu mitään infoa asiasta.
Vasta lapseni kuntoutusryhmän eräältä vanhemmalta kuulin ko. asiasta. Oltaisiin varmaankin oltu oikeutettuja jo diagnoosista asti, eli kaksi vuotta...
Onko kelalla joku periaatepäätös, että "HYS! Älkää kertoko kellekään tästä tuesta, ettei ne vaan älyä hakea..." ÄRSYTTÄÄ.
Kommentit (21)
Kyllä se on vanhemman tehtävä ottaa selvää.
Jos asiakas osaa vaatia omia etujaan saa hän ne, mutta eivät kerro jos olisit oikeutettu johonkin etuun.
Mutta tässä tapauksessa, miksei diagnoosin tehnyt taho informoinut mitään?
Jos asiakas osaa vaatia omia etujaan saa hän ne, mutta eivät kerro jos olisit oikeutettu johonkin etuun.
Tällaisesta tuesta en ollut kuullut mitään.
ap
Meillä olivat heti että meille kuuluu vammaistuki ja laittoivat lausunnot kuntoon.
Ja kyllä vaikkapa opintotukea, opintolainatakausta, vanhempainrahaa jne ihan TARJOTAAN jos käyt siellä juttelemassa. Ja lappuja tulee kotiinkin suoraan, kaiken maailman oppaita on... mutta entä vammaistuki? Lapseni ei varsinaisesti ole "vammainen", hänellä on neurologinen ongelma eikä kukaan ole vihjannutkaan, että voisimme olla oikeutettuja vammaistukeen ihan sen perusteella, että aiheuttaa reilusti kuluja ja esim. ansionmenetyksiä hänen hoitamisensa...
ap
että sitä on mahdollista saada takautuvasti puolivuotta-vuosi koska on diagnoosi olemassa.
Täytät lomakkeet heti ja haet myös takautuvasti vuodelta kyseistä tukea.
Tiedän ettei noita tukia Kela markkinoi mitenkään. Itse sain kuulla tukimahdollisuudesta naapurilta jolla oli lapset saaneet kyseistä tukea, silloin sen nimi oli hoitotuki.
Erikoislääkäriltä saatiin puoltolauselma tukea varten ja me saatiin tukea myös takautuvasti.
Täytä hakemukset huolella. Jos on terapiakäyntejä niin on mahdollisuus saada suurempaa tukea. Me saatiin sitä alinta tukea yhteensä neljä vuotta.
Jos asiakas osaa vaatia omia etujaan saa hän ne, mutta eivät kerro jos olisit oikeutettu johonkin etuun. Mutta tässä tapauksessa, miksei diagnoosin tehnyt taho informoinut mitään?
Tällaisesta tuesta en ollut kuullut mitään. ap
tuesta, jonka olemassaolosta ei ole ollut millään tavalla tietoinen?
Menin toki etsimään tietoa ja löysin heti kun kuulin asiasta. Mutta ei omaehtoisesti ole pälkähtänyt päähänkään joku vammaistuki, tyhmyyttä sitten varmaan. En pidä lasta "vammaisena", siksi ehkä.
Kyllä minä vaan olen osannut mennä sieltä katsomaan.
Taidan olla aikuinen.
Lasta on tutkittu muualla kuin sairaalassa (toimintaterapeutti, puheterapeutti, psykologi) ja sairaalassa tehty vain diagnoosi. Sosiaalialan ihmistä en ole koskaan tavannut, eikä kukaan tutkiva tai hoitava taho ole tuesta puhunut.
ap
Kyllä minä vaan olen osannut mennä sieltä katsomaan.
Taidan olla aikuinen.
"Saisinkohan heruteltua jotain valyiolta tämän sairaan lapseni kustannuksella".
Mistä Kela voi tietää että teille pitäisi tarjota jotain vammaisen lapsen hoitotukea, jos lapsella on vain pari neurologikäyntiä vuodessa. Eihän Kelassa ole kenties lapsen papereita muutenkaan jouduttu paljon selvittelemään.
Oma lapseni sairasti tosi paljon, ja kun jouduin hakemaan pitkältä sairausjaksolta Kelasta päivärahoja yms. silloin Kelan virkailija kysyi, että olenko hakenut hoitotukea, koska lapsella oli jo muustakin sairaudesta johtuen mittava historia kelan papereissa. Ei hänkään tiennyt saanko sitä, koska lääkäri tekee lopullisen päätöksen, mutta kehotti hakemaan. Tiskillä ovat todellakin vain merkonomi yms koulutuksella, eivät ihan helposti tiedä.
Mutta hoitavat lääkärärit tietävät millä diagnooseilla ovat noita C-todistuksia kirjoitelleet ja syyttävän sormen voit osoittaa sinne. Mutta kokemuksesta tiedän, että kun lääkärillä on hoidettava lapsi, hän ei ensimmäisenä tule ajatelleeksi noita kelan tukia. Hän keskittyy lapsen hoitamiseen. Mutta tietoa noista tuista kyllä löytyi mm. sairaalaosaston ilmoitustaululta.
vaan, olen mm. palkannut sairaalle lapselle kotiin hoitajan, koska ei voinut mennä päivähoitoon.
Ja olen yrittäjä ja hoitanut kaikki äitiys- ja vanhempainvapaisiin liittyvät paperisodat itse.
Ja se vammaistuki on 80 euroa kuussa - ei vastaa kustannuksia lainkaan. Ei sillä rikastu.
hyvinvointivaltion rippeetkin. Onneksi kaikki sossut ovat vasemmistolaisia! Ja tuo on totta. T alan opiskelija
Esim. tätä kautta saa tietoa taloudellisita eduista ja uusimmista tutkimukista.
Tämä elämä kun on vaan sellainen, ettei ihan kaikkea saa valmiiksi pureksittuna. Joskus täytyy itsekin ottaa asioista selvää.
Hoitavan tahon, eli neurologin kuuluu tehdä teille lääkärintodistus tuen hakemista varten ihan oma-aloitteisesti ja ohjata teidät sosiaalityöntekijän tai kuntoutusohjaajan (sairaalan väkeä)luokse, mikäli asia on teille uusi.
Eli joko neurologi on unohtanut tai päättänyt, ettette ole oikeutettuja ko. tukeen.
siinä vaiheessa kun diagnoosista oli mennyt puoli vuotta. Saatiin siis juuri takautuvasti diagnoosista lähtien. En ollut koskaan kuullutkaan tuollaisesta tuesta. Lääkäri ei varman muistanut kertoa asiasta ensimmäisellä kerralla.
Vain lapsen neurologinen kuntoutus ja neurologikontakti pari kertaa vuodessa.