Paljonko olet valmis sijoittamaan asumismukavuuteen?
Eli kuinka suuri osa tuloistasi menee asumiseen? Sijoitatko mielummin asumiseen mitä että asut vaatimattomammin ja sen lisäksi vaikkapa matkustelet jne?
Kommentit (9)
taas laitan mieluusti kaiken liikenevän rahan kodin viihtyvyyden parantamiseen! Olen kotiäiti eli kotinurkkia tulee niin paljon katseltua joten haluan että pidän näkemästäni!
Joten sen verran sijoitan, että kotini on viihtyisä ja toimiva ja minulle mieleinen.
ja matkusteluun, mutta vaatteet kirppikseltä... Mun tuloista 60% menee asuntolainoihin...
Asuntolaina vie neljänneksen tuloistani. Onneksi ostettiin talo ennen edellistä nousushdannetta eli saatiin hyvällä hinnalla. Vielä 5 v ja tämä on maksettu. Muut asumiseen miittyvät kulut siihen päälle ja ehkä kolmanneksen vie kaikki yhteensä. Siihen kuuluu siis sisusus- ym hankinnat myös.
Onneksi on tällainen tilanne, sillä haluammemyös matkustella. Se on myös "pakollista" sillä meidän molempien vanhemmat asuvat tosi kaukana meistä (lentomatka) ja on kuitenkin kiva että lapsemme tuntevat isovanhempansa ja näkevät heitä säänöllisesti.
Vaatteista emme juuri perusta, kunhan on jotain normaalia ja puhdasta päällä.
eikä lomiakaan paljon ehditä pitää, jos about viikko vuodesta ollaan pois kotoa. Joten kyllä asumiseen panostetaan.
Meillä tehdään ensin talo, ja sit katsotaan kuinka suuri lainan kuukausierä on. Ja jos rahat meinaa loppua, niin sit meen töihin sen verran, että saan kuukausierän palkalla maksettua.
Juu, tiedetään, että tällaista ei yleensä suositella, mutta minulle tämä on oikea ratkaisu. Ja perheemme sisäisen työnjaon mukaan miehen asumiskulut ovat 0 % tuloista, joten keskimäärin käytämme asumiseen noin 30 % tuloista. Meillä on kuitenkin muuten keskimääräistä vaatimattomammat tarpeet, esimerkiksi ei ensimmäistäkään autoa - keskusta-asumisen takia juurikin.
lähes kokonaan eli 2150€/kk. Sisältää ison upean uuden okt:n lainan ja asumiskulut. Onneksi jää vähän rahaa matkusteluunkin. Muuta emme kaipaakaan.
Vaatteisiinkaan ei (keskimääräisesti ajateltuna) paljon rahaa mene. Panostamme laadukkaaseen ruokaan (vaikka emme mitään luksusta syökään, vaan kunnon lihaa, vihanneksia yms vastaavaa ja monipuolisesti), kirjoihin, arjen huvituksiin ja matkailuun.
kivoja vaatteita.