Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saanko syödö melatoniini-"unilääkettä"

Vierailija
07.11.2009 |

Raskausaikana? Siis luontaiskaupasta ostettua?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eksogeenisen melatoniinin käytöstä

unilääkkeenä raskaana olevilla naisilla ei

ole tietoa. Eläinkokeet viittaavat raskauden

aikaisen melatoniinialtistuksen vaikuttavan

eläinten jälkeläisten reproduktioon liittyvien

hormonien tasoon ja seksuaaliseen kehitykseen. Kliinisten tietojen puutteen vuoksi

melatoniinin säännöllinen käyttö ei ole

suositeltavaa raskauden aikana tai raskautta

suunniteltaessa."

Googlettakaa ja kysykää lääkäriltä ennen minkään lääkkeen tai luontaistuotteen ottamista raskauden aikana.

Olen syönyt melatoniina ja nyt lapsen saamisesta haaveillessani tarkistin melatoniinin sivuvaikutuksia, joista yksi on hedelmällisyyden laskeminen. Hirveää edes ajatella, että melatoniinin syöminen saattaa vaikuttaa siihen saammeko koskaan lapsia. Olen todella vihainen lääkärille, joka kirjoitti minulle reseptin, koska hän ei varoittanu lääkkeen haittavaikutuksista eikä edes kysynyt, olenko raskaana tai suunnittelenko raskautta. Lääkepurkin mukana ei tullut edes käyttöohjetta, jossa asiasta oltaisiin varoitettu.

Vierailija
2/12 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaden aikana naisen melatoniinintotanto laskee, mikä aiheuttaa monille raskauden aikana uniongelmia. Melatoniinin vaikutksia sikiöön ei ole juuri tutkittu, mutta eläinkokeiden tulosten valossa, en lähtisi asialla kokeilemaan. ks. viesti nro 9.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on helppo vastata että ei ole turvallista.

Se että joku on elimistön itsekin tuottama aine ei tee siitä turvallista tabletteina otettuna. Varsinkaan hormonien kuten melatoniin kohdalla. Tablettien myötä poikkeavat pitoisuudet voivat hyvinkin vaikuttaa sikiön kehitykseen. Tai sitten ei. Eläinkokeet ilmeisesti viittaavat riskeihin.

Nyt kuitenkin melatoniinvalmisteet ovat käsikauppatavaraa suuressa osassa maailmaa eikä juuri ilmaantunut raportteja melatoniinin käytön haitoista raskauden aikana vaikka taatusti moni on melatoniinia raskauden aikana käyttänyt.

Luontaistuotevalmisteet eivät ole yhtä puhtaita ja tarkasti valvottuja kuin lääkevalmisteet joten myös sivuaineiden tai epäpuhtauksien haitat ovat yleisempiä kuin lääkkeissä.

Vierailija
4/12 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi ja ei suositella. Minulle melatoniini ei pahassa ja akuutissa uniongelmassa auttanut (mutta ei mikään muukaan trisyklisistä bentsoihin). Sitten kun se pahin meni ohi, niin melatooni kyllä väsytti, mutta ongelmaksi muodostui aivan järkyttävät painajaiset. Niitä näin vain ja ainoastaan kun otin melatoniinia. Todella eläviä ja kamalia painajaisia. Hrrrh...

Vierailija
5/12 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa. Kysy lääkäriltä tai siitä teratologisesta neuvontapuhelimesta.

Vierailija
6/12 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUULISIN, kun noi luontaistuotteetkin on vähän arvaamattomia. esim . auringonkukkauutettakaan ei suositella

Vierailija
7/12 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään tieteellistä näyttöä.

Olen itsekin syönyt sitä, eikä auttanut.

Vierailija
8/12 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on pahoja univaikeuksia, muita lääkevaihtoehtoja löytyy (käytin itse raskausaikana yhtä lääkettä nukkumiseen, ei varsinainen unilääke, vaan väsyttävä neurolepti)

Vierailija
9/12 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teratologisesta tietopalvelusta. Ystävälääkärini sitä suositteli, mutta ei siis saa.

Voi aiheuttaa sukupuoliseen eriytymiseen liittyviä ongelmia. Ainakin eläinkokeissa. Siis ei tutkittu kunnolla, kun ei lääke.Em siis siellä teratologisesa tiedettiin. Ostin yliopiston apteekista ja sielläkin sanottiin, että saa syödä. Onneksi varmistin.

Ja ap: laita otsikkoon asiasi kunnolla. Ei otsikosta nähnyt, että kyse raskaudesta ja olisin voinu jättää vastaamatta. Moni muukin siis jättää, kun otsikosta ei kärki selviä.

Vierailija
10/12 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole todellakaan unilääkettä, esimerkiksi Virossa se ei edes ole reseptilääke.

Vierailija
11/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt melatoniini tabletteja (apteekista ostettuja) joka ilta melkein vuoden ajan ja alkukesästä aloin odottaa vauvaa. Kävin lääkärillä ja hän sanoi että ei vaikuta vauvaan kuin todella suurina annoksina. Minulla melatoniini auttaa nukahtamaan ja nukkumaan koko yön. Jos oma melatoniinin tuotanto ei riitä, niin lisämelatoniini on tarpeen.

Vierailija
12/12 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eksogeenisen melatoniinin käytöstä

unilääkkeenä raskaana olevilla naisilla ei

ole tietoa. Eläinkokeet viittaavat raskauden

aikaisen melatoniinialtistuksen vaikuttavan

eläinten jälkeläisten reproduktioon liittyvien

hormonien tasoon ja seksuaaliseen kehitykseen. Kliinisten tietojen puutteen vuoksi

melatoniinin säännöllinen käyttö ei ole

suositeltavaa raskauden aikana tai raskautta

suunniteltaessa."

Googlettakaa ja kysykää lääkäriltä ennen minkään lääkkeen tai luontaistuotteen ottamista raskauden aikana.

Olen syönyt melatoniina ja nyt lapsen saamisesta haaveillessani tarkistin melatoniinin sivuvaikutuksia, joista yksi on hedelmällisyyden laskeminen. Hirveää edes ajatella, että melatoniinin syöminen saattaa vaikuttaa siihen saammeko koskaan lapsia. Olen todella vihainen lääkärille, joka kirjoitti minulle reseptin, koska hän ei varoittanu lääkkeen haittavaikutuksista eikä edes kysynyt, olenko raskaana tai suunnittelenko raskautta. Lääkepurkin mukana ei tullut edes käyttöohjetta, jossa asiasta oltaisiin varoitettu.

Käytin ennen raskautumista melatoniinia 6 mg lääkärin ohjeen mukaan. Nyt kun univaikeudet on taas alkanneet raskauden puolivälistä,olen taas aloittanut lääkärin ohjeen mukaan. Jos ei auta niin otan uudelleen yhteyttä lääkäriin eli toinen lääkitys. Voimakas unettomuus on yksi pahimmista asioista, etenkin raskausaikana.