Onko supon laittaminen vaikeeta?
Kysyy kolmen äiti jonka ei ole ikinä tarvinnut laittaa - nyt kai tarvisi kun 5kk ikäinen vain kiemurtelee, itkeskelee ja kuolaa!
Kommentit (31)
riipuu lapsesta. Esikoiselle sai vaan tuupata sisään ja homma selvä. Kuopuksellekin kyllä saa laitettua vaikka hän vähän hanttiin laittaakin mutta sormea saa pitää "tulppana" muutaman minuutin kun poika yrittää likistää suppoa ulos.
sitten onko oikein laittaa sitä vauvalle.
Mieluuminen suun kautta nestemäistä panadolia.
Olen kolmen lapsen äiti, enkä ole koskaan lapselleni suppoa laittanut.
on 2 kertaa aikuisenakin laitettu suppo ja so what? Mikä siinä muka niin kamalaa on? Ihme sievistelyä.
T:kolmen äiti myös, ekalle epätoivoisesti suppoa yrittänyt ja sittemmin tajunnut että muitakin, parempia vaihtoehtoja on
Miksi joku yrittäisi laittaa lapselle supon - siksi että suppo on mainio tapa saada lääke elimistöön ilman nielemistä. Kaikki aikuisetkaan eivät pysty nielemään isoja tabletteja, tai pahoinvointi voi estää nielemisen. Supon päähän voi laittaa turauksen perusvoidetta, jolloin se liukuu helposti paikalleen. Tämän muistaakseni opin sairaalassa kun lapsi oli kerran siellä.
sitten onko oikein laittaa sitä vauvalle.
Mieluuminen suun kautta nestemäistä panadolia.Olen kolmen lapsen äiti, enkä ole koskaan lapselleni suppoa laittanut.
Olen käyttänyt suppoja pahoinvointiin. Miksi ei ole oikein laittaa sitä vauvalle? Taitaa kolmen lapsen äidillä olla nyt homma ns. hanskan ulkopuolella.
t. yhden lapsen äiti
että niistä lääkkeen imeytymisen laita on vähän niin ja näin. Eli ei ole mitään takeita siitä mikä määrä siitä elimistöön imeytyy, kun taas nesteistä ja tableteista imeytyy suurin osa. Nestemäiset kipulääkkeet on hyvä vaihtoehto, tai sitten suuhun sulavat tabletit. Itse suosin 1v8kk ikäisen tyttöni kanssa juuri noita Pamol F-tabletteja, tyttö oksensi kaikki lääkenesteet mutta "särkypastilleja" ottaa tarvittaessa ihan kiltisti. Mut tietysti jos lapsi ei suostu nielemään kumpiakaan niin, sitten niitä suppoja. Pääasia et saa kipulääkettä.
nyt vauva nukkuu tyytyväisenä :)
Suppojen kanssa vaan olen niin "pelokas" kun muistan kuinka minulle puoliväkisin laitettiin lapsena sairaalassa suppoa ja se sattui!! Muistan sen vieläkin!
ap
Se on sitä paitsi tosi helppo laittaa noin pienelle, kun vauva ei vielä osaa suppoa mitenkään vastustella. Vauva vain mahalleen pötköttelemään, ja sitten levittää vähän pakaroita ja painaa supon sormella sisään peräaukkoon. Siisti homma.
Itse olen käyttänyt suppoja noin 1 vuoden ikään asti kaikilla kolmella lapsellani, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Päinvastoin, nestemäisiä särkylääkkeitä vauva ei olisi edes suostunut nielemään! Suppopaketeissa on myös hyvät annosteluohjeet vauvan painon mukaan.
on suppo kenties silloin parempi vaihtoehto... vaikka sille 6-vuotiaalle...
Tyttö oli niin pahoinvoiva nielurisaleikkauksen jälkeen, ettei särkylääkkeet pysyneet sisällä. Suppoa vaan peppuun. Mutta muuten olen käyttänyt vain nestemäisiä lääkkeitä ihan vauvasta asti, isommille sitten Pamol F:ää.
Meillä on ton ikäisellekin annettu nestemäisenä lääkkeet.
Mun mielestä supot ja pepusta kuumeen mittaamiset ja muut on todella nöyryyttäviä juttuja, muistan itse vieläkin kun joskus lapsena vesirokossa on kuumetta pepusta mitattu, koin sen todella ahdistavana.
Niinpä omien lasteni peput saavat olla ihan rauhassa. Jos olisi jokin ihan oikea syy, se olisi asia erikseen, mutta niin kauan kuin lääkkeet voi ottaa suun kautta ja kuumeen mitata muualtakin teen niin.
kun supon laittaa. Minusta tuntuu, että selälleen laitettaessa se jotenkin herkemmin tökkää (suolen seinään?), ainakin meidän lasten kohdalla näin.
mutta muuten en tajua, että suppoja käytetään, kun on nestemäistäkin lääkettä olemassa!
Joo, ja itselleni olen tehnyt suolihuuhtelujakin eli turha syyttää "sievistelijäksi".
Tyttö oli niin pahoinvoiva nielurisaleikkauksen jälkeen, ettei särkylääkkeet pysyneet sisällä. Suppoa vaan peppuun. Mutta muuten olen käyttänyt vain nestemäisiä lääkkeitä ihan vauvasta asti, isommille sitten Pamol F:ää.
Itse laitan sen lapselle näin: lapsi selällään, jalat koukussa ylös, suppo sisään hitaasti, pikkusormella hivutetaan suppo kunnolla sisään, niin että peräaukko "imaisee" sen sisään. Jos suppo ei ole tarpeeksi syvällä, se lopsahtaa ulos.
t: apteekkilainen, joka on omalle lapselleen käyttänyt muutaman ekan elinvuoden ajan enimmäkseen suppoja, koska kovan kuumeen aikana tyttö oksensi tosi helposti, eli nestemäiset kuumelääkkeet tulivat yläkautta ulos.
käytetään niitä aikuisilla. Miehelle aina hänen sairastaessaan tungen pyllyyn. Hän myös minun. aikuisten kokoisinakin eli baby-porkkanan kokoinen.
laittaa suppoon hieman rasvaa, niin menee helpommin. Tämän opin vauvani ollessa sairaalassa hoitajilta.
Minäkin käytin tuota vauva selälleen, jalat koukkuun, jaloista kiinni ja suppo pyllyyn. Pakaroista puristusta hetkeksi. Samalla juttelin vauvalle ja silittelin jalkapohjista ja muuta mukavaa. Ei näyttänyt olevan yhtään epämiellyttävää vauvasta, oli ihan tyytyväisenä.
paitsi jos on pahoinvointia. Meillä on aina käytetty vain nestemäistä tai Pamol-F:ää.
Kuumeiselle, oksentelevalle 6-vuotiaalle oli hankalaa eikä lopulta onnistunutkaan, kun vastusteli niin kovin, mutta vauva ei vielä osaa laittaa hanttiin, niin menee helposi. Pakarat vaan sitten hetkeksi yhteen kunnes suppo sulaa, muuten luiskahtaa pois.
Jos suppo ei miellytä, niin voihan aina antaa nestemäistä panadolia.