Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä työpaikka, joka ilta tulee itku. En jaksa enää!

Vierailija
06.11.2009 |

Jouduin palaamaan hoitovapaalta suunniteltua aikaisemmin töihin, kun mies jäi työttömäksi.

Poissaollessani mulle on tullut ryhmäesimiehekseni todellinen nilkkien nilkki. Hänen piti olla laatinut mulle perehdytyssuunnitelma töihin palatessani. Niin olikin, näytti missä on vessa, mikro, jääkaappi ja konttoritarvikekaappi. Kehityskeskustelun piti ja se kesti 10min, jossa lähinnä haukkui mun kompetenssin, että ei tällä mitään kyllä nyt löydy. Oikeasti mulla on työkokemusta ja meriittejä enemmän kuin hänellä.

Ryhmäesimieheni ei tarjoa minua ainoaankaan projektiin, jättää täysin ulkopuoliseksi, kehityskeskustelussa asetetut tavoitteet (tutustu organisaatiokaavioon) saavutin 2 päivässä. Osaa olla pirullinen mua kohtaan. Toimialaesimiehelle esittää tekevänsä kaikkensa mun eteen, mutta kuitenkin vääristelee kaikkea sanomaani, selittää ihan pötyjä, on ottanut mua kohtaan holhoavan asenteen ja täten saanut mut näyttämään kaikkien silmissä hiukan avuttomalta ja tyhmältä. Äitiyslomani aikana firmassa on työtekijät vaihtuneet lähes kaikki, vain tämä nykyinen lähiesimies on ollut talossa kauan. Kukaan ei siis tiedä mun taidoista tai aiemmista töistä mitään. Tuo mulkero mulle työtodistuksenkin kirjoittaa, kun työttömäksi jään.

Mulla on niin paha olo, että toivon aamun koittaessa vaan nukkuneeni pois. Lasten ja miehen elämästä tulisi vaan kunnon helvettiä.

Oman alan tai ylipäätään mitään ei tunnu löytyvän. Olen kallispalkkainen ennen äitiyslomaa todella vaativissa asiantuntijatehtävissä ollut. Olen soittanut vaikka minne ja yhdestä henkilöstövuokrafirmasta sanottiin suoraan, että eivät edes palkkaisia mua kovassa miehityspulassakaan, koska olen aiemmin saanut 3-kertaista palkkaa enkä kuitenkaan heille tule jäämään.

Mitään läheisiä suhteita vanhoihin työkavereihin täällä päin ei ole, en tiedä missä ovat nykyisin. Ehdin tämän paikkakunnan toimistolla olla alle vuoden, siirryi pohjoisen toimipisteestä, joka on äitiysloman aikana lakkautettu.

Opiskelemaankaan en voi lähteä, jonkun on pakko tuoda leipä pöytään ja lyhentää lainaa.

Oon niin rikki, että oksettaa, maha kirvelee koko ajan.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkasi. Ehkä esimiehesi saa itsekin vähemmän tai ainakin palkkasi on liian suuri hänen näkökulmastaan. Haluaa savustaa sinut siitä syystä ulos, että saavat halvemmallakin tekijän. Yksi tuttu joutui vähän samaan tilanteeseen, kun siirrettiin toiselle osastolle ja meni vahingossa kysymään palkankorotusta kehityskeskustelussa. Pomo antoi tulla täyslaidallisen siitä, kuinka hänkin saa melkein tonnin vähemmän ja muut vastaavissa tehtävissä työskentelevät jopa 1500 vähemmän. Siitä alkoi savustus joka tavalla.

Sinuna alkaisin vain etsiä uutta työtä. Älä nyt ainakaan heti irtisanoudu vaan hae vaikka sairaslomaa, jos tulee tiukka paikka. Mieti myös kaikki opintovapaa-vaihtoehdot yms.

Vierailija
22/25 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae muita töitä, muilta paikkakunniltakin.

Onko lapsiluku täynnä, ellei, voisiko seuraavaa aikaistaa?

Ota yhteyttä liittoon, työterveyteen, ylempiin esimiehiin, selvitä mahdollisuutta päästä toiseen toimipisteeseen jne.

Saatko vielä otettua henkisen yliotteen, nonverbaali uhkaava käytös yhdistettynä imelään hymyyn ilman pientäkään pelon merkkiä tekee usein ihmeitä.

Mikä on työsopimuksesi mukainen toimenkuva? Vaadi sen mukaisia tehtäviä ja kerro että kehityskeskustelun tavoite perehtyä organisaatiokaavioon on jo toteutettu ja perehtyminen myös ja alkaisi olla töidenteon aika. Jos esimies sanoo ettei sinulla ole kompetenssia, mieti jo valmiiksi miten tuot nasevasti ja asiallisesti silti esiin sen että sinut on palkattu esimiehesi tehtäviin aikanaan juuri kompetenssin takia ja että ymmärrät että sinä olet esimiehellesi uhka. Tuot esiin ettei sinua lytistetä ja että tarvittaessa vaihdat työpaikkaa, tai vielä pahempaa; kiilaat organisaatiossanne tuosta vaan oikealta ohi (jos tähän vihjaukseen on mitään pohjaa kun en organisaatiotanne tunne).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen nyt opettajaksi. Minulla oli siis opetettava aine tehtynä, nyt teen sitten kasvatustiedettä yms.

Mutta pointtini oli se, että työvoimakoulutuksissa on jatkuvasti kaikenlaisia muuntokoulutuksia yms., jotka voisivat sinullekin soveltua. Kannattaa tarkkailla niitä. Ja sitten soittaa epätoivoisena koulutuksen vastaaville ja selittää, että ei enää kestä jne. Jos vaikka pääsisi...

Mutta kuten moni on jo aiemmin sanonut: koeta kääntää kaikki kivet nykyisellä työpaikallasi. Ylemmät esimiehet, ammattiliitto, henkilöstöihmiset jne. ovat olemassa ja käytettävissä, lähesty vain rohkeasti kaikkia - ei se tilanne tuosta varmaan ainakaan pahemmaksi muutu... Ja jatka työnhakua koko ajan, vaikka sitten epätodennäköisempiinkin paikkoihin (niihinkin voi päästä - kokemusta on...)

Ja edelleen: koeta jaksaa! Jossain vaiheessa kirkastuu!

Vierailija
24/25 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kanssa periaatteessa unelmatyöpaikka mutta en tule toimeen esimieheni kanssa ja olen työyhteisössä tavallaan yksin hänen armoillaan. Koen että mua kohdellaan epäasiallisesti ja pärstäkerroin vaikuttaa palkkaan, uralla etenemiseen, siihen miten sääntöjä mun kohdalla tulkitaan yms.

Katselen uusia töitä koko ajan mutta omalta alalta ei kovin helposti löydy. Yritän koko ajan olla ottamatta itseeni ja katsella tilannetta ulkopuolisena. Onneksi jotkut muutkin ovat työpaikalla huomanneet tässä pomossa vähän erikoisia piirteitä. Välillä elättelen toivoa että ehkä tämän pomo saa kenkää ennen minua?

Vierailija
25/25 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se ei sua tunnekaan, niin entä sitten. Kyllähän sä osaat sille kertoa mitä teit ennen ja mikä se sun kompetenssisi on. Ja luulisi sen pomonkin intressissä olevan, että sulle saadaan tehtäviä, ettei palkkaa makseta tyhjästä.

Työpaikan luottamusmiehellä saattaa myös olla jotain keinoja. Se riippuu aina tapauksesta. Mutta kaikkia tahoja kannattaa kokeilla.

Ja työterveyshuoltoon kannattaa mennä. Se voisi olla helppo paikka aloittaa. Työterveyshuoltoa on helppo lähestyä, sitä kautta saisit asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Saisit ymmärrystä, ja siellä yleensä tiedetään, jos samalla työpaikalla on muillakin samantyyppisiä ongelmia. Työterveyshuollon kautta järjestetään joskus työpaikalle myös ryhmäistuntoja.

Aivan selvästi tuo tilanne ei omin keinoin aukea ihan itsestään. Eli sun täytyy lähestyä asiassa jotain ulkopuolista, jotta se menee eteenpäin.