Ihmetyttääkö muita se, että osa vanhemmista tuntuu antavan lapsilleen aina TOP5-suosituimpia nimiä?
Meillä on esim. tuttavaperhe jossa lasten nimet on Ella, Emma ja Onni. Toiset nimet on sitten tyyliin Sofia, Olivia ja Elias.
Siis ihan ok, että joku nimi sattuu yleisyydestään huolimatta osumaan omaan makuun, mutta tuo tuntuu jo siltä, kuin vartavasten etsittäisiin niitä kaikkein yleisimpiä nimiä mitä sillä hetkellä on olemassa!
Kommentit (38)
Ja perustellaan vielä että pitäähän sen olla samaa tyyliä kuin sukunimi. Voiko persoonattomampaa olla?
ja sattumoisin olen antanut pojille top nimet. Lisäksi ikäeroa näillä on 7 vuotta ja nimet ovat HYVIN eri tyyliset. Toinen oli ykkösenä nimissä pojan syntymä vuonna ja toinen oli edellisen vuoden ykkönen,syntymävuonna tais romahtaa johonkin :D
Ja nämä "listaukset" kuulin muilta jotka päivittelivät yleisiä nimiä :D
(haittaisiko se siis jotenkin, jos he "varta vasten" antaisivat lapsille top 5 -nimet?)
Mä oon aina ihmetellyt just näitä ihmettelyjä :D
Top5 listalta löytyvä nimi on VARMASTI kaunis. Miksi muuten niin moni vanhempi haluaisi juuri sen nimen lapselleen??
Eiköhän kaikki kuitenkin kauneinta ja parasta nimeä lapselleen etsi...
Mä oon aina ihmetellyt just näitä ihmettelyjä :D Top5 listalta löytyvä nimi on VARMASTI kaunis. Miksi muuten niin moni vanhempi haluaisi juuri sen nimen lapselleen?? Eiköhän kaikki kuitenkin kauneinta ja parasta nimeä lapselleen etsi...
Ei ne ole edes kauniita, ne on ajan hermoilla. Niin ne oli ne Ritvat, Raijat ja Pirjotkin joskus TOP5:ssa ja nyt ne on niiiin oouuuut ja vähemmän kauniita ;)
mutta joskus ovat äidit ja isät pitäneet näitä nimiä yleisesti parhaimpina. Lähinnä näistä suosituimmista nimistä voi helposti arvata kantajansa iän. Harvemmin tulee vastaan 5-vuotiasta Pirjoa tai Ritvaa, mutta se olisi hauska yllätys.
Meidän lastenlasten niminä muuten tulee todennäköisesti olemaan suurten ikäluokkien suosikkinimet, joten paras alkaa totutella.
Ja silti lastemme nimet löytyy syntymävuosiensa top5 listalta. Toinen oli jopa suosituin. Harmitti jälkikäteen, kun sain tietää.
Toisen lapsen nimi tulee molempien vanhempien suvusta ja toisen nimen päätin jo lapsena jos saan pojan. En silloin tiennyt, että tästä nimestä tulee vielä suosittu.
Jos nyt saisin tytön siitä tulisi Joanna, Milja tai Heidi ja toiseksi nimeksi Alina. Pojasta tulisi Timi Oliver tai Aki Oskar.
En tiedä on nuo TOP5 listalla.
syntymävuodesta niin huomaa, että jopa ne erikoiset nimet ovat lopulta muotinimiä ja oman kautensa nimiä, joita kukaan ei enää 30v päästä lapselleen voisi kuvitellakaan antavansa.
Ehkä joku Anna taitaa olla ainoa nimi joka porskuttaa vuodesta toiseen. Mitä tytön nimiin tulee, kaikki muut taitavat olla oman aikansa muotinimiä, vai mitä?
vältellä top5-nimen antamista, jos sattuu tykkäämään sellaisesta nimestä eniten!
Jotenkin huvittaa nämä vanhemmat, jotka haluavat olla "persoonallisia", mutta suosikkilistan ulkopuolelta valittu lapsen nimi on kuitenkin ihan tavallinen. Oikeasti, ei kukaan vertaile arjessa, onko lapsenne nimi jollain listalla kokonaan (Emma) vai melkein (Anni).
Jos haluatte olla oikeasti poikkeuksellisia, niin antakaa sitten reilusti erikoinen nimi kuten Cleopatra.
hakemalla hakevat lapselle jotain erikoista nimeä, jota ei ole kellään muulla. Ja voi kuvitella mikä nimihirviö on lopputuloksena...
Ehkä joku Anna taitaa olla ainoa nimi joka porskuttaa vuodesta toiseen. Mitä tytön nimiin tulee, kaikki muut taitavat olla oman aikansa muotinimiä, vai mitä?
Meitä on reilun sadan vuoden aikana nimetty Suomessa lähes 400 000.
t. Maria
Siis ovathan ne Pirkot ja Pentit kauniita nimiä. Ne nimenomaan ovat olleet aikanaan aikansa kauneimpia nimiä. Samoin kun nyt ovat "Ellat ja Aleksit" jne
Ei vuoden 1967 miss universum ENÄÄ ole kaunis,vaikka aikanaan on ollut "maailman kaunein".
Joillain myös halu "pelata varman päälle". Ettei nyt ainakaan meidän poikaa kiusata nimestä, kun on 5 samannimistä samalla luokalla. Ja toisaalta juuri muotitietoisuus. Halutaan antaa nimi, joka on nyt in.
Itse olen selannut tarkkaan noita suosikkilistoja lasteni nimiä valitessa. Haluan, että nimi on yksilöllinen, muttei kuitenkaan kuulosta kovin kummalliselta. Mieluiten ei ole ollenkaan top 50-listalla, tai sitten häntäpäässä.
Eniten ihmettelen niiden nimien käyttämistä, jotka ovat olleet suosikkeja jostain 80-luvulta saakka. Sama asia kuin jos 70-luvulla syntyneelle on annettu nimeksi Pirjo tai Jouko. Kuulostaa siis vanhahtavalta.
Antaisin sen tytölleni, jos ei olisi oma nimeni ;)
Jotenkin huvittaa nämä vanhemmat, jotka haluavat olla "persoonallisia", mutta suosikkilistan ulkopuolelta valittu lapsen nimi on kuitenkin ihan tavallinen. Oikeasti, ei kukaan vertaile arjessa, onko lapsenne nimi jollain listalla kokonaan (Emma) vai melkein (Anni).
että eihän nyt mitään vuoden xx suosikkilistoja kukaan muista vuosien päästä!! MUTTA: jokainen näkee ja kuulee ympärillään, jos luokalla on 6 kpl tietynnimisiä lapsia, toisin sanoen sen suosikkilistan merkitys avautuu kyllä jossain vaiheessa.
Joku vanhempi voi ajatella, että lapsellakin on kiva olla sellainen "erikoinen" nimi, joka ei ihan oikeasti ole Cleopatra, vaan on ainoastaan siinä määrin harvinainen sillä hetkellä, ettei kaimoja ole joka nurkan takana. Hassu ajatus kyllä tuo; ei kai kaikki ihmiset, jotka ottaa nimen top 20:n ulkopuolelta kuitenkaan hae mitään erityisen "erikoista" nimeä ;).
jokaiselle syntyvälle lapselle pitää antaa eri nimi. TOP5-nimiäkinhän on aika vähän, muutamia tuhansia kutakin.
MUTTA: jokainen näkee ja kuulee ympärillään, jos luokalla on 6 kpl tietynnimisiä lapsia,
Paljon puhutaan nimenomaan siitä, että nykyajan suosikkinimet eivät yllä lähellekään 60- ja 70-luvun suosikkeja, kuten Saria, Mikaa tai Jaanaa. Nykyään on enemmän "valikoimaa" ja siksi on harvinaista, että yhdellä luokalla olisi kovin monta samannimistä.
t. äiti, jonka molemmilla lapsilla on luokassa kaima, eivätkä nämä nimet edes ole millään listoilla. Näinkin voi sattua...
mutta olivat siellä sitten parin-kolmen vuoden päästä..eli nimikaimoja on nyt sitten paljon, mutta hiukan nuoremmissa. Mistä minä tiesin, että juuri ne nimet tulee olemaan niin suosittuja?
Siis seuraa suosituimmuuslistoja tms., etenkin esikoisen kohdalla voidaan olla aika tietämättömiä nimistä.