Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Onko sinun mielestäsi perheen äiti enemmän vastuussa näistä kuin isä:

Vierailija
02.11.2009 |

Nyt käsi sydämellä. Tuntuuko että äidin kuuluisi viime kädessä huolehtia näistä asioista:

- että lapsilla on puhdasta ja sopivaa vaatetta kaapeissa ja päällään

- että lasten viimevuotiset luistimet, sukset ja monot mahtuvat vielä seuraavalla hiihto/luistelukerralla ja ettei uimapuku paljastu liian pieneksi uimahallin suihkutilassa sitä päälle pukiessa

- että koululainen on muistanut pakata reppunsa ja lukea kokeeseen

- että lapset syövät säännöllisesti ja terveellisesti

Juu, periaatteessahan on ihan sama kumpi vanhemmista hommat hoitaa, kunhan ne tulevat hoidetuksi. Ongelmia tulee vasta, kun kukaan ei näitä asioita hoida.

Siispä oletetaan, että "Maija" menee usein kouluun liian pienissä ja vähän tahraisissakin vaatteissa, osassa reikiä. Maija huomaa ennen koulun hiihtotuntia, että monot eivät mahdukaan enää jalkaan. Maijalta on unohtunut (taas) matikan kirja kotiin. Kukaan ei ole muistanut laittaa Maijalle ruokaa, vaan vanhemmat havahtuvat vasta kun Maija valittaa nälkää - ja tarjoavat siinä vaiheessa muroja. Maija ei käy iltapäiväkerhoa, koska äiti eikä iskä kumpikaan muistaneet hakea paikkaa. Maija on ekalla ja 7v ikäinen.

Rehellisesti, syytätkö tuossa vaiheessa yhtä paljon enemmän isää kuin äitiä vai hieman enemmän äitiä? Oletetaan että molemmat vanhemmat ovat yhtä paljon kotona.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yleensähän hän on. Ja äiti syytetään, vaikka äiti olisi työmatkalla ja lapset isän kanssa kotona...

Vierailija
2/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä "vastaan" tai ainakin huolehdin kaikista mainituista lukuun ottamatta ruokaa - sitä mies laittaa useammin kuin minä. Kasvisten ja hedelmien syömisestä muistuttelen kylläkin minä.

Muut hoitakoon asiansa niin kuin hyväksi havaitsevat - en vaivaa sellaisilla asioilla päätäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien lapsihan se Maija on. Ja molemmat laiminlyövät tällöin kasvatusvastuutaan yhtä lailla.

Sitä en kuitenkaan tarkoita, että kaiken pitäisi kodissa mennä puoliksi ja rekisteröinhän toki, että usein nainen päätyy hoitamaan juuri tämän kaltaiset asiat arjessa. Miehet sitten usein päätyvät hoitamaan esim. auton huollon, sulakkeen vaihtamisen, poikien kuskaamisen lätkätreeneihin jne. - Ja sitten on ne parit, jotka tekevät päin vastoin tai kaiken puoliksi. Kukin pari tyylillään, ja todellista tasa-arvoa on se, että kodin ja arjen hommat jaetaan suht tasapuolisesti kummankin taipumusten mukaan. YLEISESTI OTTAEN naiset taitavat olla taipuvaisempia lapsen vaatehuollon pyörittämiseen ja tämän kaltaisten asioiden huolehtimiseen.

Jos näitä hommia ei kuitenkaan hoideta, ei voi lähtökohtaisesti olettaa, että se olisi ollut "naisen työ".

Vierailija
4/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄytännössä vaatteet on useammin äidin heiniä.

Vierailija
5/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo kaikki luettelemasi on naisen vastuulla tuntemissani perheissä, ellei perheestä vastaa yh-isä. Näin se vaan valitettavasti menee ja naista syytetään (myös se mies syyttää, joka ei sitä kokonaisvastuuta ole itse valmis ottamaan), jos jotain unohtuu.

Vierailija
6/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ruokapuoli, joka on enemmän mun hommia.. Muuten menee ihan tasan taikka jopa sinne isän puolelle.. =)

Vierailija
7/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies yrittäjä ja töissä "aina". Ei siinä paljon lasten vaatteet tai sukset ehdi mielessä käydä..

Vierailija
8/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteita. On nimittäin niin huono maku ukolla jo omien vaatteidensakin suhteen. Harrastusvälineet mies muistaa ja haluaa hankkia ja siihen en sekaannu.

Vaatehuollonkin teen mieluumin itse kuin anna isukin pilata kalliita lastenvaatteita väärällä pesulla.

Vierailija
9/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta käytännössä meidän taloudessamme minä (äiti) vastaan kaikista muista paitsi ruuasta, josta vastaa 95% isä.

Vierailija
10/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on minä, mies ja MINUN lapseni. Meillä ei siis ole miehen kanssa yhteisiä lapsia eikä miehellä ole omia lapsia.

Mutta täytyy tunnustaa, että mieheni huolehtii enemmän, että lapsillani on oikeanlaiset vaatteet päällä, he syövät terveellistä ruokaa, läksyt on tehty jne..

Minä yleensä ostan vaatteet, mutta mieheni huolehtii, että ulos mennessä on tarpeeksi päällä ja oikeanlaiset varusteet. On oikean kokoiset sukset monot ja luistimet. Hän ilmoittaa minulle milloin pitäisi ostaa uusia välineitä ja monesti ostaa niitä ihan itse vaikka ei tarvitsisi. Viime talvena hän osti tyttärelleni kunnon monot ja sukset jotka maksoivat hunajaa. Itse olisin tyytynyt ostamaan ne käytettyinä jostain.

Meillä mies huolehtii siivouksesta, ruoasta, lapsista, minusta jne.. Toki minäkin teen, mutta selvästi mies tekee enemmän.

Mutta käsi sydämmellä voin sanoa että huolehtivampaa, rakastavampaa puolisoa ja lasten isää ei taida kovin monella olla, edes perheissä, joissa on ihan oikea isä.

Vierailija
11/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin pojan harrastusvälineet ovat 100 % :sti miehen vastuulla. Osaa kyllä ihan hyvin huolehtia kaikista listassa mainituista hommista, mutta kotiäitinä ne kyllä tällä hetkellä lankeavat minulle.

Kaiken vaatteisiin liittyvät haluan hoitaa kokonaan itse, tykkään shopata lapsille kaikkea ja valita vaatteet yhdessä heidän kanssaan.

Äitien vastuulla nuo kai yleensä enemmän ovat. Miestä syytetään sitten, jos auto on huono tai duunia ei löydy...

Vierailija
12/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

loput asiat huolehtii iskä. Johtuen siitä että minulla pidempi työmatka, lähden aamulla aikaisemmin ja tulen myöhemmin sekä että olen mukana politiikassa. Joten illat roikun kokouksissa.

Tämä on yhteinen päätös.

Vierailija
13/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on vaan miehiä, yksinkertaisia jne, ei ne useimmiten osaa - mutta että äiti ei huolehtisi lapsestaan olisi tosi surullista.

Vierailija
14/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies muuten ihan täysjärkinen, mutta lasten kanssa sitten sattuu ja tapahtuu. Tänään esimerkiksi laitoin 2v tytölle sukkahousujen päälle välihousuiksi kesäiset stretch-housut, siis jätettäväksi toppahousujen alle (ainakin meilläpäin oli aamulla pakkasta). Niin kun mies pukee ja oli viemässä tyttöä ulos, ei ollut laittanut niitä toppahousuja...

Eli tytöllä oli sukkahousut ja ohuet pitkikset ja toppatakki ja talvikengät. Mies "ei ollut huomannut mitään".

Onhan näitä.

Kyllä jos tiedän miehen pukevat lapsen, on mun laitettava JOKA IKINEN vaatekappale valmiiksi. Jos kypärämyssy jää laittamatta, ei mies sitä hoksaa etsiä, vaan laittaa pelkän hatun.

Samoin talvella jos lähtee ulos, turha toivo, että äkkäisi varmistaa, että onhan vaunuissa varmasti lämmin peitto jalkojen suojaksi? Ei äkkää...

Ja ei edes erota, mitkä vaatteet ovat esikoisen, mitkä nuoremman. Tämän tästä näkyy milloin mitäkin vaihtunutta vaatetta lapsilla.

Muuten hyvä isä, mutta ei ole tämä lasten pukeminen miehen parhaita puolia. Ei erota juhlabodya arkibodysta jne, ei laita talvikenkään villasukkaa (tänään tämä huomattiin kun tultiin kotiin) jos sitä ei siinä ole valmiina jne.

Vierailija
15/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on yksinkertainen vätys kotona, ei se tarkoita, että kaikilla on.

Meillä hoidetaan nuo asiat puoliksi, lapset ovat myös yhteisiä, ja lastemme isä on fiksu ja osallistuva. Lapset ei koskaan ole likaisissa tai rikkinäisissä vaatteissa, ovat hyväkäytöksisiä, menestyvät koulussa jne.

Mies osaa kasvattaa ja pitää huolta lapsista ja kodista siinä missä nainenkin. Jotkut naiset a) eivät anna miehen osallistua, kun tekevät muka paremmin tai b) ovat ottaneet miehekseen yksinkertaisen ja laiskan sohvaperunan

Vierailija
16/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuussa seuraavista (ja paljosta muustakin):

- että lapsilla on puhdasta ja sopivaa vaatetta kaapeissa ja päällään

- että lasten viimevuotiset luistimet, sukset ja monot mahtuvat vielä seuraavalla hiihto/luistelukerralla ja ettei uimapuku paljastu liian pieneksi uimahallin suihkutilassa sitä päälle pukiessa

- että koululainen on muistanut pakata reppunsa ja lukea kokeeseen

- että lapset syövät säännöllisesti ja terveellisesti

Mä en syytä ketään, eikä mun asia ole puuttua toisten asioihin. Mutta luulen, että valitettavasti on niin, että äitiähän siinä ensimmäisenä katsellaan... Jos kyse ois vaikka yh-isästä ja esim. noi uikkarit tai monot olis liian pienet, tai vaatteet vähän mitä sun sattuu, niin tuskin juuri kukaan syyttelisi isää, vaan vähän ajattelis vain, että sellaistahan se miehillä on. Yh-äitiä taas pidettäis joko hyvin köyhänä, laiskana, reppanana tai kaikkina noina.

Että tässä asiassa ei ole ollenkaan "reilu meininki".

Vierailija
17/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimii kyllä homma toistekin päin. Mies oli vanhempainvapaalla lapsen kanssa. Pukee lapsen asian mukaisiin vaatteisiin,pesee pyykkiä, laittaa ruokaa ,teemme kaikkia hommia puoliksi. Olen alusta asti voinut jättää lapsen isänsä kanssa hyvillä mielin. Isä on käynyt lapsen kanssa neuvolassa ja hoitanut hommat kunnolla. En valita vaan olen kovasti kiitollinen siitä että voimme jakaa arkea. Mutta sanoisin tähän että eri miehillä on eri vahvuudet ja asiat missä ovat tärkeitä ja ainutlaatuisia.

Vierailija
18/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa pukisi lapsille miehen ostamia vaatteita. On nimittäin niin huono maku ukolla jo omien vaatteidensakin suhteen. Harrastusvälineet mies muistaa ja haluaa hankkia ja siihen en sekaannu.

Vaatehuollonkin teen mieluumin itse kuin anna isukin pilata kalliita lastenvaatteita väärällä pesulla.

niin, miksiköhän miehet eivät näitä asioita hoida...

Vierailija
19/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska 90% miehistä on keskenkasvuisia idiootteja, joilla on vaikeuksia totella ohjeita (= pestä pyykit oikein, katsoa ulos ennenkuin valitsee vaatteet ym.), äiti joutuu usein huolehtimaan vaatteista lapsilla. Jos nainen tuo toistuvasti yöpaidassa olevan, huonosti puetun ja unisen oloisen (= tukka harjaamatta, silmissä rähmää ym.) lapsen hoitoon, kukaan ei katso hyvällä. Jostain syystä miehen tekemänä tuo "temppu" muuttuukin hauskaksi ja hyväksytyksi jutuksi!

Vierailija
20/20 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuo Maija. Jouduin jo ekasta luokasta lähtien huolehtimaan kaikesta itse. Olin aina liian pienissä ja rikkinäisissä ja likaisissa vaatteissa, meillä ei ollut pesukonetta. Äiti osti itselleen uudet vaatteet kun edelliset likaantuivat. Mulla oli aina edellisvuoden sukset tai luistimet. Ukki huolehti niistä ja osteli isompia. UImapuku oli aina liian pieni, jos sitä oli ollenkaan. Kukaan ei meillä tehnyt ruokaa, koska vanhemmat söi töissään päivällä ja minähän sain ruoan koulussa. Aamupalasta en ollut edes kuullut ennen ekan luokan terveystarkastuksessa kysyttiin, mitä olet syönyt aamupalaksi? HÄH?

Äitini olisi kuulunut nämä asiat hoitaa mutta häntä ei kiinnostanut, ja isäpuoleni ei puhunut mulle sanaakaan 25 vuoden kotona-asumiseni aikana.

Olin siis täysin hylätty ja kaltoinkohdeltu lapsi.

Voitte uskoa, että en ole samanlaista paskaa halunnut omille lapsilleni. Meillä minä huolehdin pääasiassa neuvola-ja hammaslääkäriajat ym. varaukset, mutta mies voi aivan hyvin mennä sinne lasten kanssa. Mies osaa ostaa lapsille tosi kauniita vaatteita ja valita vaikka synttäreille kivan asun. Mies tekee parempaa ruokaa kuin minä ja siivoaa ja pesee pyykkiä. Hoitaa myös lasten harrastusvälineet.

Kun molemmat tekee raskasta työtä, niin se tekee, joka on kotona. Ja lapsetkin saa tasapuolisen vanhemmuuden mallin.