Kihomadot ja synttärikutsut
Moi,
koskahan uskaltaisin pitää synttärikutsut 4-vuotiaalleni. Hänellä oli pe kihomatoja ja lääkitsimme silloin koko perheen, sekä siivousrumban. Ajattelin jo nyt to, mutta sitten tulikin mieleen nämä matoset. :-( Ällöä, ja niitä ei ole koskaan aikaisemmin meillä ollut, joten käytäntö on vähän epäselvää...
Kommentit (5)
ja meillä myös niitä ollu ja se oli oikeen kierre yhdellä lapsella joten tarkkaile tilannetta myös jälkeen päin.
toisen kuurin jälkeen.
Näin siksi, että kuuri tappaa tehokkaasti kaikki elävät kihomadot. Jäljelle jää munia, jotka eivät kuitenkaan leviä, koska ne eivät vielä kiemurtele=kutita ja siten lapsi ei vielä raavi peppuaan ja levitä matoja.
Ja kuurien jälkeinen siivoushan poistaa madot kodin pinnoilta.
Mutta ne munat kuoriutuvat madoiksi parissa viikossa ja sen vuoksi otetaan se uusintakuuri, joka tappaa uudet madot ennen kuin ne ehtivät munia. Tokan kuurin jälkeen ei siten pitäisi enää olla lainkaan munia eikä matoja lapsen elimistössä eikä kodissa (suursiivoushan pitää toistaa toisen kuurin jälkeen).
MUTTA: madot tulevat herkästi uudestaan jos lapsesi kavereista jollakin on matoja, eikä häntä ole viitsitty/huomattu hoitaa kotonaan. Eli Pyrvin tehoaa kyllä hyvin, mutta vaiva uusii herkästi, koska lapsen lähiympäristössä on tartuntalähde!
päiväkodista porukkaa... ja sieltä nämä on lähtöisin, ilmoitus oli ke ilmoitustaululla ja pe iltana siis alkoi lapsella peppu kutisemaan. Tietenkin olen infonnut kaikille joiden kanssa olemme olleet tekemisissä.
Joidenkin sivujen mukaan madot kuoriutuu juuri tuon 2 vkon sisällä, mutta ovat sukukypsiä vasta 4-6 viikon päästä... joten tämä takia uusi kuuri. Pyrvin kulkee suoliston läpi, ja sitä ei siis jää elimistöön, ja sitten uusinta kuuri tappaa nämä uudet matoset jotka eivät ole kerinneet vielä munia. Mutta munat, jotka ovat lapsen sormista siirtyneet leluihin, elävät niissä pitään ja näin on uusi matotartunta helppo. Tämä on siis se mitä olen ymmärtänyt kun asiaa olen tutustunut, äläää siis ottako tätä välttämättä faktana.
ap
päiväkodista porukkaa... ja sieltä nämä on lähtöisin, ilmoitus oli ke ilmoitustaululla ja pe iltana siis alkoi lapsella peppu kutisemaan. Tietenkin olen infonnut kaikille joiden kanssa olemme olleet tekemisissä. Joidenkin sivujen mukaan madot kuoriutuu juuri tuon 2 vkon sisällä, mutta ovat sukukypsiä vasta 4-6 viikon päästä... joten tämä takia uusi kuuri. Pyrvin kulkee suoliston läpi, ja sitä ei siis jää elimistöön, ja sitten uusinta kuuri tappaa nämä uudet matoset jotka eivät ole kerinneet vielä munia. Mutta munat, jotka ovat lapsen sormista siirtyneet leluihin, elävät niissä pitään ja näin on uusi matotartunta helppo. Tämä on siis se mitä olen ymmärtänyt kun asiaa olen tutustunut, äläää siis ottako tätä välttämättä faktana. ap
Toisin sanoen siivoat kunnolla kotonanne.
-5-
lapsen kavereillakin matoja jollet ole asiasta informoinut joten ihan omaksi parhaaksenne en pitäis vielä. pyrvinit ei kyllä mun mielestä kauheasti tehoa. otettiin kuuri, 2 viikon päästä toinen ja siitä kahden viikon päästä alkoi taas oireet mut ei jaksettu taas hakea helvetin kallista kuuria vaan pärjäiltiin ilman ja nyt on helpottanut. käykö ne vaan kahden viikon välein kutiamassa pyllyssä vai miten?