Pitäisikö 10-vuotiaalle antaa d-vitamiinia talvella?
juo paljon maitoa (ehkä litran päivässä) ja syö kalaa pari kertaa viikossa. margariiniakin syö. niissä ilmeisesti on d-vitamiinia (?). Riittääkö se?
Kommentit (6)
Monivitamiinitabun (7,5 mikrogr d-vitamiinia) + 10 mikrogramman lisä d-vitamiinin. Lisäksi juo maitoa.
hetkellä tiedetään, että suurin osa suomalaisista saa koko ajan liian vähän d-vitamiinia. Itse annan d-vitamiinilisää koko perheelle epäsäännöllisen säännöllisesti.
Apteekissa suositellaan kaikille, aikuisia myöten, lisä-d-vitamiinia talvella.
kun siirrytään talviaikaan syö meidän perheessä kaikki d-lisää. Kaksi lasta 2 ja 5 vuotiaat syövät ympäri vuoden ja minä (äiti) syön myös d- ja kalkkilisää ympäri vuoden (osteoproosi uhka mulla olemassa). Ainoastaan mies syö vain talviaikaan. Näin neuvoi neuvolan terkkakin.
vaikka sen tuplaamisesta talviaikaan on puhuttu.
Kanadassa samoissa ilmasto-olosuhteissa meidän kanssamme eläville suositellaan aikuisille 50 mikrogrammaa/vrk talvisin ja yli 65 vuotiaille 50 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden.
Näilläkään määrillä ei siis ole vielä yliannostuksen vaaraa. Itse popsin 20 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden, lapset 10 mikrogrammaa/vrk + paljon maitoa.
koko perhe. Lapsi on aina talvella syönyt, nyt 9 v.