Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä SYK:läisten vanhempia?

Vierailija
02.11.2009 |

Mietin, millainen vaihtoehto SYK olisi tulevalle 3-luokkalaiselle. Näkyykö koulun hyvä taso kovana kilpailuhenkisyytenä? Ovatko kaikki tosi varakkaista perheistä? Lähipiirissä on pari entistä sykkiläistä, jotka kehuvat koulua, mutta asiat ovat saattaneet muuttua niistä ajoista...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä ovatko kärsineet siitä

en kuitenkaan usko että kannattaa ensimmäisenä ajatella onko tarpeeksi rahaa, jos muuten kiinnostaa ja paikka sopii ja on mahdollisuus mennä

Vierailija
2/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoita ala-asteita, joihin on pääsykokeet, joten tottakai siellä on selvästi valikoitunut opiskelija-aines. Sen seurauksena opetus on tasokkaampaa, sinne saadaan rekrytoitua parhaat opettajat, ja ongelmat ovat erilaisia kuin monissa lähikouluissa.

Paluumuuttajien ja kieliluokkien välillä on hieman eroa. Paluumuuttajien luokalle kerääntyvät ulkomailla asuneet (yleensä korkeasti koulutettujen vanhempien) lapset. Sen sijaan kieliluokilla on muuten vain koulussa hyvin menestyviä lapsia. Kilpailuhenkisyys ei korostu, eikä opettajat siihen mitenkään kannusta. Päinvastoin, koulussa on positiivinen oppimisen ilmapiiri.

Meidän lapsellemme oli paikka SYKistä, mutta käytännön hankaluuksien vuoksi (lähinnä koulumatka) valitsimme hänelle toisen koulun. Ja joka aamu olen tyytyväinen tekemäämme valintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paluumuuttajat ovat pääsääntöisesti varakkaita, mutta kieliluokilla on lapsia kaikenlaisista perheistä. Tällä asialla ei kannata päätä vaivata, jos koulu muuten kiinnostaa.

Vierailija
4/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko teistä paljolta? Toinen asia tietysti on, että koulusta tuleva kaveripiiri on sitten eri puolilla kaupunkia, toisin kuin lähikouolussa olisi... terv ap

Vierailija
5/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta alakoulussa sillä on aika paljon väliä, että onko voiko koulusa järjestellä kaveriasioita myös iltapäiviksi ja illoiksi. Se on vaikeaa, jos asutaan eri puolilla kaupunkia. Yläkoulussa ei enää niin väliä.

Vierailija
6/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen bussilla työmatkoja ja samaan bussiin nousee iltäpäivällä koulusta lähteviä sykkiläisiä lapsia. Lähes joka päivä pysäkillä näkee kiusaamista (estetään jotain lasta nousemasta bussiin tai lähtemästä omalla pysäkillä bussista pois, tönitään, huudellaan). Samat lapset eivät ole pysäkille joka päivä siihen aikaan, kun itse siinä olen, mutta kiusaamista on silti usein.

Yhtenä päivänä talvella eräs poika tönäistiin pysäkkikatoksen viereen jäätikköön niin, että hän jäi maahan makaamaan. Kiusaajat nousivat nauraen bussiin ja minä jäin kesken matkani pois katsomaan, miten maahan kaadetun kävi. Hän ei suostunut sanomaan minulle mitään, joten en ottanut kouluun yhteyttä. Mutta nykyään toivon, että sykkiläiset eivät osu samaan aikaan pysäkille tai samaan bussiin. Huonoa käytöstä on niin ikävä kuunnella ja katsoa.

Joten ehkä siellä koulussa on 'kiva ilmapiiri', mutta heti koulun rajojen ulkopuolella näyttää ilmapiiri pahalta.

Vierailija
7/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläasteella ja lukiossa koulun kilpailuhenkisyys näyttää tutkimusten mukaan aiheuttavan ahdistusta. Vai onko niin, että itseltään jo alun pitäen paljon vaativat lapset (+ heidän vanhempansa) hakeutuvat kouluun?

Jokunen vuosi sitten tästä aiheesta taisi olla Hesarissa juttua, joku oli tutkimut suorituspaineita ja ahdistusta eri kouluissa. Sykissä näytti paineet olevan keskimääräistä suurempia eritoten tytöillä.

Vierailija
8/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan paluumuuttajien luokalla henki on kuulemma paljon rennompi. Näin tokaisi kaverini, joka kirjoitti SYKistä muutama vuosi sitten ylioppilaaksi.

Jäi mietityttämään, että kukahan tuon kilpailuhenkisyyden takana on. Minulle tuli ensimmäiseksi mieleeni, että luultavasti ne vanhemmat, jotka haluavat lapsensa mahdollisimman "kovaan" kouluun ovat vaativampia koulumenestyksen suhteen kuin muut. Opettajien puolelta kilpailuun ei kuulemma kannusteta.

Vierailija
9/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan paluumuuttajien luokalla henki on kuulemma paljon rennompi. Näin tokaisi kaverini, joka kirjoitti SYKistä muutama vuosi sitten ylioppilaaksi. Jäi mietityttämään, että kukahan tuon kilpailuhenkisyyden takana on. Minulle tuli ensimmäiseksi mieleeni, että luultavasti ne vanhemmat, jotka haluavat lapsensa mahdollisimman "kovaan" kouluun ovat vaativampia koulumenestyksen suhteen kuin muut. Opettajien puolelta kilpailuun ei kuulemma kannusteta.

Vierailija
10/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen ratkaisuaan arvostelivat opettajat, rehtori jne. Puhuttiin jopa pettämisestä. Kaverini kulki omia teitään ja meni erikoislukioon, josta jatkoi ko. alan ammattiin.

Paineet ovat kovat ja valintoja arvostellaan.

Vierailija
11/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään juoksukilpailut mua ei kiinnosta, mutta älyllisesti tsemppaava kilpailuasetelma on kutkuttava, ei lainkaan ahdistava.

Vierailija
12/19 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on todella korkeatasoinen opetus, mutta vastaavasti myös kova kilpailu, joka valitettavasti alkaa jo ala-asteaikana :(

Se on totta, että useimmat lapset tulevat suht rahakkaista perheistä, joskaan useimmat sykkiläiset eivät suostuisi tätä myöntämään (mitä? eikö missä tahansa kouluissa ole normaalia, että kaikki käyvät hiihtolomalla Alpeilla laskettelemassa ja kesällä sitten Indonesiassa muutaman viikon reissulla? :). Opetuksen ja hyvän kielivalikoiman takia saattaisin koulua harkitakin, mutta omien kokemusten jälkeen en välttämättä laittaisi omia lapsiani sinne.

Vierailija
13/19 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme ihan tavallinen ja keskiluokkainen perhe. Lapsen koulu oli sujunut hyvin 1. ja 2. luokalla, joten ajattelimme kokeilla ja siellä ollaan. Lapsia on monenlaisista perheistä, ei suinkaan pelkästään rikkaista, ihan tavallisistakin ;-) Kiusaamisesta en ole kuullut mitään, lapsemme kulkee bussimatkat itse. Koulumatka vie 30 min ja on kohtuullinen. Opetuksen taso on loistava ja idearikas, vaikka entinen ala-aste oli hyvä, niin kaikki on jotenkin tehokasta ja hyvää. Voin suositella lämpimästi, ainakin meidän lapselle sopinut hyvin.

Vierailija
14/19 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paluumuuttajat ovat pääsääntöisesti varakkaita, mutta kieliluokilla on lapsia kaikenlaisista perheistä. Tällä asialla ei kannata päätä vaivata, jos koulu muuten kiinnostaa.

minä taas miettisin tätä tarkkaan, koska lapselle ei ole kiva tuntea olevansa muita huonompi.

Vierailija
15/19 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on entinen SYK.istä kirjoittanut ylioppilas, kävi siellä siis lukion. Sanoi suuren osan koulukavereista olleen ahdistuneita, osa masentuneita ja osa sairastui esim. anoreksiaan. Itse selvisi vain lievällä masennuksella ja unihäiriöillä.

Sanoi SYK:in olevan hieno koulu mutta ei sen arvoinen, että uhraisi terveyttään.

Vierailija
16/19 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä kilpailu tietysti tarkoittaa myös muutakin kuin akateemisia asioita. Kilpavarustelua, urheilua, suosituimmuutta, varakkuutta tai sillä saavutettuja asioita.

Ei ole pelkästään SYK:n vaan muidenkin ns.eliittikoulujen ongelma.

Vierailija
17/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2009 klo 19:25"]

ja tämä kilpailu tietysti tarkoittaa myös muutakin kuin akateemisia asioita. Kilpavarustelua, urheilua, suosituimmuutta, varakkuutta tai sillä saavutettuja asioita.

Ei ole pelkästään SYK:n vaan muidenkin ns.eliittikoulujen ongelma.

Tämä on niin totta.

[/quote]

Vierailija
18/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämmöllä. Koulu on hyvä, opetus loistavaa ja innostavaa. Lapset suurimmaksi osaksi koulusta kiinnostuneita. Kilpailua toki on, mutta Se on enimmäkseen ihan tervettä ja opiskelemaan kannustavaa. Koulussa on työrauha, koska oppilaat tykkäävät koulunkäynnistä. Kaksi lastani on koulussa ja olen siitä erittäin tyytyväinen.

Vierailija
19/19 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään SYK:n tilanne on huomattavasti parempi. Monet ovat tulleet kouluun 'vasta' yläasteelle ja sanovat koulun olevan parempi ja rauhallisempi oppimisympäristö. Koululla on suuri liikuntasali, uimahalli ja kaupunginteatterin pientä salia vastaava näyttämö. Koulu myös tarjoaa muutamalle halukkaalle vuosittain 2000-3000€ vuositulot joko uimahallin valvojana tai näyttämötekniikan käyttäjänä