Jotain haittaa, jos vauva nukkuu aina sitterissä?
Tää kuulostaa varmaan ihan tyhmältä kysymykseltä, mutta jäi vaivaamaan yhden äitikaverini sanominen, ettei vauvalle olis hyväks nukuttaa vaan sitterissä ja että yöt pitäis nukkua sängyssä. Syynä tuohon sitterissä nukuttamiseen on se, ettei meidän poika nuku muualla kun maksimissaan 5min ja sit herää. Sitteriin nukahtaa helposti kun siinä heijaa tarpeeks kauan. Sit nukkuu tunnin tai kaks ja havahtuu, mutta päivällä saattaa nukahtaa vielä tunniks ennen kun on nälkä, samoin öisin. Jos poika ois esim. sängyssä niin hänet saa kyllä nukahtaa syliin liikkeessä, mutta herää kun siirtää pois sylistä. Vaunut ajais toki saman asian, mut sisällä oon kokenu sitterin helpompana.
Itse oon niin väsynyt kun alkuun poika valvotti yöt ja päivät ja nyt kun löyty konsti miten nukkuu niin tätä piti ystäväni arvostella. Hänellä on omat lapset aina nukkuneet hyvin eikä kait osaa ajatella millasta se oikeasti on kun valvoo yöt ja päivät pienen kanssa.
Kommentit (35)
öisin, ei kyllä ihan joka yö. Nyt on 5v eikä mitään vaurioita ole selässä, ryhti on yhtä hyvä kun muillakin.
Riippukehtoa minäkin suosittelisin tai vaikka niitä vaunuja. Pidemmän päälle parempi vaihtoehto kun sitteriin ei kuitenkaan kauhean pitkään mahdu.
niin kauan kuin osaa itse mennä istumaan ja siitä pois. Myös vauvan selän pitäisi saada levätä nukkessa. Nukuta mielummin sitten vaikka niihin vaunuihin kuin sitteriin. Kysyppä vielä neuvolassa mitä mieltä ovat. Oma vauvani oli myös minutti nukkuja ensimmäiset kolme kuukautta ja vasta sitten alkoi nukkumaan puolen tunnin unia, mutta en silti oli sitteriin tai turvakaukaloon nukuttanut, vaikka vähän nukkuvan vauvan kanssa yksin rakkaa olikin.
mutta minä olin kyllä ihan zombi jo tuon parin kuukauden valvomisen jälkeen, kaippa olen sit huono äiti kun halusin välillä nukkuakin, etten kärsisi pari kertaa viikossa migreenistä valvomisen takia.
Kiitos vielä sinulle tuosta linkistä, taidamme ostaa tuon riippukehdon.
Kopsasin nämä tuolta sivuilta, joissa oli riippukehto.
Riippumatossa vauva voi nukkua hänelle luontaisessa asennossa. Vastasyntyneen vauvan selkäranka on vielä kehittymätön ja pyöreä kohdussa vietetyn ajan jälkeen. Selinmakuu sängyssä tai vaunuissa voi olla epämukavaa pienelle vauvalle, koska selkäranka joutuu suoristumaan. Vauvan selkä suoristuu ja aikuisille tyypillinen S-mutka alkaa olla valmis vasta kun lapsi oppii seisomaan ja kävelemään.
Sanotaan että riippumatossa nukkuminen vähentää koliikkivaivoja, ilma liikkuu paremmin vauvan vatsassa ja röyhtäiseminen on helppoa. Riippumatossa vauvaa ei tarvitse tukea kylkiasentoon tai pelätä että hän tukehtuu tyynyyn. Vauva on riippumatossa aina sopivassa asennossa.
ap
niin kauan kuin osaa itse mennä istumaan ja siitä pois. Myös vauvan selän pitäisi saada levätä nukkessa. Nukuta mielummin sitten vaikka niihin vaunuihin kuin sitteriin. Kysyppä vielä neuvolassa mitä mieltä ovat. Oma vauvani oli myös minutti nukkuja ensimmäiset kolme kuukautta ja vasta sitten alkoi nukkumaan puolen tunnin unia, mutta en silti oli sitteriin tai turvakaukaloon nukuttanut, vaikka vähän nukkuvan vauvan kanssa yksin rakkaa olikin.
Mulla on yksi ilmeisesti refluksista vauvana kärsinyt lapsi, joka aluksi huusi jatkuvasti ja nukkui vain puolen tunnin pätkiä, mutta lopetti kun aloin nukuttaa sitterissä ja sateenvarjorattaissa. Hereilläkin istui suurimman osan aikaa sitterissä kun en uskaltanut pitää lattialla ympäriinsä rynnistävän isoveljen takia.
Poika on nyt 12 v, taitoluistelija jolla ei ole selässä yhtään mitään vikaa.
Toi riippukehto on sit aika kiikkerä kapistus. Miellä oli just toi Amazonin malli ja kun tutkin oikein kunnolla asiaa niin siinä kehdossa oli vauvan selkä vielä enemmän kuppiasennossa ja leuka ihan rinnassa kiinni kun vertasi esim. sitteriin! Sitterin -ainakin meillä olevan mallin- sai sentään säädettyä ihan makuuasentoonkin.
En kyllä suosittele tuota riippukehtoa, mulla oli koko ajan huoli, että kaula on ihan lysyssä kun matto nosti pään tosiaan ihan rintaan kiinni ja pylly teki mattoon syvän kuopan ja jalat lähti siitä ylöspäin jyrkästi.
Nukutin vauvani melkein aina sitteriin, niin että se oli ihan makuuasennossa. Joskus ei tykännyt ja nostin hieman pääpuolta ylöspäin, jolloin rauhottui. Nuhaisena varsinkin oli tosi hyvä paikka nukkua, kun pää kunnolla ylempänä muuta vartaloa.
Yritä totuttaa siihen, että nukutat sitteriin ja nostat siitä sänkyyn nukkuun yöunilla. Vaatii pitkää pinnaa, mutta meillä ainakin auttoi sitkeys ja lopulta jäi nukkuun sänkyyn eikä häiriintynyt siirtelystä enää. Tästä hyötyä nimittäin myöhemminkin, kun nukahtaa jonnekin muualle niin voi nostaa sänkyyn unen häiriintymättä.
Lyhyet pPäikkäirit voi ihan hyvin nukkua vaik sitterissä. Meillä saatto nukkua omalla leikkimatollaankin päikkärit kesken leikkien! En suotta mennyt nostaan sänkyyn.
Meillä siis sitteri on myös sellainen, että sen saa säädettyä makuuasentoon ja makuuasennossa tai ihan vähän pystyssä aina kun poika siinä nukkuu.
Täytyy yrittää alkaa totuttaa poikaa siirtoihin. Varmasti vaaditaan pitkää pinnaa ja sitkeyttä, mutta jossain vaiheessa pojan on kuitenkin totuttava sängyssäkin nukkumaan.
ap
hoitaa heitä. Pienet vauvat heräilee usein, jos et tiennyt! Sitterissä nukuttaminen ei ole vauvalle hyväksi.
hoitaa heitä. Pienet vauvat heräilee usein, jos et tiennyt! Sitterissä nukuttaminen ei ole vauvalle hyväksi.
Se asento jossa vauva nukkuu hyvin ja on tyytyväinen, se on sille vauvalle hyvä! Ja samalla myös sen vauvan vanhemmille! Kidutusta pakottaa vauva valvomaan huutaen ympäri vuorokauden!
Onko pakko hankkia lapsia jos on empatiakyvytön paska?
En ole pelännyt lasten selkien puolesta, koska meillä sitteri on selkää tukevaa, suoraa mallia (tukilevy). Pääosaa (suorassa linjassa selkäosan kanssa)ja jalkaosaa (ylös päin asentoon, jolloin jalat hieman koholla ja selällään asento siksi rento esim vatsavaivoista kärsivälle pienelle vauvalle) voi säätää halutessaan ylöspäin.
Joskus olen miettinyt, että patja olisi pehmyempi alusta kuin sitterin toppaukset, mutta ei tuokaan ole ongelma, kun laitan peiton lapsen alle. En laita lasta tuvavöihin, mutta laitan tyynyjä ympärille. Lapsi löytää hyvän asennon selällään, kyljellään ja vatsallaankin (yli 1 v haluaa nukkua vatsallaan). Pääpuoli on vähän kohotettuna varsinkin, jos lapsi on flunssainen. Meillä on tilava sitteri, joten menee isommallekin lapselle.
Meillä esim Chiccon perusmalli. Sen saa täysin makaavaan tai täysin istuvaan asentoon tai mitä tahansa siitä väliltä. Poika ottaa välillä päikkärit sitterissä, kun siihen on niin helppo siirtää syliin nukahtanut lapsi. Täysin makaavassa asennossa sitteri muistuttaa lähinnä riippumattoa, sillä erolla, että heiluu eri suuntaan. Tuskinpa on riippumattoa huonompi nukkumapaikka?
kun nro 23:lla ainakin tuon kuvauksen perusteella
ap
Ensinnäkin se on tosi tukeva. Siinä on ne narusysteemit joilla sen saa melkein heilumatomaksi. JA sitten niitä pitkittäisnaruja kiristämällä vauva ei todellakaan ole missään kuppimaisessa asennossa!!!
JA tuoss akehdossa saa pää-päätä kiristämällä sen pääylemmäs kuin jalat....
Huokaus älä kerro täällä valheita ksoka tuo on todella hyvä. KAtsokaa vaikka niitä kuvia niin niistä selviää nuo asennot.
Eli siinä yhdessä kuvassa vauva on todellakin ihan peppu alhaalla kuppimaisessa asennossa ja toisessa taas melkein suorassa.
auttaisko se nukkumaan ? Sitten on olemassa aika arvokkaita motorisia kehtoja, jotka liikkuvat n 5 min ja sitten loppuvat. Jos kehto toimii, kannattaa siihen sitten sijoittaa.
Silloin kun turvakaukalot tulivat pakollisiski niin fysioterapioihin alkoi tulemaan kauaklon "muotoisia" vauvoja....
Eli idiootiti äidit pitivät vauvoja kaukaloissa jatkuvasti... Kun oli niin helppoa...
Luuletko todellakin, että on tervettä nukkua pitkiä aikoja täysin liikkumatta kuppimaisessa asennossa???
No just onnee vaan sunkin lapselles:
Ja AP:lle voisiko ajatella ostavasi riippukehdon?
On vähän kallis, mutta sen saa myytyä helposti eteenpäin eli on suosittu ja lisäksi todella kevyt ja pieni matkasänky. Itse jsut ostin käyetytn 50 eurolla eli lopulta ei jää paha hinta tuolle erittäin lositavalle vekottimelle :)
http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/amazonas/koala.html
Meillä ostettiin kaksosille riippukehdot ja ne oli todella kätevät, ei tarvinnut itse vauvaa kanniskella, erityisesti öisin uudelleen nukutus oli helppoa kun ei ollut pakko edes sängystä nousta ja päivisin sai heijattua takaisin uneen ennen kun edes kunnolla heräsivät. Meillä kaksosilla kesti pitkään oppia siirtymään unisyklistä toiseen ilman että heräsivät välissä.