Heinäkuiset-08, Tammikuu 2009
Hyvää Uutta Vuotta Heinävauvoille ja-mammoille!
Uusi vuosi ja uusi pino ;-)
Kommentit (33)
Onpa ulkona pimeää ja vettä sataa... kurjaa. Tulispa talvi takaisin!
Meillä käytiin puolivuotis neuvolassa tänään. Neiti painaa 9270 g ja pituutta on 67,5 cm. Erittäin rauhallinen neiti meillä. Liikkuminen ei vielä kovasti kiinnosta, mutta istua haluaa ja seistä jököttää sylissä mieluiten.
Eilen puhkesi ensimmäinen hammas, joten muutama yö ollut vähän katkonaista.
No nyt neiti haluaa seuraa, moikka
Tiitus ja Olivia 6 kk
Veeti sai sitten ensimmäsen nuhakuumeensa. Nenä valuu räkää ja viimeyönä nousi kuume. Raukkaparka oli ihan tulikuuma yöllä ja mittari näytti himpun verran yli 39. Laitoin supon ja parin tunnin päästä poika oli nihkeän hikinen, kun kuume oli laskenut. Tänään päivällä kuumetta on ollut tasaisesti 38 ja on nyt laskenut, kun laitoin supon tunti sitten. Nyt sitten jänskättää miten ensiyö menee.
Tuossa tuo poika olkkarin lattialla möngertää ihan tyytyväisenä ja toivon, että alkaa vähitellen väsyä ja saan hänet yöunille pikapuoliin.
Että näin meillä tänään!
Terkuin,
Tinttis ja Veeti
Voi toi on inhottavaa kun tulee pieni kipeeksi. Meijän Veetihän oli ekan kerran kipee jo tossa 4kk iässä. Nenä vuoti 3vk yskän kera,kuumetta oli onneks vaan kahtena yönä,jälkitautina silmätulehdus. Ei oo kivaa,kun on niin rajalliset keinot helpottaa noin pienen oloa.. Toivottavasti pääsette nopeesti pöpöstä eroon.
Mekin alotettiin soseet joulun aikoihin ja nyt saa 2krt/pv soseita ja iltapuuron. Puuroilun alotin sillä muksun maidottomalla riisipuurolla,hyvällä ruokahalulla menee kuhan on hedelmäsosetta kyydissä. :)
Mutta eipä toi puuroilu ainakaan vielä oo yösyömisiin vaikuttanu..edelleen mennään kahdella syönnillä yön yli. Olis hirveen kiva jo nukkuu pidempi pätkä ilman herätyksiä.
Hampaita ei vielä näy..
Pulloahan poika ei myöskään suostu ottamaan! 2vkn päästä oli tarkotus lähtee kaverin synttäreille,mut eipä tarvi lähtee jos ei pulloa ota!
Pari keinoo on viel kokeilematta. En oo esim raaskinu viel odottaa et olis niin nälkä että pakko kelvata.. Tuntuu niin julmalta ajatukselta.
Uutena vuotenahan kokeilin, ja suostu juomaan tuttelia illalla n.20ml.. seuraavan 1,5tunnin aikana oksenteli pitkin sänkyä. Raasu... eikä sen jälkeen oo pulloa ottanu vaikka ihan omaa tavaraa oon sinne pumpannu.
Mutta todettiinpa taas että ihan aiheesta ollaan sinne altistukseen menossa. (oli siis eka kerta kun sai tuttelia)
Kaapissa odottaaki nyt purkki Nutri-Soijaa, ja seuraavaks kokeilaan sillä.
Hohhoijaa..tänään herätty kuudelta! Kyl on olo sen mukainen..
Joku oli plussannuki taas! (sori en muista kuka) Onnea vaan!!
Itellä tuli tossa taas näinki "vanhana ja viisaana" tehtyy tyhmiä,ja kauhulla toivon että menkattomuus ja imetys on riittäny ehkäsyks. (paska...)
Se kuparikierukka mun piti hakea heti,mutta se jäi sitten ku oli (ja on edelleen) halut täysin kateissa. (hemmetti)
Haluun toki kolmannenki joskus,mutta semmosella aikavälillä ettei tarvi kahta pientä hoitaa samaan aikaan. .. Hatun nosto kaikille niille jotka sen on jaksanut ja uskovat jaksavansa!!!
Itteäni toki vaan saan syyttää tästä tilanteesta. (mut ehkä se on riittäny ja hermoilen turhaan)
Blaah...kiitos kun sain vuodattaa taas. :)
Taidan mennä herättää itteni ulos pakkaseen ja lähen ostaa vaippoja.
Vipu ja Veeti 5kk 3vk
Meidän Veetikään ei pullosta suostu juomaan ( ei ole tuttiakaan käytössä), mutta mummi oli eilen saanut Veetin juomaan 100ml tissimaitoa nokkamukista, josta pitää imeä eli ei semmoisesta, josta neste vain hulahtaa suuhun kun kuppia kallistaa.
Veetillä on nyt kolmas kuumepäivä menossa, aamulla oli lämpöä vain 37,6, mutta meni äsken unille ja mittari näytti 38 eli sairastelu jatkuu :-(
Terkuin,
Tinttis ja Veeti
Täytyypä pistää korvan taakse. Onko noit "kaatoesto" nokkamukeja ihan tavis kaupoissa?
Muistan vaan että esikoisella joskus oli,enkä tiedä mistä se oli ostettu..
Mun piti äsken kaupast ostaa erilaisia pullotuttejaki,mut unohdinpa sitte nekin!
Noh lahopää mikä lahopää.. :)
Vipu
On niitä ihan taviskaupoissa, ei ehkä ihan kaikkein pienimmissä. Just ostin Ellenille sellaisen eilen cittarista ja tänään tarttui vielä toisenlainen samalla systeemillä kauppareissulta tarjoustalosta. Kummatkin Ainun, mutta nukillakin on.
Minkälaisesta tuttipullosta oot yrittänyt syöttää? Meillä tyttö ei huolinut myöskään pulloa, ainun pullo oli. Sitten ostin aventin ja nukin pullot, joissa tuttiosa on ihan erilainen kuin ainun. Enemmän rintaa muistuttava ja syöminen pullosta alkoi onnitumaan pikkuhiljaa. Tosin tissityttöjä täälläkin vielä ollaan!
Viivi ja Ellen 6 kk
Yhessä on semmonen hiukan erimallinen suippo tuttiosa. Just sen takia mun piti eilen kaupoista uusia katellakin. ;)
Jesh,eli ostoksille vaan huomenna uudestaan!
Toisaaltahan on tosi hyvä että tissi kelpaa ja maitoa vielä tulee,ettei tartte alusta asti korvikkeista maksella,mutta eihän siitä oikeesti tuu mitään jos en vuoteen pääse irrottautuu.
Esikoinen joi ihan mistä vaan,eli sen takia oon vähän pihalla uuden ongelman edessä.
Kiitos vinkeistä,eiköhän se tästä kuhan rauhassa etenee. (toivottavasti) :)
Nyt aletaa valmistautuu pihalle..monta päivää kökitty laiskoina sisällä!
Vipu
Meillä on sama tilanne kuin Vipulla että tuttipullo ei kelpaa. Ei sitten millään. Ei kelpaa erilaiset tuttiosat, ei nokkamuki, ei lasi. Siis jos sisältönä on korvike. Enkä tod. jaksa alkaa pumppailemaan. Saa nähdä miten ja milloin tästä tissihommasta pääsee irtautumaan. Meillä myös esikoinen joi tuttipullosta erittäin mielellään, sille ei taas muu kelvannutkaan.
Olis kyllä ihanaa päästä jo johonkin ilman että tarviis stressata miten vauva pärjää. Tuntuu etten edes lenkille kehtaa yksin lähteä jos kotona on sillä aikaa joku katastrofaalinen tilanne päällä... Vaikka taitaa olla tuo vaan mun tekosyy, että ei tarvii lähteä lenkille! ;-) Laiskimus olen...
Tytsyn pituus- ja painokäyrät oli laskusuunnassa kun käytin 6kk neuvolassa. Ensi kuussa on kontrollikäynti sen tiimoilta ja saa sit sen jonkun rokotteen mitä ei nyt annettu flunssan vuoksi. En nyt tietenkään muista niitä mittoja tarkkaan mutta olisko suunnilleen painanut 7200g ja 66cm oli pituutta.
Olikos jollakin tietoa missä tahdissa niitä puuroja ja lihasoseita voi antaa? Me ollaan nyt syöty vasta vehnä- ja kaurapuuroa reilu viikko. Milloin sitä lihaa saa antaa? Ja perunaa, porkkanaa ja maissia ollaan syötetty. En vaan saa aikaiseksi antaa kukkakaalia ym. Niin ja tietty hedelmäsoseita ollaan annetty myöskin! Musta tuntuu, että mä oon ihan uuno näissä jutuissa vaikka ei oo edes ensimmäinen lapsi... Plääh! Ekan kanssa vaan kaikki oli jotenkin niin erilaista ja noudatin kaikkia ohjeita tasan tarkkaan tyyliin yksi uusi maku per viikko... Nyt olen jotenkin niin suurpiirteinen näissä jutuissa! :)
Jaahas, neitokainen heräsi uniltaan!
kumppari & tenavat
en ole jaksanut koneelle, tai en ole ehtinyt.. jne jne..
Meillä ollaan sairasteltu kaikki. Pe-la yöllä alkoi esikoinen oksentamaan, jatkunut tähän aamun asti. Onneksi ei montaa kertaa ole oksentanut eikä kovin rajuna tauti ole ollut.
Minä ja mies ollaan angiinassa ( kirjoitetaanko se noin :) )
ja Nooralla on ollut jo monta viikkoa pientä lämpöä vähän väliä. Ajattelin jotenkin et on kyse hampaiden tulosta.. mutta tänään sitten päivällä mittasin kun tuntui lämpöisemmältä neiti. No 38näytti mittari.
Käytin lääkärissä ja huomenna saa tietää nielu, veri ja pissakokeiden tulokset.
Mittasin nyt illalla vielä ja kuume oli noussu 38.5. Annoin panadolin yöksi, jos nukkuisi vähän paremmin kuin edelliset yöt..
nyt lähde itse nukkumaan jotta jaksan huomenna lasten kanssa sairastaen sisällä :(
t eppuliini ja noora 8kk
miro on nukkunut nyt muutaman yön paremmin ja on kyllä ollut ihanaa saada univelkaa pois! :D nyt siis on herännyt ehkä 3kertaa/yö.aiemmin niitä herätyksiä/jatkuvaa kitinää oli n.10kertaa/yö..:(
Joku kyselikin, miten nopeasti saa uusia ruokia ottaa mukaan.. mirolla on niin herkkä vatsa, että meillä menee hyvinkin yli viikko/uusi ruoka-aine. vaikka kuinka annan pienen pienen määrän jotain uutta,niin seuraavan yön huutaa ja sitä jatkuu noin puoli viikkoa ja sitten alkaa vatsa tottua ja unet parantua.voitte siis uskoa, ettei huvita ottaa uusia ruokia yhtään mukaan kuvioihin sotkemaan tätä ihanaa unta! edelleen vain kaurapuuro on viljoista ja possu lihoista,pakko kai se ois kohta ottaa taas jotain kuvioihin ja valvoa hieman lisää.. vauvajogurttia olen nyt antanut parina päivänä ihan pikkaisen ja taas on ollut enemmän kitinää kuin yleensä, mutta jospa se tästä taas..
eilen miro ryömi noin 10cm!! kovasti vetää jalkoja vatsan alle koukkuun ja potkaisee,mutta kädet ottaa edessä usimmiten vastaan eikä siis liikettä tule lainkaan..;)
nyt hermostuu taas tämä pienin !
hyvää viikon alkua kaikille!
-annu ja miro 6kk1vko-
Meidän Veetiltä löytyi sitten korvatulehdus molemmista korvista eli näin sitten meidän kolmas lapsi aloitti sairastelun jo puolivuotiaana, kun isotveljet ovat päässeet ekat vuodet tosi vähällä. Nyt vaan toivotaan, että tämä on vain yksittäinen tapaus eikä alku korvakierteelle...
Kumppari - ei tuo teidän tytsy mitenkään pieneltä vaikuta: meidän Veeti oli 6kk neuvolassa 7950g ja 67cm eli -1 käyrän poika meillä eikä neuvolan tädin mukaan mitään syytä huoleen kasvun suhteen.
Meillä on nyt aika hyvin maisteltu kaikki lihat ja kasvikset sekä pääosa hedelmistä. Marjoja aloittelin tänään ja lähiaikoina aloitan Veetillä viljat. Nyt, kun Veeti on ollut kipee, en ole viitsinyt viljoja aloittaa vaan odottelemme kunnes poika on kunnossa.
Meidän koko viikko on ollut ihan hirveetä hulabaloota, kun on ollut niin paljon menoja (hammaslääkäreitä, neuvolaa, Teddy-klinikkaa, lääkäriä ja toimintaterapiaa) ja huomenna pitäis vielä mennä yhdelle luennolle TAYSiin. Voi jesta meikä juhlii perjantaita sohvanpohjalla, kun ei tarvi mennä yhtään mihinkään! Vähän turhan rankkaa tämä arki välillä on näin kotiäitinä!
Terkkusin,
Tinttis ja Veeti 6kk
Lauantaina sanoin juuri miehelle, että Ellen on päässyt helpolla kun lueskelin teidän kuulumisia ja moni vauva tuntui sairastavan... No eipä olisi pitänyt kehuskella koska jo samana yönä tyttöön iskikin sitten superflunssa. Onneksi ei ollut kun pientä lämpöä, mutta voi jestas sitä rään määrää...
Kumppari, ei teidän tyttö niin pieneltä tunnu. Meillä oltiin 6kk neuvolassa 65cm ja 6,6 kg. Tosin meidän tytön pienuudesta olen saanut siellä jo kuulla monet kerrat... Ja toisaalta jos oma kasvukäyränne on laskenut paljon niin sitten tietenkin.
Pakko kai mennä nukkumaan...
Viivi ja Ellen, 6kk
Miro on nyt viikon syönyt kauraa ja eilen aloitin sitten possulla nuo lihat,hyvin ovat uponneet jätkään.varsinkin tuo liha taisi tuoda hyvän lisän noihin kasvissoseisiin,maistui kai paremmalle,kun söi niin mielellään :) viime yönä kyllä itki aika paljon ja aamulla piereskeli ihan järkysti,joten ehkä se liha sitten väänsi myös mahaa,vaikka sitä ihan vähän vain annoinkin..
liikkuuko teillä jo vauvat?siis ryömiikö?miro yrittää kyllä kauheasti eteenpäin,mutta yleensä onnistuu liikkumaan vain taaksepäin ja pyörii nykyään akselinsa ympäri ja oppi myös kierimään ;)takapuoltaan nostaa hienosti konttausasentoon.
myissi kyseli niistä pakkasista,miten kovalla uskaltaa ulos viedä.. nythän ollaan plussakeleillä,mutta vastaan kuitenkin,tuskin nuo oli tämän talven ainoat pakkaset,toivottavasti ei ainakaan olleet! meillä ei ole kovempia pakkasia ollutkaan kuin tuo -15,mutta sillä olen uskaltanut vielä viedä. kovemmilla pakkasilla,luulen,että lasitetulle parvekkeelle uskallan vielä viedä,mutta en ihan ulos asti..
joku kyseli myös,kuinka monta ateriaa annetaan.. Meillä miro syö aamu- ja iltapuuron ja lounaaksi kasvissoseen(kunhan se liha menee paremmin,niin lihasose). nyt tosin on nälkä yllättänyt useamminkin ja olen antanut päivälliseksi myös kasvisosetta siinä 17 aikaan. tuo lounas on n.12 maissa ja puuroa syödään sekä aamulla että illalla noin seitsemän maissa.
nyt haisee tämä puolivuotias sylissä,yöks..
hyvää viikon jatkoa kaikille!
-annu ja miro 6kk-