Heinäkuiset-08, Tammikuu 2009
Hyvää Uutta Vuotta Heinävauvoille ja-mammoille!
Uusi vuosi ja uusi pino ;-)
Kommentit (33)
siis tämä koneelle rauhassa olo on meillä kortilla...
Meidän neidillä uusi sitten pissatulehdus. Eli eka tulehdushan oli marraskuun lopulla ja nyt tammikuun puolivälissä tämä toka. Nyt otetaan ultraäänitutkimus virtsateistä, jotta mahd. rakenneviat löytyis.
Meillä oli aika jo suuhygienistillekin. Täällä on tapana puolivuotiaana tehdä eka käynti. Hampaita on nolla ja suuhyg. sanoi ettei vielä aikoihin ole tulossa.
Mietin tässä vaan kun esikoisella ja kakkoselle ekat hampaat tuli 4-5 kk eikä kauheasti muistaakseni huudattanut heitä niin kuinkas sitten ylipuolivuotiaan ekat hampaan puhkeamiset sattuvat/ei satu?Onko kellään tietoa? Kun oma äitini vanhan kansan mukaan sanoi että pahemmin sattuu mitä isompi lapsi. Tietysti yksilöllisesti varmaan ja poskihampaat ovat kipeämmät... onko toi vaan joku vanha paikkansa pitämätön juttu?
Me oltiin 6kk neuvolassa toissa vkolla ja toka rokotekin jäi taas väliin antibioottikuurin vuoksi tällä kertaa ja ed. kerralla oli kuumetta ollut ed.pvänä.
6 kk mitat oli 8280/67,1.
Nyt rokote laitettu vihdosta viimein. Onneksi tämä uusi rokoteohjelma joustaa paremmin edelliseen verrattuna.
Annu; mä tarjoan vettä nokkamukista ruualla, eipä sitä kauheasti mene, mutta saapahan suun huuhdottua. Ja tulehdusten aikaan koitin joka väliin.
Tyttö nousee kontilleen ja ns. karhunkäyntiasentoon. Ryömien ja pakittaen ja kierien liikkuu. Kovasti haluaa olla pystyssä ei oikein istu enää sylissä.
Paljon jäi varmaan taas kirjoittamatta , mutta olihan tässäkin...
T:Pikku-sisko ja tyttö 6kk+rapiat
Huomenta!
Itsellänikin hirveä kiire, pitäisi ehtiä tehdä kaikenlaista sillä välin kun neiti nukkuu! Mutta ajattelin pikaisesti laittaa jotain viestiä, ettei pino taas huku jonnekin!
Täälläkin touhua riittää ja huonosti nukuttuja öitä. Meillä kaksi alahammasta puhkesi aika samoihin aikoihin ja kyllä pientä kiukututti! Panadolia annoin iltaisin ja silloin sai nukuttua vähän paremmin. No nyt yrittää tulla jonkinlainen flunssa. Käytiin eilen näyttämässä korvat, kun neiti haroo korvaa ja huutaa. Mutta tulehdusta ei ollut. Nenä ja silmät vuotaa.
Joku kyseli Veden annosta syömisen yhteydessä. Meillä myös joskus hörpytetään nokkamukista tai maitoa, vähän menee. Yleensä annan tissiä ruoan päälle.
Kuinka moni vielä imettää? Itse imetän täysin vielä ja olin viikonloppuna ensimmäistä kertaa yön pois kotoa. Meni yllättävän hyvin. Pumppailla sai kyllä aika paljon ja vasta kotona helpotti, kun tyttö imi!
Kysely! Miten muiden heinäkuisten yöt menevät??
Meillä edelleen yötissitellään ja yöt vaihtelevat paljon. Mieluiten tyttö nukkuu meidän välissä. Nyt ollaan koitettu pientä unikoulua pitää, siis kevyttä näin alkuun. Ja viime yö meni jo hyvin. Kun olin yön pois, oli nukkunut kertaakaan syömättä yön! Mutta kun äiti kotona, saatetaan tissiä syödä yössä viisikin kertaa... No viime yönä vain kaksi syöttöä, jee!
Nyt täytyy mennä kotihommiin, meillä tuntuu kotona hommat kaatuvan päälle, onko muilla samoja ongelmia?
Nyt kaikki heinikset kirjoittelemaan kuulumisia!!
Tiitus ja tytsy 6,5 kk
Meijän Veetillä sitten todettiin se maitoallergia altistuksessa eilen! (samalla todettiin kananmunaki)
Ehti saada tipan tuttelia huulen sisäpuolelle ja sitten millin suuhun.
Noi pelkästään riitti laukasemaan niin voimakkaat iho-oireet ja sitä myötä huudon ja raapimisen,että meidän testit loppu siihen. Joutu antaa antihistamiinia vielä että helpottais. :(
Ei oo ikinä tissimaidon kautta noin pahasti oireillu,ihan säikähdin itekki! Ja kamalaa katsottavaa vaikkei kauaa kestänytkään.
Nyt on sitte maitoreseptit,lisää rasvoja,antihistamiinia ja kortisooneja..
huoh.. Koitan silti jaksaa vielä imettää.
Ja sitte pitäis uskaltaa viljoja alotella. Sanoivat kyllä että uudestaan vaan Peijakseen testailemaan jos ei uskalla kotona yrittää. ..mutta eiköhän uskalla kun varovasti alottaa ja tosi pienellä määrällä.
Maitotuotteita saa uudestaan kokeilla aikasintaan vuoden iässä!
Saas nähdä miten käy tarhaan menon..mun oli tarkotus mennä töihin jo ens talvena,kun ei tuo rahatilanne oikein anna myöten kotiin jäämiseen pidemmäks aikaa..
Mutta täs ei oo lähellä allergiapäikkäreitä ja vähän pelottaa miten sit esim juhla-aikaan tarhassa tädit "ehtii" vahtimaan yhtä pientä ja tarkastamaan jokaisen suuhun menevän keksin ja pullan. :(
Ehkä nämä kaikki asiat selkenee kun antaa ajan kulua!
Tiitus kyseli öistä.. meillä nukahdetaan omaan sänkyyn 20:00-->,kaksa kertaa syö,ja sen tokan syötön (n.05:00) jälkeen otan yleensä viereen nukkumaan. Se on se aamuyö niin levotonta aikaa pojalla, että sen verran oon joustanu "nukkumasäännöistä".
Esikoinen aikoinaan kun siirty "vaivihkaa" kokoöiseks vieressänukkujaks,ni koitan kyllä nyt jaksaa tämän pitää omalla puolellaan makkaria. :D
Äh,taas äitiä karjutaan lattialla..pitää siis mennä!
Vipu ja Veeti 6kk (68,5cm ja 8255g)
Kirjotin tänne yks päivä pitkän viestin ja kun olin lähettämässä sitä, niin sivut olikin yhtäkkiä pois käytöstä!! En sitten jaksanu enää sillon alkaa kirjoittamaan uutta viestiä. Meillä ollaan sairasteltu täällä. Maanantaina Santerille nousi kuume, myös yskää ja nuhaa oli. Maanantai-tiistai välisenä yönä kuume nousi 40,4 ja toinen oli aivan kipee :/ Sinä yönä ei juurikaan nukuttu. Tiistai aamuna käytiin sitten lääkärissä, ei onneksi ollu tulehduksia tai mitään. Tiistai iltana ei ollu kuumetta enää, kun jotain reilu 38. Keskiviikkona ei ollut enää ollenkaan lämpöä, niinkuin ei tänäkään aamuna. Onneksi. Ei onneksi kestäny tuo kuumeilu, kun pari päivää. Yskää on vieläkin.
Neuvolakuulumisia. Viime viikolla käytiin puolivuotisneuvolassa (aika menee niin nopeesti !!). Painoa oli 8170g ja pituutta 71,3cm. Paino oli puonnu 100g 5kk neuvolasta. Mutta ruoka maistukin vähän huonommin, koska tuli niitä hampaita. Eikä neuvolassakaan oltu huolissaan. Nyt Santerilla on 2 alahammasta ja 2 ylähammasta.
Täälläkin imetetään vielä. Öisin syödään vaihtelevasti, mutta nyt vähän aikaa ollaan syöty vain 2 kertaa eli yöt on vähän rauhoittunu. Eilen ja tänään on jäänyt aamupäikkärit nukkumatta, poikaa ei vaan väsytä. Mennään vasta sitten ruokailun jälkeen päikkäreille. Herätään aamulla joskus 7-8 aikaan ja ne ekat päikkärit nukutaan joskus 12-1 aikaan. Viime viikolla nukuttiin vielä kolmet päikkärit.
Nyt keittämään iltapäiväkahvit ja sitten syömään vadelmapiirakkaa. Nam.
Helmiir ja Santeri 6kk
Tänään käytiin painokontrollissa neuvolassa ja kaikki oli nyt sitten hyvin! :) Ne antibiootithan sen painon sai laskemaan/pysymään samassa, joten nyt kun Miro on ollut terve, myöskin paino on sitten lähtenyt nousuun.
Uudet mitat oli 7,1kg ja 68,2cm, nämä on nyt siis 6,5kk-mitat :) Muutenkin tarkisti taas refleksit sivuille "kaatamalla" ,taakse- ja eteenpäin myös ja ihan hyvin toimivat, vielä ei sivuille mennessä ihan napakasti ottanut käsillään vastaan ja sen kyllä huomaa myös,kun Miro istuu lattialla. Kun alkaa kaatua,niin sitten humahtaa vaikka pää edellä maahan, kun ei tajua vielä käsillä ottaa vastaan ;)
Viime perjantaina tuli ylös hammas, joskin tosi outoon paikkaan. Ei nimittäin ollut nuo etuhampaat, jotka tulee, vaan siitä seuraava hammas ja nyt on puheamassa myös toiselle puolella samallalailla, etuhampaiden kohdalla on sitten suuri aukko :) Piti antaa juuri ennen päikkäreitä särkylääkettä, tuntuu tekevän tosi kipeää varsinkin noiden hampaiden tulo, alas tulleita ihan etuhampaita ei itkenyt yhtään..
Nyt Miro jo ryömii, joskin mieluiten yhä vain sängyllä ei lattialla.. Olohuoneessa meillä on sellainen pehmeä ja paksu "lankamatto", jolla myös mieluusti kokeilee eteenpäin päästä, mutta muuten ei kyllä suostu. Istuu jo yksin ilman tukea hyvinkin yli 5min, mutta toisinaan kupsahtaa nurin heti,riippuen, kurkotteleeko jotain vai leikkiikö aloillaan.
Myös täällä imetetään vielä ihan täysin,vettä saa sitten ruualla. Kokeilin tällä viikolla antaa puuron seassa korviketta ja seuraavat yöt oli yhtä huutoa,joten se kokeilu on nyt lopetettu ja imetystä oli kyllä muutenkin tarkoitus jatkaa n. 10kk asti vähän riippuen olosuhteista. Prick-testithän näytti vain pientä punoitusta Miron iholla maidosta eikä itse maitoaltistusta voitu tehdä, joten en tiedä tuosta vatsakivusta sitten, pitäisikö ottaa uudelleen yhteyttä sinne polille ja mennä sitten maitoaltistukseen ihan oikeasti vai vain antaa ajan kulua ja kokeilla sitten parin kuukauden päästä uudelleen. Neuvolassa sanoi, että odottele ihan rauhassa, kun kuitenkaan ei ole mitenkään pakollista tarvetta tyrkyttää korviketta..
Neuvolassa näkyi tänään yllättävän monta oikein jättivatsaista odottajaa! Olin kyllä tosi onnellinen, kun se vaihe on nyt ohi ja oma litteä vatsa on kuosissa :) Ei sillä, olisi kyllä ihanaa tuntea taas ne pienet liikkeet vatsassa ja vaikka se odotus oli välillä vaikeaa niin olihan se myös jotenkin niin ihmeellistä aikaa. Ristiriitaisia tunteita siis.. Mutta vauvakuumetta täällä ei ole, tuo alakerran parin kk:n ikäinen muksu iltaitkuineen on hyvä muistutus,mitä se elämä on sitten ihan alussa vastasyntyneen kanssa :) Ehkä sitten tosiaan 5vuoden päästä, kuten miehen kanssa suunniteltiin :D
Itse kävin tänään koululla hakemassa työharjoittelusoppareita mukaan,pääsen todennäköisesti harjoittelee yhteen ravintolaan, maanantaina menen sinne sitten tekee sopimukset ja ylipäänsä juttelee kasvotusten. Tarkoitus olis aloittaa harjoittelu ihan tässä piakkoin viikonloppuisin ja ehkä muutamina iltoina niin,että mies hoitaa sitten lapsia sen ajan. Ihanaa! :) Jotain lisäsisältö elämään ! :D
Hyvää viikonloppua kaikille!
-Annu ja Miro 6,5kk-
Moikka kaikki!
Täällä kyseltiin imetyksestä, öistä, mistä kaikesta kysyttiinkään...
jos nyt kirjottelis meiän kuulumisia:
Päivärytmi on aamuyöstä n.klo 6 meidän sänkyyn tissille ja ekan tissin jälkeen jatketaan unia tuonne klo 7-8:30:een, minkä jälkeen päivävaatteet päälle ja toinen tissi.
Lounas (lihaa ja kasviksia + tissit) klo 11.30-12.30 ja siitä päikkäreille ulos, unta n. 3-4 tuntia.
Päivällinen (hedelmää, joskus kasviksia+tissit) klo 16-17
Iltapala (kaurapuuro+luumu- tai muu hed.sose) klo 19-19.30 ja siitä iltapesuille ja molemmat tissit tyhjiksi, minkä jälkeen nukkuvana omaan sänkyyn nukkumaan tuonne aamuyön tissille asti :)
Imetän siis täysin vielä, vettä yritän antaa useimmiten tuon iltapuuron jälkeen "huuhtomismielessä" mut ei mene! On koitettu tuttipullo, muki, nokkamuki, nyt menee muutama lusikallinen, kun lusikan kans huijaa puuron perään, vaikkakin puolet on rinnuksilla.
Alas on tullut kaksi hammasta, joista kummastakaan ei tullut mitään kitinää, kuolaa vaan ihan kamalasti!
Liikkuminen on hakusessa, kääntyy kyllä hyvinkin vikkelästi masulleen, mutta vain oikean kautta!! (onko muilla näin??), ryömimistä ei vielä osaa, sängyllä pehmeän päällä iskee naamansa peittoon, nostaa pyllyn ylös ja polvet masun alle ja saa silleen hinkutettua ittensä vähän eteenpäin.
"Puhuminen" on sellasta kiljahtelua, välillä pelkkää ääntelyä, välillä pientä "jorinaa" :)
6kk mitat oli 65.8cm/8090g, hyvin on siis kasvanut tissillä ja nyt soseiden aloittamisen jälkeen tuntuu, että kasvaa pituutta puoli metriä yössä :)
Ja ja ja... itsellä on kamala vauvakuume, mutta imetys on pitänyt menkat poissa, enkä oman kuumeeni takia halua lopettaa imetystä, katsotaan sitten keväällä, kun palaan töihin, miten tissuttelut jatkuu jos jatkuu... vauvakuume on varmaan osaltaan sen vuoksi, kun kaikki on mennyt niin hienosti ja ongelmitta.. mitä se toinen sit tois tullessaan, mene ja tiedä... Itse olisin täysin valmis uuteen raskauteen, nautin raskaana olemisesta ja ilolla olen huomannut, että kaikki "kilot" on lähteneet, meinaa paino tippua jo liiaksi, nyt 45kg.
Vauvan mahan toiminta hiljeni heti soseiden aloittamisen jälkeen: ennen tuli ruikulia monta kertaa päivässä ja niskaa myöten, soseiden alettua tuli kolmen päivän välein, nyt kun menee luumua päivittäin, niin tuleee kakkakin suunnilleen päivittäin, mutta eipä yllä enää niskaan asti :))) Luulen että mahakin toimii paremmin sit kun alkaa tuo vesi maistua paremmin...
mua kiinnostaa kovasti muiden vauvakuume, onko liikkeellä? Ja toisekseen teidän pienokaisten syntymämitat & 6kk mitat? Entä onko teillä muilla jo kierto käynnistynyt vaikka imetätte tai kauanko meni imetyksen lopetuksesta?
Palstailen kyllä ahkerasti, mutta olen niiiiiin laiska kirjoittamaan... sorry. Oon kyllä jo ilmoittautunut tonne kuume-puolelle (ja minkähän takia...)
Iloista viikonloppua kaikille ja nautitaan kovaa vauhtia kasvavista kullanmuruistamme! Kohta meillä ei oo enää näitä heinävauvoja, vaan taaperot! :))
Eli tällaista meillä on ollut viime aikoina...
Salsatar: Lopetin imetyksen noin 1,5 kk:tta sitten ja nyt tuli ekat kuukautiset. Olen niin väsynyt, etten jaksa edes ajatella uutta vauvaa. Ehkä sitten joskus 4 vuoden päästä, kun saadaan tämä esikoinen rauhassa isommaksi. Tosin alan itse olla tuolloin jo aika vanha, joten katsotaan, tuleeko meille enää lisää vauvoja.
Vipu: Kurjaa nuo allergiajutut. Olen jostain kuullut, että pienillä lapsilla ne voi muuttua hyvinkin nopeasti eli toivotaan, että menisivät ohi, kun vauva vähän kasvaa. Itse olen ollut lapsena tosi allerginen monille ruoka-aineille. Hävisivät kaikki murrosiässä, jonka jälkeen olen voinut syödä mitä vain. Tilalle tosin tuli tuoksuallergia.
Annu: Miron masuvaivoista lukiessani tuli mieleen meidän Lauri. Meillä on oltu tosi herkkävatsaisia ihan vauvasta asti. Nyt jännityksellä odotan, onko tuolla refluksin hoidolla jotain vaikutusta myös masuun. Saattaahan se olla, että vatsan väännöt on ollut tuota refluksia.
Tsemppiä kaikille ja aurinkoista viikonloppua!
Milja ja Lauri 6 kk 1 vko
Kopioin jutun tänne, niin tiedätte, miten meillä on mennyt viime viikot ja miksi olen niin harvoin kirjoitellut... :)
Hei yököt,
Olen seuraillut keskusteluanne jonkin verran, tosin en aiemmin itse kirjoitellut (en ole lähinnä väsymykseltä jaksanut). Nyt on kuitenkin pakko kertoa meidän pienen miehen (6kk) tarina, josko siitä olisi jollekin huonoista öistä kärsivälle apua.
Meillä siis 6 kk:n ikäinen poika, jolla on vauvasta asti ollut ns "herkkä vatsa". Näin ainakin äitinä olen luullut. Imettäessä poikaa olin kovalla dietillä, kun ajattelin hänen saavan melkein mistä tahansa ruoka-aineesta vatsan väänteitä. Nukkuminen ei koskaan ole ollut mitenkään erityisen hyvää, mutta noin 3 kk:n iässä yöt muuttuivat kovin katkonaisiksi. Aloitimme tuolloin kiinteiden syönnin, ja luulin itse asiassa, että nukkuminen rauhoittuisi, koska pojalla oli aiemmin imettäessä jatkuva nälkä. Päinvastoin kuitenkin kävi.
Viimeisen kolmen kuukauden ajan yöt ovat jatkuvasti huonontuneet ja huonontuneet. Lopulta päädyimme siihen tilanteeseen, että noin kuukauden ajan kannoin poikaa öisin jok välissä 10 min. Hän nukahti syliini, nukkui sängyssä n. 30-40 min. heräsi itkuun, jolloin kannoin häntä taas 10 min. ja hän nukkui seuraavat 40 min. Tätä jatkui läpi yön. Pisin unijakso hyvinä öinä oli 1h 30 min. Normaaliyönä poika suostui syömään 2 kertaa, vaikka heräsikin itkemään lukuisia kertoja. Unentokkurassa sitä ei jotenkin edes huomannut, kuinka huonoja meidän yöt todellisuudessa olikaan.
Lopulta (onneksi!) tajusin, että poika nukkuu päivisin rattaissa puoli-istuvassa asennossa kolmekin tuntia putkeen - miksi ei siis nuku öisin. Syöminen meni myös melko hankalaksi (poika on aina ollut hyvä syömään ja rakastanut lusikkaa). Aina kun laitoin hänet sitteriin, jossa yleensä syödään, alkoi kova itku. Ruokamäärät pienentyivät ja maitoa poika ei suostunut juomaan juuri lainkaan päivällä. Hoitopöydällä selällään poika "repi" kaksin käsin rintalastaansa ja nieleskeli kovasti. Öisin syötön yhteydessä oli ajoittain rohisevaa yskää, päivällä outoa kuivaa yskää, jota luulin allergiaksi. Ajoittain myös öisin vauvan suusta ja nenästä pärskähti voimalla maitoa, vaikka syönnistä saattoi olla useampikin tunti.
Kävimme lääkärissä (jo kolmannen kerran masuvaivojen vuoksi) ja mieleeni tuli kysyä lääkäriltä, voisiko kyseessä olla refluksivaiva. Hän totesi kaikkien oireiden sopivan taudin kuvaan. Viikon kuluttua lääkärikäynnistä pojalle laitettiin vuorokaudeksi ph-mittari nenän kautta, joka rekisteröi muutokset ruokatorvessa, ja me pidimme kirjaa vuorokauden tapahtumista. Yö näytti tosi hurjalta, kun sen näki paperille kirjattuna. Parhaillaan nostelin poikaa asennosta toiseen 3 minuutin välein ja yöhön sopi kaksi tunnin unijaksoa. Muut olivat lyhyempiä kuin tunti.
Jo seuraavana päivänä saimme kuulla, että pojalla on refluksitauti. Ultrassa paljastui myös, että hän kärsii ummetuksesta, vaikka kakka on tullutkin säännöllisesti joka päivä. Saimme tautiin lääkkeen nimeltä Prepulsid Pediatrics, joka on toiminut meidän tapauksessamme kuin ihme. Tällä hetkellä vauva syö 1-2 kertaa yössä ja nukkuu 2-5 tunnin jaksoja. Hän herää yleensä kerran aamuyöstä vatsanväänteisiin (lääke aktivoi suolen toimintaa, ja tästä syystä vatsaa jonkin verran vääntää. tosin lääkärin mukaan tämä voi olla ohimenevää). Eli parannus on ollut huikea aiempaan verrattuna.
Tulipa tästä pitkä juttu. Halusin kuitenkin kertoa tarinan, jos joku sattuisi siitä hyötymään. Itselläni kesti pitkään, ennen kuin tajusin, että lapsella on joku vaiva, miksi hän ei nuku. Etenkin kun olimme käyneet vaivojen vuoksi aiemmin jo kaksi kertaa lääkärissä ja olin jutellut niistä neuvolassa, mutta koska poika on päivisin kuin itse aurinko, ei kukaan ottanut meitä vakavasti. Saimme vain kuulla, että näin hymyilevä ja iloinen lapsi ei voi olla sairas.
Meillä on nyt nukuttu paremmin viikon verran ja joka ilta jännitän, josko tänä yönnä palataan taas entiseen tahtiin. Saas nähdä kuinka käy. Tsemppiä kaikille yövalvomisten kanssa kamppaileville.
Meillä on sairasteltu jokainen vuorotelle vaikka ja mitä..
Ensin Noora virtsatietulehduksen ja ?.. ja samaan aikaan iski esikoiseen vatsatauti.. no sitten Noora sai sen heti perään.. lisäksi itse ollaan oltu miehen kanssa angiinassa...
No nyt näyttäis helpottavan!
Noora on juonut kk ajan tosi huonosti maitoa.. ja lämpöä ollut vähän väliä.. ajattelin että hampaista, mutta se virtsis sen vissiin sit aiheutti.. lämpöily oli niin lievää etten osannut edes ajatella mitään ja lisäk ei mitään huomannut pissasta..
Meillä on 8kk neuvola käytynä.. Painoa oli nyt 7,6kg.. mutta on laskenut sairasteluiden takia koska oli 7kk punnittna 8kg... pituutta on 66cm
Kovasti mennään taaksepäin, jonkin verran eteenpäin myös. Konttaus asentoa on harjoitellut jo kk ajan. Nyt on viikon sisällä innostunut enemmän siitä. Lisäksi vääntää itseään mitä mahdottomiin asentoihin :D
Öisin on heräilty nyt muutaman viikon ajan.. Toivoisin että alkaisi nukkumaan paremmin kun alkaa taudit helpottamaan... selkeästi tankkaa ruokaa nyt kiriäkseen painoa.. Syö kuin hevonen! :D
Kolmatta ei meille tule. Mies sanoo ehdottoman ein... Itse ehkä joskus haluaisin, mutta en pienellä ikäerolla.
Mukavassa pakkassäässä on vuosi vaihtunut, tosin meillä ei ole kauheasti ehditty aurinkoisista keleistä nauttia, kun isommat lapset ovat sairastaneet. Tällä hetkellä 5v on jo kolmatta päivää kuumeessa. Veetikin aivasteli tänä aamuna aika hurjasti, joten harmittaa, jos pieninkin saa taudin - ja sehän tietää taas levottomia öitä, kun viimeaikoina ovat yöunet taas olleet kohtuu hyviä ( eka syöttä 5-6 välillä ja mahdollinen toinen 7-8 aikaan ja ylös 9-10 aikaan).
No niin, nyt ne kuukautiset sitten alkoi eli about 5,5 kk synnytyksestä. Aloitin Cerazette-minipillerit tänään ja mielenkiinnolla odotan miten toimivat.
Sitten vähän Veetin kuulumisia: Veetillä on jo kova halu päästä eteenpäin eli punkee jalat mahan alle ja humpsauttaa itsensä eteenpäin. Kai tuota voisi sanoa jonkinlaiseksi ryömimiseksi. Eipä tuo poika muutenkaan enää paikallaan pysy vaan pyörii ja hyörii ties minne. Kiinteitä syödään 2krt päivässä ja pikkuhiljaa makuja on lisätty. Eilen aloitettiin lihojen maistelu ja hyvin upposi. Hampaita ei vielä ole näkynyt.
Mites muuten Joulukilot? Tuliko montakin lisää vai pääsittekö vähällä? Itse luulin, että ainakin 1-2 kiloa olis tullut, mutta vain vaivaiset 500g, vaikka olen syönyt tosi paljon herkkuja. Kyllä tuo imettäminen taitaa aika hyvin noita kaloreita syödä :-)
Nyt pitää keskittyä katsomaan naisten hiihdon loppu :-)
Terkuin,
Tinttis ja Veeti 5,5kk
Joulukoristeita oon keräilly tänään pois ja vein joulukuusenkin ulos. Mies on vielä työreissullaan, tulee onneksi tänään kotiin. Sillä oli hajonnu rekka jonnekin välille, oli joutunu sitä nelisen tuntia siellä tien poskessa korjaamaan :/ PItänee lämmittää sauna, kun tulee kotiin, niin saa mennä lämpöseen.
Santerillakin ois kova halu päästä eteenpäin. Kovasti yrittää. Jaloilla puskee ja käsilläkin tekee kovasti töitä. Meillä on ollut kovin itkuinen viikko, eilen onneksi puhkes ylös hammas, niin vähän helpotti. Mutta nyt itkee jo sitten toista hammasta, joka on tulossa siihen viereen. Santerilla on nyt 3 hammasta. Yöt edelleen aika risaisia, kunhan nuo hampaat on tullu, niin ehkä sitten taas helpottaa. Liharuokia alettiin tänään maistelemaan, puuroja ollaan syöty nyt pari-kolme viikkoa.
Tänään on ollu kyllä sellainen kotipäivä, oon edelleen yökkärit jalassa :D Niin, täällä on viikko sitten plussattu. Pikkukakkonen on tulossa, laskettu aika on elokuussa. Eka neuvola on parin viikon päästä, niin sitten tiedän enemmän.
Helmiir ja Santeri 5,5 kk
miro sai joulun välipäivinä kolmannen antibiootin saman korvan tulehdukseen,eli koko joulukuu oli pelkkää lääkekuuria,10pv:n kuuri aina..:/ Nyt jos tämä ei tehoa,täytyy ottaa korvalääkäriin yhteyttä ja sitten on putkituksen mahdollisuudesta keskusteltava..:(
Mirolle on puhkeamassa ylös hammas,alhaallahan on ollut kaksi hammasta jo 3kk lähtien :) pikkumies puree kaikkea ja kaikkia,pelkään,miten imetys sitten tuosta jatkuu..
Soseita miro saa yhä niitä samoja aineita,ei olla viljoja eikä lihoja otettu käyttöön,7.päivä on se allergiatesti,joten sen jälkeen sitten.. riisihiutalepuuroa syö aamuin illoin ja päivällä kasvissosetta,johon on myös lisätty riisiä,että olisi tukevampaa ruokaa.. neuvolassahan tuli noottia pojan pienestä painosta ja luulen,että myös seuraavalla kerralla tulee,koska nuo lääkekuurit vetää vatsan sekaisin..
täällä myös miro yrittää eteenpäin,liikkuikin yksi päivä vajaan 10cm (huimaa!!) eteenpäin,kunnes isoveli tuli ja käänsi veljen kuin kilpikonnan ympäri räpyttelemään selälleen.. siihen unohtui myös tuo ryömiminen eikä ole enää kokeillut :) syötötuolissa ollaan varovaisesti nyt alettu harjoitella,kun viime neuvolassa saatiin se lupa. silloinhan terkkari testasi niitä reflekseja mirolta,että miten ottaa käsillä vastaan,jos kaatuu sivulle/eteenpäin,ja hyvin otti :)
meidän alakertaan syntyi joulukuun 6.vauva ja kylläpä se nyt itkee paljon! :( muistelin juuri eilen miehen kanssa,millaista meillä oli se alkuaika,kun mirokin alkoi itkeä masuvaivoja 2vk iästä alkaen ja itki sinne 3kk asti.. iltapala syötiin kahdessa osassa,toinen hyssytti vauvaa,kun toinen söi ja myös vahti esikoista,että tämä söi.. en kaipaa tuota aikaa yhtään!!! on ihanaa,että miro on jo noin iso ja kohta toivottavasti lähtee liikkeelle ja elämä helpottuu entisestään :) seuraavaa lasta meille tosiaan mietitään vasta siinä 5vuoden päästä,halutaanko vielä kolmas vai ei,nyt kasvatetaan nämä isommiksi,ettei sitten ole enää montaa ihan pientä hoidettavana.minulla ei ole niin rautaisia hermoja,että jaksaisin jo nyt on ollut jaksamista ihan tarpeeksi.
jep,nyt lopetan jorinat;) on se vaan ihanaa nähdä,miten nämä pienet nyytit on kasvaneet jo näin isoiksi :) puoli vuotta tulee meille täyteen 12.päivä,hurjaa! :D
hyvää tammikuun alkua kaikille!!!
-annu ja miro kohta 6kk-
Vuosi on lähtenyt mukavasti alkuun, ihana kun on tuota pakkasta ja ollaan päästy isompien lasten kanssa luistelemaan! Ja meillä neiti nukkuu tosi hyvin vaunuissa päikkäreitä, kun on vaan tarpeeksi päällä ja sideharso edessä. Sisällä päiväunet jää puolituntisiksi, ulkona kahta tuntia!
Meillä yöt hieman repaleisia. Ei syö tuttia eikä pulloa, joten pitää tissiä tuttina välillä öisin... Viime yö oli onneksi vähän parempi, nukuttiin vähän pidempiäkin jaksoja. Päivisin tosi kiltti ja helppo tyttö, mutta illat venyy aina kymmeneen yhteentoista. Nukutaan noin kahdeksaan.
Itse huomaan välillä, että meinaa oma kunto loppua, kun ei saa yhtäjajsoisesti nukkua.
Onnea Helmiir!! Ihana uutinen. Oma siskoni saa myös syksyllä vauvan, hänellä poika nyt vuoden.
Meillä tämä kolmas on viimeinen vaavi. Miten te muut olette ajatelleet? Alkaa selvästi ikää jo olla erilailla kuin edellisten kanssa. Nuo yövalvomiset aika rankkoja.
Meillä ei vielä liikuta. selällään mieluiten köllöttelee, välillä kääntyy. On aika isokokoinen neiti =) Syöttötuolia ollaan vähän kokeiltu ja kävelytuolia.
Nyt neiti komentaa, moikka!
Tiitus ja neiti 5 kk 3 vk
Onko muilla
Kirjoitin tänne äsken pätkän mutta minnehän se katosi
Niin, hyvää uutta vuotta 2009 kaikille heinämammoille ja HELMIRILLe erityiset onnittelut plussasta. Minullakin kaksi kaveria saavat vauvan elokuussa. Haikeana kuuntelen noita plussauutisia vaikka oikeasti en haluais olla nyt raskaana. Haikailen vain sitä tunnetta kun on tehnyt plussatestin, se on niin mahtavaa ja ihanaa. En tiiä, ehkä meidänkin lapset on nyt tässä (2 poikaa), ainakin miehen mielestä.
KUINKA KOVALLA PAKKASELLA VIETTE VAUVANNE ULOS? Meillä on rajana -15. Vaunuissa on suojana harso, jotta kylmä ei tuntuisi niin kovasti keuhkoissa. Nyt on niin kovat pakkaset että ei ole voitu vauvaa viedä ulos ja sen kyllä huomaa päiväunissa. Koko päivän poju kärttyinen kun nukkuu sisällä vain lyhyitä pätkiä, n. 45min kerrallaan. Ulkona saattaa nukkua 3-4h kerrallaan.
En nyt muista mitä muuta kirjoittelin. Toivottavasti tämä nyt ei katoa jonnekin.
Myissi
eilen oltiin Miron kanssa sairaalassa ja sille tehtiin ne prick-testit. maito aiheutti ihan pienen punoituksen,mutta siitä ei kuulemma voi päätellä vielä allergiaa. itse maitoaltistusta ei voitu tehdä,Mirolla on nyt ollut se 3antibioottikuuria peräjälkeen ja testi antaisi väärän tuloksen.sen sijaan saatiin lähete korvapolille ja siellä päästään puhumaan putkituksen mahdollisuudesta,olen tosi helpottunut :D
uudet mitat otettiin siellä myös,olkoon nyt vaikka 6kk mitat,lähellähän se päivä on,eli 67,5cm ja 6,8kg.paino ei ollut noussut,mutta sen nyt lääkärikin taas ymmärsi,ettei kuukauden kestävällä ripulilla pääse kilot kertymään. nyt kun testit näytti,ettei allergioita ole,käski aloittamaan kaurapuuron ja sen jälkeen kanan annon :) kauraa sai jo eilen ekan satsin,joten ensi viikolla uskaltaa varmasti aloittaa sitten kanan annon.
nyt pikkumies hermostuu,hyvää tammikuun jatkoa kaikille!:)
-annu ja miro 6kk-
Hieman haikeutta ehkä täälläkin aistittavissa, mutta en mä neljättä jaksaisi nyt, mutta raskaana olo on niin ihanaa (vaikka mulla ollut jokainen raskaus vaikea)! Onko pahoinvointia tai muuta ilmennyt vielä?
Me käytiin Ellenin kanssa äsken 6 kk neuvolassa. Edelleen tyttö on tosi pienikokoinen, 65cm ja 6,6 kg. Nyt ollaan ihan niillä rajoilla, mitä sallitaan vielä. Meillä aikaistettiin nyt 8kk neuvola 7kk neuvolaksi ja kasvu kontrolloidaan taas sitten. Tosin neuvolan tätikin oli sitä mieltä, että kun tyttö on niin tyytyväinen niin tuskin mitään häikkää. Pieni ja siro tyttö vaan!
Miten teillä muilla syödään?
Meillä syödään nyt päivällä sosetta ja illalla puuroa, tai sitten toisin päin. Mietin, että voisiko siirtyä jo siihen, että olisi aamu- ja iltapuuro ja päivällä sosetta?
Syöttötuolissa ollaan istuttu nyt viikko. Tosin kamalaa säätöä, kun neidin pepun alla pitää olla jotain ja selän takana ja sivuilla. Muuten tytöstä ei näy kuin pää...
Ihanaa, meillä on mies ja lapset lomailleet nyt 3 viikkoa. Ensi viikolla menevät taas tarhaan ja töihin. Arkeen paluukin houkuttelee tosin kyllä jo... Meillä rytmit menneet ihan sekaisin!
Viivi ja Ellen, päivää vaille 6kk
Ihanaa, kun oli niin pitkät vapaat ja paljon pyhiä. Niitä täällä kaiholla muistellaan, kun arki on taas iskenyt päälle. Mulla loppui virallisesti äitiysloma 15.12. ja mies jatkoi siitä sitten vanhempain vapaalla. No, käytännössä mikään ei ole kovasti muuttunut, kun ollaan yrittäjiä eli yritän tehdä niin vähän töitä kuin mahdollista :). Välillä vaan tuo vähäkin harmittaa, kun olisi niin kiva olla päätoimisesti vauvan kanssa.
Meillä oli tänään 5kk neuvola, vaikka ikää onkin jo 5,5 kk:tta. Mitat olivat 7860g ja 68,5 cm. Eli vissiinkin ihan käyrillä mennään - jos sillä nyt on suurta merkitystä. Itsestäni Lauri tuntuu aika suurikokoiselta vauvalta, mutta toisaalta poju on tosi jämäkkä, joten sekin voi antaa isomman vaikutelman.
Saatiin myös rokote, ja sitä on vissiin itketty ilta. Annoin supon, joka pikkuisen helpotti, mutta saas nähdä kuin yö menee. Valmistaudutaan valvomaan.
Meillä muutoin menee yöt tosi vaihdellen. Välillä nukutaan tosi hyvin (2 syötöllä, mutta nopeat nukahdukset) ja välillä syödään 3 tunnin välein ja mutkitellaan vielä masuvaivoja kaikki väliajat. Maitoa tulee välillä oikein paineella nenästä ja suusta. Olenkin tässä miettinyt, liekö Laurilla refluksi vaivaa. No, huomenna mennään lääkäriin juttelemaan siitä.
Toivottavasti tänne palailee vielä joku muukin kaiken kiireen keskellä kirjoittamaan. Ilmeisesti tällä hetkellä eletään kovin aktiivista vauva-arkea :). Tsemppiä kaikille ja voimia vielä yökukkumisiin!
t. Milja ja Lauri 5,5 kk
Viivi, ei oo hirveesti mitään oireita, niinku ei ollut viimeskään. Syödä pitää vähän väliä, ettei tuu pahaa oloa ja maha turvoksissa. Aina ei edes muista olevansa raskaana :) Viime yönä taas valvottiin, mutta ihme kyllä en oo ees kovin väsyny, kai näihin valvomisiin alkaa tottua. Onhan näitä risaisia öitä ollut jo kolmisen kuukautta:/ Ai niin, meilläkin on ollut 5kk neuvola joulukuun viimeinen päivä, sillon mitat oli 69,5 cm ja 8250 g. Seuraava neuvola onkin jo viikon päästä, sillon Santeri on jo puolivuotias!! Hui, kun aika menee nopeesti.
Puolentoista viikon päästä meiän täytyis suunnata miehen serkun häihin, ajomatkaa n. 400 km. Vähän jänskättää tuo matka, kun ei olla Santerin kans ajeltu vielä noin pitkiä matkoja. Mies lähteekin nyt tulevana viikonloppuna sinne polttareihin ja on siellä koko viikonlopun. Me ollaan Santerin kans ihan kaksistaan, pitää kehitellä jotain kivaa tekemistä.
Ihana keli ulkona, meiän piha on aivan peilijäällä, mies tulee vasta illalla työreissusta, niin saa kyllä sitten hiekottaa koko pihan. Nyt meen laittamaan pyykit kuivumaan, ennen kuin Santeri herää aamupäikkäreiltä.
Helmiir ja Santeri melkein 6kk
Helmiir - hirmuisesti onnea tulevan pienokaisen johdosta! Koitahan jaksella masun ja melkein puolivuotiaan kanssa.
Meillä alkoi nyt ihan virallisesti arki, kun keskimmäinenkin aloitti pitkän loman jälkeen hoidon. Kävin aamulla vaunukävelyllä Veetin kanssa ja nyt nautin ihanan hiljaisesta kodista (Veeti nukkuu vielä). Ensin ajattelin siivota lenkin jälkeen, mutta tulin siihen tulokseen, että parempi nauttia hetken hiljaisuudesta ihan rauhassa eli luin kirjaa, venyttelin ja nyt sitten päädyin hetkeksi koneelle.
Meidän arkeen ei nyt sitten kuulu oikeastaan mitään muuta uutta erikoista - paitsi, että onhan meillekin tulossa vauvoja, tosin tällä kertaa karvaisia sellaisia :-) Meidän kisuneiti on nyt sitten todistettavasti "pieniin päin" ja LA on helmikuun puolessa välissä. Odotan innolla ja vähän kauhullakin, kun pennut syntyvät ja alkavat liikkumaan ympäri huushollia, sillä siinä vaiheessa Veetikin alkaa olla juuri siinä kunnon liikkumis/tutkimisvaiheessa. No, huumorilla koitetaan sitten 3 kuukautta selvitä (aika jonka pennut ovat meidän nurkissa). Niin ja yksi pentu jää sitten meille pysyvästi Maggien seuraksi.
Jaahans, nyt jatkan lukemista :-)
Terkuin,
Tinttis ja Veeti (viikkoa vajaa 6kk)
kylläpäs tämä meidän pino on hiljainen! :) ei sillä, että itsekään koko ajan tänne raapustaisin jotain, aika hyvin nämä muksut vie kaiken ajan :)
Miro liikkuu ehkä muutaman sentin aina kerrallaan,mutta ryömimiseksi sitä ei voi sanoa. on alkanut puhua nyt hurjan paljon,papapa,mamama ym tavuja, joita ei ennen ole tullut ainakaan näissä määrin kuin nykyisin. tuntuu,että yrittää osallistua keskusteluun ;) nyt on vajaan viikon syönyt ihan normaaleja puurohiutaleita,ennen sauvasekoittimella niitä siis pienensin, ei valita kyllä yhtään,että hienompaa puuroa pitäisi olla,ei onneksi ole mikään sihtikurkku!:) nokkamukia tms ei olla käytetty,on harjoitellut ihan tavan mukista juomaan sieltä lähtien kun aloitin soseiden annon,oli n. 4,5kk iässä. siitäpä tulikin kysymys mielee.. annatteko vettä ruualla miten paljon vai annatteko lainkaan? mirolla on niin kova vatsa,että mietin, helpottaisiko yhtään, jos antaisin vettä enemmän..
jaah.. nyt nämä ipanat alkaa hermostua ja viedä hermoja multa.. esikoinen on ollut aivan järkyttävä viimeiset pari päivää, oikein tahallaan ärsyttää ja tekee kaiken, mistä on kielletty.. ARGH! miten tuollainen 3vee osaakin viedä aikuiselta hermot noin helposti?...
-annu ja miro 6,5kk-