Onko kellään nivelreumaa?
Millä oireilla alkoi? Miten on pysynyt kurissa? Kuinka paljon vaikuttaa elämääsi?
Viikon sisällä selviää onko mulla reuma, verikokeet ja kuvat otettiin tällä viikolla ja oireeena kipeä ja turvonnut nivel sormessa :(
Kommentit (9)
Alkoi nopealla reumakuumeella,epäilivät aluksi ihan muita tauteja ja syitä,mutta nivelreumaa se on.
Aluksi sain kipulääkkeet (burana 800mg slow x2 ja Prednisol kortisoonin). Nyt on aloitettu myös Salazopyrin kun eivät nuo vieneet oireita pois vaan aina tulehtui uusi/uusia niveliä.
Aamujäykkyyttä,etenkin sormissa,kolme sormien niveltä tulehtunut,isovarpaan nivel myös,polvessa nestettä,tää tän hetken saldo.
Ens viikolla punktoidaan toi polvi ja laitetaan kortisoonia niveliin.
Tiedäthän, ettei nivelreuma välttämättä näy verikokeissa (ns. seronegatiivinen reuma)?
Omalta osalta olen vasta alkutekijöissä tiedonhankinnassa; sen verran olen lukenut ettei diagnosointi ole ihan helppoa alkuvaiheessa. Siitä 7-kohtaisesta listasta, jolla 4 oireella tulee reumakriteeri täyteen, on 2 olemassa ja nyt sitten kuvat ja kokeet kertoo onko reumasta kyse vai ei. (Reumatekijä todennäköisesti löytyy, muistelen että se löytyi jo lapsena kun kärsin jalkasäryistä mutta silloin ei sitten kuitenkaan ollut reumaa) Suvussa on reumaa joten jollain tasolla olen siihen varautunut ja toisaalta helpottunut että näinkin pitkälle ilman sitä olen päässyt. Ja onneksi hoito ja lääkkeet ovat kehittyneet paljon; oman mummoni nivelreuma invalidisoi pahasti aikanaan.
itse en pysty kunnolla edes liikkumaan.
Aluksi päkiät aristivat aamuisin, myöhemmin tuli sormiin jäykkyyttä. Kun rannekin turposi menin tutkimuksiin, löytyi seropositiivinen reuma. Lääkkett tepsi hyvin oli 1,5 v täysin oireeton, sitten tosien lapsen syntymän jälkeen oireet tulivat paljon voimakkaampina, tarvittiin järeät lääkkeet. Nyt 2v myöhemmin olen melko lailla oireeton.
sitten tosien lapsen syntymän jälkeen oireet tulivat paljon voimakkaampina, tarvittiin järeät lääkkeet.
kun asiasta kysyin (silloin olin vielä lapseton mutta esikoinen oli suunnitelmissa). Siis että nivelreumalla on usein taipumus pahentua synnytyksen jälkeen.
Itselläni nykyisin kolme lasta eikä tällaista ole omalla kohdallani siis tapahtunut.
Pikkukipuja oli ollut jo vuosia, mutta sitten ärhäköityi samalla kun elämässä oli yhtaikaa useita tapahtumia.
Lopulta kaikki käsien nivelet sormista olkapäihin olivat tulehtuneet ja polviinkin alkoi kertymään nestettä.
Aloitettiin lääkitys, salazopyrin, kortisoni, oxiklorin oli jo ennestään, sekä solunsalpaaja lääkitys. Polvista otettiin nestettä ja laitettiin kortisonia tilalle, olin viikon Paimiossa reumaosastolla ja kortisonia pisteltiin sinne sun tänne. Tehtiin myös käsiin yölastat ja sain apuvälineitä. Tukipohjalliset auttaa paljon.
Tehohoito tehosi ja nyt pystyt olemaan jo ilman yölastoja ja rannetukia, solunsalpaaja tosin on jouduttu vaihtamaan piikkimuotoon. Myös tulehduskipulääkettä otan joka päivä.
Töissä käyn ihan normaalisti. Raskaista töistä kieltäytdyn joskus, jos joku nivel tuntuu huonolta.
Kipuja on joka päivä, mutta ei valtavia. Säännöllinen liikunta ja punttisalitreenit on välttämättömiä. Jos on kahta päivää pidempi tauko, kroppa romahtaa välittömästi.
minulla paheni lapsen syntymän jälkeen räjähdysmäisesti. Ennen raskautta oli pieniä niveliä vuorotellen kipeänä ja päkiät yms. mutta lapsen syntymän jälkeen rupesi nilkat ja polvet paukkumaan. Tällä hetkellä kävelen hyvin mummomaisesti:) En pystyisi töissä olemaan, mutta olenkin hoitovapaalla joten joudun liikkumaan lapsen kanssa aamupäivisin, mies hoitaa ulkoilut kun tulee töistä. Kokeilin juuri sitä miedointa lääkettä (keltainen korkki, en muista nimeä) mutta en pysty sitä syömään, oksentelen ja migreeni tulee sivuoireina. Solunsalpaajat aloitan kohtapuoliin, toivottavasti ne helpottavat! Minulla ei nesteen poistaminen nivelistä auta kuin viikon (ja kortisonit pistetään aina päälle toki), sitten turpoavat heti uudestaan. Ärsyttävä tauti, mutta pakko tämän kanssa on vain elää.
korkissa on ura apuvälineetä varten, että saa auki vaikka kädet olis kiemuralla. Kiva tulevaisuudenkuva. ;o)
Alkoi isojen nivelten kipeytymisellä ja turvottelulla (isot nivelet eivät ole tyypillinen alku).
Olin reumaosastolla sairaalassa hoidettavana (tulehtuneet nivelkalvot hoidettiin siellä osmiumhapolla kun eivät millään muulla rauhoittuneet), sain lääkityksen (Salazopyrin).
Lääkityksen jätin reumalääkärin suostumuksella pois kun aloin odottaa esikoista. Sen jälkeen on ollut nivelten aamujäykkyyttä, satunnaista kipuilua jne. mutta lääkityksellä en ole enää ollut. Tai siis olen pärjännyt normaaleilla kipulääkkeillä (reseptillä saatavia tosin).
Tiedäthän, ettei nivelreuma välttämättä näy verikokeissa (ns. seronegatiivinen reuma)?