Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen jättää lapsensa rokotuttamatta si:aa vastaan?

Vierailija
31.10.2009 |

Tämä ei ole mikään v***uilu kysymys. Haluaisin tietää että millainen ihminen ei halua lapselleen rokotusta ja mikä on se perimmäinen syy. Jotenkin tuntuu että niin moni jättää ottamatta koska rokotteesta on tehty "peikko".

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL seuraa samaa linjaa. Toki näitä vaihtoehtosivstoja löytyy kielellä kuin kielellä, mutta se ei tee tiedostasi yhtään sen pätevämpää.

koulutustausta on akateeminen (kumpikin maistereista) ja työelämässä olemme johto-/asiantuntijatehtävissä. Ystäväpiiriin kuuluu muuten paljon lääkäreitä, jotka eivät rokotuta itseään eivätkä perheitään (tämä näin sivuhuomautuksena, ei ole syynä omiin perusteisiimme).

Tiedon olemme etsineet lähinnä ulkomailta, Suomi tulee aika usein rokoteasioissa ns. jälkijunassa esim. muuhuun Eurooppaan verrattuna (esimerkkeinä mm. Calmette, Infanrix).

Itse puhun saksaa ja englantia lähes natiivin tasoisesti, mies taas ranskaa ja espanjaa joten tiedon etsiminen on ollut helppoa (ja olemme asuneet vuosia useammassa maassa Euroopan alueella).

Tämän hetkisen tiedon mukaan emme rokotuta lapsiamme emmekä myöskään itseämme.

Vierailija
22/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehtosivuja emme ole tarkastelleet vaan eri euroopan maiden terveysvirastojen ym virallisten tahojen sivuja + paljon muuta tietoa.

Se, joka kertoi etsivänsä tiedon lähinnä ulkomailta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä 3-v. on tämä kuuluisa possunuha jo ollut. Ja kyllä, on testattu sairaana ollessaan. Eikä kovinkaan eronnut ihan tavallisesta influenssasta, ainoa ero oli erittäin nopea sairastuminen ja kova päänsärky lapsella. Että mitä turhia rokottamaan kun ei edes sivuvaikutuksia tiedetä kunnolla tai niistä on ristiriitaista tietoa!

Pikkuveljeä 1,5-v. ei myöskään rokoteta. Piste.

Sitä paitsi, epäilen että tätä possunuhaa on ollut erittäin usealla, sitä ei vain ole kyseenalaistettu. Riski kuolla tähän influenssaan on pienempi kuin vuosittain riehuvaan influenssaan.. Tainnut mennä ihan hysteeriseksi koko juttu!

Vierailija
24/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sekä minulla että miehelläni on ylempi korkeakoulututkinto ja ikää päälle 30.

Vierailija
25/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi ymmärtää jo pelkästään rokotteen sisällön perusteella, että ei ole mitään syytä epäillä, etteikö rokote saisi aikaan vasta-ainetuotantoa ja näin suojaisi taudilta.

Itseäni ihmetyttää kyllä nuo riskit mistä puhutaan, kun ihmisiä on rokotettu ympäri maailmaa jo vaikka kuinka paljon, ja heistä tiedetään sen verran, että rokotereaktiot ja sivuvaikutukset ovat hyvin tyypillisiä: lämmönnousua ja pistoskohdan kipua ym.

Taudista tiedetään myös todella paljon, ja se, että se voi johtaa terveenkin ihmisen kuolemaan, ja ainakin olla erittäin rankka ja ikävä tauti. Lienee varsin harvinaista, että se olisi verrattavissa tavalliseen flunssaan. Mun on myös vaikea ymmärtää, miksi ihmeessä ihminen valitsisi taudin sairastamisen, kun on todellakin faktaa, että rokotteen haitat ovat kuin hyttysen p*ka valtameressä verrattuna itse taudin haittoihin ja vaaroihin.

Mutta jättäkää vain rokottamatta, ehkä me muut saadaan rokote nopeammin sillä keinolla.

Vierailija
26/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sen on muutama viikko sitten sairastanut itse. Eikä tarttunut muihin perheenjäseniin. Eikä muuten ollut edes kovinkaan paha (ainoastaan tuo päänsärky oli kamala minulalkin).

Vierailija
27/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 alle kouluikäistä ja yksi koululainen, itse olien sairaanhoitaja.

Vierailija
28/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tk-lääkäri

Vierailija
29/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas.

Vierailija
30/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää palauttaa lupalappu ensi keskiviikkoon mennessä. Luulen, että kallistun rokottamattomuuteen.

Syynä se, että rokotukset alkavat viikolla 48 ja sitten kestää vielä jopa kaksi viikkoa, että on suoja päällä. Eikö se ole toivottoman myöhäistä?

Lapseni ovat kouluikäisiä eivätkä kuulu riskiryhmään. Itse toimin sosiaalialalla.

Vierailija
31/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä rokotteen suojavaikutus alkaa heti, mutta se nousee huippuunsa 2 viikossa. Siksi rokote kannattaa ottaa mahdollisimman pian. Ei mitenkään toivottoman myöhäistä kun epidemian huippu kestää kuitenkin useita viikkoja.

Vierailija
32/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä vaan 2-luokkalainen ole mitään lappusta asiasta kotiin tuonut, asumme pk-seudulla.

-Hmoilanen-

Vierailija
33/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä rokotteen suojavaikutus alkaa heti, mutta se nousee huippuunsa 2 viikossa. Siksi rokote kannattaa ottaa mahdollisimman pian. Ei mitenkään toivottoman myöhäistä kun epidemian huippu kestää kuitenkin useita viikkoja.

mutta koululaisemme eivät saa sitä ennen marraskuun loppua. Ensin rokotetaan riskiryhmät. Asumme varsinais-Suomessa ja esim. Salossa se jo riehuu ihan täysillä. T: 24

Vierailija
34/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla luetun ymmärtämisessä ongelmaa???

Vierailija
35/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokotukset alkavat, koska lähistöllä tautia jo on. Jus oli Kalevassa juttu perheestä, jossa oli sairastettu tauti. Jutussa perheen Äiti ihmetteli, että tässäkö tämä kauhea paljon peloteltu tauti oli. Monella se on jäänyt hieman tavallista voimakkaammaksi flunssaksi.

Meillä on otettu influenssa rokotuksia, mutta silti on sairastettu influenssaa, joten taitaa jäädä tuo sikarokotekin ottamatta. Tiedän että ihmisiä on teholla sikainfluenssan vuoksi, mutta voihan sinne joutua tavallisenkin influensan takia. Ja tavalliseenkin influensaan voi kuolla.

Vierailija
36/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska parasta aikaa sairastavat sika- tai kausi-influenssaa. Osalla kuume lähes 40, osalla vähemmän, kaikki yskii, joku ripuloi ja pari on oksentanutkin. Mutta näyttäis siltä että hengissä selvitään (koputtaa puuta)..

Vierailija
37/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska meillä ollut jo oireiltaan vahvasti SI:aan viittaava ifulenssa. Toisaalta voi olla kausi-infulennssakin?

Aivan järkyttävä tauti, vetää niin voimat pois että huh huhu. . . Itse olen maannut 40 asteen kuumeessa pari päivää ja tänään "vain" 38 astetta. Pelkkä vessaan raahautuminenkin oli suuri haaste minulle :O Siis aivan kamala, en ole vastaavaa infulenssaa ikinä kokenut.

Tänään jopa vähän jaksanut jotain tehdäkin, kuten nyt tulla surffailemaan tänne.

Niin tässäpä propleema ottaako rokotuksen kuitenkin ihan varmuuden vuoksi, koska 100% varmuus siitä onko tauti juuri SI, ei ole. Toisaalta mun työkaveri sai viikolla SI diagnoosin, jos olisi sieltä tarttunut?

- melekeen oululainen -

Vierailija
38/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kausi-influenssarokote tehdään hyvän arvauksen perusteella 2-4 kantaa vastaan. Joskus arvaus ei osu oikeaan ja jyllääkin joku muu kanta ja sinä saat sen. Tuolla perusteella en jättäisi si-rokotoetta ottamatta, varsinkin kun sika tappaa eri ikäryhmää kuin normi-influenssa, eli juuri niitä nuoria.

Vierailija
39/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Oulun tai kainuun (en muista kumpi aluae) sairasepäilyistä 2/3 oli SI sairastavia ja 1/3 kausi-infulenssaa. Suhdeluvutkin saatan muistaa väärin

- melekeen oululainen -

Vierailija
40/44 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti Hesasta, lapset 3,5v ja 1,5v. Ylempi korkeakoulututkinto, olen esimiesasemassa IT- alan firmassa.

Rokotetta ei oteta ekassa aallossa, katsotaan uudestaan myöhemmin. Kaikki yleisohjelman rokotteet sekä kausiflunssarokotteet lapsilla on, sekä muutamia ylimääräisiä kuten Prevenar.