Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eskarikuskaamiset rassaa...

Vierailija
31.10.2009 |

Olenko ainoa laatuani? Mua rassaa välillä oikein olan takaa kuskata esikoista esikouluun. Olen itse äitiyslomalla (kuopus 6kk) ja lisäks kotona on 3-vuotias tenava.

Varsinkin nyt pari viikkoa on ollut ihan pakkopullaa, kun toi nuorimmainen lähti liikkeelle ja pukkaa hampaita, niin yöt on olleet risaisia ja mulla itellä unirytmi mennyt ihan ketuilleen (kuten huomaatte... sitäpaitsi vauva kitajaa taaaaaaas..... *hetkinen*)

Eskari alkaa klo 9 ja päättyy klo 13. Lasten isän on oltava töissä viimeistään klo 8 yleensä ja pääsee aikasintaan klo 15 (jos on mennyt aikasemmin töihin) Eli käytännössä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta vuorotella edes, ikinä. Tuon neljän tunnin aikana me keritään sit ehkä just vähä puistoilemaan tai johonkin kerhoon tai jotain, nuorimmainen nukkuu pienet aamupäikkärit ja syödään ja sit taas hakemaan esikoista... ARGH!

Löytyiskö ees vertaistukea? Asialle nyt sinänsä ei mitään voi, mutta helpottaisi, jos muitakin ketuttaisi eikä mua vaan yksin :P

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka asuu samalla suunnalla? Kimppakyydit kehiin!

Itselläni on eskarilaisen lisäksi neljä muuta alle kouluikäistä. Hyvin sujuu päivä, kun vain vien omani sekä naapurin pojan eskariin, naapuri sitten tuo pois.

Tokihan pukemisrumba on melkoinen, mutta kaikkeen tottuu. Varaamme aamutoimiin kaksi tuntia aikaa, itse matkaan menee vain kymmenisen minuuttia. Ja vapaapäiviä voi ja saa pitää vaikka kuinka on koulun eskari. Meillä saisi koulun eskariin kulkea itsekseenkin, mutta sitä kokeilemme vasta keväällä.

Vierailija
2/42 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei edelleenkään ole oppivelvollisuutta, eli ei ole mikään pakko joka päivä mennä. eskari antaa valmiuksia koulunkäyntiin, ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tuo tilanne vuosi sitten ja se oli yhtä helvettiä! joka päivä joudin herättämään 1 veen päiväunilta ja sitten hän huusi koko loppupäivän. olin aivan loppu!!!

kaikille joilla pieniä lapsia kotihoidossa pitäisi eskarikuljetukset olla ilmaiset! viime vuosi oli huutoa, itkua ja hampaiden kiristystä.

Vierailija
4/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vaikea suunnitella 1-vuotiaan päiväunet kun nukkui sisällä ja olisi pitänyt hakea eskarista! Onneksi eskari oli lähellä ja yhtenä päivänä (pisimpänä) lapsi sai itse tulla eskarista kotiinpäin kun oli hyvin turvallinen matka. Lisäksi 4 v, jolla oli omat jutut.

Jos jotain voisi neuvoa, niin eskari ei ole pakollinen, eli voit ihan hyvin ottaa lapsen sieltä vaikka koko viikoksi lomalle! Me ainakin pidettiin välillä lomapäiviä.

Jaksamista. Ens vuonna on jo toisin!

Vierailija
5/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koulu kyllä tuossa melkein vieressä, mutta se pirun eskari on ihan toisella puolella kaupunkia, ja silti kuljetuksia ei saa. Tuo järjestely on muutenkin ihan takamuksesta, kun tän koulualueen eskarilaiset on jokainen ties missä eskarissa, kun tällä alueella ei oo omaa eskaria. Että sit kouluun mennessä ei saata kuitenkaan tuntea juuri ketään omalta luokalta. Joten en oo edes kamalan motivoitunut siihen kuskailuun. Mutta toivottavasti osataan sitten tosiaan pitää niitä väliviikkoja joskus, että saan vähän hengähtää.

Vierailija
6/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on mennyt, kun itse saan nyt pakostakin enemmän liikuntaa kuin ennen. Kunto nousee kävellen.

Meillä eskari alkaa klo 8. Välillä vien lapsen tai isommat lapset ja olen ulkona tai kaupungilla aina sinne hakuaikaan eli klo 12 asti. Välillä lepäilen kotona. Kotitöitä teen harvoin, kun nuorin on herellä jo niin meneväinen valvottava. Helpopinta on istua sohvalla, kun lapsi leikkii edessäni.

Nuorimmaiseni on 9 kk ja keskimmäinen 3 v. Jätän keskimmäisen virikekerhoon kahtena päivänä viikossa samaan paikkaan kuin eskari on, mutta muuten jaksaa jo kulkea mukanani ja ilman seisomalautaa!

Hyvää eskarin alkamisessa on se, että aamu lähtee aina käyntiin ajoissa. Ja näen lapsiani hakiessani muita kotona pienempiä lapsia hoitavia useammin kuin ennen leikkipuistoelämässäni:) Nuorin nukkuu missä vain, kun siihen tottuu, vaippa on kuiva ja vatsa täynnä:) Keskimmäinen välillä haluaa, että puettaisiin valmiiksi ym uloslähtöön liittyvää hankaluutta on, mutta harjoitus tekee tässäkin mestarin:) Jos väsyttää, niin voin mennä itsekin päiväunille kahden nuoremman lapsen kanssa sitten kun ollaan tultu kotiin ja syöty.

Minuakin mietitytti, että miten alkaa sujumaan, mutta hyvin on siis mennyt:)

Vierailija
7/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu meni vielä suht ok, koko porukan (2 koululaista, 1 eskarilainen, 1 tarhalainen) sai onneksi vietyä 9:ksi, kolmeen eri osoitteesen. Mukana kulki lisäksi 2v ja vastasyntynyt.

Tyttö piti sitten hakea eskarista yhdeltä, tarhareissulla kolmelta oltin koululaiset kyytiin asukaspuistosta.

Eipä siinä välillä ehtinyt kuin käydä kotona syöttämässä nuorimmat. Loppukeväästä olin ihan puhki, olen varma että saan kaupan päälle jonkun hermoromahduksen, olin tosi väsynyt ja pahalla tuulella koko ajan kun päivät menivät vain kuskaamiseen, mitään muuta ei ehtinyt tehdä.

Tuntuu hurjalta vieläkin edes muistella koko vuotta vaikka siitä on jo kaksi vuotta aikaa. Ja harmittaa että kuopuksen vauva-ajastakaan en muista mitään muuta kuin että kuskasin porukkaa ees taas..

Vierailija
8/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koululaisille eikä eskariin.

Ja ei ollut koululla eskaria vaan puolen km päässä tarhalla.

6

Vierailija
9/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta täällä rajana on 5 km. Joten ainoa vaihtoehto liikkua on autolla, kun on pienempikin mukana. Joten lenkille on sitten vielä lähdettävä erikseen. Ja sit siihen kuskailuun sinne viiden kilsan päähän menee vielä aikaakin, kun kaksi kertaa päivässä siellä käy, että tosiaan tuntuu, ettei sitä muuta ehdikään. Ja autoon tulee kilometrejä ihan älyttömästi, kun tähän asti autoon on tullut aika vähän kilometrejä.

Vierailija
10/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskariin kävelee onneksi 10-15min ja siinä samassa rakennuksessa on ala-aste,joten siinä mielessä kiva ja aika on 9-13.Mutta mulla on lisäksi 1-,ja 2vuotiaat pojat.Kaikki joutuu aina aamuisin väkisin kiskomaan sängystä ylös,no pienin sitten yleensä nukahtaakin rattaisiin ja nukkuu puolille päivin..

Stressaavimmat päivät mulle on ma ja to,kun keskimmäinen lapsi käy srk:n päiväkerhossa 2t kerrallaan,joka tietysti alkaa yhdeksältä ja sijaitsee eri suunnalla kuin eskari.Autoa mulla ei ole käytössä.Aina ollaan myöhässä jostain,eli jompikumpi myöhästyy väkisinkin.Sitten oon puoli kymmeneltä kotona,teen ruoan,poikaa lähden hakemaan kerhosta 10.30.Kotona ollaan sitten puol kakstoista,sitten syödään ja haetaan neiti eskarista.Tällä reissulla yleensä kerholainen nukahtaa,eli itselle ei lepohetkeä juurikaan tule,kun pojilla niin eri rytmi nukkumisen suhteen.

Mullakaan ei ole mahdollisuutta saada mieheltä kuskauksiin apua,koska on eri paikkakunnallla töissä ja siellä pitää olla kasilta.Helpottais niin paljon,kun vois puoleen väliin tytön saattaa ja sittä sitten jatkaa matkaa eteenpäin.Käytännössä eskari on pätkän matkan käveltyä heti vasemmalla puolella oleva rakennus,eikä tytöllä yksin suojatietä ylitettävänä.Kysyinkin,saisiko maanantaisin ja torstaisin sen muutaman sata metriä kulkea yksin,mutta ei käy,sisälle pitää saattaa.argh..

No,onneksi ensi syksynä alkaa koulu,eikä aina tarvitse olla saattelemassa tai hakemassa :)

Vierailija
11/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari on klo 9-13 ja tuo hakeminen on tosi hankalaa. Kotona on 1- ja 3-vuotiaat ja etenkin pienemmällä olisi nälkä jo puolenpäivän aikaan ja sen jälkeen menisi päikkäreille, mutta joudun väkisin valvottamaan. Rasittavaa!

Vierailija
12/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari on kyllä 150m päässä, mutta jokatapauksessa kolme nuorempaa sisarusta on pakattava mukaan. Olenkin hommannut kuntosalikortin salilta, jossa on lapsiparkki.3-4 kertaa viikossa menen sit suoraan salille, kun olen eskarilaisen vienyt.Jumpasta tullessa ehtii sit tarvittaessa käydä nopsaan kaupssa, jos tarve vaatii.

Vierailija
13/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen eskari on 8.30-12.30 ja kuopuksen kerho kahtena päivänä viikossa 9-12. Onneksi sekä eskari että kerho ovat 5-10 min kävelymatkan päässä. Lisäksi mulla on kolme hoitolasta. Aika sumpimista on, että saadaan homma sujumaan. Lounas meillä on vasta 12.30, kun ollaan haettu omat lapset kerhosta ja eskarista.

Vierailija
14/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai kävellenkö kuskaatte lapsilaumaa?

Vierailija
15/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankitte enemmän lapsia mitä jaksatte ?

Vierailija
16/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toista pitää olla hakemassa eskarista samaan aikaan, kun toinen tahtoisi nukkua päiväunia.

Vierailija
17/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eskarilainen ei voi vielä kulkea lainkaan yksin, varsinkin jos matka on liki 5 km. Koululainen taas saa samalle matkalle koulukyydin, tai jos matka on lyhyempi, niin selviää siitä tai osasta matkaa harjoittelun jälkeen yksinkin.

Vierailija
18/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoulusta voi aivan hyvin pitää välillä vapaata. Voi vaikka sopia, että on aina perjantait (tai muu pvä) pois. Tai tilanteen mukaan.

Onhan joissain paikkakunnilla eskari, joka toimii vain kolmena päivänä viikossa. (esim. Tuusulassa)

Vierailija
19/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joutuu lapset kuskaamaan muualle kouluun, koska lähikoulu on ala-arvoinen parakki. Jaksaisin vallan mainiosti kuskata lapset normaaliin lähieskariin ja -kouluun. Kaksi tuntia kuskausta joka päivä huonojen päättäjien takia sen sijaan kyllä vituttaa.

Vierailija
20/42 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toista pitää olla hakemassa eskarista samaan aikaan, kun toinen tahtoisi nukkua päiväunia.